Så du är bara intresserad av att konstatera att det är dåligt? Varför överhuvudtaget diskutera i så fall?slugger75 skrev:Snälla, tänk ett steg längre.taliz skrev:Men snälla, tänk lite längre. Var kommer datat ifrån? Det är ju det som är det relevanta.slugger75 skrev:Lägg ner taliz.taliz skrev:Uhm va? Var tror du Waze hämtar sin info ifrån? Jo kartdata.slugger75 skrev:Hastighetsinformationen är ett skämt. Jag har haft min M3 i ett år, det har aldrig fungerat. Beror inte på kartdata. Funkar fin-fint i Waze t.ex.
Beror på Tesla.
Det finns många olika leverantörer av kartdata, den Tesla valt är antagligen fokuserad på Nordamerika, övriga världen verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Motorvägar och större vägar är så gott som alltid rätt.
Prova att köra med Waze parallellt med Teslas navigering så får du själv se hur hastighetsinformationen skiljer sig. En visar fel (Tesla) och en visar rätt (Waze). Detta är fakta.
Tesla samlar inte in det själv, lika lite som Waze gör det. Man använder underleverantörer och samarbetspartners.
Har för mig Tesla använder OpenStreetMap, Waze använder väl Google.
OM det skulle vara så att Tesla använder sig av en källa som är inkorrekt så är det dåligt.
Ingen har kunnat visa varför hastigheterna inte uppdateras i Model 3, men faktum kvarstår att bilen väldigt ofta visar fel hastighet.
Rådatat kan mycket väl vara korrekt, men vid kartuppdateringar till Teslan så kommer inte hastighetsförändringarna med av någon anledning.
Oavsett anledning så kan vi väl alla konstatera att hastighetsbegränsningen som visas i bilen väldigt ofta är fel. Det kan väl inte ens du taliz förneka?
För mig är det intressanta att komma fram till pudelns kärna. Om det nu är så att Tesla använder OpenStreetMap så kan man ju kolla i deras data och jämföra med vad bilen visar. Då kan man konstatera att det antingen matchar eller inte. Gör de det så beror det alltså troligen på att det är fel hos OpenStreetMap, och det är väl opensource(?) dvs potentiellt kan man rätta själv.