Missformat förarsäte på helt ny M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av EnDaniel »

Hej, hittade inget om detta tidigare så jag skapade en ny tråd.

Hämtade nyss ut min M3. Upptäckte idag att på ena sidan av förarsätet(närmast dörren uppe vid ryggen) är stoppningen i sätet slappt/missformat. Man kan till och med se det. Tar man dessutom och känner på det så känner man en tydlig skillnad mot motsvarande sida. Det känns helt klart för dåligt för en helt ny bil i premiumklassen. Tror ni Tesla kommer godta en reklamation på det? Stolen är ju inte defekt på något vis, utan ser bara illa ut på sidan. La med en bild, vet inte om det syns så tydligt på bilden dock. Men min uppfattning är att stoppningen i stolen skal upplevas som ganska spänstig och inte slapp som den gör där.

//
Daniel
20200707_104757.jpg
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Gustafsson »

Reklamera, skulle bli förvånad om de krånglar om det där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av EnDaniel »

Gustafsson skrev:
Reklamera, skulle bli förvånad om de krånglar om det där.
Hej, följer bara upp denna så alla får reda på resultatet. Jag följde min magkänsla och ditt råd och reklamerade stolen på Teslas service center här på Skøyen i Oslo. De godtog reklamationen direkt och jag skal få en ny förarstol! :)
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Curik »

Intressant, jag har ett liknande (men något mindre) veck på min förarstol. Såg det först när jag kom hem med bilen för första gången och tänkte att dom förmodligen inte skulle acceptera det, men då kanske det är värt ett försök då.

Tack för att du återkom med resultatet!
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av EnDaniel »

Curik skrev:
Intressant, jag har ett liknande (men något mindre) veck på min förarstol. Såg det först när jag kom hem med bilen för första gången och tänkte att dom förmodligen inte skulle acceptera det, men då kanske det är värt ett försök då.

Tack för att du återkom med resultatet!
Inga problem! =) Kan vara värt ett försök men någonstans får dom väl dra repet också såklart men i mitt fall är det en ganska tydlig skillnad mellan sidorna i framförallt spänsten i stoppningen, vilket föranleder vecket/missformningen.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Eliard »

Väldigt intressant! , jag hade exakt detta på min M3 som jag hämtade i Mars 2019 .
Det var en rejäl "grop" ,jag upptäckte detta när jag hämtade bilen, säljaren gjorde ett ärende på detta .
1 månad senare svängde jag förbi SC Sollentuna ,för att dubbelkolla så att det blev "antecknat" hos dom ,vilket det inte hade ( så klart :evil: ) .
Servicekillen antydde helt klart att en ny stol skulle behövas, men i detta tidiga skede av M3 leveranser, hade dom ingen susning när ny stol kan tänkas dyka upp som reservdel .

Men med tiden så har detta problem helt otroligt nog , försvunnit ..så nu kan jag varken se eller känna denna defekt ...Inte heller har Tesla hört av sig om det här ..Undrar om det här ens är loggat hos dom ,trots påpekande både vid leverans och hos SC en månad senare ..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Bjelke »

Eliard skrev:
Väldigt intressant! , jag hade exakt detta på min M3 som jag hämtade i Mars 2019 .
Det var en rejäl "grop" ,jag upptäckte detta när jag hämtade bilen, säljaren gjorde ett ärende på detta .
1 månad senare svängde jag förbi SC Sollentuna ,för att dubbelkolla så att det blev "antecknat" hos dom ,vilket det inte hade ( så klart :evil: ) .
Servicekillen antydde helt klart att en ny stol skulle behövas, men i detta tidiga skede av M3 leveranser, hade dom ingen susning när ny stol kan tänkas dyka upp som reservdel .

Men med tiden så har detta problem helt otroligt nog , försvunnit ..så nu kan jag varken se eller känna denna defekt ...Inte heller har Tesla hört av sig om det här ..Undrar om det här ens är loggat hos dom ,trots påpekande både vid leverans och hos SC en månad senare ..
Schh, säg inget till Tesla... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av ducce916 »

Bjelke, var har du fått tag på väggprydnaden som du har i din profil? Ursäkta att jag lånar tråden.....
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av EnDaniel »

Eliard skrev:
Väldigt intressant! , jag hade exakt detta på min M3 som jag hämtade i Mars 2019 .
Det var en rejäl "grop" ,jag upptäckte detta när jag hämtade bilen, säljaren gjorde ett ärende på detta .
1 månad senare svängde jag förbi SC Sollentuna ,för att dubbelkolla så att det blev "antecknat" hos dom ,vilket det inte hade ( så klart :evil: ) .
Servicekillen antydde helt klart att en ny stol skulle behövas, men i detta tidiga skede av M3 leveranser, hade dom ingen susning när ny stol kan tänkas dyka upp som reservdel .

Men med tiden så har detta problem helt otroligt nog , försvunnit ..så nu kan jag varken se eller känna denna defekt ...Inte heller har Tesla hört av sig om det här ..Undrar om det här ens är loggat hos dom ,trots påpekande både vid leverans och hos SC en månad senare ..
Oj, det var en märklig historia. Det är svårt för mig att tänka mig att felet på min stol kan gå sig till. Men ja, större under har väl skett såklart. Skönt att det löste sig då iaf!
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av taliz »

Sätet kanske förvarats på ett sätt så materialet inuti tryckts ihop?
Lite som en hoprullad ikeamadrass(men antagligen ett material som tar längre att expandera...).
Så det är väl inte helt omöjligt att det, som skrivits ovan, kan lösa sig själv med lite tid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Eliard »

EnDaniel skrev:
Eliard skrev:
Väldigt intressant! , jag hade exakt detta på min M3 som jag hämtade i Mars 2019 .
Det var en rejäl "grop" ,jag upptäckte detta när jag hämtade bilen, säljaren gjorde ett ärende på detta .
1 månad senare svängde jag förbi SC Sollentuna ,för att dubbelkolla så att det blev "antecknat" hos dom ,vilket det inte hade ( så klart :evil: ) .
Servicekillen antydde helt klart att en ny stol skulle behövas, men i detta tidiga skede av M3 leveranser, hade dom ingen susning när ny stol kan tänkas dyka upp som reservdel .

Men med tiden så har detta problem helt otroligt nog , försvunnit ..så nu kan jag varken se eller känna denna defekt ...Inte heller har Tesla hört av sig om det här ..Undrar om det här ens är loggat hos dom ,trots påpekande både vid leverans och hos SC en månad senare ..
Oj, det var en märklig historia. Det är svårt för mig att tänka mig att felet på min stol kan gå sig till. Men ja, större under har väl skett såklart. Skönt att det löste sig då iaf!
Precis så var min tanke , tänkte ett tagatt det var en airbag som saknades, för gropen var verkligen påtaglig .
Tog nog ganska många månader, innan jag upptäckte att det hade gått till sig . Fortfarande förbluffad .
Prova "massera" om det kan påskynda processen .
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Bjelke »

ducce916 skrev:
Bjelke, var har du fått tag på väggprydnaden som du har i din profil? Ursäkta att jag lånar tråden.....
Det är faktiskt inte min och för att göra en lång historia kort (plus att jag inte riktigt minns exakt) så
var det en grej bland några (tror det var biluthyrare) där man fick detta ”pris” om man lyckades glömma
att hänga tillbaks tankslangen innan man åkte iväg (med åtföljande olycka på den såklart), och
han som lyckades med detta fick alltså den här och har den uppsatt på väggen på sitt kontor...
Detta är också förklaringen till att det sitter en liten skylt under, där det står något ”tjusigt” om det hela :lol:
(”Hedersmedlem i Pumpryckarklubben”)

Jag tyckte den kändes sjukt perfekt som profilbild och frågade om det var OK för honom och det var det :)
Symboliken är ju ganska läcker, och fanns den att köpa så skulle jag gjort det :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av cosmos »

Hur kan man i fabriken släppa igenom en defekt som detta. Obegripligt dåligt. Har man ingen slutkontroll?
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av EnDaniel »

cosmos skrev:
Hur kan man i fabriken släppa igenom en defekt som detta. Obegripligt dåligt. Har man ingen slutkontroll?
Bra fråga. Jag tänkte i samma banor själv faktiskt. Skönt att de tar tag i det men tråkigt att behöva påpeka och lämna in bil osv för sånt som verkligen borde fångats upp i produktionen. Blir ju bara dyrare för de att fixa detta nu i efterhand..
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Mickep »

Tror ni detta skulle hända i Berlin eller Shanghai?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Front242 »

Oavsett om det är Billy Bob eller Mein Herr som har monterat så finns alltid den mänskliga faktorn.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Tellus »

Mickep skrev:
Tror ni detta skulle hända i Berlin eller Shanghai?
Kanske i Berlin men inte i Shanghai är min gissning
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Missformat förarsäte på helt ny M3

Inlägg av Snap02 »

Efter knappt ett år så fick min LR något konstigt släpp på fejkskinnet på nackkudden.
D137DE01-B7C9-47EF-97C6-DA5F68077053.jpeg
Skriv svar