Hämtar en ny M3P om en vecka. Har redan köpt tredjeparts stänkskydd som ska fästas, under dessa kommer skyddsfilm sättas så inte lacken skrapas.
Men skulle ni som sagt rekommendera att montera denna film länkad ovan?
Tacksam för svar
Om du regelbundet ska köra på grusväg, och särskilt i höga hastigheter, så kan det vara bra med både rejäla stänkskydd och skyddsfilm.
Men ska du inte göra det så räcker det nog med de små som är monterade vid leverans.
Åtminstone om du har vit färg som jag hade på min M3P. Hade inga stänkskydd första 2000 milen, sen de små original till 3600 mil då jag sålde den.
Hade inga noterbara stenskott trots en hel del ”aktiv” körning.
Monterar du tredjeparts så är det just risk att det blir problem pga något man inte tänkt på. De Tesla monterar går tex inte upp över trösklarna, dvs ingen risk att något annat skadas pga att de skaver.
Men skulle ni som sagt rekommendera att montera denna film länkad ovan?
Ja.
Teslas färg verkar allmänt vara lite klenare än andra bilars färger. Beror sannolikt på miljökrav i Kalifornien.
Jag gissar att de flesta i Sverige är drabbade av interväg, salt och sandad/grusat väg.
Jag körde hem 100mil, sedan monteerade jag. Det hade redan lossnat knbappnålsstora färgflagor på några ställen.
Jag gissar att den plasten är bra men egentligen inte tillräckligt och att man skulle behöva skydda mer av bilen.
Har läst om det i gamla trådar, men när jag har frågat (i Norrköping och via telefon-supporten) så var det inget de sålde utan hänvisade till Werksta. Men på Werksta (Norrköping) hade de inte heller något, utan hänvisade till att köpa "nåt kit på Mekonomen"...
Vill ju gärna att färgen ska matcha sả bra som möjligt (pearl white är kanske inte den lättaste... ) och då verkar det vara att beställa på nätet som gäller (typ chipex.se eller bilfärg.se) Någon som har erfarenhet därifrån, särskilt den vita färgen?
Har läst om det i gamla trådar, men när jag har frågat (i Norrköping och via telefon-supporten) så var det inget de sålde utan hänvisade till Werksta. Men på Werksta (Norrköping) hade de inte heller något, utan hänvisade till att köpa "nåt kit på Mekonomen"...
Vill ju gärna att färgen ska matcha sả bra som möjligt (pearl white är kanske inte den lättaste... ) och då verkar det vara att beställa på nätet som gäller (typ chipex.se eller bilfärg.se) Någon som har erfarenhet därifrån, särskilt den vita färgen?
Hej, på https://skadeverkstaduppsala.se/ kan du köpa färg. Jag köpte av dem förra året. Jag köpte på plats, vet ej om det går att beställa hemleverans.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Har läst om det i gamla trådar, men när jag har frågat (i Norrköping och via telefon-supporten) så var det inget de sålde utan hänvisade till Werksta. Men på Werksta (Norrköping) hade de inte heller något, utan hänvisade till att köpa "nåt kit på Mekonomen"...
Vill ju gärna att färgen ska matcha sả bra som möjligt (pearl white är kanske inte den lättaste... ) och då verkar det vara att beställa på nätet som gäller (typ chipex.se eller bilfärg.se) Någon som har erfarenhet därifrån, särskilt den vita färgen?
Hej, på https://skadeverkstaduppsala.se/ kan du köpa färg. Jag köpte av dem förra året. Jag köpte på plats, vet ej om det går att beställa hemleverans.
/Henric
Tack för tipset!!
Mailade och frågade. Snabbt svar ifrån dem, mitt kit skickas redan idag.
Vi (jag och kollegan) hämtade ut våra M3 för två veckor sedan, och om jag skulle hämta ut en ny bil igen, så skulle jag omedelbart vid leverans och innan jag kört en enda meter, montera de större stänskydden som ligger i frunken. Ta med lite t-röd och skruvmejslar så att ni kan montera skydden direkt. DIREKT. Det är enkelt och går snabbt om man vet hur man ska göra (kolla på Tesla/youtube).
Liksom många andra, så tycker vi att bilarna är underbara. Men: före Teslan vi har kört Volvo, Audi och Subaru och min kollegas svarta M3 ser värre ut efter två veckor och 100 mil än de tidigare tre bilarna efter 6000 mil och 3 år. Sparklådorna har 100-tals små vita märken där grundfärgen kommit fram. Vi har kört 85 mil på en E4:a och sedan 15 mil lokalt, men ingenting på grusväg.
Vi (jag och kollegan) hämtade ut våra M3 för två veckor sedan, och om jag skulle hämta ut en ny bil igen, så skulle jag omedelbart vid leverans och innan jag kört en enda meter, montera de större stänskydden som ligger i frunken. Ta med lite t-röd och skruvmejslar så att ni kan montera skydden direkt. DIREKT. Det är enkelt och går snabbt om man vet hur man ska göra (kolla på Tesla/youtube).
Liksom många andra, så tycker vi att bilarna är underbara. Men: före Teslan vi har kört Volvo, Audi och Subaru och min kollegas svarta M3 ser värre ut efter två veckor och 100 mil än de tidigare tre bilarna efter 6000 mil och 3 år. Sparklådorna har 100-tals små vita märken där grundfärgen kommit fram. Vi har kört 85 mil på en E4:a och sedan 15 mil lokalt, men ingenting på grusväg.
Bra tips! Jag ska hämta ut en M3P i maj/juni och har förberett genom att köpa skyddstejp på biltema (som ska på underst vid sidokjolarna) och ppf som ska på vid vid hundbenen framför bakhjulen. Men att sätta på de extra långa stänkskydden direkt låter också som ett bra komplement som jag inte tänkt på! Får kika på instruktionsfilm.
Vi (jag och kollegan) hämtade ut våra M3 för två veckor sedan, och om jag skulle hämta ut en ny bil igen, så skulle jag omedelbart vid leverans och innan jag kört en enda meter, montera de större stänskydden som ligger i frunken. Ta med lite t-röd och skruvmejslar så att ni kan montera skydden direkt. DIREKT. Det är enkelt och går snabbt om man vet hur man ska göra (kolla på Tesla/youtube).
Liksom många andra, så tycker vi att bilarna är underbara. Men: före Teslan vi har kört Volvo, Audi och Subaru och min kollegas svarta M3 ser värre ut efter två veckor och 100 mil än de tidigare tre bilarna efter 6000 mil och 3 år. Sparklådorna har 100-tals små vita märken där grundfärgen kommit fram. Vi har kört 85 mil på en E4:a och sedan 15 mil lokalt, men ingenting på grusväg.
Bra tips! Jag ska hämta ut en M3P i maj/juni och har förberett genom att köpa skyddstejp på biltema (som ska på underst vid sidokjolarna) och ppf som ska på vid vid hundbenen framför bakhjulen. Men att sätta på de extra långa stänkskydden direkt låter också som ett bra komplement som jag inte tänkt på! Får kika på instruktionsfilm.
Gör så. Jag gjorde precis som du skriver någon vecka efter vi hämtat ut vår 3:a i April 2019. Skyddsfilm längs trösklarna, på ytan framför bakhjulen och stänkskydd då också.
Det har gjort väldigt god nytta. Har minimalt med stenskott utanför filmen. Och framförallt på filmen framför bakhjulen så ser man att den börjar bli lite sliten av allt skit som träffat där.
Vi kör dessutom en hel del grusväg.
Vi (jag och kollegan) hämtade ut våra M3 för två veckor sedan, och om jag skulle hämta ut en ny bil igen, så skulle jag omedelbart vid leverans och innan jag kört en enda meter, montera de större stänskydden som ligger i frunken. Ta med lite t-röd och skruvmejslar så att ni kan montera skydden direkt. DIREKT. Det är enkelt och går snabbt om man vet hur man ska göra (kolla på Tesla/youtube).
Liksom många andra, så tycker vi att bilarna är underbara. Men: före Teslan vi har kört Volvo, Audi och Subaru och min kollegas svarta M3 ser värre ut efter två veckor och 100 mil än de tidigare tre bilarna efter 6000 mil och 3 år. Sparklådorna har 100-tals små vita märken där grundfärgen kommit fram. Vi har kört 85 mil på en E4:a och sedan 15 mil lokalt, men ingenting på grusväg.
Stänkskydden som ligger i frunken, är det till både fram och bak? Jag har sökt installationsfilm men inte hittat. Har du lust att länka?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Vi (jag och kollegan) hämtade ut våra M3 för två veckor sedan, och om jag skulle hämta ut en ny bil igen, så skulle jag omedelbart vid leverans och innan jag kört en enda meter, montera de större stänskydden som ligger i frunken. Ta med lite t-röd och skruvmejslar så att ni kan montera skydden direkt. DIREKT. Det är enkelt och går snabbt om man vet hur man ska göra (kolla på Tesla/youtube).
Liksom många andra, så tycker vi att bilarna är underbara. Men: före Teslan vi har kört Volvo, Audi och Subaru och min kollegas svarta M3 ser värre ut efter två veckor och 100 mil än de tidigare tre bilarna efter 6000 mil och 3 år. Sparklådorna har 100-tals små vita märken där grundfärgen kommit fram. Vi har kört 85 mil på en E4:a och sedan 15 mil lokalt, men ingenting på grusväg.
Bra tips! Jag ska hämta ut en M3P i maj/juni och har förberett genom att köpa skyddstejp på biltema (som ska på underst vid sidokjolarna) och ppf som ska på vid vid hundbenen framför bakhjulen. Men att sätta på de extra långa stänkskydden direkt låter också som ett bra komplement som jag inte tänkt på! Får kika på instruktionsfilm.
Som sagt, jag skulle inte köra en meter utan de större stänkskydden. Bilarna kommer nu med de mindre stänkskydden monterade, men de större stänkskydden av gummi ligger i frunken. Dessa stänkskydd är enbart för framhjulen, till bakhjulen måste man beställa från nätet:
De större stänkskydden är kanske inte så vackra, mer rally än racing...men annars kanske era bilar ser ut så här efter någon vecka, de vita prickarna är grundfärg:
...ett till litet tips: det finns två generationer av stänkskydd, ett som monteras med clips (2:a) och ett som monteras med skruv (1:a). Jag och kollegan som hämtade ut våra bilar 30/3 fick olika generationer. Den med clips demonteras/monteras med en liten spårmejsel. Den med skruv demonteras enklast med ett litet spärrskaft med en "PH3" skruvbit. Det är nämligen så trångt mellan däck och stänkskärm att det är trångt t o m med stubbmejslar.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
Nu är mina skydd redan monterade hos Tesla (nöjer mig med de korta), men får trånga arbeten så kan jag tips om en sådan här fiffig sak till era vanliga skruvdragare/borrmaskiner:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har läst om det i gamla trådar, men när jag har frågat (i Norrköping och via telefon-supporten) så var det inget de sålde utan hänvisade till Werksta. Men på Werksta (Norrköping) hade de inte heller något, utan hänvisade till att köpa "nåt kit på Mekonomen"...
Vill ju gärna att färgen ska matcha sả bra som möjligt (pearl white är kanske inte den lättaste... ) och då verkar det vara att beställa på nätet som gäller (typ chipex.se eller bilfärg.se) Någon som har erfarenhet därifrån, särskilt den vita färgen?
Hej, på https://skadeverkstaduppsala.se/ kan du köpa färg. Jag köpte av dem förra året. Jag köpte på plats, vet ej om det går att beställa hemleverans.
/Henric
Tack för tipset!!
Mailade och frågade. Snabbt svar ifrån dem, mitt kit skickas redan idag.