Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.Jordad skrev:Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.Legato skrev:Jag undrar faktiskt om det är så längre.P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.
3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Moderator: Redaktion
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.Verdi skrev:Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Ja det är väl att likna vid en försäkring. Betalar hellre lite mer för att slippa chocksänkta priser.OfarligTesla skrev:Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.Verdi skrev:Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Inte när det bara handlar om några procent. Annars skulle det vara omöjligt för dom med tanke på hur ofta avgasbilstillverkarna paketerar om tillval och kommer med erbjudanden om utrustningspaket X och Y. "Nu ingår paket X... nu kostar paket Y bara 15k... nu är paket X och Y inkluderat i paket Z..."Fredrik j skrev:Naturligtvis påverkar en plötsligt sänkning av listpriset förväntade restvärden på redan sålda bilar. Om finansbolaget har garanterat restvärdet mot sina kunder gå inte kalkylen ihop.taliz skrev:Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.
Beräkningen av restvärde på avgasbilar blir svårare och svårare men där är ju dom flesta överens om att andrahandsvärdet kommer bli lägre.
När det gäller elbilar lever ju många i föreställningen att värdet knappt inte sjunker alls.
Utbud och efterfrågan är det som styr restvärdet, inte listpriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.vigge50 skrev:Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.Jordad skrev:Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.Legato skrev:Jag undrar faktiskt om det är så längre.P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.
3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Om man ska jämföra så måste man också förstå hela situationen.vigge50 skrev:Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.Jordad skrev:Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.Legato skrev:Jag undrar faktiskt om det är så längre.P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.
3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Under 2018 sålde Tesla bara M3 i USA och majoriteten av de S/X som såldes var med 75kwh batteri. När man lanserade M3 internationellt 2019 och det fanns ett billigare alternativ för alla Teslas kunder så tog man bort 75kwh S/X. Efter det så har produktionskapaciteten för S/X sjunkit då leveranserna av 18650 från Japan inte räcker till då det krävs fler celler per bil. Maxkapacitet för S/X nu är strax under 20k bilar per kvartal.
2019 sålde Tesla 12k S/X under traditionellt dåliga Q1 men under resten av året så hämtade sig försäljningen till 17-20k per kvartal. I år 2020 sålde Tesla också 12k S/X under Q1 men sedan kom corona.
Det går inte att jämföra Q2 2020 mot Q2 2019 då Freemontfabriken där S/X tillverkas var stängd i 7 av de 13 veckor som Tesla använder för att tillverka bilar till kvartalet. Det skulle mycket väl kunna ha varit så att Tesla sålde fler S/X i år än 2019. Man var faktiskt upp yoy med hundra S/X under Q1 trots att corona totalt förstörde pushen under kvartalets sista veckor.
Att hålla på och försöka jämföra kvartal under corona är meningslöst. Men om man ska jämföra och kompenserar för stängd fabrik och uteblivna leveranser internationellt så kan man lika gärna tolka det som att S/X faktiskt säljer bättre i år än 2019.
Skulle Tesla få tillgång till mer celler till S/X framöver så kommer de säkert uppdatera bilarna mer för att höja efterfrågan. För tillfället ser det ut som att de säljer allt de lyckas tillverka men det kan självklart förändras pga konkurrens eller den ekonomiska situationen i världen.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.Verdi skrev:Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
taliz skrev:Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.Verdi skrev:Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Jag gick från en Toyota Auris hybrid till en Tesla S75D.
En typisk "Tesla-stretch".
En BMW 7-serie eller S-klass var aldrig ett alternativ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Men det var ju just eftersom S var enda elbilen som funkade, eller hur?Zalman3 skrev:taliz skrev:Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.Verdi skrev:Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Jag gick från en Toyota Auris hybrid till en Tesla S75D.
En typisk "Tesla-stretch".
En BMW 7-serie eller S-klass var aldrig ett alternativ.
Idag hade du nog valt en 3a istället, åtminstone gör de flesta det.
På forumet finns det många som tidigare leasat en S, men nu kör en 3a. Tvärtom är väldigt ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Svar ja.Men det var ju just eftersom S var enda elbilen som funkade, eller hur?
Idag hade du nog valt en 3a istället, åtminstone gör de flesta det.
På forumet finns det många som tidigare leasat en S, men nu kör en 3a. Tvärtom är väldigt ovanligt.
Beställde min bil den 15 september 2016.
Fanns inte mycket att välja på då, om man ska vara resande i Norrland.
Provkörde ju en Polestar 2 I fredags, en fin bil.
Men tyvärr finns det knappt nån +50kW laddare norr om Sundsvall.
Så det blir nog en Tesla nästa gång också.
Ett annat problem är att jag är så himla nöjd med min S75D!
Kan uppgradera till AP3 FSD om jag vill.
Även till MCU2.
Har plåttak, tycker min är den tystaste MS jag åkt i.
Tesla bytte min luftfjädring fram gratis på goodwill i måndags.
Blev mjukare, är det Raven dämparna?
Kan uppgradera till CCS laddning.
Om jag gör ovanstående uppgraderingar så här jag nästan en ny Raven bil.
Det som skiljer är batteriets storlek och laddhastighet.
Och att jag inte har M3 snåla elmotor.
Men jag har 8 års drivlinegaranti utan milbegränsning.
Gratis Premium Connectivity.
Gratis laddning.
Ser väldigt fin ut i lacken trots grusvägar i Norrland.
Har lackskyddat med Ditec.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Du har så jäkla fel. En Model S är som en kombi. Man kan ha hunden där bak och lasta skrymmande saker. Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter. Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.taliz skrev:Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.Verdi skrev:Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
En Model 3 funkar inte alls lika bra. Det är en sedan. En biltyp som inte varit särskilt populär i Sverige på många år.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Ser du det som en positiv egenskap?Verdi skrev:Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter.
V90 D4? V90 T8 menar du väl?Verdi skrev:Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Jag måste nog hålla med Verdi. Många tittar på priset och prestandan när de ska placera in en model s gentemot andra bilar. Vilket gör att den hamnar helt fel.Fredrik j skrev:Ser du det som en positiv egenskap?Verdi skrev:Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter.
V90 D4? V90 T8 menar du väl?Verdi skrev:Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.
Visst prestanda och pris gör att den kanske plan placeras med motsvarande fordon. Men användbarheten hos en model s motsvarar något helt annat.
Så är helt med på jämförelsen som Verdi gör. Model s är en praktisk laståsna i samma klass som familjekombin.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Nä det är klart det inte är en positivt...Fredrik j skrev:Ser du det som en positiv egenskap?Verdi skrev:Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter.
V90 D4? V90 T8 menar du väl?Verdi skrev:Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.
Ja T8 också på sätt och vis. Den är ju också dopad vad gäller förmånsvärdet.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Man kan inte ha en hund och lasta i Model Y då eller?Verdi skrev:Du har så jäkla fel. En Model S är som en kombi. Man kan ha hunden där bak och lasta skrymmande saker. Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter. Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.taliz skrev:Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.Verdi skrev:Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
En Model 3 funkar inte alls lika bra. Det är en sedan. En biltyp som inte varit särskilt populär i Sverige på många år.
https://electrek.co/2020/08/02/tesla-mo ... s-on-back/
S konkurrerar inte med "lyx och förfining"(men det lär bättras med Palladium...), utan främst med drivlina och teknik. Fakta är att det är en 5m lång, 2m bred, sedan med luftfjädring och 400+hk samt prislapp runt en mille. Vilka andra bilar råkar också tillhöra den skaran? Just det...
Att en V90 eller 520D råkar ha liknande TCO beror ju endast på att S är en elbil. Om S hade haft en V8 istället för elmotor så hade även TCO sett ut som 7-serien och S-klass.
Om Model 3 inte "funkar lika bra" så är det ju konstigt att så många byter från S till den. Eller hur?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Model Y pratade vi väl inte om? Den finns inte i Sverige än heller för den delen...taliz skrev:[
Man kan inte ha en hund och lasta i Model Y då eller?
S konkurrerar inte med "lyx och förfining", utan främst med drivlina och teknik. Fakta är att det är en 5m lång, 2m bred, sedan med luftfjädring och 400+hk samt prislapp runt en mille. Vilka andra bilar råkar också tillhöra den skaran? Just det...
Att en V90 eller 520D råkar ha liknande TCO beror ju endast på att S är en elbil. Om S hade haft en V8 istället för elmotor så hade även TCO sett ut som 7-serien och S-klass.
Om Model 3 inte "funkar lika bra" så är det ju konstigt att så många byter från S till den. Eller hur?
Hade Model S haft en V8 hade den varit chanslös mot konkurrenterna.
Nä, Model 3 funkar inte lika bra för alla. För många gör den kanske det. Men inte för oss. Och även om den räckt till utrymmesmässigt hade jag haft svårt för avsaknaden av rattvärme, det höga vägbullret, de krångliga dörrhandtagen och lite annat.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Varför då?Fredrik j skrev:Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Tror jag verkligen inte, däremot hade de varit omöjliga att tillverka.Fredrik j skrev:Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Självklart hade det gått att sälja en sedan med den prestandan och den tekniken som finns i Model S och 3. Det är ju till och med själva poängen med dessa bilar. De är inte bara de bästa elbilarna utan de bästa bilarna, i sin klass. Hade du kunnat göra samma bil med en fossilbrännare hade ju också sålt bra... men det går inte, inte till det priset.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Ironiskt nog så är det troligtvis Mod 3 Perf som hade funkat bäst som en fossilbil, många skulle ha överseende med dess tillkortakommanden pga prestandan.
Model S hade kunnat konkurrera med motsvarande A6/5/E
Model S hade kunnat konkurrera med motsvarande A6/5/E
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Naturligtvis tillskriver jag prestandan till eldriften.
Med allt annat samma menar jag allt utom drivlinan.
Med allt annat samma menar jag allt utom drivlinan.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändåFredrik j skrev:Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
+ egna bensinstationer med pris på 4kr/lTellus skrev:Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändåFredrik j skrev:Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?
Nu läste du inte inlägget väl?Albin skrev:+ egna bensinstationer med pris på 4kr/lTellus skrev:Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändåFredrik j skrev:Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera