Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Det rör sig inte om några stora summor du kan förhandla dig till. Någon enstaka procent om det inte är nåt specialfall. Typ en jättedyr bil de har i hallen som de inte kan sälja då kundgruppen som vill ha en och har råd vill skräddarsy sin egen direkt från fabrik.
Beror på förutsättningarna, hur viktig man är som kund.
Har själv jobbat med inköp på ett stort bolag och förhandlat fram ramavtal med 75-80% rabatt hos vissa leverantörer.
Det är inte helt ovanligt att de kan "hjälpa" med att kraftigt rabattera privata grejer också.
Så om du tex är ansvarig för bilflottan hos ett stort bolag...

En återförsäljare har inte jättemånga procent i marginal så det finns inga möjligheter att få jätterabatter från dem. Då ska du vara tillräckligt stor för att kunna förhandla direkt med generalagenten... Men hur många är det? Och vad har bilföretaget själv för vinstmarginal på sin bil? Knappast så mycket att de kan ge fantasirabatter...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?

Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt. :)
Ja om de sänkte till första början vilket ju som sagt inte är säkert att de gjort, de kanske tog den extra vinsten och la den i egen ficka. Hade den lägre kursen varit stabil under många år hade de dock tvingats sänka priserna eftersom alla andra hade tullat på den nyfunna extramarginalen för att få marknadsandelar. Det du säger är ju att om kronan skulle halveras i värde mot EUR så skulle BMW på något vänster vara okej med att bara få in 50% av vad de får nu för en bil, bara för att priserna ska vara stabila i SEK. Jag undrar om de ens har marginalerna för att inte gå back på varje såld bil i det läget.

Skulle snarare säga att traditionella tillverkarna är snabba med att höja priserna om valutakursen rör sig åt det hållet från den kurs som används, men långsamma med att sänka dem, även om de till sist kommer sänka priserna om den lägre kursen håller i sig. Vet inte om jag tycker det är en fördel för konsumenterna då man i genomsnitt kommer betala mer. I grund och botten är det ju så att priserna kommer konvergera mot grundpriserna satta i EUR/USD konverterat till SEK oavsett vilken metodik som tillämpas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Jag vet. Jag ogillar prutande.

Man höjer listpriser. Bara i undantagsfall sänker man.
Det ger en förutsägbarhet och valutasvängningar absorberas. Har man tillverkning och försäljning globalt har det mindre påverkan.

Alternativet är ju att finansbolagen inte sätter ett fast restvärde utan lämpar över risken på leasingtagaren.
Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Begpriserna på S föll ju inte alls vid prissänkningen. Däremot när Model 3 introducerades, vilket var minst sagt förväntat.
Närmaste åren kommer privatköpare fortsatt föredra begagnade bilar framför nya, likt de gjort i decennier. Utbudet av begagnade elbilar kommer vara mindre än efterfrågan, därmed kommer priserna hållas uppe(dock ej för bilar som inte funkar som förstabil), oavsett teknikutvecklingen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?

Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt. :)
Ja om de sänkte till första början vilket ju som sagt inte är säkert att de gjort, de kanske tog den extra vinsten och la den i egen ficka. Hade den lägre kursen varit stabil under många år hade de dock tvingats sänka priserna eftersom alla andra hade tullat på den nyfunna extramarginalen för att få marknadsandelar. Det du säger är ju att om kronan skulle halveras i värde mot EUR så skulle BMW på något vänster vara okej med att bara få in 50% av vad de får nu för en bil, bara för att priserna ska vara stabila i SEK. Jag undrar om de ens har marginalerna för att inte gå back på varje såld bil i det läget.

Skulle snarare säga att traditionella tillverkarna är snabba med att höja priserna om valutakursen rör sig åt det hållet från den kurs som används, men långsamma med att sänka dem, även om de till sist kommer sänka priserna om den lägre kursen håller i sig. Vet inte om jag tycker det är en fördel för konsumenterna då man i genomsnitt kommer betala mer. I grund och botten är det ju så att priserna kommer konvergera mot grundpriserna satta i EUR/USD konverterat till SEK oavsett vilken metodik som tillämpas.

Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Begpriserna på S föll ju inte alls vid prissänkningen. Däremot när Model 3 introducerades, vilket var minst sagt förväntat.
Närmaste åren kommer privatköpare fortsatt föredra begagnade bilar framför nya, likt de gjort i decennier. Utbudet av begagnade elbilar kommer vara mindre än efterfrågan, därmed kommer priserna hållas uppe(dock ej för bilar som inte funkar som förstabil), oavsett teknikutvecklingen.

Öh, jo? Eller menar du att jag skulle få 1,1 miljon för min som då var ca ett halvår gammal (nypris var en bit över 1,2 miljoner) när en helt ny kostade mindre än en miljon? Ja jag vet inte... När det var som "värst" hade jag erbjudande om att köpa en demokörd P100DL för 840 tkr. Men jag tordes inte. Kändes som om proppen höll på att gå ur helt. Men det hade nog varit ett bra köp trots allt.

Det du säger om Model 3 kan väl också ha spelat in såklart. Men samma öde lär väl Model 3 gå till mötes nu när Model Y kommer? Många vill kunna dra mer, ha större utrymmen, kunna skjutsa hunden osv osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?

Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt. :)
Ja om de sänkte till första början vilket ju som sagt inte är säkert att de gjort, de kanske tog den extra vinsten och la den i egen ficka. Hade den lägre kursen varit stabil under många år hade de dock tvingats sänka priserna eftersom alla andra hade tullat på den nyfunna extramarginalen för att få marknadsandelar. Det du säger är ju att om kronan skulle halveras i värde mot EUR så skulle BMW på något vänster vara okej med att bara få in 50% av vad de får nu för en bil, bara för att priserna ska vara stabila i SEK. Jag undrar om de ens har marginalerna för att inte gå back på varje såld bil i det läget.

Skulle snarare säga att traditionella tillverkarna är snabba med att höja priserna om valutakursen rör sig åt det hållet från den kurs som används, men långsamma med att sänka dem, även om de till sist kommer sänka priserna om den lägre kursen håller i sig. Vet inte om jag tycker det är en fördel för konsumenterna då man i genomsnitt kommer betala mer. I grund och botten är det ju så att priserna kommer konvergera mot grundpriserna satta i EUR/USD konverterat till SEK oavsett vilken metodik som tillämpas.

Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Det är inte så "stenhårt" som du tror. Varken företagskunder eller privatköpare "shoppar runt" så väldans i jakt på bästa priset. Man är sugen på en viss bilmodell och funkar kalkylen så blir det den.
Just att justera priset uppåt och sällan nedåt är ju standard för i stort sett allt. Även om det så är en enkel burgare på stan. "Livsmedelspriserna har gått upp"....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.
Naturligtvis påverkar en plötsligt sänkning av listpriset förväntade restvärden på redan sålda bilar. Om finansbolaget har garanterat restvärdet mot sina kunder gå inte kalkylen ihop.

Beräkningen av restvärde på avgasbilar blir svårare och svårare men där är ju dom flesta överens om att andrahandsvärdet kommer bli lägre.
När det gäller elbilar lever ju många i föreställningen att värdet knappt inte sjunker alls.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Begpriserna på S föll ju inte alls vid prissänkningen. Däremot när Model 3 introducerades, vilket var minst sagt förväntat.
Närmaste åren kommer privatköpare fortsatt föredra begagnade bilar framför nya, likt de gjort i decennier. Utbudet av begagnade elbilar kommer vara mindre än efterfrågan, därmed kommer priserna hållas uppe(dock ej för bilar som inte funkar som förstabil), oavsett teknikutvecklingen.

Öh, jo? Eller menar du att jag skulle få 1,1 miljon för min som då var ca ett halvår gammal (nypris var en bit över 1,2 miljoner) när en helt ny kostade mindre än en miljon? Ja jag vet inte... När det var som "värst" hade jag erbjudande om att köpa en demokörd P100DL för 840 tkr. Men jag tordes inte. Kändes som om proppen höll på att gå ur helt. Men det hade nog varit ett bra köp trots allt.

Det du säger om Model 3 kan väl också ha spelat in såklart. Men samma öde lär väl Model 3 gå till mötes nu när Model Y kommer? Många vill kunna dra mer, ha större utrymmen, kunna skjutsa hunden osv osv.
Menar du att du skulle fått det annars? Knappast.
Fanns ju gott om Teslor hos tex Fordonsbolaget då, de gjorde inga prisjusteringar överhuvudtaget. Att Tesla reade ut lagret var inget som påverkade marknaden, sån liten mängd bilar att det inte märktes.

Model Y är inte en betydligt billigare bil än 3an, den är tom dyrare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av vigge50 »

Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.

Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.

Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.
Ja det är väl att likna vid en försäkring. Betalar hellre lite mer för att slippa chocksänkta priser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.
Naturligtvis påverkar en plötsligt sänkning av listpriset förväntade restvärden på redan sålda bilar. Om finansbolaget har garanterat restvärdet mot sina kunder gå inte kalkylen ihop.

Beräkningen av restvärde på avgasbilar blir svårare och svårare men där är ju dom flesta överens om att andrahandsvärdet kommer bli lägre.
När det gäller elbilar lever ju många i föreställningen att värdet knappt inte sjunker alls.
Inte när det bara handlar om några procent. Annars skulle det vara omöjligt för dom med tanke på hur ofta avgasbilstillverkarna paketerar om tillval och kommer med erbjudanden om utrustningspaket X och Y. "Nu ingår paket X... nu kostar paket Y bara 15k... nu är paket X och Y inkluderat i paket Z..."

Utbud och efterfrågan är det som styr restvärdet, inte listpriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:

Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Jordad »

vigge50 skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.
Om man ska jämföra så måste man också förstå hela situationen.

Under 2018 sålde Tesla bara M3 i USA och majoriteten av de S/X som såldes var med 75kwh batteri. När man lanserade M3 internationellt 2019 och det fanns ett billigare alternativ för alla Teslas kunder så tog man bort 75kwh S/X. Efter det så har produktionskapaciteten för S/X sjunkit då leveranserna av 18650 från Japan inte räcker till då det krävs fler celler per bil. Maxkapacitet för S/X nu är strax under 20k bilar per kvartal.

2019 sålde Tesla 12k S/X under traditionellt dåliga Q1 men under resten av året så hämtade sig försäljningen till 17-20k per kvartal. I år 2020 sålde Tesla också 12k S/X under Q1 men sedan kom corona.

Det går inte att jämföra Q2 2020 mot Q2 2019 då Freemontfabriken där S/X tillverkas var stängd i 7 av de 13 veckor som Tesla använder för att tillverka bilar till kvartalet. Det skulle mycket väl kunna ha varit så att Tesla sålde fler S/X i år än 2019. Man var faktiskt upp yoy med hundra S/X under Q1 trots att corona totalt förstörde pushen under kvartalets sista veckor.

Att hålla på och försöka jämföra kvartal under corona är meningslöst. Men om man ska jämföra och kompenserar för stängd fabrik och uteblivna leveranser internationellt så kan man lika gärna tolka det som att S/X faktiskt säljer bättre i år än 2019.

Skulle Tesla få tillgång till mer celler till S/X framöver så kommer de säkert uppdatera bilarna mer för att höja efterfrågan. För tillfället ser det ut som att de säljer allt de lyckas tillverka men det kan självklart förändras pga konkurrens eller den ekonomiska situationen i världen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.

Jag gick från en Toyota Auris hybrid till en Tesla S75D.
En typisk "Tesla-stretch".
En BMW 7-serie eller S-klass var aldrig ett alternativ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.

Jag gick från en Toyota Auris hybrid till en Tesla S75D.
En typisk "Tesla-stretch".
En BMW 7-serie eller S-klass var aldrig ett alternativ.
Men det var ju just eftersom S var enda elbilen som funkade, eller hur?
Idag hade du nog valt en 3a istället, åtminstone gör de flesta det.
På forumet finns det många som tidigare leasat en S, men nu kör en 3a. Tvärtom är väldigt ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

Men det var ju just eftersom S var enda elbilen som funkade, eller hur?
Idag hade du nog valt en 3a istället, åtminstone gör de flesta det.
På forumet finns det många som tidigare leasat en S, men nu kör en 3a. Tvärtom är väldigt ovanligt.
Svar ja.
Beställde min bil den 15 september 2016.
Fanns inte mycket att välja på då, om man ska vara resande i Norrland.

Provkörde ju en Polestar 2 I fredags, en fin bil.
Men tyvärr finns det knappt nån +50kW laddare norr om Sundsvall.
Så det blir nog en Tesla nästa gång också.

Ett annat problem är att jag är så himla nöjd med min S75D!

Kan uppgradera till AP3 FSD om jag vill.
Även till MCU2.

Har plåttak, tycker min är den tystaste MS jag åkt i.

Tesla bytte min luftfjädring fram gratis på goodwill i måndags.
Blev mjukare, är det Raven dämparna?

Kan uppgradera till CCS laddning.

Om jag gör ovanstående uppgraderingar så här jag nästan en ny Raven bil.

Det som skiljer är batteriets storlek och laddhastighet.
Och att jag inte har M3 snåla elmotor.

Men jag har 8 års drivlinegaranti utan milbegränsning.
Gratis Premium Connectivity.
Gratis laddning.

Ser väldigt fin ut i lacken trots grusvägar i Norrland.
Har lackskyddat med Ditec.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.
Du har så jäkla fel. En Model S är som en kombi. Man kan ha hunden där bak och lasta skrymmande saker. Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter. Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.

En Model 3 funkar inte alls lika bra. Det är en sedan. En biltyp som inte varit särskilt populär i Sverige på många år.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter.
Ser du det som en positiv egenskap?

Verdi skrev:
Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.
V90 D4? V90 T8 menar du väl?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter.
Ser du det som en positiv egenskap?

Verdi skrev:
Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.
V90 D4? V90 T8 menar du väl?
Jag måste nog hålla med Verdi. Många tittar på priset och prestandan när de ska placera in en model s gentemot andra bilar. Vilket gör att den hamnar helt fel.
Visst prestanda och pris gör att den kanske plan placeras med motsvarande fordon. Men användbarheten hos en model s motsvarar något helt annat.

Så är helt med på jämförelsen som Verdi gör. Model s är en praktisk laståsna i samma klass som familjekombin.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter.
Ser du det som en positiv egenskap?

Verdi skrev:
Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.
V90 D4? V90 T8 menar du väl?
Nä det är klart det inte är en positivt...

Ja T8 också på sätt och vis. Den är ju också dopad vad gäller förmånsvärdet.
Skriv svar