Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Att justera priset på nya bilar rör till det för den som försöker räkna ut ett restvärde och en leasingkostnad. Man behöver ha koll på begagnatvärdet.
I viss mån har det varit självuppfyllande. Säger branschen att man tror en viss bil kommer tappa ett visst antal procent per år brukar det ju bli så.
Tesla får nu ställa in sig i leder i takt med ökad försäljning.
Snarare får branschen rätta sig efter Tesla. Framtiden stavas inte hästhandlare med höga listpriser och obligatoriskt prutande, utan nätförsäljning med tydlig prissättning.
Jag gillar inte heller prutandet och skulle helst slippa det. Men många tycker det känns bra att få betala mindre än andra.

Vad jag menar är att det måste med låg risk gå att räkna ut en leasingkostnad på 3år.
Det går inte om nybilspriserna åker som en jojo på identiska bilar från en vecka till en annan.
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Att justera priset på nya bilar rör till det för den som försöker räkna ut ett restvärde och en leasingkostnad. Man behöver ha koll på begagnatvärdet.
I viss mån har det varit självuppfyllande. Säger branschen att man tror en viss bil kommer tappa ett visst antal procent per år brukar det ju bli så.
Tesla får nu ställa in sig i leder i takt med ökad försäljning.
Snarare får branschen rätta sig efter Tesla. Framtiden stavas inte hästhandlare med höga listpriser och obligatoriskt prutande, utan nätförsäljning med tydlig prissättning.
Vem använder inte prisjakt idag tex? Man kan sätta bevakning på när en produkt man är sugen på hamnar under ett visst pris, så blir det med bilar också.

Vad gäller prutningen så är det egentligen bara ett spel för galleriet. Alla får grundrabatten och sen är det ett fåtal procent extra man kan tjata till sig. Det rör sig möjligen om 10-20 tusen extra i rabatt vilket i sammanhanget är väldigt lite. Det är mest till för att få kunden att känna sig väl omhändertagen och skapa ett lojalitetsband till säljaren.

Jag tycker själv att det är skönt att slippa prutandet och gillar den delen hos Tesla. Men däremot vill jag inte behöva ta valutarisken själv.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Dessutom är jag övertygad om att man bara flyttar rabatterna och prutandet. Tesla brukar ju t.ex. ha kampanjränta. Nån procents lägre ränta på finansieringen motsvarar väl en vanlig rabatt på 5-6%.

Sen har vi värdet på inbytesbilar som i bilbranschen traditionellt används för att förvilla kunderna och locka till köp av ny bil.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Det rör sig inte om några stora summor du kan förhandla dig till. Någon enstaka procent om det inte är nåt specialfall. Typ en jättedyr bil de har i hallen som de inte kan sälja då kundgruppen som vill ha en och har råd vill skräddarsy sin egen direkt från fabrik.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Jag vet. Jag ogillar prutande.

Man höjer listpriser. Bara i undantagsfall sänker man.
Det ger en förutsägbarhet och valutasvängningar absorberas. Har man tillverkning och försäljning globalt har det mindre påverkan.

Alternativet är ju att finansbolagen inte sätter ett fast restvärde utan lämpar över risken på leasingtagaren.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Jag tycker själv att det är skönt att slippa prutandet och gillar den delen hos Tesla. Men däremot vill jag inte behöva ta valutarisken själv.
Hur hade du tänkt dig att du inte skulle ta valutarisken själv? Kursrörelsen för SEK har ju i många fall varit så pass hög att det inte finns en chans att en biltillverkare kan ta den förlusten för att hålla priserna stabila nominellt i SEK, speciellt när det scenariot skulle hålla i sig under lång tid. Så de kommer ju garanterat justera priserna, sen sker det ju inte alltid med hela höjningen öppet på startpriset ett år till nästa utan att man tar bort saker som annars vore standard som blir mer eller mindre ett måste att lägga till. Det är ju dock ingen skillnad i sig, priserna kommer justeras efter valutaförändringar över tid, även om man valutasäkrar så måste man någon gång agera på en ny kurs.

Om man ändå tycker att priserna varit stabila de senaste 20 åren så innebär det snarare att priserna aldrig sänktes under åren med stark krona och således har man många kunder som betalat på tok för mycket istället som blev ren vinst för tillverkarna. Skulle kronan däremot halveras i värde mot EUR/USD från dagens kurs kan jag lova dig att höjningarna kommer snabbt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Bjelke »

Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Normalt sjunker tillverkningskostnad naturligt efter hand som en process mognar. Om man behåller samma pris får man mer betalt.
Det är ju inte biltillverkarna som drabbas av missbedömningar av restvärden. Det är ju finansbolag och/eller återförsäljare. Tillverkarna drabbas indirekt när leasinggivare måste ta höjd eller inte längre garanterar ett restvärde.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Jag tycker själv att det är skönt att slippa prutandet och gillar den delen hos Tesla. Men däremot vill jag inte behöva ta valutarisken själv.
Hur hade du tänkt dig att du inte skulle ta valutarisken själv? Kursrörelsen för SEK har ju i många fall varit så pass hög att det inte finns en chans att en biltillverkare kan ta den förlusten för att hålla priserna stabila nominellt i SEK, speciellt när det scenariot skulle hålla i sig under lång tid. Så de kommer ju garanterat justera priserna, sen sker det ju inte alltid med hela höjningen öppet på startpriset ett år till nästa utan att man tar bort saker som annars vore standard som blir mer eller mindre ett måste att lägga till. Det är ju dock ingen skillnad i sig, priserna kommer justeras efter valutaförändringar över tid, även om man valutasäkrar så måste man någon gång agera på en ny kurs.

Om man ändå tycker att priserna varit stabila de senaste 20 åren så innebär det snarare att priserna aldrig sänktes under åren med stark krona och således har man många kunder som betalat på tok för mycket istället som blev ren vinst för tillverkarna. Skulle kronan däremot halveras i värde mot EUR/USD från dagens kurs kan jag lova dig att höjningarna kommer snabbt.
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?

Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Det rör sig inte om några stora summor du kan förhandla dig till. Någon enstaka procent om det inte är nåt specialfall. Typ en jättedyr bil de har i hallen som de inte kan sälja då kundgruppen som vill ha en och har råd vill skräddarsy sin egen direkt från fabrik.
Beror på förutsättningarna, hur viktig man är som kund.
Har själv jobbat med inköp på ett stort bolag och förhandlat fram ramavtal med 75-80% rabatt hos vissa leverantörer.
Det är inte helt ovanligt att de kan "hjälpa" med att kraftigt rabattera privata grejer också.
Så om du tex är ansvarig för bilflottan hos ett stort bolag...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Det rör sig inte om några stora summor du kan förhandla dig till. Någon enstaka procent om det inte är nåt specialfall. Typ en jättedyr bil de har i hallen som de inte kan sälja då kundgruppen som vill ha en och har råd vill skräddarsy sin egen direkt från fabrik.
Beror på förutsättningarna, hur viktig man är som kund.
Har själv jobbat med inköp på ett stort bolag och förhandlat fram ramavtal med 75-80% rabatt hos vissa leverantörer.
Det är inte helt ovanligt att de kan "hjälpa" med att kraftigt rabattera privata grejer också.
Så om du tex är ansvarig för bilflottan hos ett stort bolag...

En återförsäljare har inte jättemånga procent i marginal så det finns inga möjligheter att få jätterabatter från dem. Då ska du vara tillräckligt stor för att kunna förhandla direkt med generalagenten... Men hur många är det? Och vad har bilföretaget själv för vinstmarginal på sin bil? Knappast så mycket att de kan ge fantasirabatter...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?

Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt. :)
Ja om de sänkte till första början vilket ju som sagt inte är säkert att de gjort, de kanske tog den extra vinsten och la den i egen ficka. Hade den lägre kursen varit stabil under många år hade de dock tvingats sänka priserna eftersom alla andra hade tullat på den nyfunna extramarginalen för att få marknadsandelar. Det du säger är ju att om kronan skulle halveras i värde mot EUR så skulle BMW på något vänster vara okej med att bara få in 50% av vad de får nu för en bil, bara för att priserna ska vara stabila i SEK. Jag undrar om de ens har marginalerna för att inte gå back på varje såld bil i det läget.

Skulle snarare säga att traditionella tillverkarna är snabba med att höja priserna om valutakursen rör sig åt det hållet från den kurs som används, men långsamma med att sänka dem, även om de till sist kommer sänka priserna om den lägre kursen håller i sig. Vet inte om jag tycker det är en fördel för konsumenterna då man i genomsnitt kommer betala mer. I grund och botten är det ju så att priserna kommer konvergera mot grundpriserna satta i EUR/USD konverterat till SEK oavsett vilken metodik som tillämpas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Men det gör man ju inte. Snarare lika stor chans att du, trots prutande, får betala mer än andra.

Med höga listpriser och dolt prutande är det betydligt mer "jojo" än fasta priserna som är publika och därmed alla kan se.
Jag vet. Jag ogillar prutande.

Man höjer listpriser. Bara i undantagsfall sänker man.
Det ger en förutsägbarhet och valutasvängningar absorberas. Har man tillverkning och försäljning globalt har det mindre påverkan.

Alternativet är ju att finansbolagen inte sätter ett fast restvärde utan lämpar över risken på leasingtagaren.
Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Begpriserna på S föll ju inte alls vid prissänkningen. Däremot när Model 3 introducerades, vilket var minst sagt förväntat.
Närmaste åren kommer privatköpare fortsatt föredra begagnade bilar framför nya, likt de gjort i decennier. Utbudet av begagnade elbilar kommer vara mindre än efterfrågan, därmed kommer priserna hållas uppe(dock ej för bilar som inte funkar som förstabil), oavsett teknikutvecklingen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?

Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt. :)
Ja om de sänkte till första början vilket ju som sagt inte är säkert att de gjort, de kanske tog den extra vinsten och la den i egen ficka. Hade den lägre kursen varit stabil under många år hade de dock tvingats sänka priserna eftersom alla andra hade tullat på den nyfunna extramarginalen för att få marknadsandelar. Det du säger är ju att om kronan skulle halveras i värde mot EUR så skulle BMW på något vänster vara okej med att bara få in 50% av vad de får nu för en bil, bara för att priserna ska vara stabila i SEK. Jag undrar om de ens har marginalerna för att inte gå back på varje såld bil i det läget.

Skulle snarare säga att traditionella tillverkarna är snabba med att höja priserna om valutakursen rör sig åt det hållet från den kurs som används, men långsamma med att sänka dem, även om de till sist kommer sänka priserna om den lägre kursen håller i sig. Vet inte om jag tycker det är en fördel för konsumenterna då man i genomsnitt kommer betala mer. I grund och botten är det ju så att priserna kommer konvergera mot grundpriserna satta i EUR/USD konverterat till SEK oavsett vilken metodik som tillämpas.

Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Begpriserna på S föll ju inte alls vid prissänkningen. Däremot när Model 3 introducerades, vilket var minst sagt förväntat.
Närmaste åren kommer privatköpare fortsatt föredra begagnade bilar framför nya, likt de gjort i decennier. Utbudet av begagnade elbilar kommer vara mindre än efterfrågan, därmed kommer priserna hållas uppe(dock ej för bilar som inte funkar som förstabil), oavsett teknikutvecklingen.

Öh, jo? Eller menar du att jag skulle få 1,1 miljon för min som då var ca ett halvår gammal (nypris var en bit över 1,2 miljoner) när en helt ny kostade mindre än en miljon? Ja jag vet inte... När det var som "värst" hade jag erbjudande om att köpa en demokörd P100DL för 840 tkr. Men jag tordes inte. Kändes som om proppen höll på att gå ur helt. Men det hade nog varit ett bra köp trots allt.

Det du säger om Model 3 kan väl också ha spelat in såklart. Men samma öde lär väl Model 3 gå till mötes nu när Model Y kommer? Många vill kunna dra mer, ha större utrymmen, kunna skjutsa hunden osv osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Jag förutsätter att har några bra exempel på det du talar om? Jag får erkänna att jag inte följt standardutrustningen minutiöst under så många år att jag kan avgöra det. Låter osannolikt. Att årsmodell -18 har mindre standardutrustning än årsmodell -15 typ eftersom kronan försvagats? Är det så du menar att det går till?

Ja, nån gång får de väl justera. Men det verkar ju inte jättevanligt direkt. :)
Ja om de sänkte till första början vilket ju som sagt inte är säkert att de gjort, de kanske tog den extra vinsten och la den i egen ficka. Hade den lägre kursen varit stabil under många år hade de dock tvingats sänka priserna eftersom alla andra hade tullat på den nyfunna extramarginalen för att få marknadsandelar. Det du säger är ju att om kronan skulle halveras i värde mot EUR så skulle BMW på något vänster vara okej med att bara få in 50% av vad de får nu för en bil, bara för att priserna ska vara stabila i SEK. Jag undrar om de ens har marginalerna för att inte gå back på varje såld bil i det läget.

Skulle snarare säga att traditionella tillverkarna är snabba med att höja priserna om valutakursen rör sig åt det hållet från den kurs som används, men långsamma med att sänka dem, även om de till sist kommer sänka priserna om den lägre kursen håller i sig. Vet inte om jag tycker det är en fördel för konsumenterna då man i genomsnitt kommer betala mer. I grund och botten är det ju så att priserna kommer konvergera mot grundpriserna satta i EUR/USD konverterat till SEK oavsett vilken metodik som tillämpas.

Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Det är inte så "stenhårt" som du tror. Varken företagskunder eller privatköpare "shoppar runt" så väldans i jakt på bästa priset. Man är sugen på en viss bilmodell och funkar kalkylen så blir det den.
Just att justera priset uppåt och sällan nedåt är ju standard för i stort sett allt. Även om det så är en enkel burgare på stan. "Livsmedelspriserna har gått upp"....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.
Naturligtvis påverkar en plötsligt sänkning av listpriset förväntade restvärden på redan sålda bilar. Om finansbolaget har garanterat restvärdet mot sina kunder gå inte kalkylen ihop.

Beräkningen av restvärde på avgasbilar blir svårare och svårare men där är ju dom flesta överens om att andrahandsvärdet kommer bli lägre.
När det gäller elbilar lever ju många i föreställningen att värdet knappt inte sjunker alls.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det är inte bara valutakurser som gör kalkylen osäker,
hela elbilsbranchen förändras ju i ett rasande tempo,
både räckvidd och laddning ändras ju sjukt mycket och även utbudet
från fler och fler märken gör att värdet på en specifik modell efter 3 år kan slå stort,
även om det sett larvigt bra ut hitintills...
Ser inte larvigt bra ut för mig. Har tappat ~450 tusen på mindre än 2 år. Mycket av det p g a Teslas prissänkningar. Kommer antagligen låta Tesla köpa tillbaka den nästa höst för 50% av nypriset. Särskilt mycket mer kan jag nog inte få själv.

Nya bättre batterier (som kan laddas snabbare och degraderar mindre) som presenteras på batteridagen i september kan få liknande konsekvenser. Särskilt med tanke på "Chargegate" där även ägare av nästan nya Teslor upplever minskande hastighet på SuC.
Begpriserna på S föll ju inte alls vid prissänkningen. Däremot när Model 3 introducerades, vilket var minst sagt förväntat.
Närmaste åren kommer privatköpare fortsatt föredra begagnade bilar framför nya, likt de gjort i decennier. Utbudet av begagnade elbilar kommer vara mindre än efterfrågan, därmed kommer priserna hållas uppe(dock ej för bilar som inte funkar som förstabil), oavsett teknikutvecklingen.

Öh, jo? Eller menar du att jag skulle få 1,1 miljon för min som då var ca ett halvår gammal (nypris var en bit över 1,2 miljoner) när en helt ny kostade mindre än en miljon? Ja jag vet inte... När det var som "värst" hade jag erbjudande om att köpa en demokörd P100DL för 840 tkr. Men jag tordes inte. Kändes som om proppen höll på att gå ur helt. Men det hade nog varit ett bra köp trots allt.

Det du säger om Model 3 kan väl också ha spelat in såklart. Men samma öde lär väl Model 3 gå till mötes nu när Model Y kommer? Många vill kunna dra mer, ha större utrymmen, kunna skjutsa hunden osv osv.
Menar du att du skulle fått det annars? Knappast.
Fanns ju gott om Teslor hos tex Fordonsbolaget då, de gjorde inga prisjusteringar överhuvudtaget. Att Tesla reade ut lagret var inget som påverkade marknaden, sån liten mängd bilar att det inte märktes.

Model Y är inte en betydligt billigare bil än 3an, den är tom dyrare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av vigge50 »

Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.

Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.
Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.

Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.
Ja det är väl att likna vid en försäkring. Betalar hellre lite mer för att slippa chocksänkta priser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.
Naturligtvis påverkar en plötsligt sänkning av listpriset förväntade restvärden på redan sålda bilar. Om finansbolaget har garanterat restvärdet mot sina kunder gå inte kalkylen ihop.

Beräkningen av restvärde på avgasbilar blir svårare och svårare men där är ju dom flesta överens om att andrahandsvärdet kommer bli lägre.
När det gäller elbilar lever ju många i föreställningen att värdet knappt inte sjunker alls.
Inte när det bara handlar om några procent. Annars skulle det vara omöjligt för dom med tanke på hur ofta avgasbilstillverkarna paketerar om tillval och kommer med erbjudanden om utrustningspaket X och Y. "Nu ingår paket X... nu kostar paket Y bara 15k... nu är paket X och Y inkluderat i paket Z..."

Utbud och efterfrågan är det som styr restvärdet, inte listpriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar