Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

Tillverkningskostnaden för Teslas bilar sjunker hela tiden, dessutom har dollar ramlat ner till 8,78kr.

I USA har man sänkt Tesla modell 3 priset till 37.990 dollar(333.552kr).
https://www.tesla.com/model3/design#battery

Känns som att det är läge att Tesla sänker sina modell 3 priser även i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av vigge50 »

Detta har väll diskuterats en del senaste veckan i denna tråden.

viewtopic.php?f=51&t=20831

Dollarn är nu lägre än vad den varit på över ett och ett halv år så en prissänkning känns motiverat. Exakt hur mycket är svårt och säga då vi inte vet efter vilken dollarkurs de ändrade priset senast men det har ju även varit prissänkningar i USA utan att priset har ändrats i Sverige.

Det ska ju kommas ihåg att förutom omvandla priset i USA så ska frakt, tull(10%?) vagnskadegarantin och sen 25% moms läggas till.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Generalbogge »

Ja, det känns som en sänkning med runt 10% är motiverat. Men även S och X borde få en sänkning.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

Generalbogge skrev:
Ja, det känns som en sänkning med runt 10% är motiverat. Men även S och X borde få en sänkning.
Jag tror att S och X sänks i pris när Palladium/Plaid lanseras.

"Now you know" tolkar Elon som att modell Y och 3 kommer att finnas med länge, men att de kommer att sänkas i pris när konkurrensen hårdnar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av kikat »

Att tillverkningskostnaden sjunker betyder ju inte per automatik att bilarna kommer bli billigare till slutkund även om det vore ett önsketänkande ur privatekonomisk synpunkt.

Så länge produktionen går för fullt och de säljer allt de tillverkar finns det ingen anledning till att sänka priserna. Bättre att lägga den ökande vinsten på att utveckla företaget för att bli ännu mer konkurrenskraftiga i framtiden. När konkurrensen hårdnar och efter de fått ut den första batchen från GF4 är det inte helt omöjligt att priserna sänks på åtminstone Y och 3. Sen lär det hända något på batteridagen. Musk har själv antytt att det inte kommer någon Y SR, så det är väl inte helt omöjligt att även dagens 3 LR blir SR och det kommer en ny LR med ännu längre räckvidd. Då blir det ju en prissänkning på LR när dagens SR utgår.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Jordad »

Tesla har sänkt priset i USA på M3 för att hålla uppe efterfrågan efter att man började sälja MY. Samma prissänkning kommer kanske hit först när Giga Berlin börjar producera MY.

Om VW börjar leverera många ID3 kan det säkert också få Tesla att sänka priset.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Tesla har ju knappast alla sina omkostnader i dollar samt att man som dom flesta företag köpt upp sin valuta för en längre period.
T.ex. blir ju driften av laddnätverket utanför usa dyrare.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Pontus »

Men Elon har ju för länge sedan sagt att priset utomlands ska följa priset i USD. Så går dollarn ner så borde ju priserna i Sverige gå ner så småningom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

På samma sätt som vi fått se priserna öka pga försvagad krona de senaste åren lär vi få se priserna minska om kursen går åt andra hållet. Så om kursen fortsätter åt det här hållet så lär det slå på begagnatpriserna rätt rejält.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Men Elon har ju för länge sedan sagt att priset utomlands ska följa priset i USD. Så går dollarn ner så borde ju priserna i Sverige gå ner så småningom.
Detta gäller så länge bilarna kommer från USA. Det blir lite annorlunda när bilarna produceras mer lokalt. Det är dock ett år till Giga Berlin spottar ut Model 3 och dollarn har sjunkit en del. Tillverkningskostnaden är dock en helt annan sak. Den styr inte direkt priset. I så fall skulle de första bilarna kostat bra mycket mer än vad någon hade kunnat tänka sig att köpa dem för och då hade det aldrig blivit en massprodukt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

kikat skrev:
Att tillverkningskostnaden sjunker betyder ju inte per automatik att bilarna kommer bli billigare till slutkund även om det vore ett önsketänkande ur privatekonomisk synpunkt.

Så länge produktionen går för fullt och de säljer allt de tillverkar finns det ingen anledning till att sänka priserna. Bättre att lägga den ökande vinsten på att utveckla företaget för att bli ännu mer konkurrenskraftiga i framtiden. När konkurrensen hårdnar och efter de fått ut den första batchen från GF4 är det inte helt omöjligt att priserna sänks på åtminstone Y och 3. Sen lär det hända något på batteridagen. Musk har själv antytt att det inte kommer någon Y SR, så det är väl inte helt omöjligt att även dagens 3 LR blir SR och det kommer en ny LR med ännu längre räckvidd. Då blir det ju en prissänkning på LR när dagens SR utgår.
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.

Detta kan ju innebära att Tesla dominerar mellanprissegmentet och uppåt, medan konkurrenterna får försöka tjäna pengar på billiga elbilar, vilket är svårt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av slugger75 »

Nej.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.
Tror jag också. Känns rimligt att man skickar med mer värde istället för att sänka omsättningen.

Zalman3 skrev:
Detta kan ju innebära att Tesla dominerar mellanprissegmentet och uppåt, medan konkurrenterna får försöka tjäna pengar på billiga elbilar, vilket är svårt.
Om allt handlar om räckvidd...
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av d3marcus »

Återigen, på en fri marknad är det utbud och efterfrågan som avgör priserna, inte tillverkningskostnad.

Med det sagt så har Teslas investerare subventionerat priset på Teslas bilar då bolaget under 19 år aldrig gått med vinst på helårsbasis. De har istället en historia av nyemission på nyemission.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Återigen, på en fri marknad är det utbud och efterfrågan som avgör priserna, inte tillverkningskostnad.

Med det sagt så har Teslas investerare subventionerat priset på Teslas bilar då bolaget under 19 år aldrig gått med vinst på helårsbasis. De har istället en historia av nyemission på nyemission.
Var kanske inte så konstigt att Tesla inte gick med vinst 2000-2003 eftersom företaget inte fanns då...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av MarkusL »

d3marcus skrev:
Återigen, på en fri marknad är det utbud och efterfrågan som avgör priserna, inte tillverkningskostnad.

Med det sagt så har Teslas investerare subventionerat priset på Teslas bilar då bolaget under 19 år aldrig gått med vinst på helårsbasis. De har istället en historia av nyemission på nyemission.
Tror snarare det är utvecklingkostnaderna för framtiden (3 och Y m.m) som utgjorde större delen av förlusterna. Marginalerna på S och X har varit bra i många år.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Jordad »

Att Tesla inte gått med vinst beror på expansionstakten. Att expandera något så komplext som en biltillverkare med 50% per år när man dessutom inte tar hjälp av existerande nätverk av bilförsäljare och serviceverkstäder och samtidigt bygger ett världsomspännande laddnätverk är oerhört svårt. Att Tesla har lyckats göra det så billigt som man har gjort är imponerande.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av micke_r »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.
Tror jag också. Känns rimligt att man skickar med mer värde istället för att sänka omsättningen.
Det låter väldigt optimistiskt med så stora uppgraderingar, särskilt när man har brist på batterier och man behöver spara till semi och cybertruck exempelvis.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

micke_r skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.
Tror jag också. Känns rimligt att man skickar med mer värde istället för att sänka omsättningen.
Det låter väldigt optimistiskt med så stora uppgraderingar, särskilt när man har brist på batterier och man behöver spara till semi och cybertruck exempelvis.

Tesla behöver VÄLDIGT mycket batterier.
Hoppas få klarhet hur de tänker lösa detta på batteridagen i september.

Eftersom Tesla köper alla batterier de kommer över, är det väldigt svårt för andra biltillverkare att dramatiskt öka sin elbilstillverkning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
P85
Inlägg: 72
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av P85 »

Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Mickep »

Jag skulle hoppas det.
Tänk om den gick att köpa för 300 kkr!

Men tänk vilken skit tesla skulle sätta sig i. Ekonomisk, arga tidigare kunder, leverantör som inte kan leverera, leveransproblem. Köer.
Jag ser risken för backlash med en plötslig dramatisk sänkning av priser. (Även om jag själv inte skulle ha något emot det)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Remuz »

Mickep skrev:
Jag skulle hoppas det.
Tänk om den gick att köpa för 300 kkr!

Men tänk vilken skit tesla skulle sätta sig i. Ekonomisk, arga tidigare kunder, leverantör som inte kan leverera, leveransproblem. Köer.
Jag ser risken för backlash med en plötslig dramatisk sänkning av priser. (Även om jag själv inte skulle ha något emot det)
Min X droppade 650k över en natt (1.95M till 1.3M). Det glömmer jag aldrig, men tesla överlevde ju utan problem...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Det är ju dock lite olika frågor, att sänka priset i SEK är ju något Tesla bör göra nu när kronan stärkts jämfört med dollarn, annars är ju priset högre än tidigare i relation till andra varor. Generella prissänkningar på grundpriset i USD lär väl också ske över tid men är väl inte den stora effekten just nu.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Anonymous FTW »

Remuz skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle hoppas det.
Tänk om den gick att köpa för 300 kkr!

Men tänk vilken skit tesla skulle sätta sig i. Ekonomisk, arga tidigare kunder, leverantör som inte kan leverera, leveransproblem. Köer.
Jag ser risken för backlash med en plötslig dramatisk sänkning av priser. (Även om jag själv inte skulle ha något emot det)
Min X droppade 650k över en natt (1.95M till 1.3M). Det glömmer jag aldrig, men tesla överlevde ju utan problem...
Oj det var ingen dålig prissänkning. Hade blivit lite besviken på Tesla då faktiskt, köper man en ny bil så vet man att de kommer tappa i värde men sådana prissänkningar är man ju inte direkt beredd på. Men man kanske får vara beredd på det vad gäller elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Får trösta dig med att Tesla verka hålla värden sjukt bra och för din skull så hoppas jag du har så pass fett med stålar att du inte behöver bry dig om 650 försvinner ur hushållskassan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Legato »

P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar