Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

kikat skrev:
Att tillverkningskostnaden sjunker betyder ju inte per automatik att bilarna kommer bli billigare till slutkund även om det vore ett önsketänkande ur privatekonomisk synpunkt.

Så länge produktionen går för fullt och de säljer allt de tillverkar finns det ingen anledning till att sänka priserna. Bättre att lägga den ökande vinsten på att utveckla företaget för att bli ännu mer konkurrenskraftiga i framtiden. När konkurrensen hårdnar och efter de fått ut den första batchen från GF4 är det inte helt omöjligt att priserna sänks på åtminstone Y och 3. Sen lär det hända något på batteridagen. Musk har själv antytt att det inte kommer någon Y SR, så det är väl inte helt omöjligt att även dagens 3 LR blir SR och det kommer en ny LR med ännu längre räckvidd. Då blir det ju en prissänkning på LR när dagens SR utgår.
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.

Detta kan ju innebära att Tesla dominerar mellanprissegmentet och uppåt, medan konkurrenterna får försöka tjäna pengar på billiga elbilar, vilket är svårt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av slugger75 »

Nej.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10795
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.
Tror jag också. Känns rimligt att man skickar med mer värde istället för att sänka omsättningen.

Zalman3 skrev:
Detta kan ju innebära att Tesla dominerar mellanprissegmentet och uppåt, medan konkurrenterna får försöka tjäna pengar på billiga elbilar, vilket är svårt.
Om allt handlar om räckvidd...
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av d3marcus »

Återigen, på en fri marknad är det utbud och efterfrågan som avgör priserna, inte tillverkningskostnad.

Med det sagt så har Teslas investerare subventionerat priset på Teslas bilar då bolaget under 19 år aldrig gått med vinst på helårsbasis. De har istället en historia av nyemission på nyemission.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Återigen, på en fri marknad är det utbud och efterfrågan som avgör priserna, inte tillverkningskostnad.

Med det sagt så har Teslas investerare subventionerat priset på Teslas bilar då bolaget under 19 år aldrig gått med vinst på helårsbasis. De har istället en historia av nyemission på nyemission.
Var kanske inte så konstigt att Tesla inte gick med vinst 2000-2003 eftersom företaget inte fanns då...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av MarkusL »

d3marcus skrev:
Återigen, på en fri marknad är det utbud och efterfrågan som avgör priserna, inte tillverkningskostnad.

Med det sagt så har Teslas investerare subventionerat priset på Teslas bilar då bolaget under 19 år aldrig gått med vinst på helårsbasis. De har istället en historia av nyemission på nyemission.
Tror snarare det är utvecklingkostnaderna för framtiden (3 och Y m.m) som utgjorde större delen av förlusterna. Marginalerna på S och X har varit bra i många år.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Jordad »

Att Tesla inte gått med vinst beror på expansionstakten. Att expandera något så komplext som en biltillverkare med 50% per år när man dessutom inte tar hjälp av existerande nätverk av bilförsäljare och serviceverkstäder och samtidigt bygger ett världsomspännande laddnätverk är oerhört svårt. Att Tesla har lyckats göra det så billigt som man har gjort är imponerande.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av micke_r »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.
Tror jag också. Känns rimligt att man skickar med mer värde istället för att sänka omsättningen.
Det låter väldigt optimistiskt med så stora uppgraderingar, särskilt när man har brist på batterier och man behöver spara till semi och cybertruck exempelvis.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Zalman3 »

micke_r skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Elon sa ju att minst 500km borde elbilar ha som räckvidd på Q2 mötet.
Kan ju betyda att SR uppgraderas till 75kWh batteri och LR får 90-100kWh batteri, utan att priserna höjs.
Tror jag också. Känns rimligt att man skickar med mer värde istället för att sänka omsättningen.
Det låter väldigt optimistiskt med så stora uppgraderingar, särskilt när man har brist på batterier och man behöver spara till semi och cybertruck exempelvis.

Tesla behöver VÄLDIGT mycket batterier.
Hoppas få klarhet hur de tänker lösa detta på batteridagen i september.

Eftersom Tesla köper alla batterier de kommer över, är det väldigt svårt för andra biltillverkare att dramatiskt öka sin elbilstillverkning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av P85 »

Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Mickep »

Jag skulle hoppas det.
Tänk om den gick att köpa för 300 kkr!

Men tänk vilken skit tesla skulle sätta sig i. Ekonomisk, arga tidigare kunder, leverantör som inte kan leverera, leveransproblem. Köer.
Jag ser risken för backlash med en plötslig dramatisk sänkning av priser. (Även om jag själv inte skulle ha något emot det)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Remuz »

Mickep skrev:
Jag skulle hoppas det.
Tänk om den gick att köpa för 300 kkr!

Men tänk vilken skit tesla skulle sätta sig i. Ekonomisk, arga tidigare kunder, leverantör som inte kan leverera, leveransproblem. Köer.
Jag ser risken för backlash med en plötslig dramatisk sänkning av priser. (Även om jag själv inte skulle ha något emot det)
Min X droppade 650k över en natt (1.95M till 1.3M). Det glömmer jag aldrig, men tesla överlevde ju utan problem...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Det är ju dock lite olika frågor, att sänka priset i SEK är ju något Tesla bör göra nu när kronan stärkts jämfört med dollarn, annars är ju priset högre än tidigare i relation till andra varor. Generella prissänkningar på grundpriset i USD lär väl också ske över tid men är väl inte den stora effekten just nu.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Anonymous FTW »

Remuz skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle hoppas det.
Tänk om den gick att köpa för 300 kkr!

Men tänk vilken skit tesla skulle sätta sig i. Ekonomisk, arga tidigare kunder, leverantör som inte kan leverera, leveransproblem. Köer.
Jag ser risken för backlash med en plötslig dramatisk sänkning av priser. (Även om jag själv inte skulle ha något emot det)
Min X droppade 650k över en natt (1.95M till 1.3M). Det glömmer jag aldrig, men tesla överlevde ju utan problem...
Oj det var ingen dålig prissänkning. Hade blivit lite besviken på Tesla då faktiskt, köper man en ny bil så vet man att de kommer tappa i värde men sådana prissänkningar är man ju inte direkt beredd på. Men man kanske får vara beredd på det vad gäller elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Får trösta dig med att Tesla verka hålla värden sjukt bra och för din skull så hoppas jag du har så pass fett med stålar att du inte behöver bry dig om 650 försvinner ur hushållskassan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10262
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Legato »

P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Black »

Jag har alltid undrat varför Sverige avviker i prisskillnaden mellan M3-modellerna.
Sr+ 100k LRawd 40k Performance.
De andra länderna har mindre gap till LRawd och större gap till Performance...
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av M3apan »

Black skrev:
Jag har alltid undrat varför Sverige avviker i prisskillnaden mellan M3-modellerna.
Sr+ 100k LRawd 40k Performance.
De andra länderna har mindre gap till LRawd och större gap till Performance...
Gapet mellan LR och P har nog enbart med förmånsvärdet att göra, som är mer eller mindre dubbelt upp när det gäller P.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av frippe »

Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.

Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10262
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:
Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.
Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.
Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.
Det stämmer, men oavsett är det ett bottenkvartal för S/X och oavsett kvarstår att den linan inte ens går på halvfart.

Tror dessutom man kan anta att det bara blir värre fram tills en ny version presenteras. Nu när man dessutom har Y som garanterat i någon mån kommer kannibalisera på X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av bylund »

frippe skrev:
Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.

Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Fast det vore väldigt märkligt om priserna inte skulle justeras för valutaskillnader. Tesla har inget intresse av att sälja bilar för billigt på en marknad för att valutan gått ner, eller att sälja onödigt få bilar på en marknad när valutan gått ner. Visst kan man försäkra sig mot valutaförändringar, men då tappar man ju flexibilitet också.

Och det gäller alla varor, inte bara just Tesla eller bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
frippe skrev:
Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.

Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Fast det vore väldigt märkligt om priserna inte skulle justeras för valutaskillnader. Tesla har inget intresse av att sälja bilar för billigt på en marknad för att valutan gått ner, eller att sälja onödigt få bilar på en marknad när valutan gått ner. Visst kan man försäkra sig mot valutaförändringar, men då tappar man ju flexibilitet också.

Och det gäller alla varor, inte bara just Tesla eller bilar.

Förr var ju Tesla väldigt strikta med att låta bilarna pris på de olika marknaderna var detsamma i USD räknat. Man korrigerade priset flera ggr per år beroende på valutans utveckling. Men sen 1-2 år tillbaka så har man slutat med det av vad det verkar och har anammat en mer traditionell linje. Vet ej varför men jag tycker det är bra. Är så osäkert att köpa dyra elbilar ändå så att behöva ta valutarisken också är ohållbart.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

M3apan skrev:
Black skrev:
Jag har alltid undrat varför Sverige avviker i prisskillnaden mellan M3-modellerna.
Sr+ 100k LRawd 40k Performance.
De andra länderna har mindre gap till LRawd och större gap till Performance...
Gapet mellan LR och P har nog enbart med förmånsvärdet att göra, som är mer eller mindre dubbelt upp när det gäller P.

Skiljer inte alls lika mycket på 2020-bilarna. Runt 2600:-/mån. Förr skiljde det över 4000:-/mån.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev:
Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.

Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Ja men det är ju självklart, så har det ju varit under lång tid med de flesta varor i Sverige egentligen, fördelen är ju om man köper en ny bil så får man ju den billigare också. Tesla har ju bara justerat oftare än andra tillverkare men alla justerar ju då och då när rörelser skett, så över en 3 års tid är det klart det blir en valutarisk på en bil.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av frippe »

bylund skrev:
frippe skrev:
Det uppstår ett otroligt stort problem i andrahandsmarknaden när priser justeras för förändringar i valutakurser. Det blir bra för de som precis funderar på att köpa men tokigt för de de som köpt och funderar på att sälja. Värdeminskningen på en begagnad bil påverkas då till stor del av när bilen köptes i förhållande till valutakursen.

Varenda potentiell köpare behöver inte bara intressera sig för bilval utan även för hur valutakurserna kommer att förändras, eller har förändrats.
Fast det vore väldigt märkligt om priserna inte skulle justeras för valutaskillnader. Tesla har inget intresse av att sälja bilar för billigt på en marknad för att valutan gått ner, eller att sälja onödigt få bilar på en marknad när valutan gått ner. Visst kan man försäkra sig mot valutaförändringar, men då tappar man ju flexibilitet också.

Och det gäller alla varor, inte bara just Tesla eller bilar.
Ja jo, det uppstår ett problem oavsett hur man gör. Men att göra kraftiga prisjusteringar kanske skapar större problem än att själv valutasäkra sig?

Hur gör andra leverantörer, ex. Bmw, Volvo m.m. när de levererar bilar på andra marknader än de är tillverkade i? Gör de prisjusteringar återkommande eller görs det vid ett speciellt tillfälle, t.ex. inför varje nytt år.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar