Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav dd88 » 02 aug 2020 19:48

Ironiskt nog så är det troligtvis Mod 3 Perf som hade funkat bäst som en fossilbil, många skulle ha överseende med dess tillkortakommanden pga prestandan.

Model S hade kunnat konkurrera med motsvarande A6/5/E
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Fredrik j » 02 aug 2020 19:57

Naturligtvis tillskriver jag prestandan till eldriften.
Med allt annat samma menar jag allt utom drivlinan.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Tellus » 02 aug 2020 20:15

Fredrik j skrev:Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.

Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändå

- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare Albin » 02 aug 2020 21:49

Tellus skrev:
Fredrik j skrev:Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.

Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändå

- bra garantivillkor
- snygga
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- samma pris till alla
Med mera

+ egna bensinstationer med pris på 4kr/l :D ;)
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Albin
Teslaägare

Referralkod: Albin15050

Inläggav Fredrik j » 02 aug 2020 22:49

Albin skrev:
Tellus skrev:

- bra garantivillkor
- snygga
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- samma pris till alla
Med mera

+ egna bensinstationer med pris på 4kr/l :D ;)

Nu läste du inte inlägget väl?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare taliz » 03 aug 2020 10:55

Verdi skrev:
taliz skrev:[

Man kan inte ha en hund och lasta i Model Y då eller?
S konkurrerar inte med "lyx och förfining", utan främst med drivlina och teknik. Fakta är att det är en 5m lång, 2m bred, sedan med luftfjädring och 400+hk samt prislapp runt en mille. Vilka andra bilar råkar också tillhöra den skaran? Just det...

Att en V90 eller 520D råkar ha liknande TCO beror ju endast på att S är en elbil. Om S hade haft en V8 istället för elmotor så hade även TCO sett ut som 7-serien och S-klass.

Om Model 3 inte "funkar lika bra" så är det ju konstigt att så många byter från S till den. Eller hur?

Model Y pratade vi väl inte om? Den finns inte i Sverige än heller för den delen...

Hade Model S haft en V8 hade den varit chanslös mot konkurrenterna.

Nä, Model 3 funkar inte lika bra för alla. För många gör den kanske det. Men inte för oss. Och även om den räckt till utrymmesmässigt hade jag haft svårt för avsaknaden av rattvärme, det höga vägbullret, de krångliga dörrhandtagen och lite annat.

Vi pratar global försäljning och marknadsandelar, och därmed 3 och Y. Om alla tyckt som du hade S sålt överlägset mest, men det gör dom inte. Tvärtom rasar försäljningen. Vad du gillar är alltså en sak, vad marknaden efterfrågar något helt annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 03 aug 2020 11:33

taliz skrev:
Vi pratar global försäljning och marknadsandelar, och därmed 3 och Y. Om alla tyckt som du hade S sålt överlägset mest, men det gör dom inte. Tvärtom rasar försäljningen. Vad du gillar är alltså en sak, vad marknaden efterfrågar något helt annat.

Tror nog få människor som är intresserade av A8/S-klass/7-serien går och köper en Model S, det är helt olika bilar som tilltalar olika personer. De flesta som brukar köpa lyxbilar nöjer sig nog inte med en mellanklassbil bara för den går på el om jag skall vara ärlig, de köper den typen av bilar för de vill ha bekvämlighet mm. Finns ju garanterat några men som kundgrupp är de nog rätt skilda.

Att 3 säljer bättre är ju helt naturligt för att det är den billigare varianten, billigare bilar säljer som regel bättre för det är ju så inkomstfördelningen ser ut. Kommer de med en bil för 300k lär den sälja bättre än 3an, om de nu inte försämrar kvalitétskänslan lika mycket som mellan S och 3 för då är väl det enda man kan jämföra den med Dacia...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ducce916 » 03 aug 2020 11:46

Har en Audi A2, 7000 mil, en Audi A8, 7500 mil och en Tesla 3, 250 mil. Kommer att sälja A8:an utan större saknad, känns som en koloss jämfört med 3:an.
Men det är klart, utrustningsmässigt är det inte många bilar som klår A8:an, har varit demobil hos Audi. Men 3:an är så mycket roligare att köra och är inte mycket bullrigare än A8:an (20" däck), kanske har man lyckats ljudisolera de nyare 3:orna bättre, har inget att jämföra med?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 03 aug 2020 16:16

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Tror nog få människor som är intresserade av A8/S-klass/7-serien går och köper en Model S, det är helt olika bilar som tilltalar olika personer. De flesta som brukar köpa lyxbilar nöjer sig nog inte med en mellanklassbil bara för den går på el om jag skall vara ärlig, de köper den typen av bilar för de vill ha bekvämlighet mm. Finns ju garanterat några men som kundgrupp är de nog rätt skilda.

Att 3 säljer bättre är ju helt naturligt för att det är den billigare varianten, billigare bilar säljer som regel bättre för det är ju så inkomstfördelningen ser ut. Kommer de med en bil för 300k lär den sälja bättre än 3an, om de nu inte försämrar kvalitétskänslan lika mycket som mellan S och 3 för då är väl det enda man kan jämföra den med Dacia...

S är ingen mellanklassbil. Den är återigen 5m lång, 2m bred och har luftfjädring. Vilken mellanklassare matchar det?
I USA där S säljer överlägset bäst är det många äldre herrar som köper den, likt just A8/S-klass/7-serien. Att den i Sverige tilltalat en annan målgrupp beror ju på att förutsättningarna ser helt annorlunda ut här, mycket lägre förmånsvärde och driftskostnader viket gjort att den kan konkurrera med mellanklassare i TCO. I USA är bensinen extremt billigt och TCO blir inte alls lika bra.

Ja, det är ju det jag säger. Den funkar för de flesta och är billigare, därför säljer den som smör. Men det finns också en gräns för hur liten en bil kan bli innan den inte tilltalar lika många. Dvs pris är inte allt.
Har du överhuvudtaget suttit i någon icke premium-bil nån gång? Min Model 3 har ingen hårdplast, allt man tar i är mjukt och premium. Inget glapp, inget skrammel. Allt sitter tight, även efter 3200 mil.
Interiören är extremt minimalistisk, men det betyder inte att det är dålig kvalitetskänsla. IMO är den mer premium än S som känns väldigt gubbig.
Jag körde en Skoda pickup en del för 15 år sen, där kan vi prata billig känsla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 03 aug 2020 16:46

taliz skrev:S är ingen mellanklassbil. Den är återigen 5m lång, 2m bred och har luftfjädring. Vilken mellanklassare matchar det?
I USA där S säljer överlägset bäst är det många äldre herrar som köper den, likt just A8/S-klass/7-serien. Att den i Sverige tilltalat en annan målgrupp beror ju på att förutsättningarna ser helt annorlunda ut här, mycket lägre förmånsvärde och driftskostnader viket gjort att den kan konkurrera med mellanklassare i TCO. I USA är bensinen extremt billigt och TCO blir inte alls lika bra.

Att en bil är stor och dyr gör den inte till en lyxbil, den ligger runt en 5-serie/A6 som bäst när vi pratar hur högt den är på ”lyxighetsskalan” (även om den saknar många basala saker i utrustningen och inte matcher riktigt i kvalitetskänslan). Till och med en Volvo S60/XC60 är bra mycket lyxigare om man lägger på lite tillval. Bara för att det är samma demografi (äldre män) som köper båda bilarna betyder inte att det är samma kundgrupp de hämtar från. De som vill ha lyxlimpor med kylda säten, massage, matrix/laserlights, tyst och allt annat BMW/Audi/Mercedes erbjuder skulle bli väldigt besvikna i en Model S, de köper inte bilen för att acca fort utan för att vara bekväma.

taliz skrev:Ja, det är ju det jag säger. Den funkar för de flesta och är billigare, därför säljer den som smör. Men det finns också en gräns för hur liten en bil kan bli innan den inte tilltalar lika många. Dvs pris är inte allt.
Har du överhuvudtaget suttit i någon icke premium-bil nån gång? Min Model 3 har ingen hårdplast, allt man tar i är mjukt och premium. Inget glapp, inget skrammel. Allt sitter tight, även efter 3200 mil.
Interiören är extremt minimalistisk, men det betyder inte att det är dåligt kvalitetskänsla.
Jag körde en Skoda pickup en del för 15 år sen, där kan vi prata billig känsla...

Model 3an har ju massvis med hårdplast längre ner, och hela slutet på mittkonsolen där bak är riktigt plastig (billig sådan), det gör ju sig dessutom extra dåligt när de använt olika typer av plast på olika ställen i bilen. Det mesta man knackar på är ihåligt och låter väldigt plastigt, tyget i taket är ett av de billigaste jag sett i en bil. Kul att du nämner Skoda för det är precis där jag tycker 3an placerar sig, som en modern Skoda, dvs inte det billigaste men klart under premiummärkena. Det saknas ju till och med ljuspaket och automatiskt avbländade ytterbackspeglar nu för tiden. Men det beror ju säkert på att den billigaste varianten blev exakt likadan som den dyraste, för att få ekonomi i den billigare fick saker stryka på foten.

Det 3an har som många gillar är ju den minimalistiska designen, men som du säger hänger det ju inte ihop med kvalitetskänslan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3