En Model 3 om 15 år

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

En Model 3 om 15 år

Inlägg av Anonymous FTW »

Model 3 är ju med rätta Teslas volymmodell.

En 15 år gammal Volvo V70 i svensk trafik är ju inga ovanligheter och de verkar ju rulla på bra. Tänkte mig tio år först men det kändes som för kort tid, även 15 år känns som något kort tid för dessa funderingar.

Men vad kan vi vänta oss av en Model 3 om 15 år?
Har rosten börjat krypa sig på?
Hur ser batterierna ut?
Kupéluftfilter lär man kunna köpa på Biltema men vad tror ni om tex LCD skärmar, elmotorer etc. kommer man kunna köpa det också?
Kostar en 15 år gammal 300000:-?
Mjukvaruppdateringarna tror ni de fortfarande kommer?
Om ni inte tror mjukvaruppdateringara kommer längre, tror ni att vissa saker som Spotify inte längre fungerar?
Mobilappen, hur tror ni det går med den?
I övrigt, vilka saker tror ni ha fallerat på bilen då?
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av Legato »

Varför 300k tror du?

Jag tror till och med en ny motsvarighet till Model 3 är billigare än så om 15 år... (i dagens penningvärde).

Men rost lär det bli gott om. Tror dock även det blir gott om reservdelar av alla slag, frågan är väl främst om det kommer säljas tex skärmar och motorer från tredjepart eller bara Tesla?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av FinaFisken »

De allra flesta har nog kört slut på sig själva i Tesla Network.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av OfarligTesla »

Jag gissar på att det blir som för en 15 år gammal V70, något man skaffar som första bil som bara är ett dyrt servicebesök från skroten. Skillnaden är väl att skroten betalar något bättre för Teslan eftersom vissa delar av drivlinan kan säljas till andra fungerande bilar.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av Anonymous FTW »

Legato skrev:
Varför 300k tror du?

Jag tror till och med en ny motsvarighet till Model 3 är billigare än så om 15 år... (i dagens penningvärde).

Men rost lär det bli gott om. Tror dock även det blir gott om reservdelar av alla slag, frågan är väl främst om det kommer säljas tex skärmar och motorer från tredjepart eller bara Tesla?
300K var mest reaktion på dagens begagnatpriser.

Jag börjar tro att det kanske är rosten som tar ut dem. Ungefär som en Toyota, där bilen i övrigt går igenom besiktning men ingen vill befatta sig med den ändå för den ser inte så trevligt ut med full av rost.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av Anonymous FTW »

OfarligTesla skrev:
Jag gissar på att det blir som för en 15 år gammal V70, något man skaffar som första bil som bara är ett dyrt servicebesök från skroten. Skillnaden är väl att skroten betalar något bättre för Teslan eftersom vissa delar av drivlinan kan säljas till andra fungerande bilar.
Ja jag såg nu att det var gamla karossen, den ser verkligen ålderstigen ut. Ska vi ändra topic till tio år?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av kikat »

Vet inte om du råkat skriva fel och menar 5 år, men nu skriver jag mitt svar som att du menar 15 år.
Då är det helt orimligt att en 2020 års Model 3 kostar 300k år 2035.
De allra flesta kommer ligga på skroten och de få som är kvar lär vara reservdelsbilar som går att få för 5-10k i 2035 års penningvärde.
Rost är självklart på alla bilar som är 15 år eller äldre men går ofta att åtgärda innan det är för sent.
Originalbatteriet är helt slut om bilen har körts med men antagligen finns det tredjepartsbatteri att byta till om 15 år.
Har aldrig sett skärmar och motorer på Biltema till äldre fossilbilar så förstår inte varför de skulle finnas till en Tesla. Kupéluftfilter kan du säkert hitta något universal som går att klippa till.
Mjukvaruuppdateringar kan du glömma helt om 15 år. Kommer inte komma några uppdateringar redan om 5 år, förutom eventuella säkerhetsuppdateringar. Spotify kommer naturligtvis sluta att fungera i och med uppdateringarna slutar komma. Sedan lär inget som kräver mobiluppkoppling fungera i bilen heller, då 3G och 4G-nätet lagts ner. Du kan eventuellt hitta någon antik mobil som stödjer 802.11n som du kan dela ut det nedläggningshotade 5G-nätet från.
Sen kommer Tesla antagligen inte sälja några bilar om 15 år, men det är en annan diskussion.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av BrooklynS »

Äh, 15 år är väl inga problem? Inte tycker jag att 8 år gamla Tesla S verkar vara fullständigt värdelösa vare sig vad gäller batteri, mjukvara eller bruksvärde.

Att dagens batterier skulle vara slut efter 15 år låter som en dagdröm från styrelserummet på Lundin Oil...
Tesla Y LR -22 EAP
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av Anonymous FTW »

kikat skrev:
Vet inte om du råkat skriva fel och menar 5 år, men nu skriver jag mitt svar som att du menar 15 år.
Då är det helt orimligt att en 2020 års Model 3 kostar 300k år 2035.
De allra flesta kommer ligga på skroten och de få som är kvar lär vara reservdelsbilar som går att få för 5-10k i 2035 års penningvärde.
Rost är självklart på alla bilar som är 15 år eller äldre men går ofta att åtgärda innan det är för sent.
Originalbatteriet är helt slut om bilen har körts med men antagligen finns det tredjepartsbatteri att byta till om 15 år.
Har aldrig sett skärmar och motorer på Biltema till äldre fossilbilar så förstår inte varför de skulle finnas till en Tesla. Kupéluftfilter kan du säkert hitta något universal som går att klippa till.
Mjukvaruuppdateringar kan du glömma helt om 15 år. Kommer inte komma några uppdateringar redan om 5 år, förutom eventuella säkerhetsuppdateringar. Spotify kommer naturligtvis sluta att fungera i och med uppdateringarna slutar komma. Sedan lär inget som kräver mobiluppkoppling fungera i bilen heller, då 3G och 4G-nätet lagts ner. Du kan eventuellt hitta någon antik mobil som stödjer 802.11n som du kan dela ut det nedläggningshotade 5G-nätet från.
Sen kommer Tesla antagligen inte sälja några bilar om 15 år, men det är en annan diskussion.
Priset var en fråga, inte ett påstående. Därav frågetecknet. Men svaret från dig tyder på att en Tesla Model 3 i princip saknar värde efter 15 år och det tycker du är rimligt.
Generatorer finns på Biltema. Kolla upp skillnaden på en bensinmotor utan generator och en ensam generator sen funderar du på vad en elmotor liknar mest. Skärmar har jag aldrig sett heller, men där verkar du ha blandat ihop mig med Legato även om han inte nämnde just Biltema. Jag har ingen Model S men en sådan från 2015 har slutat fått uppdateringar då? eller tänker du dig att Model 3 skulle skilja sig från Model S och sluta få uppdateringar tidigare?
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av Anonymous FTW »

BrooklynS skrev:
Äh, 15 år är väl inga problem? Inte tycker jag att 8 år gamla Tesla S verkar vara fullständigt värdelösa vare sig vad gäller batteri, mjukvara eller bruksvärde.

Att dagens batterier skulle vara slut efter 15 år låter som en dagdröm från styrelserummet på Lundin Oil...
Ja det var Model S jag hade i bakhuvudet även om den kostar mer i nyinköp än Model 3. Men Model S har ju hunnit bli några år till skillnad mot Model 3 som är rätt ny. Nu har ju Model S även över tid fördelen av aluminiumet i karossen.

Billigaste på Blocket nu när jag skriver detta är en Model S från 2015 med respektabla 30000 på mätaren för 364 900 kr.

Såga på en video på YT där en begagnad Model 3 recenserades, han påstod att den bestod av aluminium, plast och stål. Någon som har koll på hur stor andel stål den har?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av kikat »

Anonymous FTW skrev:
kikat skrev:
Vet inte om du råkat skriva fel och menar 5 år, men nu skriver jag mitt svar som att du menar 15 år.
Då är det helt orimligt att en 2020 års Model 3 kostar 300k år 2035.
De allra flesta kommer ligga på skroten och de få som är kvar lär vara reservdelsbilar som går att få för 5-10k i 2035 års penningvärde.
Rost är självklart på alla bilar som är 15 år eller äldre men går ofta att åtgärda innan det är för sent.
Originalbatteriet är helt slut om bilen har körts med men antagligen finns det tredjepartsbatteri att byta till om 15 år.
Har aldrig sett skärmar och motorer på Biltema till äldre fossilbilar så förstår inte varför de skulle finnas till en Tesla. Kupéluftfilter kan du säkert hitta något universal som går att klippa till.
Mjukvaruuppdateringar kan du glömma helt om 15 år. Kommer inte komma några uppdateringar redan om 5 år, förutom eventuella säkerhetsuppdateringar. Spotify kommer naturligtvis sluta att fungera i och med uppdateringarna slutar komma. Sedan lär inget som kräver mobiluppkoppling fungera i bilen heller, då 3G och 4G-nätet lagts ner. Du kan eventuellt hitta någon antik mobil som stödjer 802.11n som du kan dela ut det nedläggningshotade 5G-nätet från.
Sen kommer Tesla antagligen inte sälja några bilar om 15 år, men det är en annan diskussion.

Priset var en fråga, inte ett påstående. Därav frågetecknet. Men svaret från dig tyder på att en Tesla Model 3 i princip saknar värde efter 15 år och det tycker du är rimligt.
Generatorer finns på Biltema. Kolla upp skillnaden på en bensinmotor utan generator och en ensam generator sen funderar du på vad en elmotor liknar mest. Skärmar har jag aldrig sett heller, men där verkar du ha blandat ihop mig med Legato även om han inte nämnde just Biltema. Jag har ingen Model S men en sådan från 2015 har slutat fått uppdateringar då? eller tänker du dig att Model 3 skulle skilja sig från Model S och sluta få uppdateringar tidigare?
Okej, så här tänker jag.

En 15 år gammal M3 som har originalbatteri kvar och använts normalt, så lär kapaciteten vara rätt så låg och blir därför främst en citybil = litet användningsområde. M3 är heller ingen lyxbil utan rätt basic förutom att den har en stor skärm att styra allt på, dessutom är den massproducerad, så tror inte den kommer ha ett så högt värde om 15 år. Du får tänka på att om 15 år lär prestandan i dagens M3 vara något medioker i jämförelse med alla elbilar som finns då.

Generator är en sak men tror att en elmotor till en bil kommer bli en för avancerad produkt för Biltema att sälja i sitt sortiment men vem vet. Du skrev LCD-skärmar i ditt inlägg men okej.

Äldre MS med HW1 får främst säkerhetsuppdateringar. De första S kom med 3G och det kommer att fasas ut, har redan hänt i flera länder. Går att uppgradera till 4G dock.
Redan nu har de första M3 med HW2.5 börjat få färre och färre features i uppdateringarna. Säkerhetsuppdateringar och buggfixar lär kvarstå en längre tid som jag skrev. Musk har själv skrivit att det är för tidskrävande att underhålla gamla kodbaser. Det går att uppdatera till HW3 men utöver det vet ingen.

15 år är lång tid och utvecklingen av elbilar har precis börjat accelerera.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av Bjelke »

Egentligen spelar det väl ingen större roll om man inte får några uppdateringar så länge bilen funkar,
och på en 15 år gammal bil kanske det inte är avgörande om diverse funktioner som är mobilnät-beroende
funkar heller (tex Spotify eller Netflix osv, om dom ens finns kvar då)...
Stora kartan vill man nog ha ändå... kanske...
Elektronik och batteri tror jag blir det avgörande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av mati »

Anonymous FTW skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag gissar på att det blir som för en 15 år gammal V70, något man skaffar som första bil som bara är ett dyrt servicebesök från skroten. Skillnaden är väl att skroten betalar något bättre för Teslan eftersom vissa delar av drivlinan kan säljas till andra fungerande bilar.
Ja jag såg nu att det var gamla karossen, den ser verkligen ålderstigen ut. Ska vi ändra topic till tio år?
Gamla V70 (13+ år) är ändå fortfarande en mycket vanlig bil, åtminstone här där vi bor. Det finns ett antal sådana, dessutom i mycket fint skick, i närmaste grannskapet. Man ser dem överallt och de går säkert många år till.
Nu har visserligen många av dessa gamla Volvosar man ser ute på vägarna tagits över av höjdrädda ungdomar med gummiallergi. Det är väl stadiet innan de når slutskedet vilket i detta fallet stavas A-traktor. De börjar dyka upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: En Model 3 om 15 år

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anonymous FTW skrev:
.../ Såg på en video på YT där en begagnad Model 3 recenserades, han påstod att den bestod av aluminium, plast och stål. Någon som har koll på hur stor andel stål den har?
Kanske inte det fullständiga svaret på din fråga, men borde vara ganska nära...

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar