Re: En Model 3 om 15 år
Postat: 01 aug 2020 19:18
Okej, så här tänker jag.Anonymous FTW skrev:kikat skrev:Vet inte om du råkat skriva fel och menar 5 år, men nu skriver jag mitt svar som att du menar 15 år.
Då är det helt orimligt att en 2020 års Model 3 kostar 300k år 2035.
De allra flesta kommer ligga på skroten och de få som är kvar lär vara reservdelsbilar som går att få för 5-10k i 2035 års penningvärde.
Rost är självklart på alla bilar som är 15 år eller äldre men går ofta att åtgärda innan det är för sent.
Originalbatteriet är helt slut om bilen har körts med men antagligen finns det tredjepartsbatteri att byta till om 15 år.
Har aldrig sett skärmar och motorer på Biltema till äldre fossilbilar så förstår inte varför de skulle finnas till en Tesla. Kupéluftfilter kan du säkert hitta något universal som går att klippa till.
Mjukvaruuppdateringar kan du glömma helt om 15 år. Kommer inte komma några uppdateringar redan om 5 år, förutom eventuella säkerhetsuppdateringar. Spotify kommer naturligtvis sluta att fungera i och med uppdateringarna slutar komma. Sedan lär inget som kräver mobiluppkoppling fungera i bilen heller, då 3G och 4G-nätet lagts ner. Du kan eventuellt hitta någon antik mobil som stödjer 802.11n som du kan dela ut det nedläggningshotade 5G-nätet från.
Sen kommer Tesla antagligen inte sälja några bilar om 15 år, men det är en annan diskussion.
Priset var en fråga, inte ett påstående. Därav frågetecknet. Men svaret från dig tyder på att en Tesla Model 3 i princip saknar värde efter 15 år och det tycker du är rimligt.
Generatorer finns på Biltema. Kolla upp skillnaden på en bensinmotor utan generator och en ensam generator sen funderar du på vad en elmotor liknar mest. Skärmar har jag aldrig sett heller, men där verkar du ha blandat ihop mig med Legato även om han inte nämnde just Biltema. Jag har ingen Model S men en sådan från 2015 har slutat fått uppdateringar då? eller tänker du dig att Model 3 skulle skilja sig från Model S och sluta få uppdateringar tidigare?
En 15 år gammal M3 som har originalbatteri kvar och använts normalt, så lär kapaciteten vara rätt så låg och blir därför främst en citybil = litet användningsområde. M3 är heller ingen lyxbil utan rätt basic förutom att den har en stor skärm att styra allt på, dessutom är den massproducerad, så tror inte den kommer ha ett så högt värde om 15 år. Du får tänka på att om 15 år lär prestandan i dagens M3 vara något medioker i jämförelse med alla elbilar som finns då.
Generator är en sak men tror att en elmotor till en bil kommer bli en för avancerad produkt för Biltema att sälja i sitt sortiment men vem vet. Du skrev LCD-skärmar i ditt inlägg men okej.
Äldre MS med HW1 får främst säkerhetsuppdateringar. De första S kom med 3G och det kommer att fasas ut, har redan hänt i flera länder. Går att uppgradera till 4G dock.
Redan nu har de första M3 med HW2.5 börjat få färre och färre features i uppdateringarna. Säkerhetsuppdateringar och buggfixar lär kvarstå en längre tid som jag skrev. Musk har själv skrivit att det är för tidskrävande att underhålla gamla kodbaser. Det går att uppdatera till HW3 men utöver det vet ingen.
15 år är lång tid och utvecklingen av elbilar har precis börjat accelerera.