Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tech
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jan 2020 08:40
Ort: Kolmården

Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av Tech »

Jag och min sambo vill oftast ha olika mycket fläkt när vi åker. Det är ganska ofta hon vill stänga av fläkten på sin sida, men jag har inte lyckats göra det. Går det? Det går ju rikta om luftströmmen, men det känns ganska B att det varken går att ha olika mycket fläkt på de olika sidorna eller går att stänga av den ena men köra på den andra. Någon som vet något sätt?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av Jjonas »

Nix, inte än. ;)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7314
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har haft liknande problem med min fru, hon klagar ofta att det blåser för mycket på hennes huvud.

Efter ett tag insåg vi att det är inte blåsten i sig hon har problem med utan att det är för kallt luft. Genom att köra med lite varmare luft på hennes sida (man kan välja olika temp på höger och vänster sida) har "fläktproblemet" försvunnit hos oss.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av kenjon »

Ska inte det gå att stänga av A/C på passagerarsidan med senaste uppdateringen? Men det kanske bara var för X/S...?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av Credde »

kenjon skrev:
Ska inte det gå att stänga av A/C på passagerarsidan med senaste uppdateringen? Men det kanske bara var för X/S...?
Det är visst enbart för Y (än så länge)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av Jerker »

Credde skrev:
kenjon skrev:
Ska inte det gå att stänga av A/C på passagerarsidan med senaste uppdateringen? Men det kanske bara var för X/S...?
Det är visst enbart för Y (än så länge)
Fast det är väl bara om det inte sitter nån på passagerarplatsen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av pefreli »

Har liknande problem fast inte med frugan utan med barnen i baksätet. Baksätet går ju dock att stänga av på skärmen.

Rutinmässigt stänger jag numera alltid av ventilationen bak när barnen ska med.

Faktiskt den enda funktion i gränssnittet som jag tycker är riktigt usel. Varför kunde de inte fått möjlighet att stänga ventilationen själva där bak?

Ursäkta att jag blev lite OT, var tvungen att avreagera mig lite... :oops:

Lösningen fram är nog som Tibor skriver. Splitta ventilationen och justera temperaturen istället för fläkthastigheten.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av Jerker »

pefreli skrev:
Har liknande problem fast inte med frugan utan med barnen i baksätet. Baksätet går ju dock att stänga av på skärmen.

Rutinmässigt stänger jag numera alltid av ventilationen bak när barnen ska med.

Faktiskt den enda funktion i gränssnittet som jag tycker är riktigt usel. Varför kunde de inte fått möjlighet att stänga ventilationen själva där bak?

Ursäkta att jag blev lite OT, var tvungen att avreagera mig lite... :oops:

Lösningen fram är nog som Tibor skriver. Splitta ventilationen och justera temperaturen istället för fläkthastigheten.
Testade just det häromdagen: Har sällan passagerare i baksätet och nu hade jag det och det klagades över att det blåste för mycket. Men som jag fattade det så måste man gå över till manuell styrning av ventilationen för att kunna stänga av utblåset bak. Det är ju också B; man borde kunna stänga av det men ändå ha automatisk reglering kvar där fram.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av pefreli »

Jerker skrev:
pefreli skrev:
Har liknande problem fast inte med frugan utan med barnen i baksätet. Baksätet går ju dock att stänga av på skärmen.

Rutinmässigt stänger jag numera alltid av ventilationen bak när barnen ska med.

Faktiskt den enda funktion i gränssnittet som jag tycker är riktigt usel. Varför kunde de inte fått möjlighet att stänga ventilationen själva där bak?

Ursäkta att jag blev lite OT, var tvungen att avreagera mig lite... :oops:

Lösningen fram är nog som Tibor skriver. Splitta ventilationen och justera temperaturen istället för fläkthastigheten.
Testade just det häromdagen: Har sällan passagerare i baksätet och nu hade jag det och det klagades över att det blåste för mycket. Men som jag fattade det så måste man gå över till manuell styrning av ventilationen för att kunna stänga av utblåset bak. Det är ju också B; man borde kunna stänga av det men ändå ha automatisk reglering kvar där fram.
Nej, det räcker med att klicka på knappen längst ner till höger när du har vyn med ventilationsblåsen uppe.

Jag har fattat det som att min då stannar kvar i automatläge där fram. Jag har iaf inte reflekterat över att det inte skulle vara så... :?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av Jerker »

pefreli skrev:
Jerker skrev:
pefreli skrev:
Har liknande problem fast inte med frugan utan med barnen i baksätet. Baksätet går ju dock att stänga av på skärmen.

Rutinmässigt stänger jag numera alltid av ventilationen bak när barnen ska med.

Faktiskt den enda funktion i gränssnittet som jag tycker är riktigt usel. Varför kunde de inte fått möjlighet att stänga ventilationen själva där bak?

Ursäkta att jag blev lite OT, var tvungen att avreagera mig lite... :oops:

Lösningen fram är nog som Tibor skriver. Splitta ventilationen och justera temperaturen istället för fläkthastigheten.
Testade just det häromdagen: Har sällan passagerare i baksätet och nu hade jag det och det klagades över att det blåste för mycket. Men som jag fattade det så måste man gå över till manuell styrning av ventilationen för att kunna stänga av utblåset bak. Det är ju också B; man borde kunna stänga av det men ändå ha automatisk reglering kvar där fram.
Nej, det räcker med att klicka på knappen längst ner till höger när du har vyn med ventilationsblåsen uppe.

Jag har fattat det som att min då stannar kvar i automatläge där fram. Jag har iaf inte reflekterat över att det inte skulle vara så... :?
Jag kunde inte stänga av utblåset bak utan att först växla till manuellt, och när ja slog på automatik igen så tändes knappen för utblåset bak.
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jul 2019 19:16

Re: Stänga av AC/fläkten på passagerarsidan?

Inlägg av Fingk »

När jag kör själv så är fläkten på passagerarsidan avstängd. Tycker det tar tid att få bilen kall. Har en ny som jag hämtade i förrgår. På den tidigare 2019 årsmodellen som jag sålde i februari var det inte så tror jag. Är det en ny funktion eller är det fel på mjukvaran tro?
Model 3 Sr+ (Såld)
Skriv svar