Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Thexps »

Vad är de som gör att förbrukningen skiljer sig så mycket på dessa två bilar? De är ju någonstans hyfsat lika ändå när det kommer till storlek och kraft. Är de något Polestar kommer kunna förbättra ordentligt med uppdatering av mjukvaran, eller kan man som bäst räkna med någon enstaka procent?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av pefreli »

Thexps skrev:
Vad är de som gör att förbrukningen skiljer sig så mycket på dessa två bilar? De är ju någonstans hyfsat lika ändå när det kommer till storlek och kraft. Är de något Polestar kommer kunna förbättra ordentligt med uppdatering av mjukvaran, eller kan man som bäst räkna med någon enstaka procent?
Polestar är mindre men väger 300 kg mer och har betydligt sämre luftmotstånd.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

pefreli skrev:
Thexps skrev:
Vad är de som gör att förbrukningen skiljer sig så mycket på dessa två bilar? De är ju någonstans hyfsat lika ändå när det kommer till storlek och kraft. Är de något Polestar kommer kunna förbättra ordentligt med uppdatering av mjukvaran, eller kan man som bäst räkna med någon enstaka procent?
Polestar är mindre men väger 300 kg mer och har betydligt sämre luftmotstånd.
Det jag hittar är att Polestar väger 2 123 en Model 3 väger 1 927, det ger 196 kg skillnad. Polestar är kortare än Teslan men bredare och högre.
Cw 0,23 för Teslan och 0,278 för Polestar
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

pefreli skrev:
Thexps skrev:
Vad är de som gör att förbrukningen skiljer sig så mycket på dessa två bilar? De är ju någonstans hyfsat lika ändå när det kommer till storlek och kraft. Är de något Polestar kommer kunna förbättra ordentligt med uppdatering av mjukvaran, eller kan man som bäst räkna med någon enstaka procent?
Polestar är mindre men väger 300 kg mer och har betydligt sämre luftmotstånd.
Så mkt mindre är den väl inte? Däremot en helt annan form. Tvålformen gör naturligtvis under för förbrukningen. Sen har PS2 andra motorer och kan inte stänga av en motor vid svagt gaspådrag, det gör nog en hel del.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av ducce916 »

Anonymous FTW skrev:
pefreli skrev:
Thexps skrev:
Vad är de som gör att förbrukningen skiljer sig så mycket på dessa två bilar? De är ju någonstans hyfsat lika ändå när det kommer till storlek och kraft. Är de något Polestar kommer kunna förbättra ordentligt med uppdatering av mjukvaran, eller kan man som bäst räkna med någon enstaka procent?
Polestar är mindre men väger 300 kg mer och har betydligt sämre luftmotstånd.
Det jag hittar är att Polestar väger 2 123 en Model 3 väger 1 927, det ger 196 kg skillnad. Polestar är kortare än Teslan men bredare och högre.
Cw 0,23 för Teslan och 0,278 för Polestar
Enligt tidigare inlägg här väger SR+ 1645 kg, om det stämmer är skillnaden rätt stor mot PS2
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3773
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av AAKEE »

Anonymous FTW skrev:
Polestar är kortare än Teslan men bredare och högre.
Cw 0,23 för Teslan och 0,278 för Polestar
Den slutliga påverkan av luftmotståndet erhålls genom att multiplicera Cw med frontarean = CwA.

Om två bilar har samma Cw(Cd) kommer den men mindre frontarea att gå lättare.

Om Polestar har större frontarea än M3 multipliceras skillnaden i Cw med skillnaden i frontarea. Skillnaden kan alltså vara större än de 20% vi ser i Cw.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

Dammar av den här tråden.
Idag var jag äntligen och provkörde en Model 3 och en Polestar 2 då de är alternativen för vårt bilbyte i början av nästa år.
Körmässigt var jag nog ändå mest imponerad av Teslan. Farsan har en Model S från 2015 och jag var lite orolig att Model 3 skulle kännas sämre men det tycker jag inte. Det enda jag har att klaga på var att det knarrade från något i närheten av A-stolpen. Det hade jag reklamerat om det var min bil.
Polestaren kändes mer som en vanlig bil som råkar gå på el. Inget fel med det egentligen men det är något som gjorde att den inte kändes så speciell att köra som jag hade hoppats på.

Saker som jag tycker är bättre med Tesla:
+ Bättre stolar (konstläder)
+ Bättre räckvidd och snabbladdning
+ Bättre garantier
+ Bättre innerutrymmen
+ Bättre gränssnitt och appar (I alla fall just nu)

Saker som jag tycker är bättre med Polestar:
+ Snyggare (tycker jag, inte min fru)
+ Bättre bagagelucka
+ Mer logiska dörrhandtag
+ Bättre laddlucka

Sedan ska ju även lysena och fyrhjulsdriften vara bättre hos Polestar men det kunde jag av förklarliga skäl inte testa mitt i sommaren.
Nu är det några månader kvar tills det är dags att beställa men som priserna ser ut nu är Model 3 helt klart mer prisvärd enligt mig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Anderzzon skrev:
Dammar av den här tråden.
Idag var jag äntligen och provkörde en Model 3 och en Polestar 2 då de är alternativen för vårt bilbyte i början av nästa år.
Körmässigt var jag nog ändå mest imponerad av Teslan. Farsan har en Model S från 2015 och jag var lite orolig att Model 3 skulle kännas sämre men det tycker jag inte. Det enda jag har att klaga på var att det knarrade från något i närheten av A-stolpen. Det hade jag reklamerat om det var min bil.
Polestaren kändes mer som en vanlig bil som råkar gå på el. Inget fel med det egentligen men det är något som gjorde att den inte kändes så speciell att köra som jag hade hoppats på.

Saker som jag tycker är bättre med Tesla:
+ Bättre stolar (konstläder)
+ Bättre räckvidd och snabbladdning
+ Bättre garantier
+ Bättre innerutrymmen
+ Bättre gränssnitt och appar (I alla fall just nu)

Saker som jag tycker är bättre med Polestar:
+ Snyggare (tycker jag, inte min fru)
+ Bättre bagagelucka
+ Mer logiska dörrhandtag
+ Bättre laddlucka

Sedan ska ju även lysena och fyrhjulsdriften vara bättre hos Polestar men det kunde jag av förklarliga skäl inte testa mitt i sommaren.
Nu är det några månader kvar tills det är dags att beställa men som priserna ser ut nu är Model 3 helt klart mer prisvärd enligt mig.
Låter som jag rankar bilarna också, om Polestar skulle komma med en ny variant med längre räckvidd (säg 20%) och snabbare laddning (säg 30 min för 10-80%) så hade jag nog tagit en sådan bara för den ser tuff ut och har skidlucka (som dock är för liten för brädor).
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Twiggy »

Teslas blinkers låter bättre också, i PS2 låter det som en gren som bryts av, ok ljud men lite för högt. PS2 är även mer trång runt knäna. Störde mig en hel del på den instängda känslan. Men en riktigt fin bil annars enligt mig.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Glöm inte helt fantastiska pixel/matrixljus i PS2, de gör verkligen enorm skillnad. Värt att nämna är också möjligheten till ventilerade stolar i PS2 och elektriskt utfällbar dragkrok med 1500kg dragvikt. Sparkfunktion på bagageluckan är riktigt trevligt också och funkar alltid klockrent. PS2 känns som en betydligt mer färdigutvecklad BIL, men en del av de IT-tekniska funktionerna är inte helt färdigutvecklade, så som appen med väldigt begränsad funktionalitet och digital nyckel som inte helt går att lita på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
PS2 känns som en betydligt mer färdigutvecklad BIL, men en del av de IT-tekniska funktionerna är inte helt färdigutvecklade, så som appen med väldigt begränsad funktionalitet och digital nyckel som inte helt går att lita på.
Fast "IT-tekniska funktioner" är ju en central del av en BIL idag. Funkar de inte riktigt så är bilen knappast "färdigutvecklad".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
PS2 känns som en betydligt mer färdigutvecklad BIL, men en del av de IT-tekniska funktionerna är inte helt färdigutvecklade, så som appen med väldigt begränsad funktionalitet och digital nyckel som inte helt går att lita på.
Fast "IT-tekniska funktioner" är ju en central del av en BIL idag. Funkar de inte riktigt så är bilen knappast "färdigutvecklad".
Njae. Det är ju lite krams på toppen bara.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
PS2 känns som en betydligt mer färdigutvecklad BIL, men en del av de IT-tekniska funktionerna är inte helt färdigutvecklade, så som appen med väldigt begränsad funktionalitet och digital nyckel som inte helt går att lita på.
Fast "IT-tekniska funktioner" är ju en central del av en BIL idag. Funkar de inte riktigt så är bilen knappast "färdigutvecklad".
Njae. Det är ju lite krams på toppen bara.
Så du skulle kunna tänka dig en bil där infotainment kraschar och är segt samt appen sällan funkar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
PS2 känns som en betydligt mer färdigutvecklad BIL, men en del av de IT-tekniska funktionerna är inte helt färdigutvecklade, så som appen med väldigt begränsad funktionalitet och digital nyckel som inte helt går att lita på.
Fast "IT-tekniska funktioner" är ju en central del av en BIL idag. Funkar de inte riktigt så är bilen knappast "färdigutvecklad".
Njae. Det är ju lite krams på toppen bara.
Så du skulle kunna tänka dig en bil där infotainment kraschar och är segt samt appen sällan funkar?
Infotainmentsystemet har nog aldrig kraschat hos mig och är definitivt inte segt, motsatsen är nog mer rätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
PS2 känns som en betydligt mer färdigutvecklad BIL, men en del av de IT-tekniska funktionerna är inte helt färdigutvecklade, så som appen med väldigt begränsad funktionalitet och digital nyckel som inte helt går att lita på.
Fast "IT-tekniska funktioner" är ju en central del av en BIL idag. Funkar de inte riktigt så är bilen knappast "färdigutvecklad".
Njae. Det är ju lite krams på toppen bara.
Så du skulle kunna tänka dig en bil där infotainment kraschar och är segt samt appen sällan funkar?
Infotainmentsystemet har nog aldrig kraschat hos mig och är definitivt inte segt, motsatsen är nog mer rätt.
Påstod inte att den gör det på PS2. Poängen var att OM den skulle göra det, oavsett bil, så hade man inte köpt den bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Ok
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev:
Saker som jag tycker är bättre med Tesla:
+ Bättre stolar (konstläder).
Är dom bättre för att det är ”konstläder”?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
Saker som jag tycker är bättre med Tesla:
+ Bättre stolar (konstläder).
Är dom bättre för att det är ”konstläder”?
Konstläder är kanske bättre än tyg? Skinnet i PS2 är ganska dyrt.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
Saker som jag tycker är bättre med Tesla:
+ Bättre stolar (konstläder).
Är dom bättre för att det är ”konstläder”?
Konstläder är kanske bättre än tyg? Skinnet i PS2 är ganska dyrt.
Ja precis, läder till PS2 kostar ju mer än 10% av bilens grundpris. Så jämfört med standardstolarna är Model 3 bättre tycker jag
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Anderzzon »

HelectriC skrev:
Glöm inte helt fantastiska pixel/matrixljus i PS2, de gör verkligen enorm skillnad. Värt att nämna är också möjligheten till ventilerade stolar i PS2 och elektriskt utfällbar dragkrok med 1500kg dragvikt. Sparkfunktion på bagageluckan är riktigt trevligt också och funkar alltid klockrent. PS2 känns som en betydligt mer färdigutvecklad BIL, men en del av de IT-tekniska funktionerna är inte helt färdigutvecklade, så som appen med väldigt begränsad funktionalitet och digital nyckel som inte helt går att lita på.
Ja precis, Matrix ljusen ska ju vara väldigt bra. Skinnstolarna är alldeles för dyra tycker jag. Lägger man på dem blir Polestaren 83000 kr dyrare än Teslan, och då tycker jag redan att Teslan är dyr.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Denna förklarar lite kanske varför en del väljer Tesla framför andra EV:s.
Skriv svar