Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

robert95
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 aug 2020 17:23

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av robert95 »

reven skrev:
Är det bekräftat att nya treor har fått powertrunken?
Såg någon Tesla nyhetssida hade kontaktat folk med 3:or med nya frunken och dem sa att dem hade varken ny belysning eller powertrunk så jag antar att åtminstone är powertrunk falskt.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Arn »

Tesla kanske kan eftermontera en värmepump i de nya med den mindre frunken? Är det kostsamt och dyrt ingrepp för dem annars?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av BrooklynS »

Arn skrev:
Tesla kanske kan eftermontera en värmepump i de nya med den mindre frunken? Är det kostsamt och dyrt ingrepp för dem annars?
Det är ju en helt annan design av hela klimatsystemet så gissningsvis är det inget som "eftermonteras"...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av DrSweden »

Finns bilar hos Tesla med den nya frunken i Sverige, så vi som inte fått våra bilar än lär få den men ingen värmepump, inga nya lysen, ingen elbaklucka. Utrymmet är inte så stor skillnad, men inget man vill ha. Frågan är inte om de aktuella teslorna börjar kännas som svarte Petter? Frågan om man ska skrota hela orden och vänta på nästa generation...
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av vigge50 »

Ni kommer en läcka om att nya uppdateringar har kommit in i produktionen. Nämner inte alls de som postats här men inkluderar chrome delete, uppdateringar av center consolen, elektrisk baklucka mm.

https://electrek.co/2020/10/08/tesla-mo ... 1-refresh/
goodyear
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 okt 2020 08:46

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av goodyear »

Perfekt! Ska beställa om ca 1 månad, men tror ni man får den uppdaterade versionen vid leverans om man beställer i november eller måste man beställa efter dom officiellt gått ut med/bekräftat uppdateringarna för att vara säker på att få den uppdaterade versionen? Det är ju trots allt ganska lång leveranstid, jag har fått uppfattningen att bilarna man beställer tillverkas efter beställning pga kö?

Det vore trevligt med uppdaterad uppvärmning, elbaklucka, tystare kupé och uppvärmd ratt :!:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Ni kommer en läcka om att nya uppdateringar har kommit in i produktionen. Nämner inte alls de som postats här men inkluderar chrome delete, uppdateringar av center consolen, elektrisk baklucka mm.

https://electrek.co/2020/10/08/tesla-mo ... 1-refresh/
Kanske inte står i denna tråden, men center console samt laminerat glas har det ju iaf också ryktats länge om. Det enda helt nya för mig var andra material i interiören.

Nästan klart med försäljning av min trea pga dessa rykten, tänkte ha en Honda E emellan, men nu kanske det får bli en ny trea istället :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Kanske inte står i denna tråden, men center console samt laminerat glas har det ju iaf också ryktats länge om. Det enda helt nya för mig var andra material i interiören.

Nästan klart med försäljning av min trea pga dessa rykten, tänkte ha en Honda E emellan, men nu kanske det får bli en ny trea istället :D
Undra vad det nya mörkare materialet för "taket" kan vara... Kan de ta in alcantara igen kanske? Alcantara, ljudisolerat glas osv skulle helt klart kunna få mig att vilja byta, speciellt om de skall förstöra miljöbilspremien nästa år.

Är det någon som vet hur det blev med det, är det klart att man kommer behöva betala tillbaka den inom 5 år?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av ducce916 »

En av de saker jag saknar mest från min Audi A8 (7500 mil) jag sålde för ett par veckor sedan är servostängningen av dörrarna, bara att mjukt lägga till dörren så stängdes den tyst och fint, hade suttit fint i Teslan.
Naturligtvis även elbakluckan och de eldrivna gardinerna i bakre sidofönstren o bakruta. Kanske också massageprogrammen i framstolarna.
I valet mellan denna och SR+ vann ändå 3:an som är mycket roligare att köra och tar lite mindre plats i garaget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
Ni kommer en läcka om att nya uppdateringar har kommit in i produktionen. Nämner inte alls de som postats här men inkluderar chrome delete, uppdateringar av center consolen, elektrisk baklucka mm.

https://electrek.co/2020/10/08/tesla-mo ... 1-refresh/
Verkar positiva ändringar. Har aldrig gillat den högblanka mittkonsolen. Lätt att få fingeravtryck och repor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

Så här ser den nya mittkonsolen tydligen ut. Bra med matt material, men hoppas verkligen inte det är krom runt? :roll:


FB_IMG_1602315285852.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

La en beställning på en ny 3a igår lite på impuls för att jag blev så sugen på nyheterna, Teslor är för mycket teknikpryl för mig och jag gillar att uppgradera teknikprylar ofta.

Funderar dock på att avbeställa och invänta provkörningar osv för att se om dubbelglasen faktiskt gör markant skillnad, känns lite dumt att byta nuvarande som gått under 300 mil när jag faktiskt lagt extrapengar på acceleration boost och stenskottsfolie osv...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
La en beställning på en ny 3a igår lite på impuls för att jag blev så sugen på nyheterna, Teslor är för mycket teknikpryl för mig och jag gillar att uppgradera teknikprylar ofta.

Funderar dock på att avbeställa och invänta provkörningar osv för att se om dubbelglasen faktiskt gör markant skillnad, känns lite dumt att byta nuvarande som gått under 300 mil när jag faktiskt lagt extrapengar på acceleration boost och stenskottsfolie osv...
Antar du fått bonusen? Dvs kört under 300 på ett halvår? Isf kan du ju iaf testa att lägga ut den, är ju löjligt bra andrahandsvärden på treor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av metchristian »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
La en beställning på en ny 3a igår lite på impuls för att jag blev så sugen på nyheterna, Teslor är för mycket teknikpryl för mig och jag gillar att uppgradera teknikprylar ofta.

Funderar dock på att avbeställa och invänta provkörningar osv för att se om dubbelglasen faktiskt gör markant skillnad, känns lite dumt att byta nuvarande som gått under 300 mil när jag faktiskt lagt extrapengar på acceleration boost och stenskottsfolie osv...
Antar du fått bonusen? Dvs kört under 300 på ett halvår? Isf kan du ju iaf testa att lägga ut den, är ju löjligt bra andrahandsvärden på treor.
När är det troligt att dessa som tillverkas med dubbelruter, elbaklucka, ny mittkonsol kommer till Sverige, kan man be tesla specifikt att man bara vill ha en matchning mot en som är uppdaterad redan nu?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

metchristian skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
La en beställning på en ny 3a igår lite på impuls för att jag blev så sugen på nyheterna, Teslor är för mycket teknikpryl för mig och jag gillar att uppgradera teknikprylar ofta.

Funderar dock på att avbeställa och invänta provkörningar osv för att se om dubbelglasen faktiskt gör markant skillnad, känns lite dumt att byta nuvarande som gått under 300 mil när jag faktiskt lagt extrapengar på acceleration boost och stenskottsfolie osv...
Antar du fått bonusen? Dvs kört under 300 på ett halvår? Isf kan du ju iaf testa att lägga ut den, är ju löjligt bra andrahandsvärden på treor.
När är det troligt att dessa som tillverkas med dubbelruter, elbaklucka, ny mittkonsol kommer till Sverige, kan man be tesla specifikt att man bara vill ha en matchning mot en som är uppdaterad redan nu?
Skulle gissa på allt från 2 till 6 månader. Tror ej man kan be om sån matchning men vet ej.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Så här ser den nya mittkonsolen tydligen ut. Bra med matt material, men hoppas verkligen inte det är krom runt? :roll:
Hoppas verkligen att det är krom eller annan metall runt. Mycket snyggare så. :)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Antar du fått bonusen? Dvs kört under 300 på ett halvår? Isf kan du ju iaf testa att lägga ut den, är ju löjligt bra andrahandsvärden på treor.
Japp, tror inte jag tappar så mycket på att byta, förmodligen mindre per månad än jag gjort på de flesta andra bilar jag haft faktiskt. Covid gjorde ju att det blev varken jobbpendling eller skid-/europaresor i år så då blev det färre mil än jag räknat med. Hade bränt typ 600 mil extra bara på de resorna vi hade planerat innan, nu har jag använt supercharger en enda gång istället (i Bredden för att testa v3).
metchristian skrev:

När är det troligt att dessa som tillverkas med dubbelruter, elbaklucka, ny mittkonsol kommer till Sverige, kan man be tesla specifikt att man bara vill ha en matchning mot en som är uppdaterad redan nu?
Jag tror de som rullar ut ur fabriken just nu har allt faktiskt, har fått bekräftat att det redan levererats bilar i Sverige med dubbelrutor iaf. Har pratat med säljare på Tesla och klargjorde att jag vill ju ha alla nyheter som det ryktats om ifall jag skall byta så snart, och det skulle inte vara några problem att lösa. Det kommer klarna närmare leveranserna exakt vad som ingår och från när.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:

Jag tror de som rullar ut ur fabriken just nu har allt faktiskt, har fått bekräftat att det redan levererats bilar i Sverige med dubbelrutor iaf. Har pratat med säljare på Tesla och klargjorde att jag vill ju ha alla nyheter som det ryktats om ifall jag skall byta så snart, och det skulle inte vara några problem att lösa. Det kommer klarna närmare leveranserna exakt vad som ingår och från när.
Haha va f-n. Tänkte jag skulle få billigt ägande med en Honda E ett halvår eller år. Om det där stämmer så blir det ny beslutsångest :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Haha va f-n. Tänkte jag skulle få billigt ägande med en Honda E ett halvår eller år. Om det där stämmer så blir det ny beslutsångest :lol:
Haha, ja det känner man ju igen, man har bestämt sig för något sen kommer Tesla och gör det svårt ;). Jag har haft riktigt mycket beslutsångest sen igår över ifall vi verkligen skall byta så snart men nu över frukosten bestämde vi oss 100% och sa att nu kan vi inte backa på det.

Vet inte om det hjälper att jag snackat med samma säljare för varje bil jag köpt eller inte men han har iaf varit väldigt tillmötesgående och löst massa problem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Haha va f-n. Tänkte jag skulle få billigt ägande med en Honda E ett halvår eller år. Om det där stämmer så blir det ny beslutsångest :lol:
Haha, ja det känner man ju igen, man har bestämt sig för något sen kommer Tesla och gör det svårt ;). Jag har haft riktigt mycket beslutsångest sen igår över ifall vi verkligen skall byta så snart men nu över frukosten bestämde vi oss 100% och sa att nu kan vi inte backa på det.

Vet inte om det hjälper att jag snackat med samma säljare för varje bil jag köpt eller inte men han har iaf varit väldigt tillmötesgående och löst massa problem.
Nice! Du har fått ett bra inbytespris alltså? Eller du "tar vad du får" när du säljer sen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Nice! Du har fått ett bra inbytespris alltså? Eller du "tar vad du får" när du säljer sen?
Tar väl vad jag får när jag säljer den, om man kollar på marknaden som den är nu ser det ju bra ut och tror väl inte den tokkraschar på 2,5 månad. Väntar på att få veta vad Tesla betalar men tror nog jag kan få ut bra mycket mer på annat håll.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Nice! Du har fått ett bra inbytespris alltså? Eller du "tar vad du får" när du säljer sen?
Tar väl vad jag får när jag säljer den, om man kollar på marknaden som den är nu ser det ju bra ut och tror väl inte den tokkraschar på 2,5 månad. Väntar på att få veta vad Tesla betalar men tror nog jag kan få ut bra mycket mer på annat håll.
Yes. De verkar iofs ha börjat betala lite mer anständigt nu, har sett några på FB som fått rimliga erbjudanden men generellt känns det ändå som man vinner mycket att sälja "själv".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Har pratat med säljare på Tesla och klargjorde att jag vill ju ha alla nyheter som det ryktats om ifall jag skall byta så snart, och det skulle inte vara några problem att lösa. Det kommer klarna närmare leveranserna exakt vad som ingår och från när.
Så tesla är på väg att införa något som liknar modellår? Eller iallafall tydligt göra skillnaden mellan olika versioner lika tydlig.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Så tesla är pålägg att införa något som liknar modellår? Eller iallafall tydligt göra skillnaden mellan olika versioner lika tydlig.
Verkar nästan som det ja, de gjorde ju något liknande förra året också när modellår 2020 (om än med mindre förändringar) och på S fanns ju ”Raven” som var lite olika saker bundlade. Däremot har de ju gjort massa mindre förändringar sedan dess också så jag tror inte de släpper det sättet helt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Legato »

Enligt Teslarati kan det även vara en uppdatering på skärmen:

"Interestingly enough, several members of the Tesla community observed that the screen of the new Model 3s seemed to be a bit different. Some noted that the placement seems a bit higher, while others speculated that the bezels of the display seemed slightly smaller."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar