Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av nek0 »

Pasjostrom skrev:
Däcken har samma dimension men rullmotståndet kan givetvis skilja ändå med olika gummiblandning. Om vi antar att det är 6% högre motstånd så motsvarar det ca 10Wh/km vid 90km/h, + att värmaren kommer dra en del energi (en värmepump har inte superhög effektivitet vid -15 grader), säg att den jobbar med 1kW = 10Wh/km.

Totalt bör det alltså skilja typ 12% eller ca 20Wh/km (170 vs 190), allt annat lika. Detta är alltså bara en rad gissningar, men de måste ha gjort något mer med bilen än bara installera värmepumpen, ska blir intressant att se vad den drar i 15-20grader.
Det är klart att man gjort mer. Björn jämför sommar förbrukning i en P modell och en LR modell på vintern. Där har du direkt en viss skillnad
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Henrik P »

Första inlägget!

Står i begrepp att boka en SR+. Men jag hittar inte någonstans att även SR+ är utrustad med värmepump. Hörde att det endast gäller LR samt Performance.
Någon som kan upplysa mig?

Sen...prissänkning som det pratas om, är det realistiskt att tro på det i Sverige de närmaste veckorna?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Holve »

Jag chattade med Tesla och då sa de att alla M3 hade värmepump. Men vem vet..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Holve skrev:
Jag chattade med Tesla och då sa de att alla M3 hade värmepump. Men vem vet..
Ja vem vet. :?
Efter 6 år som Teslaägare har man i alla fall lärt sig vem man INTE ska lita på... :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Pasjostrom »

Vad tror ni om nästa batch med M3 LR som kommer från USA nu i Februari, har den nya strålkastarna?

Läste nånstans att de ska standardisera denna under Q1 men frågan är om det kommer redan nu.

Får min bil sista veckan i Feb! :)
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Jontez »

Pasjostrom skrev:
Vad tror ni om nästa batch med M3 LR som kommer från USA nu i Februari, har den nya strålkastarna?

Läste nånstans att de ska standardisera denna under Q1 men frågan är om det kommer redan nu.

Får min bil sista veckan i Feb! :)
Har inte hängt med så mycket i ryktena på senaste (blir väl så när man plockat ut bilen) men såg igår när jag parkerade bredvid en äldre model 3 att jag har nya lyktorna!

Har inte kollat tidigare trots att jag ägt bilen en månad, trodde jag hade gamla men tyckte helljuset var överraskande bra när jag provade häromdagen. Vilken lycka!
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av LeffeP »

Jontez skrev:
Pasjostrom skrev:
Vad tror ni om nästa batch med M3 LR som kommer från USA nu i Februari, har den nya strålkastarna?

Läste nånstans att de ska standardisera denna under Q1 men frågan är om det kommer redan nu.

Får min bil sista veckan i Feb! :)
Har inte hängt med så mycket i ryktena på senaste (blir väl så när man plockat ut bilen) men såg igår när jag parkerade bredvid en äldre model 3 att jag har nya lyktorna!

Har inte kollat tidigare trots att jag ägt bilen en månad, trodde jag hade gamla men tyckte helljuset var överraskande bra när jag provade häromdagen. Vilken lycka!
Jag har dom gamla på min LR uthämtad slutet Dec 2020, men har inga invändningar mot ljuset jämfört mot min V90 jag hade tidigare som hade alla finesser/Intelligent Light. Enda är väl att det kan komma framtida uppdateringar som nyttjar LED Matrix dvs kurvljus, maskning osv. Bortsett från det är dom gamla absolut inte alls så dåliga som vissa skrivit om, tvärtom...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av pefreli »

Nu börjar det komma fler rapporter om att värme i ratten finns tillgängligt på nya Model 3.

Någon som har en ny bil och kan bekräfta?

Ska finnas i menyn vid stolsvärmen.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av tompanhuhu »

pefreli skrev:
Nu börjar det komma fler rapporter om att värme i ratten finns tillgängligt på nya Model 3.

Någon som har en ny bil och kan bekräfta?

Ska finnas i menyn vid stolsvärmen.
Bara sett det på kinesiska MY har du länk till en trea utanför Kina?
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Merlin »

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av pefreli »

Ja, det var samma artikel jag läste.

Märkligt att det ”dyker upp” bilar med rattvärme på detta vis. Men det innebär antagligen att det bara är en tidsfråga innan rattvärme kommer för resten av 3:orna.

Frågan är om det kommer krävas ny ratt eller om det är förberett i 2021-orna så det räcker med OTA.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar