Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av dd88 »

Där ser man, själv alltid förknippat Matrix med VW
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av BrooklynS »

I stort sett inga europeiska märken utvecklar den här typen av system själva. Sedan 1970-talet så sker den största utvecklingen hos BOSCH/HELLA, Autoliv, MagnetiMarelli etc. Första året/åren är tekniken dyr, då lanseras den i prestigemodeller som MB S-klasse, BMW 7-serie och Audi A8. Sedan släpps den till övriga tillverkare och modeller. Det gäller alltifrån ABS (MB S-klasse 1981), airbag (MB S-klasse, 1986 vill jag minnas) till "glascockpit" (också MB S-klasse nångång början 2000) och olika typer av strålkastarteknologi.

BOSCH MatrixLED satt exempelvis i Opel Insignia från 2018 och framåt, 2015-2017 hade de föregångaren som också hette Matrix, men som var en Xenonhistoria som utifrån indata från ljussensor, hastighetsmätare och blinkers kunde sätta ljuset i åtta olika situationsanpassade lägen. Jag vet inte om det var fler än Opel som köpte just det systemet.

Den stora fördelen är inte ljusstyrkan utan förmågan att anpassa ljuset till omständigheterna och ljusbilden efter trafiken.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
gagi79
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 okt 2019 13:28
Ort: Göteborg

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av gagi79 »

Fick se min bil idag som precis hade anlänt Tesla i Mölndal.
Den har nya strålkastare. Vin 5YJ3E7EC9MF827XXX

Bild:
Bild
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
I stort sett inga europeiska märken utvecklar den här typen av system själva. Sedan 1970-talet så sker den största utvecklingen hos BOSCH/HELLA, Autoliv, MagnetiMarelli etc. Första året/åren är tekniken dyr, då lanseras den i prestigemodeller som MB S-klasse, BMW 7-serie och Audi A8. Sedan släpps den till övriga tillverkare och modeller. Det gäller alltifrån ABS (MB S-klasse 1981), airbag (MB S-klasse, 1986 vill jag minnas) till "glascockpit" (också MB S-klasse nångång början 2000) och olika typer av strålkastarteknologi.

BOSCH MatrixLED satt exempelvis i Opel Insignia från 2018 och framåt, 2015-2017 hade de föregångaren som också hette Matrix, men som var en Xenonhistoria som utifrån indata från ljussensor, hastighetsmätare och blinkers kunde sätta ljuset i åtta olika situationsanpassade lägen. Jag vet inte om det var fler än Opel som köpte just det systemet.

Den stora fördelen är inte ljusstyrkan utan förmågan att anpassa ljuset till omständigheterna och ljusbilden efter trafiken.
Nu har jag inte allt för stor tillit till branschen men jag har svårt att tro att någon utvecklingschef från Audi hade kommit undan med att påstå att dom utvecklat tekniken om någon annan hade gjort det, speciellt inför branschfolk. Sen till vilken grad är svårt att svara på. Är väl alltid en gråzon när det kommer till ny teknik.

Edit: Hittade killen:

https://www.audi.com/en/experience-audi ... ights.html
Stephan Berlitz has been in a leadership position in lighting innovations at Audi for almost 20 years. He and his team have brought innovations such as LED headlights, dynamic blinkers, and OLED rear lights into series production. And with the Audi Matrix LED headlights, he is once again years ahead of the curve.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av BrooklynS »

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
I stort sett inga europeiska märken utvecklar den här typen av system själva. Sedan 1970-talet så sker den största utvecklingen hos BOSCH/HELLA, Autoliv, MagnetiMarelli etc. Första året/åren är tekniken dyr, då lanseras den i prestigemodeller som MB S-klasse, BMW 7-serie och Audi A8. Sedan släpps den till övriga tillverkare och modeller. Det gäller alltifrån ABS (MB S-klasse 1981), airbag (MB S-klasse, 1986 vill jag minnas) till "glascockpit" (också MB S-klasse nångång början 2000) och olika typer av strålkastarteknologi.

BOSCH MatrixLED satt exempelvis i Opel Insignia från 2018 och framåt, 2015-2017 hade de föregångaren som också hette Matrix, men som var en Xenonhistoria som utifrån indata från ljussensor, hastighetsmätare och blinkers kunde sätta ljuset i åtta olika situationsanpassade lägen. Jag vet inte om det var fler än Opel som köpte just det systemet.

Den stora fördelen är inte ljusstyrkan utan förmågan att anpassa ljuset till omständigheterna och ljusbilden efter trafiken.
Nu har jag inte allt för stor tillit till branschen men jag har svårt att tro att någon utvecklingschef från Audi hade kommit undan med att påstå att dom utvecklat tekniken om någon annan hade gjort det, speciellt inför branschfolk. Sen till vilken grad är svårt att svara på. Är väl alltid en gråzon när det kommer till ny teknik.

Haha, det är mycket som biltillverkarna påstår att de har utvecklat som i verkligheten ligger hos underleverantör.

Vad har Audi ens utvecklat, någonsin?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av dd88 »

Redigerade inlägget ovan, men rätt konstigt påstående om så inte är fallet:
Stephan Berlitz has been in a leadership position in lighting innovations at Audi for almost 20 years. He and his team have brought innovations such as LED headlights, dynamic blinkers, and OLED rear lights into series production. And with the Audi Matrix LED headlights, he is once again years ahead of the curve.
Och
His latest innovation that will go into series production had its debut at the Los Angeles Auto Show 2019: the digital Matrix LED headlights
https://www.audi.com/en/experience-audi ... ights.html

Sen kanske det är som med Teslas utveckling av batterier, där Catl och Panasonic har varit behjälpliga.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av BrooklynS »

Du måste skilja på fakta och marknadsföringsbjäfs.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
Du måste skilja på fakta och marknadsföringsbjäfs.
Vart är faktan?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av eizzmar »

Jag har inte så bra koll när ni pratar Matrix mm men har man kunnat bekräfta om nya Model 3 2021 har adaptivt ljus nu eller är det bara ”bättre” standard ljus?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Klintan »

Än så länge bättre standardljus. Kollade in min kollegas -21 nyss. Om det kommer någon matrisfunktion med någon programuppdatering framöver vet ingen. I så fall med kameran för avbländning, vilket kanske inte blir 100% bra?
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av taliz »



Tydlig skillnad minst sagt. Nya ljuset är väldigt "pixligt". Skulle bli väldigt förvånad om det inte kommer en sw-update med dimming-funktion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:


Tydlig skillnad minst sagt. Nya ljuset är väldigt "pixligt". Skulle bli väldigt förvånad om det inte kommer en sw-update med dimming-funktion.
Precis samma video som lades till i denna tråden igår...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:


Tydlig skillnad minst sagt. Nya ljuset är väldigt "pixligt". Skulle bli väldigt förvånad om det inte kommer en sw-update med dimming-funktion.
Precis samma video som lades till i denna tråden igår...
Inte inlagd med yt-taggarna så missade den. Flåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Force-Walker »



Kolla från ungefär 9:00 min.

203 wh/km är väl riktigt bra i 130 km/h ?
Stor skillnad mot den gamla på 221 är det åtminstone.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av OfarligTesla »

Force-Walker skrev:


Kolla från ungefär 9:00 min.

203 wh/km är väl riktigt bra i 130 km/h ?
Stor skillnad mot den gamla på 221 är det åtminstone.
Var väl redan vid 2020 som de förbättrade räckvidden lite? Nu blev det väl lite mer? Min har iaf dragit runt 200 Wh/km med lite regn och 130 km/h under hösten (visserligen vid 8-12 grader) så kanske var kallare i testet.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av taliz »

Force-Walker skrev:


Kolla från ungefär 9:00 min.

203 wh/km är väl riktigt bra i 130 km/h ?
Stor skillnad mot den gamla på 221 är det åtminstone.
Beror på väder och vind.
Min P på 18" drog runt 180-190wh i 130kmh sommartid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Fluffy »

Lite feedback efter kört en LR några dagar
Elbackluckan fungerar utmärkt
VP: märker inte av den (hör inget speciellt)
Strålkastarna lyser bra (har inte kört äldre modellen). Auto helljus har jag inte fått att fungera alls.
Dubbelglas i främre rutorna. Ja de finns där men jag är lite förvånad av vad som låter som vindljud när man gasar på. Vet inte vartifrån det kommer.
Mittkonsolen: telefonladdaren fungerar utmärkt. Ligger lugnt kvar vid Max gaspådrag.
USB i handskfacket: fungerar bra och ja man får en USB sticka som sitter i vid leverans
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av vigge50 »

Rapporter från Kina tyder på att de nya LFP batterierna kan degraderas rejält och inte har blivit testade ordentligt. Hoppas detta inte stämmer, ska bli intressant att höra mer från användare här i Europa

https://insideevs.com/news/458229/tesla ... l-3-china/
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av Klintan »

Oroväckande. Hoppas inte de första ägarna blir försökskaniner. Har varit sugen på en kinabil om de gör någon ytterligare sänkning, men det här gör mig lite mer tveksam. Vill inte sitta med svarte petter om den visar sig inte vara så bra.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Oroväckande. Hoppas inte de första ägarna blir försökskaniner. Har varit sugen på en kinabil om de gör någon ytterligare sänkning, men det här gör mig lite mer tveksam. Vill inte sitta med svarte petter om den visar sig inte vara så bra.
Tesla och Elon ville använda helt andra batterier (Panasonic, producerade i Japan), men tvingades av Kina/CCP att köra med dessa Kinabatterier. De hade inget val i detta fallet gällande bilarna som produceras i deras kinesiska fabrik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av iAkita »

vigge50 skrev:
Rapporter från Kina tyder på att de nya LFP batterierna kan degraderas rejält och inte har blivit testade ordentligt. Hoppas detta inte stämmer, ska bli intressant att höra mer från användare här i Europa

https://insideevs.com/news/458229/tesla ... l-3-china/
Hmm, jag vet inte om man ska dra för stora växlar på de rapporterna. 25 mils räckvidd är väl inte orimligt för en Model 3 SR vintertid under dåliga förhållanden, även med de "gamla" batterierna? Och visst finns det väl någon enstaka här på forumet som redan innan rapporterat kraftig degradering av batteriet i sin Model 3? Producerar man tiotusentals eller rentutav hundratusentals bilar om året kommer det nog alltid dyka upp en och annan som fått ett riktigt måndagsexemplar, tyvärr.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av tompet »

Pratade med Tesla i Mall of Scandinavia igår. Nya performance har nån form av led redan nu, LR får från runt mars har jag för mig han sa. Har själv inte sett nån uppgraderad P3 eller LR.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inlägg av mikebike »

tompet skrev:
Pratade med Tesla i Mall of Scandinavia igår. Nya performance har nån form av led redan nu, LR får från runt mars har jag för mig han sa. Har själv inte sett nån uppgraderad P3 eller LR.
Alla M3 har väl LED?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar