Finns ju dom som trott att rattvärme ska finnas förberett för vissa anser ratten nu lite tjockare. Men, vissa har också tagit isär hela ratten och inte hittat nåt som tyder på att den skulle ha värmeslingor....Arn skrev:Enl säljaren är det bättre batteri på dagens bilar än de tidigare. Ca 81kwh jfm 78 i 2020 års. Stämmer detta? Säljaren uppger batteriet i de nya är Panasonic
Ang rattvärme skulle möjlighen hårdvaran finnas så man kan köpa till mjukvaran i senare men han visste inte riktigt. Just nu ska rattvärme inte finnas
Så vad tycker ni? Är det rätt läge köpa eller ska man vänta på något nytt/ bättre?
Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Moderator: Redaktion
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Ni som beställt 2021 års modell, har ni noterat några förbättringar av bilen utöver dem som gäller hårdvaran, t.ex fönster och dörrhandtag som inte fryser fast, mer gummilister vid dörrarna etc?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jag noterade att min ett år gamla trea har olika tjocklek på fönstrena på framdörrarna jämfört med bakdörrarna.
Då undrar jag om någon med en 2021:a som har dubbelglas fram noterat någon skillnad på bakdörrarnas fönster? Är de tjockare än på en utan dubbelglas fram?
Kan mäta tjockleken på min om någon undrar.
Då undrar jag om någon med en 2021:a som har dubbelglas fram noterat någon skillnad på bakdörrarnas fönster? Är de tjockare än på en utan dubbelglas fram?
Kan mäta tjockleken på min om någon undrar.
M3 LR AWD 2020
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
När tror ni att man behöver lägga beställningen på en LR för att få de nya strålkastarna?
För det är väl sagt att de nya lampor kommer även på LR?
För det är väl sagt att de nya lampor kommer även på LR?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
För M3 Performance är det definitivt nytt batteri, 2170L-cellen vilket ger 82.1 kwh märkt storlek på batteriet medan jämfört med det gamla Panasonicbatteriet på 77.8kwh.Arn skrev:Enl säljaren är det bättre batteri på dagens bilar än de tidigare. Ca 81kwh jfm 78 i 2020 års. Stämmer detta? Säljaren uppger batteriet i de nya är Panasonic
Ang rattvärme skulle möjlighen hårdvaran finnas så man kan köpa till mjukvaran i senare men han visste inte riktigt. Just nu ska rattvärme inte finnas
M3 Long Range har antingen ett Panasonicbatteri på 77.8kwh(sannolikt det gamla, alternativt det nya 2170L som då är mjukvarulåst) alternativt ett nytt LG-batteri som är mindre än förut, 74.5kwh. Det finns inget sätt att ”beställa” panasonic eller LG utan det verkar vara slumpen som avgör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Synd ifall de låser det bästa batteriet med mjukvara
Blir räckvidden kortast om man får LG batteriet eller presterar den samma som gamla 77kw batteriet? Någon här skrev att den skulle ha bättre livslängd. Varför då?
Blir räckvidden kortast om man får LG batteriet eller presterar den samma som gamla 77kw batteriet? Någon här skrev att den skulle ha bättre livslängd. Varför då?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det finns två olika LG-batterier. Det som sitter i LR är ett vanligt batteri, bedömt samma teknik som panasonicbatteriet(NCA). Det är ytterst oklart om det skulle skilja åt ena eller andra hållet när det gäller LG. Panasonic/Tesla är väl duktiga på batterier men jag gissar att man sett till att det är bra nog. Troligen ingen ko på isen.Arn skrev:Synd ifall de låser det bästa batteriet med mjukvara
Blir räckvidden kortast om man får LG batteriet eller presterar den samma som gamla 77kw batteriet? Någon här skrev att den skulle ha bättre livslängd. Varför då?
Enda möjliga abret är väl storleken. Det är ca 4% mindre än det gamla panasonic.
LG-batteriet verkar laddat till fullt(4.2V/cell), så det ser inte ut att ha någon som helst mjukvarulåsning. Det finns lite indikationer på att
77.8kwh-panasonic i LR egentligen är större och mjukvaulåst. Möjligt att det faktiskt är samma batteri som i performance men låst till 77.8kwh. Det sägs ladda till 4.15V vilket tydser på ungefär 95% av smockfullt.
SR+, versionen som görs i kina har ett batteri av en annan typ, LFP. Det ska enligt uppgift inte degraderas att att alltid laddas till fullt. Detta är ju bra eftersom batteriet är mindre. Man kan ladda mer dagligen om man behöver utan att behöva oroa sig för batteriet.
Det verkar finnas en inkörningsperiod för Tesla med det batteriet där man antagligen for justera mjukvaran för batteriet så att det går ladda fullt. Inte så ovanligt att det bara tar laddning till 85% just nu ser det ut som. Och e laddar inte alls fort när det är kallt ute.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Kort och gott mindre energiförbrukning för att hålla kupe och batteri i rätt temp. Rena el element drar sanslöst med ström...Arn skrev:Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Efter at ha sett TB:s videos så kan man konstatera att kupevärmen drar 3,5-4kW utan och ca 1kW med värmepump. Sen är det ju särskilt gynnsamt efter snabbladdning då i princip all värme tas från batteriet via värmepumpen.Arn skrev:Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
Att batteriet värms till 50-60 grader vid snabbladdningen syns ju inte på snittförbrukningen men borde ju räknas in i den totaöa energiåtgången.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
En värmepump utvinner energi ur ett annat medium med en sån utväxling att man får 2-5ggr mer energi tillbaka än man sätter in.Arn skrev:Lite basic fråga men på vilket sätt hjälper värmepump räckvidden på vintern? Utöver effektivare kupevärme, vad mer effektiviseras? Drar kupevärmen väldigt mycket i sig?
- förvärmningen via app?
-Uppvärmning av kallt batteri?
Något mer värmepump är bra för?
Om det inte är för kallt ute, säg runt 0 till -10 grader så kanske Model 3 behöver 3kW för att hålla värmen i kupen. Den gamla versionen fungerade som en hårtork och drog dessa 3kw direkt från batteriet. Det innebär i runda slängar 1.5-2 mil range som istället används för att värma bilen.
Med värmepump, enligt B99 inlägg nedan kanske endast 1kw går åt för att värma kupen. Då sparar man 2kwh varje timme, dvs en mil range. Det är grunden för värmepumpesprincipen.
Dessutom kan model 3 och Y sinnrika system använda överbliven värme från batteripacket eller motorerna för att värma kupen. När det blir riktigt kallt är en luftvärmepump inte så effektiv men om man stöttar med lite överskottsvärme så kan man bibehehålla effektiviteten, i vart fall ett tag och då kostar uppvärmningen av kupen väldigt lite batteri/range. Om vi tänker oss betydligt kallare väder där hårtorkprincipen kostat 6kw så innebär det kanske 3mil i timmen i uppvärmningsförluster vilket kanske blir 30% om man snittar 100km/h. Det kostar såklart också 30% range.
Alla andra "seriösa" elbilstillverkare kör eller kommer att köra med värmepump. Gissningsvis är det bara teslas rejält tilltagna batterier som gjort att man inte kommit med det tidigare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Men M3 har väl inte "hårtorksvärme"? Vad får ni det ifrån?
Behövs mer värme i systemet, tex för kupé eller batterier så kör den lite ström bakvägen (som jag förstått det) så att motorerna alstrar mer värme till kylsystemet (max ca 3,5 kW per motor). Denna värme används sedan för att värma batteri eller kupé. Det svaga pipande ljud man hör när batteriet värms vid förvärmning inför Supercharger härrör från detta.
Behövs mer värme i systemet, tex för kupé eller batterier så kör den lite ström bakvägen (som jag förstått det) så att motorerna alstrar mer värme till kylsystemet (max ca 3,5 kW per motor). Denna värme används sedan för att värma batteri eller kupé. Det svaga pipande ljud man hör när batteriet värms vid förvärmning inför Supercharger härrör från detta.
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Ja, men även att generera värme på det sättet innebär en i bästa fall 1:1-effektivitet på tillförd energi till värmeskapandet; precis som en "hårtork" eller vanlig kupévärmare (PTC-element som luft blåser genom); medans en värmepump får ut kanske 3:1 på tillförd effekt (mostly pga magi ).BrooklynS skrev:Men M3 har väl inte "hårtorksvärme"? Vad får ni det ifrån?
Behövs mer värme i systemet, tex för kupé eller batterier så kör den lite ström bakvägen (som jag förstått det) så att motorerna alstrar mer värme till kylsystemet (max ca 3,5 kW per motor). Denna värme används sedan för att värma batteri eller kupé. Det svaga pipande ljud man hör när batteriet värms vid förvärmning inför Supercharger härrör från detta.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Absolut är värmepump effektivare när det gäller värmeeffekt, men jag tycker att det är fel att prata om "hårtork" när det är en helt annan lösning och betydligt smartare.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
När vi säger hårtork menar vi alltså den älde versionen(före refresh) som har ett värme-element som är eldrivet och mer eller mindre faktiskt fungerar exakt som en hårtork.BrooklynS skrev:Absolut är värmepump effektivare när det gäller värmeeffekt, men jag tycker att det är fel att prata om "hårtork" när det är en helt annan lösning och betydligt smartare.
När vi snackar att använda motorerna för värme så tror jag att den tidigare versionen endast kunde värma batterierna med motorerna men det är fortfarande samma grundprincip som hårtorken: behöver man 1 kilowatttimme kostar det 1 kilowattimme el.
Värmepaket från M3 före refresh:
Edit:
Här är en bild på ett värmeelement till en hårtork. Fungerar exakt likadant:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det blir lite intressant att se hur det fungerar på sommaren med +25, hårtork vs värmepump
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Den oktovalven som sitter i M3 och Y har möjlighet att ta värme eller kyla i nästan alla sätt man kan komma på.B99 skrev:Det blir lite intressant att se hur det fungerar på sommaren med +25, hårtork vs värmepump
Tror jag läste att om batteriet ska värmas på sommaren kan systemet ta värme(energi) från kupen vilket gör att man slår tv¨å flugor på smällen när man kyler kupen samtidigt som man värmer batteriet. Detkostar mindre ström från batteriet där med.
Däremot har nog hårtorken ledigt frÅn Maj till Augusti för er i den södra delen av landet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det här är spännande. När ingen Tesla hade värmepump var det onödigt att ha. Dyrt och komplicerat och liten påverkan på räckvidden. Nu däremot så kallas det gamla sättet att värma kupén lite föraktfullt för "hårtork".
Det svänger fort i hockey...
Det svänger fort i hockey...
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jag har värmepump på min nya men ej min gamla. Hade gärna sluppit den då jag ej kör så mkt på vintern samt parkerar inomhus jämt. Den stönar och stånkar mest. Och så har de ju uppenbarligen haft barnsjukdomar. Som jag säkert ej kommer märka.
Haft alla 3/Y
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jag tyckte också det var onödigt först. Men nu är det ju tydligt att det inte är någon "vanlig" värmepump. Tesla har uppfunnit något betydligt bättre.MWall skrev:Det här är spännande. När ingen Tesla hade värmepump var det onödigt att ha. Dyrt och komplicerat och liten påverkan på räckvidden. Nu däremot så kallas det gamla sättet att värma kupén lite föraktfullt för "hårtork".
Det svänger fort i hockey...
Att Model 3 kan få samma extremt låga förbrukning i svår vinter är helt otroligt. Finns ingen annan som kan matcha det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Du är ju för rolig.taliz skrev:Jag tyckte också det var onödigt först. Men nu är det ju tydligt att det inte är någon "vanlig" värmepump. Tesla har uppfunnit något betydligt bättre.MWall skrev:Det här är spännande. När ingen Tesla hade värmepump var det onödigt att ha. Dyrt och komplicerat och liten påverkan på räckvidden. Nu däremot så kallas det gamla sättet att värma kupén lite föraktfullt för "hårtork".
Det svänger fort i hockey...
Att Model 3 kan få samma extremt låga förbrukning i svår vinter är helt otroligt. Finns ingen annan som kan matcha det.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det är tyvärr inte du, Verdi.MWall skrev:Du är ju för rolig.taliz skrev:Jag tyckte också det var onödigt först. Men nu är det ju tydligt att det inte är någon "vanlig" värmepump. Tesla har uppfunnit något betydligt bättre.MWall skrev:Det här är spännande. När ingen Tesla hade värmepump var det onödigt att ha. Dyrt och komplicerat och liten påverkan på räckvidden. Nu däremot så kallas det gamla sättet att värma kupén lite föraktfullt för "hårtork".
Det svänger fort i hockey...
Att Model 3 kan få samma extremt låga förbrukning i svår vinter är helt otroligt. Finns ingen annan som kan matcha det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det är ingen hemlighet. Har valt ett nytt användarnamn här som baseras på mitt riktiga namn vilket jag vet att många känner till och jag är även aktiv i FB-gruppen. Så om jag ville smyga så gjorde jag ett förbannat dåligt jobb. Är du med på FB också?taliz skrev:Det är tyvärr inte du, Verdi.MWall skrev:Du är ju för rolig.taliz skrev:Jag tyckte också det var onödigt först. Men nu är det ju tydligt att det inte är någon "vanlig" värmepump. Tesla har uppfunnit något betydligt bättre.MWall skrev:Det här är spännande. När ingen Tesla hade värmepump var det onödigt att ha. Dyrt och komplicerat och liten påverkan på räckvidden. Nu däremot så kallas det gamla sättet att värma kupén lite föraktfullt för "hårtork".
Det svänger fort i hockey...
Att Model 3 kan få samma extremt låga förbrukning i svår vinter är helt otroligt. Finns ingen annan som kan matcha det.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jag väntade in värmepump innan min första Tesla. Var inte enbart det, men blev förvånad när jag ”upptäckte” att Tesla inte hade VP för runt ett år sen.
Värmepumpar har funnits rätt länge så efter ev barnsjukdommar bör det fungera bra och ge rejält minskad förbrukning. Speciellt för oss uppe i norra Sverige.
Värmepumpar har funnits rätt länge så efter ev barnsjukdommar bör det fungera bra och ge rejält minskad förbrukning. Speciellt för oss uppe i norra Sverige.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jag har ej tänkt på det, men igår såg jag att bakdörrarnas glas är enkelglas - det är alltså bara fram dom satt dubbelglas.
- och sen den gamla notisen om att bilen levererades med "fel" däck.
- och sen den gamla notisen om att bilen levererades med "fel" däck.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck