Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Inläggav Teslaägare taliz » 06 nov 2020 10:18

LasseTM skrev:
MarLev skrev:
iohrlund skrev:Hittade en film på Youtube från Kina där de går en uppdaterad TM3. Bra att det nu följer med ett minne till Sentry Mode!

https://youtu.be/cviPkzgOZwA

64GB, hur långt klarar man sig på det? Har läst om många som köper 1TB ssd-diskar osv. Handlar väl så klart om hur långt tillbaka man vill kunna titta på sina inspelningar, men rent generellt, hur mycket minne kräver sentry?

Hade aldrig kört på under 256GB, sitter själv på 1TB.
Tycker sentry drar runt 100-150GB I månaden sedan ska man tänka på att större minne minskar ju slitaget.

Ju större ju bättre kort sagt. Men det kostar ju mer....
Parkerar man hemma i eget garage för det mesta så behöver man nog inte så stort minne. Men står man ute på stan med mkt folk och bilar i rörelse så fylls det upp snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 06 nov 2020 10:29

MarLev skrev:
iohrlund skrev:Hittade en film på Youtube från Kina där de går en uppdaterad TM3. Bra att det nu följer med ett minne till Sentry Mode!

64GB, hur långt klarar man sig på det? Har läst om många som köper 1TB ssd-diskar osv. Handlar väl så klart om hur långt tillbaka man vill kunna titta på sina inspelningar, men rent generellt, hur mycket minne kräver sentry?

Litet eller stort minne har inget att göra med om man använder eller kör bilen mycket eller lite. Litet minne skrivs över ofta och slits snabbt. I många fall kan det ta 1-3 månader att skriva sönder ett litet minne. 256 GB är absolut minimum och helst ska man ha ännu mer. Köper man en bil för 600.000 -> 1.200.000 SEK så tycker jag det är löjligt att diskutera om man ska ha ett minne för 150 kr eller 600 kr. Har man möjlighet till Sentry Mode så vill man självklart ha bevis den dagen man blivit påkörd om 7 månader och inte glapp i inspelningen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD - "Sveriges snabbaste Tesla" på sträckan Haparanda - Ystad
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Teslaägare LasseTM » 06 nov 2020 11:04

taliz skrev:
LasseTM skrev:
MarLev skrev:

Hade aldrig kört på under 256GB, sitter själv på 1TB.
Tycker sentry drar runt 100-150GB I månaden sedan ska man tänka på att större minne minskar ju slitaget.

Ju större ju bättre kort sagt. Men det kostar ju mer....
Parkerar man hemma i eget garage för det mesta så behöver man nog inte så stort minne. Men står man ute på stan med mkt folk och bilar i rörelse så fylls det upp snabbt.

Du får en 500GB ssd för 500:- ny, du får 1TB för runt 1000 lappen och dessa kommer hålla bilens livstid.
Köper du begagnat på tex Sweclockers får du 500GB för 300:- och en 1TB för 5-600:- som är relativt nya om det svider i plånboken.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Referralkod: lars86444

Inläggav Teslaägare Nyren » 06 nov 2020 17:19

LasseTM skrev:
Nyren skrev:Det var tredjeparts.

Hur vet du att du inte missar garantin?
Tesla är ju kända för att försöka neka garanti pga löjliga saker som 3dje parts fälgar etc.
Ska man in på Canbus så förstår jag om de nekar dig garanti, eller i alla fall försöker för det är ju deras lott att bevisa varför det påverkar garantin även om de gärna slipper.
Det kan jag ju inte veta, jag konstaterar bara att Tesla inte brydde sig om min eftermonterade elbaklucka under de fyra åren jag hade min Model S. Jag fick gjort flera garantiåtgärder efter att jag satte in den, bland annat byte av dörrhandtag.
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inläggav dd88 » 06 nov 2020 18:35

LasseTM skrev:

Tesla är ju kända för att försöka neka garanti pga löjliga saker som 3dje parts fälgar etc.
Ska man in på Canbus så förstår jag om de nekar dig garanti, eller i alla fall försöker för det är ju deras lott att bevisa varför det påverkar garantin även om de gärna slipper.

Är det en garantiåtgärd på en annan del än den man fipplat med så har dom svårt att neka, finns flera vägledande domar.

Men om du skulle råka ut för vattenläckage, rost eller andra problem med bagageluckan så kan dom neka hur löjligt det än må vara.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare Nyren » 06 nov 2020 18:45

Ja så är det säkert. Det är en risk man får ta, och väga bekvämligheten med elbacklucka mot den risken.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LasseTM » 06 nov 2020 19:22

dd88 skrev:
LasseTM skrev:

Är det en garantiåtgärd på en annan del än den man fipplat med så har dom svårt att neka, finns flera vägledande domar.

Men om du skulle råka ut för vattenläckage, rost eller andra problem med bagageluckan så kan dom neka hur löjligt det än må vara.

Så är det absolut, men kolla på Tesla björns video där hans bromsbelägg har spruckit och Tesla skyller på 3dje parts fälgar. Och då bör ju ändå Tesla ha i åtanke att det är en "kändis" i elbilsvärlden de nekar och att han når ut till väldigt många.
Läste om någons bakruta som sprack pga värmeslingorna och Tesla säger att det beror på 3dje parts fälgar.
Någon hade monterat en spoiler bak och inte fått garanti på vindrutan på förardörren som var fellinjerad.
Visst får du säkert rätt om du drar det till sin spets men orkar man lägga 2-300 timmar på det med risk att behöva stå för en rättegång.
Tesla verkar ibland hitta helt sjuka anledningar till deras problem och skylla på dessa.
Vill gärna ha en elbaklucka så jag slipper repa lacken vaje gång jag stänger bagaget. Men jag är kanske inte berädd att förlora garanti på batteri eller drivlina för att jag kopplat in mig på canbus.
Därför vore det snutt om Tesla kunde erbjuda retrofit för en rimlig summa av 5-7000.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Referralkod: lars86444

Inläggav Teslaägare Pontus » 06 nov 2020 19:58

Om man retrofittar en elbakluckan nu kan man då hävda att listpriset är 0kr hos Tesla vilket det är på en ny bil? Om du köper en begagnad bil och inte har ett kvitto på köpet.
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav Teslaägare PapaM » 08 nov 2020 22:35

Nån som kan uttala sig om möjligtvis också luckan för dragkroken uppdaterats, baserat på denna bild? Skärmdump från tuben.
0E6ACDB8-35A5-4EE7-8BF9-78A8DAB6A321.jpeg
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare

Referralkod: kristofer87983

Inläggav Teslaägare Nyren » 08 nov 2020 23:26

Ser ut som på min, dvs ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Nyren