Sida 9 av 18

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 18 nov 2020 08:41
av pappapuff
Titta in filmen i post #1187 (på kinesiska). De visar nya lampan i m3 och spekulerar om det är Matrix led. De kunde dock gjort mer för att visa om delar av ljusbilden faktiskt kan släckas ner.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 68/page-60

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 18 nov 2020 08:54
av Zalman3

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 18 nov 2020 09:51
av krillokrokodil
pappapuff skrev:
Titta in filmen i post #1187 (på kinesiska). De visar nya lampan i m3 och spekulerar om det är Matrix led. De kunde dock gjort mer för att visa om delar av ljusbilden faktiskt kan släckas ner.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 68/page-60
Som tur är länkar videon till en artikel, och den går ju att översätta https://translate.google.com/translate? ... icle/15804
Dock säger författaren att lamporna endast verkar finnas på LR tillverkade i Shanghai ...

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 19 nov 2020 20:54
av Hertsh
ducce916 skrev:
En av de saker jag saknar mest från min Audi A8 (7500 mil) jag sålde för ett par veckor sedan är servostängningen av dörrarna, bara att mjukt lägga till dörren så stängdes den tyst och fint, hade suttit fint i Teslan.
Naturligtvis även elbakluckan och de eldrivna gardinerna i bakre sidofönstren o bakruta. Kanske också massageprogrammen i framstolarna.
I valet mellan denna och SR+ vann ändå 3:an som är mycket roligare att köra och tar lite mindre plats i garaget.
Om du lägger pengarna på en bil i jämförbar klass får du det. Min X stänger och öppnar alla dörrar elektriskt.

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 23 nov 2020 16:40
av Garak
Ännu mer komplicerat angående nya strålkastare, och batteri:
”From Germany is coming the evidence that, depending on VINs and the E3D (82 kWh) or E5D (77 kWh) code, the car can or cannot be equipped with the 82 kWh new battery or the 77 kWh bat and have or have not the new headlight (EU models). The latter seems to start from VIN 820XX”

Har vi någon som har/ska hämta någon 820+? Jag ska, men nästa vecka, en LR med 823xx. Har dock varken E3D eller E5D i VIN :?

Källa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5152098/

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 23 nov 2020 17:15
av mikebike
5YJ3E7EB0MF833239

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 25 nov 2020 19:58
av Tommy59
En firma i England har jämfört strålkastarna på en 2021 med en äldre model 3

https://www.youtube.com/watch?v=2q22F8iDOxo&t=466s

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 25 nov 2020 20:18
av mikebike
Tommy59 skrev:
En firma i England har jämfört strålkastarna på en 2021 med en äldre model 3

https://www.youtube.com/watch?v=2q22F8iDOxo&t=466s
Jag trodde alla bilar hade asymmetriskt halvljus?

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 08:48
av krillokrokodil
I England är det en kille med nya lampor fast med VIN på 818...

"Mine is MF818XXX Perhaps good news for you?"

https://www.youtube.com/watch?v=rysCuVH ... risGillett

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 09:12
av HelectriC
krillokrokodil skrev:
I England är det en kille med nya lampor fast med VIN på 818...

"Mine is MF818XXX Perhaps good news for you?"

https://www.youtube.com/watch?v=rysCuVH ... risGillett
Synd för honom att fronten är i en helt annan kulör :shock: men han verkade inte vara personen som bryr sig så mycket så det var väl rätt person som fick den.

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 09:19
av Garak
krillokrokodil skrev:
I England är det en kille med nya lampor fast med VIN på 818...

"Mine is MF818XXX Perhaps good news for you?"

https://www.youtube.com/watch?v=rysCuVH ... risGillett
Fast det verkar (möjligtvis) som detta skiljer mellan höger- och vänsterstyrda bilar, att högerstyrda bilar får de nya lamporna även för VIN under 820, medan det för vänsterstyrda gäller att man vill ha över 820.. Men allt det här är inte bekräftat än vad jag vet ;). Och eventuellt något tredje alternativ för Performance-modeller..

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 09:24
av JoeMad
Mer om ljusen.

Denna är ganska intressant:

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 09:54
av fth
HelectriC skrev:
krillokrokodil skrev:
I England är det en kille med nya lampor fast med VIN på 818...

"Mine is MF818XXX Perhaps good news for you?"

https://www.youtube.com/watch?v=rysCuVH ... risGillett
Synd för honom att fronten är i en helt annan kulör :shock: men han verkade inte vara personen som bryr sig så mycket så det var väl rätt person som fick den.
Ja, det där var nog det värsta i den vägen jag har sett, undrar om det ser lika illa ut i verkligheten, eller om det kommer fram extra "bra" på film? :o

/fth

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 10:11
av dd88
Mörka moln med låg sol kan ge den effekten, skulle nästan tro att det är vad som sker.

Sen tycker jag definitivt att helljuset ser ut som Matrix (lite kul att VW-gruppens namnsättning har blivit standard), men jämför man med motsvarande från andra tillverkare så tycker jag att ljusfördelningen är skum, horisontella zoner istället för vertikala. Kan ju vara en synvilla pga överlappande zoner men man undrar ju hur dom tänkte här.

Sen är det konstigt att ljuset verkar extremt lågupplöst, hade hoppats på någon ny teknik men det verkar inte vara fallet.

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 12:42
av HelectriC
dd88 skrev:
Mörka moln med låg sol kan ge den effekten, skulle nästan tro att det är vad som sker.

Sen tycker jag definitivt att helljuset ser ut som Matrix (lite kul att VW-gruppens namnsättning har blivit standard), men jämför man med motsvarande från andra tillverkare så tycker jag att ljusfördelningen är skum, horisontella zoner istället för vertikala. Kan ju vara en synvilla pga överlappande zoner men man undrar ju hur dom tänkte här.

Sen är det konstigt att ljuset verkar extremt lågupplöst, hade hoppats på någon ny teknik men det verkar inte vara fallet.
det är väl inte VW som har namngett matrix? Som jag förstår det är det Bosch som har matrix och Osram har pixel, men det är samma teknik hos båda. Vad Tesla har valt eller om de utvecklar något eget återstår att se. Samt om det funkar på samma sätt eller om det blir en blunder likt regnsensorn utan sensor som knappt funkar. Hoppas inte det!

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 14:23
av dd88
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Mörka moln med låg sol kan ge den effekten, skulle nästan tro att det är vad som sker.

Sen tycker jag definitivt att helljuset ser ut som Matrix (lite kul att VW-gruppens namnsättning har blivit standard), men jämför man med motsvarande från andra tillverkare så tycker jag att ljusfördelningen är skum, horisontella zoner istället för vertikala. Kan ju vara en synvilla pga överlappande zoner men man undrar ju hur dom tänkte här.

Sen är det konstigt att ljuset verkar extremt lågupplöst, hade hoppats på någon ny teknik men det verkar inte vara fallet.
det är väl inte VW som har namngett matrix? Som jag förstår det är det Bosch som har matrix och Osram har pixel, men det är samma teknik hos båda. Vad Tesla har valt eller om de utvecklar något eget återstår att se. Samt om det funkar på samma sätt eller om det blir en blunder likt regnsensorn utan sensor som knappt funkar. Hoppas inte det!
Det enda jag vet är att det på ett Audi-seminarium för ett par år sen sas att det var en teknik utvecklad av Audi, men det kan säkert vara en sanning med modifikation då en snabb googling visar att Bosch/Marelli, Osram, Stanley och Hella alla har patenterat lösningen.

Finns det någon biltillverkare utanför VW-gruppen som har kallat det för Matrix?

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 15:15
av HelectriC
dd88 skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Mörka moln med låg sol kan ge den effekten, skulle nästan tro att det är vad som sker.

Sen tycker jag definitivt att helljuset ser ut som Matrix (lite kul att VW-gruppens namnsättning har blivit standard), men jämför man med motsvarande från andra tillverkare så tycker jag att ljusfördelningen är skum, horisontella zoner istället för vertikala. Kan ju vara en synvilla pga överlappande zoner men man undrar ju hur dom tänkte här.

Sen är det konstigt att ljuset verkar extremt lågupplöst, hade hoppats på någon ny teknik men det verkar inte vara fallet.
det är väl inte VW som har namngett matrix? Som jag förstår det är det Bosch som har matrix och Osram har pixel, men det är samma teknik hos båda. Vad Tesla har valt eller om de utvecklar något eget återstår att se. Samt om det funkar på samma sätt eller om det blir en blunder likt regnsensorn utan sensor som knappt funkar. Hoppas inte det!
Det enda jag vet är att det på ett Audi-seminarium för ett par år sen sas att det var en teknik utvecklad av Audi, men det kan säkert vara en sanning med modifikation då en snabb googling visar att Bosch/Marelli, Osram, Stanley och Hella alla har patenterat lösningen.

Finns det någon biltillverkare utanför VW-gruppen som har kallat det för Matrix?
BMW tex kallar sina strålkastare för matrixteknologi

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 15:22
av dd88
BMWs heter Adaptive och Laserlight, aldrig sett BMW kalla tekniken för Matrix.

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 16:18
av HelectriC
dd88 skrev:
BMWs heter Adaptive och Laserlight, aldrig sett BMW kalla tekniken för Matrix.

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 16:25
av HelectriC
även Opel kallar sina för Matrix led

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 16:52
av dd88
Där ser man, själv alltid förknippat Matrix med VW

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 17:18
av BrooklynS
I stort sett inga europeiska märken utvecklar den här typen av system själva. Sedan 1970-talet så sker den största utvecklingen hos BOSCH/HELLA, Autoliv, MagnetiMarelli etc. Första året/åren är tekniken dyr, då lanseras den i prestigemodeller som MB S-klasse, BMW 7-serie och Audi A8. Sedan släpps den till övriga tillverkare och modeller. Det gäller alltifrån ABS (MB S-klasse 1981), airbag (MB S-klasse, 1986 vill jag minnas) till "glascockpit" (också MB S-klasse nångång början 2000) och olika typer av strålkastarteknologi.

BOSCH MatrixLED satt exempelvis i Opel Insignia från 2018 och framåt, 2015-2017 hade de föregångaren som också hette Matrix, men som var en Xenonhistoria som utifrån indata från ljussensor, hastighetsmätare och blinkers kunde sätta ljuset i åtta olika situationsanpassade lägen. Jag vet inte om det var fler än Opel som köpte just det systemet.

Den stora fördelen är inte ljusstyrkan utan förmågan att anpassa ljuset till omständigheterna och ljusbilden efter trafiken.

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 17:34
av gagi79
Fick se min bil idag som precis hade anlänt Tesla i Mölndal.
Den har nya strålkastare. Vin 5YJ3E7EC9MF827XXX

Bild:
Bild

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 17:55
av dd88
BrooklynS skrev:
I stort sett inga europeiska märken utvecklar den här typen av system själva. Sedan 1970-talet så sker den största utvecklingen hos BOSCH/HELLA, Autoliv, MagnetiMarelli etc. Första året/åren är tekniken dyr, då lanseras den i prestigemodeller som MB S-klasse, BMW 7-serie och Audi A8. Sedan släpps den till övriga tillverkare och modeller. Det gäller alltifrån ABS (MB S-klasse 1981), airbag (MB S-klasse, 1986 vill jag minnas) till "glascockpit" (också MB S-klasse nångång början 2000) och olika typer av strålkastarteknologi.

BOSCH MatrixLED satt exempelvis i Opel Insignia från 2018 och framåt, 2015-2017 hade de föregångaren som också hette Matrix, men som var en Xenonhistoria som utifrån indata från ljussensor, hastighetsmätare och blinkers kunde sätta ljuset i åtta olika situationsanpassade lägen. Jag vet inte om det var fler än Opel som köpte just det systemet.

Den stora fördelen är inte ljusstyrkan utan förmågan att anpassa ljuset till omständigheterna och ljusbilden efter trafiken.
Nu har jag inte allt för stor tillit till branschen men jag har svårt att tro att någon utvecklingschef från Audi hade kommit undan med att påstå att dom utvecklat tekniken om någon annan hade gjort det, speciellt inför branschfolk. Sen till vilken grad är svårt att svara på. Är väl alltid en gråzon när det kommer till ny teknik.

Edit: Hittade killen:

https://www.audi.com/en/experience-audi ... ights.html
Stephan Berlitz has been in a leadership position in lighting innovations at Audi for almost 20 years. He and his team have brought innovations such as LED headlights, dynamic blinkers, and OLED rear lights into series production. And with the Audi Matrix LED headlights, he is once again years ahead of the curve.

Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka

Postat: 26 nov 2020 18:02
av BrooklynS
dd88 skrev:
BrooklynS skrev:
I stort sett inga europeiska märken utvecklar den här typen av system själva. Sedan 1970-talet så sker den största utvecklingen hos BOSCH/HELLA, Autoliv, MagnetiMarelli etc. Första året/åren är tekniken dyr, då lanseras den i prestigemodeller som MB S-klasse, BMW 7-serie och Audi A8. Sedan släpps den till övriga tillverkare och modeller. Det gäller alltifrån ABS (MB S-klasse 1981), airbag (MB S-klasse, 1986 vill jag minnas) till "glascockpit" (också MB S-klasse nångång början 2000) och olika typer av strålkastarteknologi.

BOSCH MatrixLED satt exempelvis i Opel Insignia från 2018 och framåt, 2015-2017 hade de föregångaren som också hette Matrix, men som var en Xenonhistoria som utifrån indata från ljussensor, hastighetsmätare och blinkers kunde sätta ljuset i åtta olika situationsanpassade lägen. Jag vet inte om det var fler än Opel som köpte just det systemet.

Den stora fördelen är inte ljusstyrkan utan förmågan att anpassa ljuset till omständigheterna och ljusbilden efter trafiken.
Nu har jag inte allt för stor tillit till branschen men jag har svårt att tro att någon utvecklingschef från Audi hade kommit undan med att påstå att dom utvecklat tekniken om någon annan hade gjort det, speciellt inför branschfolk. Sen till vilken grad är svårt att svara på. Är väl alltid en gråzon när det kommer till ny teknik.

Haha, det är mycket som biltillverkarna påstår att de har utvecklat som i verkligheten ligger hos underleverantör.

Vad har Audi ens utvecklat, någonsin?