Uppgradering av autopilotdator

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av themax »

renes skrev:
Så vi får nog vänta tills krisen är över.
I fallet med FSD har Tesla i så fall haft kris sedan 2014 …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av thogr »

Jag vet inte om det skrivits redan i en annan tråd, men nu verkar det vara på G.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -in-europe
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av themax »

thogr skrev:
Jag vet inte om det skrivits redan i en annan tråd, men nu verkar det vara på G.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -in-europe
Vilken torsdag som helst nu. Glöm inte bananerna. Kommer bli genuint överraskad om jag får erbjudande innan sommaren. Kan till och med vara så att jag hinner köpa en tysktillverkad Model Y först. Men det kanske är lite väl pessimistiskt?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
seppoi
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 okt 2020 22:46

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av seppoi »

Har någon försökt att boka tid nyligen för updatering?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av frippan »

seppoi skrev:
Har någon försökt att boka tid nyligen för updatering?
Finns en annan tråd om det. Många har bokat och fått den installerad redan inkl min egen bil.
Så det är bara att lägga in ett ärende i appen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av renes »

frippan skrev:
seppoi skrev:
Har någon försökt att boka tid nyligen för updatering?
Finns en annan tråd om det. Många har bokat och fått den installerad redan inkl min egen bil.
Så det är bara att lägga in ett ärende i appen.
Me too...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av Johnalm »

Uppdatering klar, ska bli spännande att se vilka nya funktioner som finns och vilka som funkar :)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av TiborBlomhall »

Glöm inte slå på visualisering av FSD (eller vad det nu hette) i menuerna annars ser du ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av Johnalm »

TiborBlomhall skrev:
Glöm inte slå på visualisering av FSD (eller vad det nu hette) i menuerna annars ser du ingen skillnad.
Tack! Det tog 10 min för kalibrering av kameror innan jag kunde ställa in allt i AP-menyn.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av thogr »

Till mig ringde de idag och sa att de inte fått grejerna och flyttade fram bokningen för andra gången en vecka till (nu till 10/5). :cry:
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av Lindstromer »

thogr skrev:
Till mig ringde de idag och sa att de inte fått grejerna och flyttade fram bokningen för andra gången en vecka till (nu till 10/5). :cry:
Jag fick samma sak, framflyttat till 10/5 i Norrköping. Verkar vara flera som fått beskedet. Undras hur många bilar de kan göra per dag. ;) :D
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av Tellus »

Jag fick min tid i morgon telefonbekräftad idag, Segeltorp
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av BjornS »

För kännedom: Det kan ta tid.

Jag lämnade in min bil i torsdags morse för FSD-uppdatering och har fortfarande måndag eftermiddag inte fått tillbaka den. De säger att de fått något problem med mjukvaran för den nya datorn och har eskalerat ärendet inom Tesla.

Jag vet inte om detta problem är vanligt eller unikt för min bil.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av HenricL »

Fick min tid på torsdag bekräftad idag.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av themax »

BjornS skrev:
För kännedom: Det kan ta tid.

Jag lämnade in min bil i torsdags morse för FSD-uppdatering och har fortfarande måndag eftermiddag inte fått tillbaka den. De säger att de fått något problem med mjukvaran för den nya datorn och har eskalerat ärendet inom Tesla.

Jag vet inte om detta problem är vanligt eller unikt för min bil.
Ska lämna in på onsdag. Lär säkert drabbas av samma sak.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Lenning
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2017 15:49

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av Lenning »

Fick min model 3 uppdaterad till HW 3 i Malmö idag
/Lennart
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av HenricL »

På min HW3 uppdatering på torsdag har de även (gratis) lagt till:
1. inspect x950 and x952 for damaged electrical circuits: någon annan som fått det ochn vet vad det gäller?
2. Provide Model 3 All-weather protection kit.
Gällande 2an så har jag redan satt på egna stänkskärmar så då får jag väl inget ytterligare eller?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av themax »

HenricL skrev:
På min HW3 uppdatering på torsdag har de även (gratis) lagt till:
1. inspect x950 and x952 for damaged electrical circuits: någon annan som fått det ochn vet vad det gäller?
2. Provide Model 3 All-weather protection kit.
Gällande 2an så har jag redan satt på egna stänkskärmar så då får jag väl inget ytterligare eller?
/Henric
Ettan är förmodligen kablar under framstolarna som ska kontrolleras att de ligger rätt. Jag har bytt kabelhärva där en gång redan. Har liknande på min order för i morgon.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av andersjo »

HenricL skrev:
På min HW3 uppdatering på torsdag har de även (gratis) lagt till:
1. inspect x950 and x952 for damaged electrical circuits: någon annan som fått det ochn vet vad det gäller?
2. Provide Model 3 All-weather protection kit.
Gällande 2an så har jag redan satt på egna stänkskärmar så då får jag väl inget ytterligare eller?
/Henric
1. Ja, de gjorde samma sak vid min uppgradering här om veckan: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/ ... 9-9999.pdf
Jag såg dock inget som tydde på att de faktiskt tagit bort innerskärmen för att komma åt kontakterna.
2. Akta dig så de inte skruvar bort de du har och sätter dit deras i stället, det gjorde de när jag var inne för en annan sak tidigare. Be dem lägga de nya i bilen om du vill ha dem, annars stryk punkten helt.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av HenricL »

andersjo skrev:
HenricL skrev:
På min HW3 uppdatering på torsdag har de även (gratis) lagt till:
1. inspect x950 and x952 for damaged electrical circuits: någon annan som fått det ochn vet vad det gäller?
2. Provide Model 3 All-weather protection kit.
Gällande 2an så har jag redan satt på egna stänkskärmar så då får jag väl inget ytterligare eller?
/Henric
1. Ja, de gjorde samma sak vid min uppgradering här om veckan: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/ ... 9-9999.pdf
Jag såg dock inget som tydde på att de faktiskt tagit bort innerskärmen för att komma åt kontakterna.
2. Akta dig så de inte skruvar bort de du har och sätter dit deras i stället, det gjorde de när jag var inne för en annan sak tidigare. Be dem lägga de nya i bilen om du vill ha dem, annars stryk punkten helt.
Tack för tipset. Hur kan jag ta bort den punkten så de inte råkar ta bort mina egna?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av andersjo »

HenricL skrev:
andersjo skrev:
HenricL skrev:
2. Provide Model 3 All-weather protection kit.
Gällande 2an så har jag redan satt på egna stänkskärmar så då får jag väl inget ytterligare eller?
/Henric
2. Akta dig så de inte skruvar bort de du har och sätter dit deras i stället, det gjorde de när jag var inne för en annan sak tidigare. Be dem lägga de nya i bilen om du vill ha dem, annars stryk punkten helt.
Tack för tipset. Hur kan jag ta bort den punkten så de inte råkar ta bort mina egna?
/Henric
Enklast att prata med dem när du lämnar bilen, då borde de ändå gå igenom vad de tänker göra.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av HenricL »

andersjo skrev:
HenricL skrev:
andersjo skrev:
HenricL skrev:
2. Provide Model 3 All-weather protection kit.
Gällande 2an så har jag redan satt på egna stänkskärmar så då får jag väl inget ytterligare eller?
/Henric
2. Akta dig så de inte skruvar bort de du har och sätter dit deras i stället, det gjorde de när jag var inne för en annan sak tidigare. Be dem lägga de nya i bilen om du vill ha dem, annars stryk punkten helt.
Tack för tipset. Hur kan jag ta bort den punkten så de inte råkar ta bort mina egna?
/Henric
Enklast att prata med dem när du lämnar bilen, då borde de ändå gå igenom vad de tänker göra.
Smsade med dem. Funkade bra. Men nog bäst prata med dem när jag lämnar bilen.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av BjornS »

HenricL skrev:
På min HW3 uppdatering på torsdag har de även (gratis) lagt till:
Var hittar du arbetsordern? Jag har den varken i appen eller på tesla.com.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av HenricL »

BjornS skrev:
HenricL skrev:
På min HW3 uppdatering på torsdag har de även (gratis) lagt till:
Var hittar du arbetsordern? Jag har den varken i appen eller på tesla.com.
I appen i bokningen väljer jag "Se offert". Sedan på nästa bild "Offertdetaljer" då ser man ett Proforma dokument.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Uppgradering av autopilotdator

Inlägg av martinot »

tor skrev:
Tars skrev:
Skrev fel!
Tog ut bilen 2019, så det blir 2 år för mig med då.
Samma här. Fast jag ser det som att jag har saknat funktionalitet som jag betalat för i över 6 månader (ca.). Jag tänker på då när HW 3 började skilja sig från 2,5. Det var väl med soptunnorna? Senare pilar i gatan och trafikljus.
Åkte med en kompis som har HW3 (men inte fsd....) skillnaden vad som visualiseras med mera är rätt stor nu.
Köpte FSD för att se den iterativa utvecklingen mot självkörning, inte för att få en självkörande bil. Detta har jag missat i över 6 månader.
Sorry för bittert inlägg men det är det enda som stör mig med bilen.
Är lite irriterad för jag har visserligen inte köpt FSD (tycker själv att dagens nivå inte är värd det för mig personligen), men blev innan leverans lovad att få bil med HW3. Fick HW2.5 och nu verkar inte Tesla hålla sitt löfte att stå för HW3.

Även om jag inte tänkt att köpa FSD (vilket de hänvisar till är ett måste för att få uppgraderingen kostnadsfritt), så vill jag gärna ha den för just den bättre visualiseringen, och avläsning av hastighetsskyltar (fungerar inte för mig idag med HW2.5) och trafikljus.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar