2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av dstr »

Ett annat tecken på att det fortfarande är restricted roads som styr farten är att den ändrar hastigheten när den passerat skylten, inte när den ser skylten så att den hinner sänka i tid.
Flotten
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 maj 2019 09:10

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av Flotten »

Hur funkar farthållaren efter uppdateringen med HW3 programvaran? Vad är skillnaden?

Har inte fått den till min TM3 än...
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av kallekula »

Den läser definitivt skyltar på ett eller annat sätt. Om det är cr eller bildmatchning vet jag så klart inte.

Ett vägarbete kom upp i torsdags vid mig och skyltarna sitter på trafikkoner nere vid marken. De skyltarna lästes direkt och identifierades. Ingen indier borde ha lagt in dem redan.
Calixtus
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jun 2019 12:11

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av Calixtus »

Är det ngn som fått uppdateringen 2020.36.3.1 till Tesla TM3 och som har HW3 men som inte köpt till Total självkörning?

I så fall vad blir skillnaden på farthållaren och autopilotens funktion?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av taliz »

Calixtus skrev:
Är det ngn som fått uppdateringen 2020.36.3.1 till Tesla TM3 och som har HW3 men som inte köpt till Total självkörning?

I så fall vad blir skillnaden på farthållaren och autopilotens funktion?
Oklart.

Det är samma funktion som innan. Ett klick ner för farthållare, två klick för farthållare+filhållare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av LarsL »

Det är den här biten som gör att Tesla kan gå runt patentet. Mobleyes idé är att de delar upp bilden i delar och processar det som är intressant. Det var ett sätt att kunna göra det trots begränsad datakraft. Tesla bearbetar hela bilden direkt.
The image frames are partitioned into the image processor into a first portion of the image frames for the detection of the traffic sign and into a second portion of the image frames for the other driver assistance function.

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Användarvisningsbild
mikkling
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 jul 2020 16:53

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av mikkling »

Calixtus skrev:
Är det ngn som fått uppdateringen 2020.36.3.1 till Tesla TM3 och som har HW3 men som inte köpt till Total självkörning?

I så fall vad blir skillnaden på farthållaren och autopilotens funktion?
Fick uppdateringen idag. Har inte FSD. Har inte hunnit testköra än.

\m/
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av kenjon »

Funkade kalas för mej, endast en gång den gick tillbaka till 70 på en omskyltad 80-väg. Gick tillbaka till 80 efter nästa skylt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Funkade kalas för mej, endast en gång den gick tillbaka till 70 på en omskyltad 80-väg. Gick tillbaka till 80 efter nästa skylt.
Har du FSD eller vanlig Auto Pilot?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av Skyvandrare »

Har en M3SR+ HW3 vanlig autopilot (ej FSD). Den läser alla hastighetsskyltar och anpassar hastigheten vid passage.

Dock ligger gamla datan och stör ibland. Den kan t ex läsa en 80 skylt och anpassa hastigheten för att 1km senare felaktigt ”komma på” att det är 50 på denna väg mitt ute i skogen. Samma procedur upprepas då vid nästa 80 skylt.

Men det är ändå kul att det dyker upp mer och mer saker runt bilen på skärmen när man kör.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av kenjon »

martinot skrev:
kenjon skrev:
Funkade kalas för mej, endast en gång den gick tillbaka till 70 på en omskyltad 80-väg. Gick tillbaka till 80 efter nästa skylt.
Har du FSD eller vanlig Auto Pilot?
Bara vanlig AP.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
martinot skrev:
kenjon skrev:
Funkade kalas för mej, endast en gång den gick tillbaka till 70 på en omskyltad 80-väg. Gick tillbaka till 80 efter nästa skylt.
Har du FSD eller vanlig Auto Pilot?
Bara vanlig AP.
Tack!

Har du HW3?

Blev lovad av kundtjänst på Tesla (har det på mail) att min bil skulle levereras med HW3, men ser ut som om jag bara har HW2.5 (togs ut i slutet på maj 2019).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av fraggan »

Hmm har också M3 med HW3. Ingen FSD. Min bil låser bara skyltarna, typ alla, men den ändrar väldigt sällan hastigheten. Kanske 2/10. Och då känns det mer som det är baserat på kartinfo än själv läsningen av skylten. Har kört kanske 80 mil sen 2020.36.11 kom. Hade även skyltläsningen i 36.10 men inte då heller ändrade bilen hastighet. Samma dilemma oavsett om jag kör med AP eller farthållare. Sambon har samma förutsättningar men det är samma problem för henne också. Dvs hastighetsändringarna sker mha kartinfo. Eller så är det väldigt slö :) men ikonen som visar hastigheten ändras i 100% av fallen. Dock där det står "MAX" bredvid ändras inte.

Är det något man ska slå på för att det ska fungera? Läste att det kunde ha med distansen mellan bilarna (höger hjulet, vänster/höger) men det spelar ingen roll om man har det på 7 (max) eller 6...
Hade ju varit nice om den kunde justera hastigheten också, gör ju landsväg/motorvägskörningen så mycket skönare.
Btw testade med EAP också på en längre tur med samma SW version men det var samma upplevelse där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av taliz »

fraggan skrev:
Hmm har också M3 med HW3. Ingen FSD. Min bil låser bara skyltarna, typ alla, men den ändrar väldigt sällan hastigheten. Kanske 2/10. Och då känns det mer som det är baserat på kartinfo än själv läsningen av skylten. Har kört kanske 80 mil sen 2020.36.11 kom. Hade även skyltläsningen i 36.10 men inte då heller ändrade bilen hastighet. Samma dilemma oavsett om jag kör med AP eller farthållare. Sambon har samma förutsättningar men det är samma problem för henne också. Dvs hastighetsändringarna sker mha kartinfo. Eller så är det väldigt slö :) men ikonen som visar hastigheten ändras i 100% av fallen. Dock där det står "MAX" bredvid ändras inte.

Är det något man ska slå på för att det ska fungera? Läste att det kunde ha med distansen mellan bilarna (höger hjulet, vänster/höger) men det spelar ingen roll om man har det på 7 (max) eller 6...
Hade ju varit nice om den kunde justera hastigheten också, gör ju landsväg/motorvägskörningen så mycket skönare.
Btw testade med EAP också på en längre tur med samma SW version men det var samma upplevelse där.
Om du aktiverar AP när det är tex 50kmh så kommer den inte justera upp hastigheten över det oavsett vad det står på skyltarna. Dvs även om den ser skyltar med 110kmh kommer max ändå vara 50kmh. Det är en säkerhetsgrej.
Däremot om du aktiverar AP när det är tex 80kmh så kommer den justera ner till tex 60kmh om sådana skyltar dyker upp, och sedan tillbaka till 80kmh när det blir det igen.

Sedan har du också offset att tänka på. Om den är satt till 0 så kommer den sätta just vad skylten/kartan indikerar. Annars +- den offset du valt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av TeslaM3 »

Min läser inte av skyltar på t ex E4 men alla mindre vägar. Har alla så?
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av fraggan »

taliz skrev:
fraggan skrev:
Hmm har också M3 med HW3. Ingen FSD. Min bil låser bara skyltarna, typ alla, men den ändrar väldigt sällan hastigheten. Kanske 2/10. Och då känns det mer som det är baserat på kartinfo än själv läsningen av skylten. Har kört kanske 80 mil sen 2020.36.11 kom. Hade även skyltläsningen i 36.10 men inte då heller ändrade bilen hastighet. Samma dilemma oavsett om jag kör med AP eller farthållare. Sambon har samma förutsättningar men det är samma problem för henne också. Dvs hastighetsändringarna sker mha kartinfo. Eller så är det väldigt slö :) men ikonen som visar hastigheten ändras i 100% av fallen. Dock där det står "MAX" bredvid ändras inte.

Är det något man ska slå på för att det ska fungera? Läste att det kunde ha med distansen mellan bilarna (höger hjulet, vänster/höger) men det spelar ingen roll om man har det på 7 (max) eller 6...
Hade ju varit nice om den kunde justera hastigheten också, gör ju landsväg/motorvägskörningen så mycket skönare.
Btw testade med EAP också på en längre tur med samma SW version men det var samma upplevelse där.
Om du aktiverar AP när det är tex 50kmh så kommer den inte justera upp hastigheten över det oavsett vad det står på skyltarna. Dvs även om den ser skyltar med 110kmh kommer max ändå vara 50kmh. Det är en säkerhetsgrej.
Däremot om du aktiverar AP när det är tex 80kmh så kommer den justera ner till tex 60kmh om sådana skyltar dyker upp, och sedan tillbaka till 80kmh när det blir det igen.

Sedan har du också offset att tänka på. Om den är satt till 0 så kommer den sätta just vad skylten/kartan indikerar. Annars +- den offset du valt.
Var inne lite på att det funkade så men det kände ju ändå som...meh!...lite av funktionen känns väl onödig om det är/ska vara så. :/
För den verkar ju nollställas om man stänger av APn också.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av fraggan »

TeslaM3 skrev:
Min läser inte av skyltar på t ex E4 men alla mindre vägar. Har alla så?
Den läser bara av skylten till höger (enligt min erfarenhet). Så ligger du i vänsterfilen så kan det vara så att den inte fixar det.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: 2020.36.3.1 - Läser nu av hastighetsskyltar!

Inlägg av John Galt »

Min läser aldrig av på motorvägen oavsett fil.
Skriv svar