Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

polestar84
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jul 2020 12:01

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av polestar84 »

point1 skrev:
NiklasTesla skrev:
Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.
Aktiveras det mer sällan om du backar in i p-fickan istället?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av fth »

point1 skrev:
NiklasTesla skrev:
Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.
Skaffa en separat dashcam med rörelsesensor?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av P_EL »

Julleruff skrev:
P_EL skrev:
Fan vad tråkigt!

Är det inte för lätt att få av hjul? En lösning med något i stil med elektronisk sprint som fälls ut från hjulaxeln och går in fälgen med målsättningen göra hjulen omöjliga att få av trots att bultarna lossats. Eftersom sprinten dessutom är gömd i anläggningsytan mellan axeln och fälgen blir den omöjlig att komma åt. Sprinten on/off styrs lämpligen från skärmen i bilen...
Det förutsätter en lösning som skall vara hårdtrådad och roterande elektrisk överföring.....
Dyrt och ingen skulle vilja ta garanti-åtagande på en sådan lösning skulle jag tänka mig.

Så fort en "trådlös" signalöverföring är inblandad lär sig ligorna att manipulera det utifrån.

Lösningen är ett samhälle där brott inte lönar sig.
Tyvärr är vi nog bortom ett samhälle där brott inte lönar sig. Överlåter till ingenjörerna att lösa "min sprint utmaning" ovan. Kanske går det att göra med magnetism, induktion, etc. Något låssystem som går bortom "skruv och mutter" borde väl inte vara så svårt.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av DrSweden »

point1 skrev:
Kan även säga att Trygg-Hansa är en mardröm att ha att göra med. Det är tydligen försäkringstagarens ansvar att skaffa fram fälgar till bilen för att den ska kunna bärgas. De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare. Då har jag ändå Trygg-Hansas Tesla försäkring. Eftersom jag inte har några vinterfälgar till bilen ännu så har jag försökt kolla med de av Trygg-Hansa auktoriserade verkstäder, Werksta Danderyd och Nautic Care, men ingen av dom hade hjul att låna ut. Och att försöka få tag på Tesla själva är ju som vanligt omöjligt, telefonkö, bortkopplad osv.

Så nu måste jag försöka akutköpa några fälgar, montera däck och få hit dom till bilen för att den ska kunna bärgas. Antingen så köper jag likadana, då vet jag inte om jag kommer bli ersatt för de kunde de inte heller svara på, utan att det tar 2 veckor. Eller så köper jag några billigare att ha som vinterfälg (vilket är det jag troligtvis kommer behöva göra). Oavsett väldigt kasst att de inte har några reservhjul att själva låna ut för sådana här situationer.
Var bor du någonstans? Dels finns det billiga original vinterhjul på blocket, men jag kanske kan låna ut ett par 19" som jag precis har köpt men behöver renoveras, men funkar att åka med (https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /91599808=)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91844427 billiga eftermarknad

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91544838 billiga och nya original.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av fth »

point1 skrev:
De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare.
Det finns säkert någon här på TCS som kan låna ut sina vinterhjul en stund, vem ställer upp?

Jag har en uppsättning 22"-turbiner som du gärna får låna, men jag tror du får svårt att kränga på dom på din 3-a ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av DrSweden »

fth skrev:
point1 skrev:
De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare.
Det finns säkert någon här på TCS som kan låna ut sina vinterhjul en stund, vem ställer upp?

Jag har en uppsättning 22"-turbiner som du gärna får låna, men jag tror du får svårt att kränga på dom på din 3-a ;)

/fth
Jag erbjöd precis låna ut mina extrahjul. Vet inte var han bor dock? Men då han ändå behöver vinterhjul om 2 månader så skickade jag bra länkar på billiga hjul på blocket (i stockholm)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Tellus »

point1 skrev:
NiklasTesla skrev:
Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.
Sentry mode är inte alls lika känsligt som tidigare och om man har baken mot trafiken så är det ännu mindre känsligt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av fth »

DrSweden skrev:
Jag erbjöd precis låna ut mina extrahjul. Vet inte var han bor dock? Men då han ändå behöver vinterhjul om 2 månader så skickade jag bra länkar på billiga hjul på blocket (i stockholm)
Råsunda enligt FB-gruppen "Tesla Ägare/Entusiaster Sverige"

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Curik »

Tellus skrev:
point1 skrev:
NiklasTesla skrev:
Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.
Sentry mode är inte alls lika känsligt som tidigare och om man har baken mot trafiken så är det ännu mindre känsligt.
Äsch det där varierar mellan olika bilar. Min är hopplöst känslig sedan två uppdateringar tillbaka, samma plats och förutsättningar. Var några till i versionstråden som hade samma problem.

Lycka till TS, hoppas det löser sig och att skadorna är minimala! :cry:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av taliz »

Det löser sig nog. Försäkringen bör väl stå för nya hjul?
Och de bör ju Tesla kunna montera när de fått in den på SC.

Jag hade nog haft sentry på oavsett(med en stor SSD), och backat in så att ljusen inte flashar "utåt".
Eller skaffat en blackvue om det är knepigt med laddning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

DrSweden skrev:
fth skrev:
point1 skrev:
De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare.
Det finns säkert någon här på TCS som kan låna ut sina vinterhjul en stund, vem ställer upp?

Jag har en uppsättning 22"-turbiner som du gärna får låna, men jag tror du får svårt att kränga på dom på din 3-a ;)

/fth
Jag erbjöd precis låna ut mina extrahjul. Vet inte var han bor dock? Men då han ändå behöver vinterhjul om 2 månader så skickade jag bra länkar på billiga hjul på blocket (i stockholm)
Hej! Det vore toppen om jag kunde låna dom, bor i Råsunda som någon nämnde. Försöker se om jag kan få tag på hjul på ett annat sätt också nu, ringt runt till massa och väntar på samtal från Trygg Hansa nu också...


Edit: Nu fick jag svar att det kommer komma en bärgare med hjul från Ellte bil! Så hoppas det löser sig.
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av bylund »

DrSweden skrev:
Var bor du någonstans? Dels finns det billiga original vinterhjul på blocket, men jag kanske kan låna ut ett par 19" som jag precis har köpt men behöver renoveras, men funkar att åka med (https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /91599808=)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91844427 billiga eftermarknad

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91544838 billiga och nya original.
Och här gäller det att vara uppmärksam så att man inte stödjer dessa stölder genom att "fynda" begagnat. Menar inte att någon av de länkade annonserna är misstänkta, bara som ett allmän uppmaning att inte råka köpa stöldgods.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

taliz skrev:
Det löser sig nog. Försäkringen bör väl stå för nya hjul?
Och de bör ju Tesla kunna montera när de fått in den på SC.

Jag hade nog haft sentry på oavsett(med en stor SSD), och backat in så att ljusen inte flashar "utåt".
Eller skaffat en blackvue om det är knepigt med laddning.
Problemet är att eftersom det är en korsning så flashar den utåt oavsett hur jag står parkerad, cykelbanan/gångbanan går nämligen som en t korsning. Dock vet jag inte om det hjälpt mig i det här fallet, borde istället försöka skaffa några riktigt bra låsmuttrar som inte går att få upp, men vet inte vilka.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av mati »

bylund skrev:
DrSweden skrev:
Var bor du någonstans? Dels finns det billiga original vinterhjul på blocket, men jag kanske kan låna ut ett par 19" som jag precis har köpt men behöver renoveras, men funkar att åka med (https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /91599808=)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91844427 billiga eftermarknad

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91544838 billiga och nya original.
Och här gäller det att vara uppmärksam så att man inte stödjer dessa stölder genom att "fynda" begagnat. Menar inte att någon av de länkade annonserna är misstänkta, bara som ett allmän uppmaning att inte råka köpa stöldgods.
TS kanske hittar sina egna fälgar den vägen. Fast hur dum får man vara när man lägger ut stöldgods på blocket på det här viset? (retorisk fråga, att dessa så kallade människor är dumma som skit har de ju redan bevisat)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av ElTorsk »

point1 skrev:
Så nu måste jag försöka akutköpa några fälgar, montera däck och få hit dom till bilen för att den ska kunna bärgas. Antingen så köper jag likadana, då vet jag inte om jag kommer bli ersatt för de kunde de inte heller svara på, utan att det tar 2 veckor. Eller så köper jag några billigare att ha som vinterfälg (vilket är det jag troligtvis kommer behöva göra). Oavsett väldigt kasst att de inte har några reservhjul att själva låna ut för sådana här situationer.
Om du befinner dig i Stockholm så skulle du kunna låna mina vinterhjul.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

ElTorsk skrev:
point1 skrev:
Så nu måste jag försöka akutköpa några fälgar, montera däck och få hit dom till bilen för att den ska kunna bärgas. Antingen så köper jag likadana, då vet jag inte om jag kommer bli ersatt för de kunde de inte heller svara på, utan att det tar 2 veckor. Eller så köper jag några billigare att ha som vinterfälg (vilket är det jag troligtvis kommer behöva göra). Oavsett väldigt kasst att de inte har några reservhjul att själva låna ut för sådana här situationer.
Om du befinner dig i Stockholm så skulle du kunna låna mina vinterhjul.
Tack! Men det har förhoppningsvis löst sig, väntar på bärgare som ska ha med sig hjul nu.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av jpetters »

LarsL skrev:
fth skrev:
Fy f-n, lider med dig! :shock:

Med tanke på att Tesla har chips o dyl i princip alla reservdelar så kanske dom borde överväga att "chippa" även fälgarna och/eller TPMS och göra det omöjligt att köra med stulna fälgar?

Det kanske skulle minska efterfrågan så att inte buset väljer att riskera att kvadda en 500k+ bil för att tjäna typ 5k :evil:

/fth
Jädrans vad smart! Ha ett chip eller ”DNA” på fälgen som bilen läser av när man monterar dem. Är de stulna så brickas bilen och uppmanar ägaren att ringa Tesla för att förklara sig.
Undrar om TPMS sensorerna har ett unikt ID av något slag? Det hade ju varit en ganska enkel lösning. Innan något skulle kunna byggas in i fälgen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Julleruff »

jpetters skrev:
LarsL skrev:
fth skrev:
Fy f-n, lider med dig! :shock:

Med tanke på att Tesla har chips o dyl i princip alla reservdelar så kanske dom borde överväga att "chippa" även fälgarna och/eller TPMS och göra det omöjligt att köra med stulna fälgar?

Det kanske skulle minska efterfrågan så att inte buset väljer att riskera att kvadda en 500k+ bil för att tjäna typ 5k :evil:

/fth
Jädrans vad smart! Ha ett chip eller ”DNA” på fälgen som bilen läser av när man monterar dem. Är de stulna så brickas bilen och uppmanar ägaren att ringa Tesla för att förklara sig.
Undrar om TPMS sensorerna har ett unikt ID av något slag? Det hade ju varit en ganska enkel lösning. Innan något skulle kunna byggas in i fälgen.
Fast det är inte Benke Bula på parkbänken som snor fälgarna...
Det är internationella kriminella nätverk som har tillgång till teknologin och resurser för att runda den.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/v% ... 1.33636066
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av ElTorsk »

point1 skrev:
Tack! Men det har förhoppningsvis löst sig, väntar på bärgare som ska ha med sig hjul nu.
Kanon att det löste sig. Hoppas allt går bra.
mati skrev:
TS kanske hittar sina egna fälgar den vägen. Fast hur dum får man vara när man lägger ut stöldgods på blocket på det här viset? (retorisk fråga, att dessa så kallade människor är dumma som skit har de ju redan bevisat)
Har en bekant som fick sina ovanliga Audi-hjul stulna på samma sätt. Han hittade någon dag senare hjulen på Blocket och bestämde träff med säljaren. Slutade med att han kom hem med sina hjul och att tjuvarna förhoppningsvis fick sig en tankeställare :D
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av bonath »

Funderar på Teslas låsmuttrar...
É dom nåt att ha?
Finns det några som är bättre, gärna med roterande skyddshylsa i stål...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
Funderar på Teslas låsmuttrar...
É dom nåt att ha?
Finns det några som är bättre, gärna med roterande skyddshylsa i stål...
Det som behövs är ju något helt unikt som ingen annan har och där det inte går att använda något universalverktyg.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av DrSweden »

ElTorsk skrev:
point1 skrev:
Tack! Men det har förhoppningsvis löst sig, väntar på bärgare som ska ha med sig hjul nu.
Kanon att det löste sig. Hoppas allt går bra.
mati skrev:
TS kanske hittar sina egna fälgar den vägen. Fast hur dum får man vara när man lägger ut stöldgods på blocket på det här viset? (retorisk fråga, att dessa så kallade människor är dumma som skit har de ju redan bevisat)
Har en bekant som fick sina ovanliga Audi-hjul stulna på samma sätt. Han hittade någon dag senare hjulen på Blocket och bestämde träff med säljaren. Slutade med att han kom hem med sina hjul och att tjuvarna förhoppningsvis fick sig en tankeställare :D
Det fungerade 1985, när den värsta busen bara slogs och förstod var gränsen gick, nu är det mer desperata människor med andra värderingar som inte skulle tveka att koasa en 2-barns pappa som blir arg eller vill hävda sin rätt? Skulle vi trots detta göra något tillbaka tävla i våldskapital, utnyttja jaktlicensen i desperation så skulle vi åka dit, bli av med hus, jobb och familj. Så jag skulle aldrig riska detta för ett par Teslahjul? Jag har blivit "feg" på äldre dagar...
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av ElTorsk »

DrSweden skrev:
Det fungerade 1985, när den värsta busen bara slogs och förstod var gränsen gick, nu är det mer desperata människor med andra värderingar som inte skulle tveka att koasa en 2-barns pappa som blir arg eller vill hävda sin rätt? Skulle vi trots detta göra något tillbaka tävla i våldskapital, utnyttja jaktlicensen i desperation så skulle vi åka dit, bli av med hus, jobb och familj. Så jag skulle aldrig riska detta för ett par Teslahjul? Jag har blivit "feg" på äldre dagar...
Hade personligen inte utsatt mig för det bara för några hjul. I detta fall var han inte ensam och inget våld utbröt då tjuvarna förmodligen värderade sin hälsa före några tusenlappar.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Frettoo »

Om hela forat går in på rimgard.com och anmäler intresse så får vi nog en bra deal.

Svensk uppfinning av en porscheägare som blev av med en uppsättning i månaden i vårt garage på Gärdet
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Vincent
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 sep 2020 10:17

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Vincent »

Rimgard berättade precis i en av grupperna på Facebook att de kommer att öppna för pre-orders för Rimgard till Tesla under dagen. Ser ut att vara den enda lösningen som faktiskt kan stoppa det här https://se.rimgard.com/
Skriv svar