Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

tor-ake skrev:
pejvic skrev:
du behöver prata med polisen som följer med dig när du möter upp dem. Har en vän som hyr ut maskiner och då följde polisen med och grep dem som skulle sälja dem. Även om de inte är dina fälgar så kan ju en apa inse att de som de skall sälja är stulna. Helt klart värt att sätta stopp för tycker jag.
Maskiner, då var det maskiner värda mer än 200.000kr antar jag? Då är det troligtvis Grov stöld, ett lite mer prioriterat brott får man gissa, eftersom det innebär att tjuven får skaka galler. Vid Ringa stöld är det för lågt straff (böter, villkorlig dom) för att polisen skall prioritera det.
I detta fallet skulle nog rubriceringen bli stöld (ringa stöld är under 1250 kr), så då finns det fängelse upp till 2 år i straffskalan. Men jag tror i det här fallet så är nog polisen mer intresserade av allt annat stöldgods personen förmodligen har.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av jonasl »

Min erfarenhet är att polisen inte alls är så ointresserade även om det gäller cyklar och annat som kostar ett par tiotusenlappar om de kan få tjuven serverad på ett bräde. Lite husrannsakan på det och de kan ofta sätta dit någon för både stöld/häleri, kanske narkotikabrott och lite annat utan någon större spaningsinsats.

Det är snarare i åklagarledet som det blir lite slappt och läggs ner, säkert beroende på hur våra lagar är formulerade ibland.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av bolleboll »

point1 skrev:
Bild
Tyvärr såg den ut såhär och än mer skrapad undertill. Vet inte hur det här kommer lösa sig, men det känns spontant inte som jag kommer få tillbaka min bil i närtid?
De synliga skadorna ska inte vara några problem för batteriet. Det ska sitta balkar som skyddar batteriet. Plastlisten längst ner är bara för syns skull, till exempel.
Problemet är väl att man inte vet hur de har lagt stenen. Om tycket hamnar innanför balkarna och då skadar battericellerna.

Undrar hur man kan avgöra om battericellerna har tagit skada... hur kommer försäkringsbolaget att värdera det????

/B
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av dfa »

Vill bara säga, grymt tråkigt. :(

Sedan: Såg två blocket annonser tidigare i tråden, antar att det är samma säljare men där en annons den som är utlagd "sist" antagligen har vekoförnyelse.
Det är ett stört faktum att man måste ha veckförnyelse för att sälja saker på blocket och gissar att säljaren insåg sitt misstag och la ut en ny annons. Därav två identiska.

Verkar vara ett klassiskt modus operandi att ha en "veckoförnybar" annons och sedan hämta varorna att sälja "on-demand" när man har en köpare.
Hade lätt kollat upp säljaren.
Det fina i kråksången är att säljaren förväntar sig att bli kontaktad av nya personer varje vecka, så det är inte lika misstänkt om halva TCS hör av sig ( i syfte att agera mullvardar) vilket det hade varit vid en "icke-veckoförnybar" annons.

Bor tyvärr 50 mil åt fel håll, men kan gärna vara med och agera bete remote om det behövs.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av LarsL »

dfa skrev:
Verkar vara ett klassiskt modus operandi att ha en "veckoförnybar" annons och sedan hämta varorna att sälja "on-demand" när man har en köpare.
Hade lätt kollat upp säljaren.
Det fina i kråksången är att säljaren förväntar sig att bli kontaktad av nya personer varje vecka, så det är inte lika misstänkt om halva TCS hör av sig ( i syfte att agera mullvardar) vilket det hade varit vid en "icke-veckoförnybar" annons.
Om det är on demad kan vi dra igång en stöldvåg då efterfrågan ökat med alla TCS medlemmar. ;)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Mickep »

Tror inte det är odemand utan dessa **** är opportunister, och säljer när de införskaffat några. (troligtvis inte de själva utan de har någon halvkriminell som får aggera målvakt om polisen dyker upp istället för köpare)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Remuz »

Jag hade en av dom som snodde mina 22” i tydlig bild, polisen önskade inte ens se filmen...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Julleruff »

Nej...



Från vårt eget BRÅ (som har track record från att förBÄTTRA/Tillrättalägga statistik.....)

https://www.bra.se/statistik/statistik- ... debilbrott

Nämnde i något inlägg att om Polisen snubblade över ett par stulna fälgar kanske dom får löst det.
Å det är väll det dom gör, snubblar över de 1%-en som de löser......
brott.jpg
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

dfa skrev:
Vill bara säga, grymt tråkigt. :(

Sedan: Såg två blocket annonser tidigare i tråden, antar att det är samma säljare men där en annons den som är utlagd "sist" antagligen har vekoförnyelse.
Det är ett stört faktum att man måste ha veckförnyelse för att sälja saker på blocket och gissar att säljaren insåg sitt misstag och la ut en ny annons. Därav två identiska.

Verkar vara ett klassiskt modus operandi att ha en "veckoförnybar" annons och sedan hämta varorna att sälja "on-demand" när man har en köpare.
Hade lätt kollat upp säljaren.
Det fina i kråksången är att säljaren förväntar sig att bli kontaktad av nya personer varje vecka, så det är inte lika misstänkt om halva TCS hör av sig ( i syfte att agera mullvardar) vilket det hade varit vid en "icke-veckoförnybar" annons.

Bor tyvärr 50 mil åt fel håll, men kan gärna vara med och agera bete remote om det behövs.
Hej det är troligtvis den personen, har fått höra av en annan person som varit i kontakt tidigare när med honom, men sen backat när han fått höra att just det exemplaret var sålt, men att hans kollega hade ett exakt likadant par som han hjälpte sin kollega att sälja...

Just nu är det lite låst läge, min tidigare mullvad har försökt få ut säljarens namn / telefon / adress / fler bilder men han slingrar sig. Nu vill säljaren ha telefonnr till mullvaden. Men vet inte hur vi ska gå vidare, har varit i kontakt med utredaren på polisen och de skulle återkomma, men vet inte hur länge det kan dröja. Problemet är att jag vet inte om det är mina fälgar eftersom personen inte skickat några bilder, han säger att de ligger i garaget och det är jobbigt för honom att ordna bilder, men de är i toppenskick tydligen...

Just nu hoppas jag bara på att polisen kan lösa det.
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av P85 »

En anekdot, men ni som kontaktar säljaren av de fälgarna var försiktiga med hur ni exponerar er själva för risk

Använd inte erat riktiga namn utan ändra det innan ni kontaktar.

Om det är en liga som snor så blir ju deras nästa mål ganska enkelt om man heter Johan UniktEfternamn och man även gett ut mobilnummer.

Då blir det lite så att man kliver in i den fällan när de redan vet att du har en Tesla och tar reda på vart du bor.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

P85 skrev:
En anekdot, men ni som kontaktar säljaren av de fälgarna var försiktiga med hur ni exponerar er själva för risk

Använd inte erat riktiga namn utan ändra det innan ni kontaktar.

Om det är en liga som snor så blir ju deras nästa mål ganska enkelt om man heter Johan UniktEfternamn och man även gett ut mobilnummer.

Då blir det lite så att man kliver in i den fällan när de redan vet att du har en Tesla och tar reda på vart du bor.
Mm lite det som är problemet nu, vill inte att min mullvad ska behöva lämna ut sitt riktiga telefonnummer. Kanske får skaffa ett kontantkort, men antar att de är kopplade till en person?
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av B99 »

P85 skrev:
En anekdot, men ni som kontaktar säljaren av de fälgarna var försiktiga med hur ni exponerar er själva för risk

Använd inte erat riktiga namn utan ändra det innan ni kontaktar.

Om det är en liga som snor så blir ju deras nästa mål ganska enkelt om man heter Johan UniktEfternamn och man även gett ut mobilnummer.

Då blir det lite så att man kliver in i den fällan när de redan vet att du har en Tesla och tar reda på vart du bor.
Vad i detta är en anekdot?
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av dfa »

point1 skrev:
P85 skrev:
En anekdot, men ni som kontaktar säljaren av de fälgarna var försiktiga med hur ni exponerar er själva för risk

Använd inte erat riktiga namn utan ändra det innan ni kontaktar.

Om det är en liga som snor så blir ju deras nästa mål ganska enkelt om man heter Johan UniktEfternamn och man även gett ut mobilnummer.

Då blir det lite så att man kliver in i den fällan när de redan vet att du har en Tesla och tar reda på vart du bor.
Mm lite det som är problemet nu, vill inte att min mullvad ska behöva lämna ut sitt riktiga telefonnummer. Kanske får skaffa ett kontantkort, men antar att de är kopplade till en person?
Ser inget jätteproblem med det för min del.
1. Bor inte i närheten öht.
2. Telenummer är ett anonymt växelnummer
3. Finns en hel drös Teslor i grannskapet (villor) som någon intresserad lika gärna kan plocka från
4. Har 18" :)
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Jonathanerik_77 »

point1 skrev:
P85 skrev:
En anekdot, men ni som kontaktar säljaren av de fälgarna var försiktiga med hur ni exponerar er själva för risk

Använd inte erat riktiga namn utan ändra det innan ni kontaktar.

Om det är en liga som snor så blir ju deras nästa mål ganska enkelt om man heter Johan UniktEfternamn och man även gett ut mobilnummer.

Då blir det lite så att man kliver in i den fällan när de redan vet att du har en Tesla och tar reda på vart du bor.
Mm lite det som är problemet nu, vill inte att min mullvad ska behöva lämna ut sitt riktiga telefonnummer. Kanske får skaffa ett kontantkort, men antar att de är kopplade till en person?
Det ska fortfarande att gå att köpa oregistrerade kontantkort (ex Comviq). Man behöver bara registera det på en person om man vill ta del av lite fler funktioner. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av HelectriC »

B99 skrev:
P85 skrev:
En anekdot, men ni som kontaktar säljaren av de fälgarna var försiktiga med hur ni exponerar er själva för risk

Använd inte erat riktiga namn utan ändra det innan ni kontaktar.

Om det är en liga som snor så blir ju deras nästa mål ganska enkelt om man heter Johan UniktEfternamn och man även gett ut mobilnummer.

Då blir det lite så att man kliver in i den fällan när de redan vet att du har en Tesla och tar reda på vart du bor.
Vad i detta är en anekdot?
En digression kanske är mer förklarande?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Mickep »

Omg det är spion och kontraspionage där ingen vill ge ut sitt rätta namn.
Tror det bästa är att kontakta blocket, som borde ha personuppgifter på den som lade in annonsen.
Sedan tar man kontakt via Mail och bestämmer plats.(för man vill kika på dem om det inte finns bilder) sen ber man till högre makt att man inte blir rånad eller misshandlad (för det ser jag som risken om man skulle anklaga någon utan att ha någon polis med sig).
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

Mickep skrev:
Omg det är spion och kontraspionage där ingen vill ge ut sitt rätta namn.
Tror det bästa är att kontakta blocket, som borde ha personuppgifter på den som lade in annonsen.
Sedan tar man kontakt via Mail och bestämmer plats.(för man vill kika på dem om det inte finns bilder) sen ber man till högre makt att man inte blir rånad eller misshandlad (för det ser jag som risken om man skulle anklaga någon utan att ha någon polis med sig).
Tyvärr fungerar det inte så utan blocket lämnar bara ut till polisen. Jag tror inte på någon högre makt så jag tänker knappast riskera något genom att bestämma träff utan att ha bilder, jag är inte ens intresserad av att ha mina fälgar tillbaka, jag kommer ändå få betala självrisken för lackningen. Jag vill bara att de åker fast och då måste polisen vara involverad. Jag har ingen lust att leka hobbypolis och åka ut och egenmäktigt ta några fälgar, om jag skulle hamna i problem så är det ändå jag som skulle åka dit för misshandel eller stöld då även om det är mina.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Jag hade en av dom som snodde mina 22” i tydlig bild, polisen önskade inte ens se filmen...
Mycket typiskt, tyvärr. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Jag hade en av dom som snodde mina 22” i tydlig bild, polisen önskade inte ens se filmen...
Mycket typiskt, tyvärr. :(
I en av landets tre största städer cyklade jag nyligen förbi någon som avlossade en elpistol av någon anledning... Det var dock ingen människa som fick en elchock vid det tillfället. Någon minut senare ringer jag in det här till polisen. Och efter en inte sådär jättelång stund så är polisen där med två eller tre bilar för att kontrollera en bil som det satt kvar någon i – det var mörkt och jag stannade inte och tittade efter så noga...

Tyvärr så har väl polisen en hel del att göra för tillfället... Jag tycker dock på intet sätt att man ska ge upp på förhand. Om man inte försöker så kommer det ju garanterat inga poliser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
Jag hade en av dom som snodde mina 22” i tydlig bild, polisen önskade inte ens se filmen...
Råkade ut för inbrott. Vittne fanns. Genom egen spaning hittade vi tjuven. Kontaktade polisen och levererade allt på ett silverfat. "Vittnet såg den här personen i den här bilen. Kopplingen mellan bil och person är den här. Personen finns i era register sen tidigare."

Och så la dom ner. "spaningsuppslag saknas"

Varpå jag påminner om att det finns ett vittne.

"vittne? Vad ska vi göra med ett vittne?"

"en fotokonfrontation kanske?"

Och sen hände inget mer. Polisen i Solna. Trumvirvel.
Användarvisningsbild
Quadrillion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 apr 2020 09:42

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Quadrillion »

dstr skrev:
"vittne? Vad ska vi göra med ett vittne?"
Ert. Jävla. Jobb! :evil:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av jonasl »

Verkar vara så olika i olika situationer. I min kommun har de varit snabbt på plats och klarat upp ett antal ungdomsrån (något som i sig är en fullkomligt tragisk företeelse) senaste tiden. Delvis tur givetvis eftersom de funnits i närheten men hade de inte ens försökt hade det inte hänt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Remuz »

Jag har en annan upplevelse när vi hade en kille på besök som försökte sno en moppe. Då kom dom med blåljus på 2min, tyvärr han hann dra till skogs (utan moppen).

Lite som sjukvården, snabba vid hyfsat akuta ärenden, mindre bra vid utredningar.

Jag bor i Stockholm så en patrull är sällan mer än 3min bort dygnet runt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Julleruff »

jonasl skrev:
Verkar vara så olika i olika situationer. I min kommun har de varit snabbt på plats och klarat upp ett antal ungdomsrån (något som i sig är en fullkomligt tragisk företeelse) senaste tiden. Delvis tur givetvis eftersom de funnits i närheten men hade de inte ens försökt hade det inte hänt.
2 helt olika bedömningar.

Det ena brottet är uppmärksammat i media, av politiker och hett i samhällsdebatten.

Det andra brottet är ett mängdbrott som endast drabbar en (relativt) penningstark skattebetalande medelsvensson utan psykiska eller fysiska men. Endast ekonomiskt men i form av en självrisk. Denne person kommer inte stå på barrikaderna och åberopa sin rätt utan betala sin självrisk, få nya hjul och fortsätta sitt liv. Polisen behöver bara lägga 1 minut på att lägga ner anmälan utan att det kostar dem någon större image-förlust.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av M3apan »

Remuz skrev:

Jag bor i Stockholm så en patrull är sällan mer än 3min bort dygnet runt.
I ditt fall oftast ännu närmare, tycker dom hänger vid macken mer eller mindre hela tiden nuförtiden :D
Skriv svar