Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Kina har ju inte börjat leverera till övriga Asien, Australien eller Nya Zeeland ännu. Det är väl det mest logiska att Kina tar över exporten till dessa marknader först, dels pga geografiska läget och dels pga troligen bättre handelsavtal till i alla fall stora delar av Asien. Finns det produktionskapacitet i Kina bör det vara ett ypperligt läge att gå in på fler marknader i Asien. Man har i princip inte rör något annat än Kina, Sydkorea och Japan i Asien än så länge.
Tesla säljer ju bra i Australien i alla fall.
20200912_164211.jpg
En snabb googling ger att det säljs ca 1miljon bilar/år i Australien. 1700 är ju relativt bra bland elbilarna men förvånande lite jämfört med andra marknader. Just lanserat? Många som väntar på högerstyrda?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Kina har ju inte börjat leverera till övriga Asien, Australien eller Nya Zeeland ännu. Det är väl det mest logiska att Kina tar över exporten till dessa marknader först, dels pga geografiska läget och dels pga troligen bättre handelsavtal till i alla fall stora delar av Asien. Finns det produktionskapacitet i Kina bör det vara ett ypperligt läge att gå in på fler marknader i Asien. Man har i princip inte rör något annat än Kina, Sydkorea och Japan i Asien än så länge.
Nu vet jag inte hur stor skillnaden är men är det inte extra jobb att ha en produktionslina som klarar både höger och vänsterstyrda bilar? Australien, Nya Zeeland och Japan har alla vänstertrafik. Hur mycket arbete skulle det vara att göra så att fabriken i Kina också kan bygga högerstyrda bilar jämfört med vad man sparar på att bygga där istället för USA? I USA har man ju redan anpassat produktionen för högerstyrda och kommer fortsätta producera dessa där för Storbritannien bland annat. Kan ju vara åt andra hållet också, kanske hoppas Tesla på att aldrig tillverka högerstyrda Model Y i Fremont då fabriken i Tyskland tar hand om Storbritannien och Kina tar hand om den högerstyrda produktionen för Asien.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Inlägg av Fredrik j »

Måste man verkligen anpassa en fabrik för RHD? Så stora skillnader är det väl inte ur ett ihopskruvningsperspektiv? Styrväxel och instrumentpanel. Kablage. Vad mer?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Inlägg av vigge50 »

Jag kan vara helt fel på det, kanske är det enkelt att fixa.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Inlägg av tor »

vigge50 skrev:
Men är det verkligen så att Freemont inte klarar efterfrågan? Vad jag kan se på Teslas hemsida så är det 5-10 veckors leveranstid på bilar, är det så farligt? Om det hade varit sex månaders leveranstid så hade jag kanske förstått men nu känns det mer som att fabriken i Kina är för stor för efterfrågan i Asien. Nu kanske det är motiverat att skicka bilar men vad gör de nästa år när fabriken kommer igång i Tyskland, kommer de ha stor överkapacitet i Kina eller måste de kanske drastiskt sänka priserna för att öka efterfrågan?
Sant. Hade inte koll på att det var så kort leveranstid. Dom kanske har något annat på G i freemont? Battery day blir spännande!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Inlägg av vigge50 »

tor skrev:
vigge50 skrev:
Men är det verkligen så att Freemont inte klarar efterfrågan? Vad jag kan se på Teslas hemsida så är det 5-10 veckors leveranstid på bilar, är det så farligt? Om det hade varit sex månaders leveranstid så hade jag kanske förstått men nu känns det mer som att fabriken i Kina är för stor för efterfrågan i Asien. Nu kanske det är motiverat att skicka bilar men vad gör de nästa år när fabriken kommer igång i Tyskland, kommer de ha stor överkapacitet i Kina eller måste de kanske drastiskt sänka priserna för att öka efterfrågan?
Sant. Hade inte koll på att det var så kort leveranstid. Dom kanske har något annat på G i freemont? Battery day blir spännande!
Det finns möjligtvis en teori som jag kan tänka mig, efterfrågan på Model Y anses vara väldigt stor i Nordamerika(trots att ingen SR finns...) och för att möta efterfrågan så vill de konvertera en produktionslinje i Fremont från Model 3 till Model Y. Detta skulle dock leda till att de med resterande kapacitet för Model 3 inte kan förse både Nordamerika, Europa och delar av Asien med Model 3. Då blir det lättare att bygga ut produktionen i Kina för Model 3 än att bygga ut ytterligare för Model Y i Fremont.

Men ja, mycket spekulationer där...
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kinatillverkade Teslor kommer till Europa=prissänkning?

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
tor skrev:
vigge50 skrev:
Men är det verkligen så att Freemont inte klarar efterfrågan? Vad jag kan se på Teslas hemsida så är det 5-10 veckors leveranstid på bilar, är det så farligt? Om det hade varit sex månaders leveranstid så hade jag kanske förstått men nu känns det mer som att fabriken i Kina är för stor för efterfrågan i Asien. Nu kanske det är motiverat att skicka bilar men vad gör de nästa år när fabriken kommer igång i Tyskland, kommer de ha stor överkapacitet i Kina eller måste de kanske drastiskt sänka priserna för att öka efterfrågan?
Sant. Hade inte koll på att det var så kort leveranstid. Dom kanske har något annat på G i freemont? Battery day blir spännande!
Det finns möjligtvis en teori som jag kan tänka mig, efterfrågan på Model Y anses vara väldigt stor i Nordamerika(trots att ingen SR finns...) och för att möta efterfrågan så vill de konvertera en produktionslinje i Fremont från Model 3 till Model Y. Detta skulle dock leda till att de med resterande kapacitet för Model 3 inte kan förse både Nordamerika, Europa och delar av Asien med Model 3. Då blir det lättare att bygga ut produktionen i Kina för Model 3 än att bygga ut ytterligare för Model Y i Fremont.

Men ja, mycket spekulationer där...
Rimligen kommer ju Y kannibalisera app försäljningen av 3. Iallafall på marknader där tre funnits ett tag.
Skriv svar