Iphone som nyckel igen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Iphone som nyckel igen

Inlägg av MrStarhouse »

Ok, det här säkert inget nytt här, har letat runt och hittat liknande men inget svar, så jag testar igen.

Jag har ända sedan jag fick bilen i Mars 2019 använt min iPhone 6s som nyckel. Det har fungerat perfekt och jag har inte behövt ha tesla appen igång.
Nu bytte jag precis telefon till en iPhone SE, jag tog bort den gamla telefonen i bilen och la till den ny. Allt funkar förutom att nu måste jag ha appen startad för att kunna gå fram och bara öppna bilen. Är Appen avstängd så händer inget.

Om jag har appen igång, öppnar, går in och sätter mig och slå av appen, då kan jag inte starta bilen, måste då starta appen igen.

Det här är helt nytt, jag har aldrig behövt ha appen igång.

Jag har kollat inställningen ’appaktiviteter i bakgrunden’ och det är på för tesla appen.

Har även verifierat så att platstjänster är igång, och det är det.

Några ideer?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Iphone som nyckel igen

Inlägg av ChristerSjo »

Har du startat om bilen (foten på bromspedalen och höger hjul på ratten intryckt) eller stäng av den och satt på den ingen (via menyn). Alltid steg 1 vid problem.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Iphone som nyckel igen

Inlägg av patohr »

Jag har varit med liknade problem (2 gånger) då visade det sig ha med platstjänster att göra. Det räcker inte med att bara ha platstjänster igång.
Gå in på Platstjänster > Tesla > Sen under "Tillåt åtkomst till platsinfo" så ska "Alltid" vara i bockad och inte "När appen används"

Det har också hänt att valet "Alltid" inte finns att välja, då måste appen installeras om. Så kommer det valet sedan att finnas :)
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Iphone som nyckel igen

Inlägg av Black »

Ursäkta, men lånar tråden lite ang se/skicka sms från bilen/skärmen. Jag lyckas ibland oc h ibland inte. Har gått in på app och godkänt all kommunikation till tesla appen men det krånglar i alla fall. Tips på var man får info mottages tacksamt. (Android)
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Iphone som nyckel igen

Inlägg av MrStarhouse »

ChristerSjo skrev:
Har du startat om bilen (foten på bromspedalen och höger hjul på ratten intryckt) eller stäng av den och satt på den ingen (via menyn). Alltid steg 1 vid problem.
Brukar alltid göra det vid problem, men faktiskt inte nu. Ska testas.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Iphone som nyckel igen

Inlägg av MrStarhouse »

patohr skrev:
Jag har varit med liknade problem (2 gånger) då visade det sig ha med platstjänster att göra. Det räcker inte med att bara ha platstjänster igång.
Gå in på Platstjänster > Tesla > Sen under "Tillåt åtkomst till platsinfo" så ska "Alltid" vara i bockad och inte "När appen används"

Det har också hänt att valet "Alltid" inte finns att välja, då måste appen installeras om. Så kommer det valet sedan att finnas :)
Alltid är ibockat, så det borde vara OK.

Jag ska dock som sista testa avregistrera telefonen som nyckel och bluetooth enhet, avinstallera appen och sedan börja helt fån början så får vi se om det kan hjälpa.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Iphone som nyckel igen

Inlägg av helix »

MrStarhouse skrev:
patohr skrev:
Jag har varit med liknade problem (2 gånger) då visade det sig ha med platstjänster att göra. Det räcker inte med att bara ha platstjänster igång.
Gå in på Platstjänster > Tesla > Sen under "Tillåt åtkomst till platsinfo" så ska "Alltid" vara i bockad och inte "När appen används"

Det har också hänt att valet "Alltid" inte finns att välja, då måste appen installeras om. Så kommer det valet sedan att finnas :)
Alltid är ibockat, så det borde vara OK.

Jag ska dock som sista testa avregistrera telefonen som nyckel och bluetooth enhet, avinstallera appen och sedan börja helt fån början så får vi se om det kan hjälpa.
Lägg till Tesla-appen som "Widget" i din iPhone (dvs, att den ligger i listan när man swipar in från vänster från startskärmen). Detta var lösningen för min del när jag bytte telefon. Då blir appen semi-aktiv konstant utan att vara öppen och utan att polla bilen. Bilen sover alltså även om du har Widget påkopplad och nyckeln fungerar alltid. Åtminstone har det aldrig strulat för mig sedan jag konstaterade detta. Har inte sedan i höstas behövt plocka upp mobilen ur fickan eller sätta igång appen och det har fungerat 100%.
Skriv svar