Besviken på teslas service
Moderator: Redaktion
Besviken på teslas service
Hej
Är ägare av en standard range plus sedan årsskiftet.
I det stora hela en fantastisk bil som jag redan avverkat 2000 mil i.
Jag hade läst mycket på alla teslaforum innan och kände att jag hade en bra uppfattning om vilka eventuella brister bilen hade i form av byggkvalite och räknade kallt med att den skulle behöva lämnas in för att åtgärda och justera vissa saker.
Detta skedde också, bilen har på tesla i Malmö fått följande fel fixade under den tid jag haft den:
Båda bakljusen har har fått kondens innanför glaset, byttes ut av tesla på garanti.
Smällde vid supercharging, bytte någon ventil på garanti.
Bakluckan dåligt justerad så färg skavdes av både på bakluckan samt kofångare bak när luckan stängdes, tesla justerade luckan och fixade skadad lack på garantin.
Nu till den tråkiga biten. Bilen levererades med teslas orginalstänkskydd fram. När jag efter några månaders körning (inget på grusväg) kollade under dessa skydden så såg jag att de börjat äta sig in genom lacken som de ligger mot på båda sidorna av bilen. (Se bild).
Jag påtalar detta för tesla och säger att detta kommer bli ett allvarligt problem om de äter sig in till metallen på bilen med risk för rost.
Servicekillen som kollar på bilen ger mig bara förklaringen att en sånt fel går inte på garantin. Det kan vara jag som kört på en trottoarkant säger han. Jag säger att då borde det synas med skador under skydden plus att det blir inte den typen av slitageskador då. Får bara beskedet att det inte går på garanti och det är upp till mig om jag vill sätta skyddsfilm under stänkskydden själv.
Jag blir helt paff att det är upp till mig att skydda bilen mot skador som originaldelar orsakar på bilen. Jag låter detta vara och sätter skyddsfilm under stänkskydden så skadan inte förvärras.
Ett tag senare hittar jag en tråd på forumet här där det visar sig att flera fått transportskador på plastskydden under bilen.
När jag tog leverans av bilen så la jag mig aldrig under bilen o kollade tyvärr. Går ut o kollar. Båda sidorna på bilen är skrapade ungefär på mitten av plasten. Dvs typiskt transportskada.
Läser i tråden att tesla tagit detta som garanti även om felet upptäckts i efterhand.
Inne igen på tesla Malmö igen, samma servicekille kollar på det. Han säger att det går absolut inte på garantin. Han skulle aldrig få igenom det uppåt i organisationen.
Jag påpekar att det är en typisk transportskada och att flera andra haft exakt samma fel.
Inget han känner till att någon annan haft som fel får jag som svar. Plus att jag kan ju ha kört på en trottoarkant får jag som förklaring Igen.
Jag är Rejält besviken på tesla nu. Extremt fyrkantig service där man misstror kundens förklaring och det finns noll goodwill. Extra surt när man följt tesla under många år och lobbat stenhårt för tesla för alla i ens närhet.
Så min fråga, kan man lyfta denna typen av fel högre upp eller är det bara att inse att så här är det att äga en tesla.
Tack för ni orkade läsa ett långt inlägg
Är ägare av en standard range plus sedan årsskiftet.
I det stora hela en fantastisk bil som jag redan avverkat 2000 mil i.
Jag hade läst mycket på alla teslaforum innan och kände att jag hade en bra uppfattning om vilka eventuella brister bilen hade i form av byggkvalite och räknade kallt med att den skulle behöva lämnas in för att åtgärda och justera vissa saker.
Detta skedde också, bilen har på tesla i Malmö fått följande fel fixade under den tid jag haft den:
Båda bakljusen har har fått kondens innanför glaset, byttes ut av tesla på garanti.
Smällde vid supercharging, bytte någon ventil på garanti.
Bakluckan dåligt justerad så färg skavdes av både på bakluckan samt kofångare bak när luckan stängdes, tesla justerade luckan och fixade skadad lack på garantin.
Nu till den tråkiga biten. Bilen levererades med teslas orginalstänkskydd fram. När jag efter några månaders körning (inget på grusväg) kollade under dessa skydden så såg jag att de börjat äta sig in genom lacken som de ligger mot på båda sidorna av bilen. (Se bild).
Jag påtalar detta för tesla och säger att detta kommer bli ett allvarligt problem om de äter sig in till metallen på bilen med risk för rost.
Servicekillen som kollar på bilen ger mig bara förklaringen att en sånt fel går inte på garantin. Det kan vara jag som kört på en trottoarkant säger han. Jag säger att då borde det synas med skador under skydden plus att det blir inte den typen av slitageskador då. Får bara beskedet att det inte går på garanti och det är upp till mig om jag vill sätta skyddsfilm under stänkskydden själv.
Jag blir helt paff att det är upp till mig att skydda bilen mot skador som originaldelar orsakar på bilen. Jag låter detta vara och sätter skyddsfilm under stänkskydden så skadan inte förvärras.
Ett tag senare hittar jag en tråd på forumet här där det visar sig att flera fått transportskador på plastskydden under bilen.
När jag tog leverans av bilen så la jag mig aldrig under bilen o kollade tyvärr. Går ut o kollar. Båda sidorna på bilen är skrapade ungefär på mitten av plasten. Dvs typiskt transportskada.
Läser i tråden att tesla tagit detta som garanti även om felet upptäckts i efterhand.
Inne igen på tesla Malmö igen, samma servicekille kollar på det. Han säger att det går absolut inte på garantin. Han skulle aldrig få igenom det uppåt i organisationen.
Jag påpekar att det är en typisk transportskada och att flera andra haft exakt samma fel.
Inget han känner till att någon annan haft som fel får jag som svar. Plus att jag kan ju ha kört på en trottoarkant får jag som förklaring Igen.
Jag är Rejält besviken på tesla nu. Extremt fyrkantig service där man misstror kundens förklaring och det finns noll goodwill. Extra surt när man följt tesla under många år och lobbat stenhårt för tesla för alla i ens närhet.
Så min fråga, kan man lyfta denna typen av fel högre upp eller är det bara att inse att så här är det att äga en tesla.
Tack för ni orkade läsa ett långt inlägg
Re: Besviken på teslas service
Kan nog vara jobbigt om man är petig.
Jag har aldrig ens kollat mina bakljus om där är kondens, eller under bilen.
Men så är det en bruksbil för mig, så länge den funkar är jag nöjd. Nått märke här eller där blir det oavsett tids nog.
Tyvärr får du nog svälja det när det nu ändå gått nästan ett år sedan leverans.
Jag har aldrig ens kollat mina bakljus om där är kondens, eller under bilen.
Men så är det en bruksbil för mig, så länge den funkar är jag nöjd. Nått märke här eller där blir det oavsett tids nog.
Tyvärr får du nog svälja det när det nu ändå gått nästan ett år sedan leverans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Besviken på teslas service
Tyvärr är stänkskydden fram ett skämt, jag skulle tro att de gör mer skada än nytta.
På min gamla M3 så samlades det rätt mycket sten/grus mellan stänkskydd och kaross och med lite vibration kommer snart lacken vara bortskavd och rost som påföljd.
Man bör köpa nya eftermarknadsskydd eller skippa dem helt och dra skyddsplats på sparkplåten istället.
Verkar vara lite mixad kvalitet på SC, finns ju tyvärr alltid rötägg i alla företag men det är nog som sagt svårt att påvisa ett fel 1 år efter leverans som faktiskt kan vara du som orsakat.
Hur ska Tesla veta att du inte fraktat din bil på en lastbil och ådragit sig transportskadan?
På min gamla M3 så samlades det rätt mycket sten/grus mellan stänkskydd och kaross och med lite vibration kommer snart lacken vara bortskavd och rost som påföljd.
Man bör köpa nya eftermarknadsskydd eller skippa dem helt och dra skyddsplats på sparkplåten istället.
Verkar vara lite mixad kvalitet på SC, finns ju tyvärr alltid rötägg i alla företag men det är nog som sagt svårt att påvisa ett fel 1 år efter leverans som faktiskt kan vara du som orsakat.
Hur ska Tesla veta att du inte fraktat din bil på en lastbil och ådragit sig transportskadan?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Besviken på teslas service
Förstår det svåra i bevisfrågan med plastskydden under bilen. Har inte varit på någon kant eller transporterat bilen men det är ju min utsaga.
Såg dock i tråden där flera andra hade samma skador hade fått det på garanti lång tid efter leverans.
Givetvis borde jag med facit i hand kollat noggrannare även under bilen, men jag blir förvånad över den totala bristen på goodwill. Trots att två plastbitar som inte kan kosta allt för mycket att tillverka.
Finns det någon risk med att köra med dem skadade? Dvs släpper in smuts/salt genom revorna i plasten?
Såg dock i tråden där flera andra hade samma skador hade fått det på garanti lång tid efter leverans.
Givetvis borde jag med facit i hand kollat noggrannare även under bilen, men jag blir förvånad över den totala bristen på goodwill. Trots att två plastbitar som inte kan kosta allt för mycket att tillverka.
Finns det någon risk med att köra med dem skadade? Dvs släpper in smuts/salt genom revorna i plasten?
Re: Besviken på teslas service
Är väl bara kleta i nått. Finnns säkert något lämpligt på biltema.
Är ju inget som syns så det behöver ju inte bli snyggt.
Men dom där kåporna är väl mest för aerodynamiken AFAIK, dvs de är inte för att skydda ngt direkt. Känsliga grejer som batteriet sitter ju bakom betydligt kraftigare skydd.
Är ju inget som syns så det behöver ju inte bli snyggt.
Men dom där kåporna är väl mest för aerodynamiken AFAIK, dvs de är inte för att skydda ngt direkt. Känsliga grejer som batteriet sitter ju bakom betydligt kraftigare skydd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Besviken på teslas service
Kåpornas primära funktion är väl aerodynamiken men visst ligger väl bromsrören där ovanför?taliz skrev:Men dom där kåporna är väl mest för aerodynamiken AFAIK, dvs de är inte för att skydda ngt direkt. Känsliga grejer som batteriet sitter ju bakom betydligt kraftigare skydd.
Re: Besviken på teslas service
'Tesla' och 'Service' är två begrepp som nuförtiden helst inte ska användas i samma mening längre.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Besviken på teslas service
Nej Tesla och service är en oberäknelig tjänst man förväntar sig ska fungera som konsument men den gör det aldrig, förhållandet mellan kund och verkstad har varit dysfunktionell sedan start för mig.
Hämtade själv ut en X som genomgått en sk 200 punkters kosmetisk och teknisk kontroll innan leverans. Jag hann köra bilen i ett dygn innan jag fick börja knappa i appen för fel. Den lämnades in 25 augusti och har stått där sedan dess, förväntad leverans är 2 oktober. Än så länge har följande gjorts:
MCU stendog: Uppgraderad software och rensat minnet, typ HLR.
Gul rand innan den stendog: UV treatment, typ som smink.
Vibrerar vid acceleration: byte av drivaxlar enl service bulletin
FW dörr vänster sida knakar och bråkar: smörjning och byte av stag
Ättiklukt ur ACn: inte åtgärdat ännu
Bakluckan skaver vid upplåsning och skakar: justering och spot repair
Aktiv spoiler är sne och har korroderat på undersidan: byte av undersida och bilen är skickad till skadeverkstad för de har inte kompetens.
Gnisslar och knakar när man svänger: byte av upper och lower control arms samt gjort fyrhjulsinställning.
Bägge framsäten och mittenrad glappar onormalt mycket: bytt bultar och justerat.
Vibrerande i ratt vid mjuk/halvhård normal inbromsning vid hög fart: byte av bromsskivor fram.
Fick involverat en högre uppsatt chef som sa att han skulle ta tag i det, ringde därefter upp mig och hade fått munkavel på (eftersom jag köpt två bilar av de och är i tvist med Tesla angående detta) och fick inte säga något annat än att jag inte skulle lida ekonomiskt av denna bil?! Fick därefter samtal av service manager i Väsby om att de diskuterat bilen internt och tyckte jag skulle lämna tillbaka bilen. Jag vill dock ha bilen och hyser ingen förståelse för vad min tvist har att göra med en bil som varit i dåligt skick, har krävt att de reparerar bilen enligt deras ursprungliga tekniska kontroll. Får se vart mitt ärende slutar, vad som är bekräftat är att kundvård inte existerar och de gärna struntar i vad de förpliktat sig till som bilförsäljare/verkstad.
Hämtade själv ut en X som genomgått en sk 200 punkters kosmetisk och teknisk kontroll innan leverans. Jag hann köra bilen i ett dygn innan jag fick börja knappa i appen för fel. Den lämnades in 25 augusti och har stått där sedan dess, förväntad leverans är 2 oktober. Än så länge har följande gjorts:
MCU stendog: Uppgraderad software och rensat minnet, typ HLR.
Gul rand innan den stendog: UV treatment, typ som smink.
Vibrerar vid acceleration: byte av drivaxlar enl service bulletin
FW dörr vänster sida knakar och bråkar: smörjning och byte av stag
Ättiklukt ur ACn: inte åtgärdat ännu
Bakluckan skaver vid upplåsning och skakar: justering och spot repair
Aktiv spoiler är sne och har korroderat på undersidan: byte av undersida och bilen är skickad till skadeverkstad för de har inte kompetens.
Gnisslar och knakar när man svänger: byte av upper och lower control arms samt gjort fyrhjulsinställning.
Bägge framsäten och mittenrad glappar onormalt mycket: bytt bultar och justerat.
Vibrerande i ratt vid mjuk/halvhård normal inbromsning vid hög fart: byte av bromsskivor fram.
Fick involverat en högre uppsatt chef som sa att han skulle ta tag i det, ringde därefter upp mig och hade fått munkavel på (eftersom jag köpt två bilar av de och är i tvist med Tesla angående detta) och fick inte säga något annat än att jag inte skulle lida ekonomiskt av denna bil?! Fick därefter samtal av service manager i Väsby om att de diskuterat bilen internt och tyckte jag skulle lämna tillbaka bilen. Jag vill dock ha bilen och hyser ingen förståelse för vad min tvist har att göra med en bil som varit i dåligt skick, har krävt att de reparerar bilen enligt deras ursprungliga tekniska kontroll. Får se vart mitt ärende slutar, vad som är bekräftat är att kundvård inte existerar och de gärna struntar i vad de förpliktat sig till som bilförsäljare/verkstad.
Re: Besviken på teslas service
Brist på bra service har ju nu pågått ett antal år. Obegripligt att de inte fattar att de kommer att förlora återkommande kunder. Men, jag är ändå lite imponerad av de som har haft mer än 1 Tesla och fortsätter att köpa en Tesla. Om de får ordning på service och på hur man ska behandla kunder så kan jag kanske tänka mig en Tesla igen. Men då med icke amerkansk kvalitetNEO skrev:Nej Tesla och service är en oberäknelig tjänst man förväntar sig ska fungera som konsument men den gör det aldrig, förhållandet mellan kund och verkstad har varit dysfunktionell sedan start för mig.
Hämtade själv ut en X som genomgått en sk 200 punkters kosmetisk och teknisk kontroll innan leverans. Jag hann köra bilen i ett dygn innan jag fick börja knappa i appen för fel. Den lämnades in 25 augusti och har stått där sedan dess, förväntad leverans är 2 oktober. Än så länge har följande gjorts:
MCU stendog: Uppgraderad software och rensat minnet, typ HLR.
Gul rand innan den stendog: UV treatment, typ som smink.
Vibrerar vid acceleration: byte av drivaxlar enl service bulletin
FW dörr vänster sida knakar och bråkar: smörjning och byte av stag
Ättiklukt ur ACn: inte åtgärdat ännu
Bakluckan skaver vid upplåsning och skakar: justering och spot repair
Aktiv spoiler är sne och har korroderat på undersidan: byte av undersida och bilen är skickad till skadeverkstad för de har inte kompetens.
Gnisslar och knakar när man svänger: byte av upper och lower control arms samt gjort fyrhjulsinställning.
Bägge framsäten och mittenrad glappar onormalt mycket: bytt bultar och justerat.
Vibrerande i ratt vid mjuk/halvhård normal inbromsning vid hög fart: byte av bromsskivor fram.
Fick involverat en högre uppsatt chef som sa att han skulle ta tag i det, ringde därefter upp mig och hade fått munkavel på (eftersom jag köpt två bilar av de och är i tvist med Tesla angående detta) och fick inte säga något annat än att jag inte skulle lida ekonomiskt av denna bil?! Fick därefter samtal av service manager i Väsby om att de diskuterat bilen internt och tyckte jag skulle lämna tillbaka bilen. Jag vill dock ha bilen och hyser ingen förståelse för vad min tvist har att göra med en bil som varit i dåligt skick, har krävt att de reparerar bilen enligt deras ursprungliga tekniska kontroll. Får se vart mitt ärende slutar, vad som är bekräftat är att kundvård inte existerar och de gärna struntar i vad de förpliktat sig till som bilförsäljare/verkstad.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Besviken på teslas service
Fråga vad det kostar att köpa nya plastkåpor. Det är inte säkert de är särskilt dyra. Annars går det säkert laga i om man tror det behövs. Att få dem att ta det på garanti efter att du kört med bilen ett tag är nog att betrakta som helt omöjligt, om man inte är extremt len i munnen.Max166 skrev:Förstår det svåra i bevisfrågan med plastskydden under bilen. Har inte varit på någon kant eller transporterat bilen men det är ju min utsaga.
Såg dock i tråden där flera andra hade samma skador hade fått det på garanti lång tid efter leverans.
Givetvis borde jag med facit i hand kollat noggrannare även under bilen, men jag blir förvånad över den totala bristen på goodwill. Trots att två plastbitar som inte kan kosta allt för mycket att tillverka.
Finns det någon risk med att köra med dem skadade? Dvs släpper in smuts/salt genom revorna i plasten?
Jag läste på lite om stänkskydd och det verkar vara ett problem med den här typen som går upp på tröskeln då de vibrerar och skaver lacken. Detta var från andra märken, så inget Tesla unikt alls. Jag skulle plocka bort dem sätta dit en folie och montera tillbaka allt montera annan modell.
Jag kan ju tycka att instruktionen från början borde vara att sätta skyddsfilm.
Re: Besviken på teslas service
Servicen har inte alltid varit så kass. I början blev man behandlad som en kung, med folk som öppnade dörren åt en när man kom. De kände sina kunder med namn. Man blev aldrig ifrågasatt när man lämnade in bilen med en milslång åtgärdslista. Allting åtgärdades alltid utan knussel eller diskussioner. Det försämrades successivt.thnis skrev:Brist på bra service har ju nu pågått ett antal år. Obegripligt att de inte fattar att de kommer att förlora återkommande kunder. Men, jag är ändå lite imponerad av de som har haft mer än 1 Tesla och fortsätter att köpa en Tesla. Om de får ordning på service och på hur man ska behandla kunder så kan jag kanske tänka mig en Tesla igen. Men då med icke amerkansk kvalitet
Jag hade aldrig köpt en andra Tesla om servicen hade varit på samma nivå som den verkar vara idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Besviken på teslas service
Hade nyss bilen på garantiärende. Har absolut ingenting att anmärka, tvärtom. Fantastisk kommunikation, vilja att lösa saker smidigt och en mycket bra serviceupplevelse.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Besviken på teslas service
Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Besviken på teslas service
Och majoriteten, som inte haft nån upplevelse alls har ingen aning.taliz skrev:Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Besviken på teslas service
Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?taliz skrev:Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.
Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.
8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.
Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.
När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Re: Besviken på teslas service
Ahh, det måste ha varit innan Model X så då vet vi anledningen till varför bilen öppnar dörren åt dig!mati skrev:Servicen har inte alltid varit så kass. I början blev man behandlad som en kung, med folk som öppnade dörren åt en när man kom. De kände sina kunder med namn. Man blev aldrig ifrågasatt när man lämnade in bilen med en milslång åtgärdslista. Allting åtgärdades alltid utan knussel eller diskussioner. Det försämrades successivt.
Jag hade aldrig köpt en andra Tesla om servicen hade varit på samma nivå som den verkar vara idag.
Vet att du menar ytterdören till Service Center och känner igen din beskrivning. Jag har inte behövt så mycket service senaste tiden men märkte en förändring när jag inte längre fick en lånebil pga att servicen tog mindre än 2 timmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Besviken på teslas service
Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.NEO skrev:Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?taliz skrev:Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.
Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.
8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.
Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.
När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?
Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Besviken på teslas service
Jodå den smakade fint, blir perfekt som andra bil i hushållet.taliz skrev:Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.NEO skrev:Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?taliz skrev:Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.
Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.
8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.
Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.
När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?
Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
Tesla som fungerar är överlägset bra, varför skulle jag strunta i att köpa Tesla om den är fantastisk när den fungerar? Vägrar köra en e-tron eller liknande för att deras service är bättre (speciellt med dragkrokar)
Även om din bil hade luktat kodynga när du startar ACn hade du haft en ursäkt till varför, att lyssna på dina argument är som att diskutera med Jehovas när de kommer på besök, aldrig saklig.
Re: Besviken på teslas service
Tråden präglas av ganska sakliga inlägg? Faller la inte i smaken för allataliz skrev:Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.NEO skrev:Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?taliz skrev:Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.
Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.
8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.
Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.
När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?
Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
Re: Besviken på teslas service
Aha, så hemligheten för att man skall uppfattas som "saklig" på detta forum är att konstant kritisera och vara negativ, upprepa samma klagomål gång på gång, samt gärna lovorda andra märken så fort tillfälle ges.NEO skrev:Jodå den smakade fint, blir perfekt som andra bil i hushållet.taliz skrev:Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.NEO skrev:Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?taliz skrev:Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.
Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.
8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.
Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.
När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?
Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
Tesla som fungerar är överlägset bra, varför skulle jag strunta i att köpa Tesla om den är fantastisk när den fungerar? Vägrar köra en e-tron eller liknande för att deras service är bättre (speciellt med dragkrokar)
Även om din bil hade luktat kodynga när du startar ACn hade du haft en ursäkt till varför, att lyssna på dina argument är som att diskutera med Jehovas när de kommer på besök, aldrig saklig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Besviken på teslas service
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.
Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt
Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt
Re: Besviken på teslas service
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.NEO skrev:Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.
Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.
Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Besviken på teslas service
Jag är lite intresserad av vad dina chefer/kunder tycker om din inställning till kvalitén på arbete och förbättringar av det? Jag vet att vi bor i Sverige så mellanmjölk är ju normen men någon slags vilja att förbättras bör ju efterfrågas? Om mina leveranser inte är 100% så skäms jag och lägger stor vikt vid att förändra arbetssättet för att det inte skall bli så kasst igen. Ett misstag är helt enkelt ett för mycket och då skall man stå i skamvrån tills man lärt sig vara bättre än så. Eller är det bara när det gäller Tesla du är så förlåtande med upprepade fel?taliz skrev:Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.
Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Om jag måste åka till Tesla med min bil har något som inte skulle fallera redan gjort det, alltså är det inte orimligt att de bör bemöta än ursäktande och rätta till det så fort som möjligt. Tesla verkar ju leverera ut bilar med defekter (t.ex. lackskador) gång på gång, redan efter att de levererat ut en enda sådan bör de ju förändra sina rutiner så att det inte sker igen utan de fixar den redan innan leverans.
Re: Besviken på teslas service
Varför kan de inte påverka?NEO skrev:Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.
Jag upplever servicen som överlag väldigt bra. Nu servar jag ju mina bilar hos Tesla i Schweiz och det är sannolikt en bättre nivå, även här har de dragit ner på ”lyxen” som man upplevde för något år sedan.
Men om de inte kunde påverka så borde ju land inte spela någon roll?
Och det är inte självklart att det är bättre här (i Schweiz). Audi/VW (AMAG) är katastrof.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Besviken på teslas service
https://en.wikipedia.org/wiki/Perfect_i ... my_of_goodOfarligTesla skrev:Jag är lite intresserad av vad dina chefer/kunder tycker om din inställning till kvalitén på arbete och förbättringar av det? Jag vet att vi bor i Sverige så mellanmjölk är ju normen men någon slags vilja att förbättras bör ju efterfrågas? Om mina leveranser inte är 100% så skäms jag och lägger stor vikt vid att förändra arbetssättet för att det inte skall bli så kasst igen. Ett misstag är helt enkelt ett för mycket och då skall man stå i skamvrån tills man lärt sig vara bättre än så. Eller är det bara när det gäller Tesla du är så förlåtande med upprepade fel?taliz skrev:Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.
Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Om jag måste åka till Tesla med min bil har något som inte skulle fallera redan gjort det, alltså är det inte orimligt att de bör bemöta än ursäktande och rätta till det så fort som möjligt. Tesla verkar ju leverera ut bilar med defekter (t.ex. lackskador) gång på gång, redan efter att de levererat ut en enda sådan bör de ju förändra sina rutiner så att det inte sker igen utan de fixar den redan innan leverans.
Kort sagt är min inställning att det inte finns någon mening med att sträva efter perfektion om det inte betalar sig.
Livet handlar om att jobba smart, inte hårt.
För Tesla handlar det om en balansgång. Kostar det mer att ändra rutinerna än ev. negativ påverkan på varumärke och försäljning så låter man dem bestå.
Med det sagt kommer det en tid när vågskålen tippar över, och det har man garanterat koll på. Därav konstanta förbättringar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.