Besviken på teslas service

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Brist på bra service har ju nu pågått ett antal år. Obegripligt att de inte fattar att de kommer att förlora återkommande kunder. Men, jag är ändå lite imponerad av de som har haft mer än 1 Tesla och fortsätter att köpa en Tesla. Om de får ordning på service och på hur man ska behandla kunder så kan jag kanske tänka mig en Tesla igen. Men då med icke amerkansk kvalitet :)
Servicen har inte alltid varit så kass. I början blev man behandlad som en kung, med folk som öppnade dörren åt en när man kom. De kände sina kunder med namn. Man blev aldrig ifrågasatt när man lämnade in bilen med en milslång åtgärdslista. Allting åtgärdades alltid utan knussel eller diskussioner. Det försämrades successivt.
Jag hade aldrig köpt en andra Tesla om servicen hade varit på samma nivå som den verkar vara idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av BrooklynS »

Hade nyss bilen på garantiärende. Har absolut ingenting att anmärka, tvärtom. Fantastisk kommunikation, vilja att lösa saker smidigt och en mycket bra serviceupplevelse.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Och majoriteten, som inte haft nån upplevelse alls har ingen aning.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?

Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.

Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.

8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.

Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.

När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Servicen har inte alltid varit så kass. I början blev man behandlad som en kung, med folk som öppnade dörren åt en när man kom. De kände sina kunder med namn. Man blev aldrig ifrågasatt när man lämnade in bilen med en milslång åtgärdslista. Allting åtgärdades alltid utan knussel eller diskussioner. Det försämrades successivt.
Jag hade aldrig köpt en andra Tesla om servicen hade varit på samma nivå som den verkar vara idag.
Ahh, det måste ha varit innan Model X så då vet vi anledningen till varför bilen öppnar dörren åt dig! ;)
Vet att du menar ytterdören till Service Center och känner igen din beskrivning. Jag har inte behövt så mycket service senaste tiden men märkte en förändring när jag inte längre fick en lånebil pga att servicen tog mindre än 2 timmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

NEO skrev:
taliz skrev:
Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?

Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.

Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.

8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.

Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.

När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.

Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?

Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?

Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.

Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.

8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.

Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.

När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.

Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?

Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
Jodå den smakade fint, blir perfekt som andra bil i hushållet.

Tesla som fungerar är överlägset bra, varför skulle jag strunta i att köpa Tesla om den är fantastisk när den fungerar? Vägrar köra en e-tron eller liknande för att deras service är bättre (speciellt med dragkrokar)

Även om din bil hade luktat kodynga när du startar ACn hade du haft en ursäkt till varför, att lyssna på dina argument är som att diskutera med Jehovas när de kommer på besök, aldrig saklig.
Användarvisningsbild
Hogwartz
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jul 2019 15:53
Ort: Katrineholm

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Hogwartz »

taliz skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?

Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.

Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.

8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.

Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.

När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.

Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?

Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
Tråden präglas av ganska sakliga inlägg? Faller la inte i smaken för alla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

NEO skrev:
taliz skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
Det är som vanligt, de som haft dåliga upplevelser tar varje chans att skriva om det.
De som haft bra upplevelser skriver inget.
Inte riktigt sant, när har du hört Tars klaga på service?

Du kan ju PMa och fråga hur han har upplevt service hos Tesla med sina senaste 4 bilar, du blir nog förvånad över vilket skämt service är.

Jag skriver definitivt inte varje gång, men jag tycker det är skandal att man lämnar ut bilar som genomgått Teslas egna tekniska inspektioner och bilarna är fallfärdiga.

8/10 när man är på service centret så hör man missnöjet bland kunderna, inte en tillfällighet.

Hämtade ut en ny I3a förra veckan: BMW tårta, avtäckning i en fancy lokal med genomgång av bilen. Och att de bokat in den på gratis första service.

När jag köpte min splitternya XP100DL för 1.079.000kr i september 2019 var leveransen utomhus i regn, jag kunde inte ens se om lacken hade skador eftersom bilen var våt. Blev inte erbjuden en kopp kaffe, utan frågades om jag haft Tesla innan, svarade ja och fick beskedet att kolla igenom och ropa om jag behövde hjälp.
Jo, jag har faktiskt sett Tars klaga också. Men han håller det på en respektabel nivå, inte som vissa andra som stämmer in i klagosången så fort det ges tillfälle. Blir lite tröttsamt att höra samma dravel om och om och om igen.

Om det nu vore så katastrofalt dåligt som du hävdar är det ju väldigt konstigt att du fortsätter köpa Tesla efter Tesla. Smakade inte tårtan på BMW tillräckligt bra?

Själv har jag besökt SC 3ggr. All kommunikation har funkat klockrent, jag fick lånebil när besöket skulle ta över 4h. De andra två gångerna tog det 1h, och då passade jag på att provköra S och X.
Jodå den smakade fint, blir perfekt som andra bil i hushållet.

Tesla som fungerar är överlägset bra, varför skulle jag strunta i att köpa Tesla om den är fantastisk när den fungerar? Vägrar köra en e-tron eller liknande för att deras service är bättre (speciellt med dragkrokar)

Även om din bil hade luktat kodynga när du startar ACn hade du haft en ursäkt till varför, att lyssna på dina argument är som att diskutera med Jehovas när de kommer på besök, aldrig saklig.
Aha, så hemligheten för att man skall uppfattas som "saklig" på detta forum är att konstant kritisera och vara negativ, upprepa samma klagomål gång på gång, samt gärna lovorda andra märken så fort tillfälle ges.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av NEO »

Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Jag är lite intresserad av vad dina chefer/kunder tycker om din inställning till kvalitén på arbete och förbättringar av det? Jag vet att vi bor i Sverige så mellanmjölk är ju normen men någon slags vilja att förbättras bör ju efterfrågas? Om mina leveranser inte är 100% så skäms jag och lägger stor vikt vid att förändra arbetssättet för att det inte skall bli så kasst igen. Ett misstag är helt enkelt ett för mycket och då skall man stå i skamvrån tills man lärt sig vara bättre än så. Eller är det bara när det gäller Tesla du är så förlåtande med upprepade fel?

Om jag måste åka till Tesla med min bil har något som inte skulle fallera redan gjort det, alltså är det inte orimligt att de bör bemöta än ursäktande och rätta till det så fort som möjligt. Tesla verkar ju leverera ut bilar med defekter (t.ex. lackskador) gång på gång, redan efter att de levererat ut en enda sådan bör de ju förändra sina rutiner så att det inte sker igen utan de fixar den redan innan leverans.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av jpetters »

NEO skrev:
Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.
Varför kan de inte påverka?

Jag upplever servicen som överlag väldigt bra. Nu servar jag ju mina bilar hos Tesla i Schweiz och det är sannolikt en bättre nivå, även här har de dragit ner på ”lyxen” som man upplevde för något år sedan.
Men om de inte kunde påverka så borde ju land inte spela någon roll?
Och det är inte självklart att det är bättre här (i Schweiz). Audi/VW (AMAG) är katastrof.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Jag är lite intresserad av vad dina chefer/kunder tycker om din inställning till kvalitén på arbete och förbättringar av det? Jag vet att vi bor i Sverige så mellanmjölk är ju normen men någon slags vilja att förbättras bör ju efterfrågas? Om mina leveranser inte är 100% så skäms jag och lägger stor vikt vid att förändra arbetssättet för att det inte skall bli så kasst igen. Ett misstag är helt enkelt ett för mycket och då skall man stå i skamvrån tills man lärt sig vara bättre än så. Eller är det bara när det gäller Tesla du är så förlåtande med upprepade fel?

Om jag måste åka till Tesla med min bil har något som inte skulle fallera redan gjort det, alltså är det inte orimligt att de bör bemöta än ursäktande och rätta till det så fort som möjligt. Tesla verkar ju leverera ut bilar med defekter (t.ex. lackskador) gång på gång, redan efter att de levererat ut en enda sådan bör de ju förändra sina rutiner så att det inte sker igen utan de fixar den redan innan leverans.
https://en.wikipedia.org/wiki/Perfect_i ... my_of_good

Kort sagt är min inställning att det inte finns någon mening med att sträva efter perfektion om det inte betalar sig.
Livet handlar om att jobba smart, inte hårt.

För Tesla handlar det om en balansgång. Kostar det mer att ändra rutinerna än ev. negativ påverkan på varumärke och försäljning så låter man dem bestå.
Med det sagt kommer det en tid när vågskålen tippar över, och det har man garanterat koll på. Därav konstanta förbättringar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Perfect_i ... my_of_good

Kort sagt är min inställning att det inte finns någon mening med att sträva efter perfektion om det inte betalar sig.
Livet handlar om att jobba smart, inte hårt.

För Tesla handlar det om en balansgång. Kostar det mer att ändra rutinerna än ev. negativ påverkan på varumärke och försäljning så låter man dem bestå.
Med det sagt kommer det en tid när vågskålen tippar över, och det har man garanterat koll på. Därav konstanta förbättringar.
Att sträva efter att bli bättre innebär inte att man jobbar hårt, det är snarare att jobba smart därför att göra samma misstag om och om igen är rätt korkat. Det är de som inte vill förbättra sig som tvingas jobba hårt för de sitter där med gammal kunskap och försöker lösa moderna problem. Dessutom är det ju så att sitta vid nuvarande nivå och inte försöka förbättra gör bara att man hamnar efter alla andra till sist, självklart skall man dock prioritera förbättringarna i rätt ordning. Det handlar helt enkelt om en inställningsfråga, vill man bli bättre eller inte? På sättet du argumenterar har i var fall jag fått uppfattningen att du inte vill ha förbättringar.

Och jag förstår ju varför Tesla gör som de gör, men det förändrar inte faktumet att det är dålig service till kunderna att göra så (tvinga dem att lämna in en splitterny bil på reparation). Sen tror jag inte det är domedag över det hela och de kommer konka imorn av det men som kund tänker jag självklart kräva mer. På samma sätt som mina kunder bör kräva att det jag lämnar ifrån mig är korrekt när de betalar tusenlappar per timme för det. Misstag kommer ju dock alltid ske och ber man då om ursäkt för det och löser problemet så blir folk oftast ändå nöjda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Om mina leveranser inte är 100% så skäms jag och lägger stor vikt vid att förändra arbetssättet för att det inte skall bli så kasst igen. Ett misstag är helt enkelt ett för mycket och då skall man stå i skamvrån tills man lärt sig vara bättre än så
Misstag kan ske. Det vet alla. Det händer hela tiden, och saker kan gå sönder också. Och så ringer kunderna och är inte sällan uppriktigt förbannade. Det behöver inte ens vara mitt fel, men det vet ju inte kunderna. De ser bara att varan eller tjänsten de köpt av mig inte fungerar. Som leverantör av en vara eller tjänst känner jag ett ansvar. Det är ju mina grejer som jag har utvecklat. De ska f*n fungera. Det är mitt ansvar att lösa det när de inte gör det. Visst är det jobbigt ibland, skitjobbigt till och med. Men att sitta och skylla ifrån sig är inget alternativ. Att byta eller åtgärda saker på goodwill är många gånger bättre än att förklara för kunden att man tyvärr inte kan göra nånting eftersom garantitiden har gått ut. Det finns nämligen ingen bättre känsla än när en kund hör av sig efteråt och tackar för den snabba hjälpen. Då vet man att man har gjort ett bra jobb, trots att det tyvärr gick fel nånstans. Kunden är nöjd och kommer förhoppningsvis rekommendera mig vidare.
Det tjänar jag på, och det tjänar kunden på. Det är inget konstigt tycker jag. Men tyvärr glöms det allt för ofta bort när företagen växer sig för stora.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Men att sitta och skylla ifrån sig är inget alternativ. Att byta eller åtgärda saker på goodwill är många gånger bättre än att förklara för kunden att man tyvärr inte kan göra nånting eftersom garantitiden har gått ut. Det finns nämligen ingen bättre känsla än när en kund hör av sig efteråt och tackar för den snabba hjälpen. Då vet man att man har gjort ett bra jobb, trots att det tyvärr gick fel nånstans. Kunden är nöjd och kommer förhoppningsvis rekommendera mig vidare.
Det tjänar jag på, och det tjänar kunden på. Det är inget konstigt tycker jag. Men tyvärr glöms det allt för ofta bort när företagen växer sig för stora.
Tyvärr kommer det ju fler och fler som utnyttjar dig ju större du blir och då kan det bli dyrt om man inte är hård. Har inget med Tesla att göra egentligen utan mer om varför det försvinner när företagen växer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Men att sitta och skylla ifrån sig är inget alternativ. Att byta eller åtgärda saker på goodwill är många gånger bättre än att förklara för kunden att man tyvärr inte kan göra nånting eftersom garantitiden har gått ut. Det finns nämligen ingen bättre känsla än när en kund hör av sig efteråt och tackar för den snabba hjälpen. Då vet man att man har gjort ett bra jobb, trots att det tyvärr gick fel nånstans. Kunden är nöjd och kommer förhoppningsvis rekommendera mig vidare.
Det tjänar jag på, och det tjänar kunden på. Det är inget konstigt tycker jag. Men tyvärr glöms det allt för ofta bort när företagen växer sig för stora.
Tyvärr kommer det ju fler och fler som utnyttjar dig ju större du blir och då kan det bli dyrt om man inte är hård. Har inget med Tesla att göra egentligen utan mer om varför det försvinner när företagen växer.
Visst, men det är ju alltid en avvägning man gör. Har jag råd att förlora en kund eller inte?
Jag märker ju om en kund bara är gnällig eller om det verkligen är fel nånstans. Och även en gnällig kund kan man inte sällan hålla på avstånd genom att vara lite tillmötesgående.
Och sen är det ju som OfarligTesla skrev ovan. Man strävar efter att bli bättre och att produkterna blir bättre. Den yttersta målsättningen är naturligtvis att ingenting behöver åtgärdas på garanti eller goodwill, helt enkelt eftersom kvalitén har blivit så bra. När jag inser att ett visst fel återkommer hela tiden så fixar jag ju felet i själva produkten. Kunderna utnyttjar ju inte min service bara för att den är bra utan de gör det främst när de har fått problem som de aldrig hade fått om produkten hade fungerat som det var tänkt.
Och skulle det otänkbara hända att man levererar en bristfällig vara, med produktionsfel eller så, då kryper man till korset och byter ut den omedelbums. Hände oss precis förra veckan. Pinsamt, men shit happens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Perfect_i ... my_of_good

Kort sagt är min inställning att det inte finns någon mening med att sträva efter perfektion om det inte betalar sig.
Livet handlar om att jobba smart, inte hårt.

För Tesla handlar det om en balansgång. Kostar det mer att ändra rutinerna än ev. negativ påverkan på varumärke och försäljning så låter man dem bestå.
Med det sagt kommer det en tid när vågskålen tippar över, och det har man garanterat koll på. Därav konstanta förbättringar.
Att sträva efter att bli bättre innebär inte att man jobbar hårt, det är snarare att jobba smart därför att göra samma misstag om och om igen är rätt korkat. Det är de som inte vill förbättra sig som tvingas jobba hårt för de sitter där med gammal kunskap och försöker lösa moderna problem. Dessutom är det ju så att sitta vid nuvarande nivå och inte försöka förbättra gör bara att man hamnar efter alla andra till sist, självklart skall man dock prioritera förbättringarna i rätt ordning. Det handlar helt enkelt om en inställningsfråga, vill man bli bättre eller inte? På sättet du argumenterar har i var fall jag fått uppfattningen att du inte vill ha förbättringar.

Och jag förstår ju varför Tesla gör som de gör, men det förändrar inte faktumet att det är dålig service till kunderna att göra så (tvinga dem att lämna in en splitterny bil på reparation). Sen tror jag inte det är domedag över det hela och de kommer konka imorn av det men som kund tänker jag självklart kräva mer. På samma sätt som mina kunder bör kräva att det jag lämnar ifrån mig är korrekt när de betalar tusenlappar per timme för det. Misstag kommer ju dock alltid ske och ber man då om ursäkt för det och löser problemet så blir folk oftast ändå nöjda.
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av point1 »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
Ja nu är väl Tesla så långt ifrån någon form av service som fungerar tillräckligt bra. Iaf om man pratar Teslas egna verkstäder som är omöjliga att få tag på. Däremot så har iaf min kontakt med den av Tesla auktoriserade skadeverkstaden fungerat bra, de går både att ringa och SMS:a med. Så kanske om Tesla kunde nå upp till en nivå av något som liknar en tvåvägskommunikation så vore det ju ett stort steg framåt. Nu har jag haft tur med min Model 3 att den bara behövt åka in en gång för att fixa ett garantiärende, hade det varit lika många verkstadsbesök som med min tidigare Model S hade jag blivit galen om det fungerade så här osmidigt.
taliz skrev:
NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Ja men det är ju inte på grund av den bra servicen folk kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Bjelke »

point1 skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
Ja nu är väl Tesla så långt ifrån någon form av service som fungerar tillräckligt bra. Iaf om man pratar Teslas egna verkstäder som är omöjliga att få tag på. Däremot så har iaf min kontakt med den av Tesla auktoriserade skadeverkstaden fungerat bra, de går både att ringa och SMS:a med. Så kanske om Tesla kunde nå upp till en nivå av något som liknar en tvåvägskommunikation så vore det ju ett stort steg framåt. Nu har jag haft tur med min Model 3 att den bara behövt åka in en gång för att fixa ett garantiärende, hade det varit lika många verkstadsbesök som med min tidigare Model S hade jag blivit galen om det fungerade så här osmidigt.
taliz skrev:
NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Ja men det är ju inte på grund av den bra servicen folk kommer tillbaka.
Du menar dom som stängde av telefonerna, tog bort sina mailadresser och hänvisade till en app som inte
fungerade ännu? Och det för bara ett år sedan... jo Tesla är jätteballt ibland :lol:
Och tror vi att dom kommunicerade ut att telefoner och Mail funkade igen några månader senare? ...... nix...
Jag fick åka ner 27 mil enbart för att visa upp några fel på min sprillans nya P100DL... Jösses.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av point1 »

Bjelke skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
Ja nu är väl Tesla så långt ifrån någon form av service som fungerar tillräckligt bra. Iaf om man pratar Teslas egna verkstäder som är omöjliga att få tag på. Däremot så har iaf min kontakt med den av Tesla auktoriserade skadeverkstaden fungerat bra, de går både att ringa och SMS:a med. Så kanske om Tesla kunde nå upp till en nivå av något som liknar en tvåvägskommunikation så vore det ju ett stort steg framåt. Nu har jag haft tur med min Model 3 att den bara behövt åka in en gång för att fixa ett garantiärende, hade det varit lika många verkstadsbesök som med min tidigare Model S hade jag blivit galen om det fungerade så här osmidigt.
taliz skrev:
NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Ja men det är ju inte på grund av den bra servicen folk kommer tillbaka.
Du menar dom som stängde av telefonerna, tog bort sina mailadresser och hänvisade till en app som inte
fungerade ännu? Och det för bara ett år sedan... jo Tesla är jätteballt ibland :lol:
Och tror vi att dom kommunicerade ut att telefoner och Mail funkade igen några månader senare? ...... nix...
Jag fick åka ner 27 mil enbart för att visa upp några fel på min sprillans nya P100DL... Jösses.
Nej, eller jag fattar inte vad du menar? Jag pratar om att skadeverkstaden (som inte ägs av Tesla) har en bra kommunikation, du pratar om Teslas ServiceCenter, vilket jag också pratar om, men i negativa ordalag. Men du kanske bara citerar fel eller misstolkar mig?
Skriv svar