Besviken på teslas service

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av point1 »

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
Ja nu är väl Tesla så långt ifrån någon form av service som fungerar tillräckligt bra. Iaf om man pratar Teslas egna verkstäder som är omöjliga att få tag på. Däremot så har iaf min kontakt med den av Tesla auktoriserade skadeverkstaden fungerat bra, de går både att ringa och SMS:a med. Så kanske om Tesla kunde nå upp till en nivå av något som liknar en tvåvägskommunikation så vore det ju ett stort steg framåt. Nu har jag haft tur med min Model 3 att den bara behövt åka in en gång för att fixa ett garantiärende, hade det varit lika många verkstadsbesök som med min tidigare Model S hade jag blivit galen om det fungerade så här osmidigt.
taliz skrev:
NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Ja men det är ju inte på grund av den bra servicen folk kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Bjelke »

point1 skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
Ja nu är väl Tesla så långt ifrån någon form av service som fungerar tillräckligt bra. Iaf om man pratar Teslas egna verkstäder som är omöjliga att få tag på. Däremot så har iaf min kontakt med den av Tesla auktoriserade skadeverkstaden fungerat bra, de går både att ringa och SMS:a med. Så kanske om Tesla kunde nå upp till en nivå av något som liknar en tvåvägskommunikation så vore det ju ett stort steg framåt. Nu har jag haft tur med min Model 3 att den bara behövt åka in en gång för att fixa ett garantiärende, hade det varit lika många verkstadsbesök som med min tidigare Model S hade jag blivit galen om det fungerade så här osmidigt.
taliz skrev:
NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Ja men det är ju inte på grund av den bra servicen folk kommer tillbaka.
Du menar dom som stängde av telefonerna, tog bort sina mailadresser och hänvisade till en app som inte
fungerade ännu? Och det för bara ett år sedan... jo Tesla är jätteballt ibland :lol:
Och tror vi att dom kommunicerade ut att telefoner och Mail funkade igen några månader senare? ...... nix...
Jag fick åka ner 27 mil enbart för att visa upp några fel på min sprillans nya P100DL... Jösses.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av point1 »

Bjelke skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ditt tidigare inlägg fick det att låta som att det enda acceptabla var att sträva efter perfektion. För mig handlar allt om resultat. Når man sina mål är det inte säkert att ännu större arbetsinsats ger bättre avkastning. Men når man inte sina mål, då behöver man förstås anstränga sig mer.

Man kan inte både äta kakan och behålla den.
Ponera att Tesla ändrade rutinerna så att man kontrollerade och åtgärdade alla bilar riktigt noga innan leverans. Priset för varje bil ökar då med säg 10%. Skulle det vara bättre?
Med det sagt så förbättrar de ju sig konstant, i takt med att volymerna ökar får man större marginaler att jobba med och därmed utrymme att förbättra sig ytterligare.
Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
Ja nu är väl Tesla så långt ifrån någon form av service som fungerar tillräckligt bra. Iaf om man pratar Teslas egna verkstäder som är omöjliga att få tag på. Däremot så har iaf min kontakt med den av Tesla auktoriserade skadeverkstaden fungerat bra, de går både att ringa och SMS:a med. Så kanske om Tesla kunde nå upp till en nivå av något som liknar en tvåvägskommunikation så vore det ju ett stort steg framåt. Nu har jag haft tur med min Model 3 att den bara behövt åka in en gång för att fixa ett garantiärende, hade det varit lika många verkstadsbesök som med min tidigare Model S hade jag blivit galen om det fungerade så här osmidigt.
taliz skrev:
NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Ja men det är ju inte på grund av den bra servicen folk kommer tillbaka.
Du menar dom som stängde av telefonerna, tog bort sina mailadresser och hänvisade till en app som inte
fungerade ännu? Och det för bara ett år sedan... jo Tesla är jätteballt ibland :lol:
Och tror vi att dom kommunicerade ut att telefoner och Mail funkade igen några månader senare? ...... nix...
Jag fick åka ner 27 mil enbart för att visa upp några fel på min sprillans nya P100DL... Jösses.
Nej, eller jag fattar inte vad du menar? Jag pratar om att skadeverkstaden (som inte ägs av Tesla) har en bra kommunikation, du pratar om Teslas ServiceCenter, vilket jag också pratar om, men i negativa ordalag. Men du kanske bara citerar fel eller misstolkar mig?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av NEO »

bjelkekingen skrev:
Du menar dom som stängde av telefonerna, tog bort sina mailadresser och hänvisade till en app som inte
fungerade ännu? Och det för bara ett år sedan... jo Tesla är jätteballt ibland :lol:
Och tror vi att dom kommunicerade ut att telefoner och Mail funkade igen några månader senare? ...... nix...
Jag fick åka ner 27 mil enbart för att visa upp några fel på min sprillans nya P100DL... Jösses.
2EBF6DEC-8E00-44A8-A14F-5717B7A3FC09.jpeg
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Jwe »

Så länge man inte har någon nämnvärd konkurrens avseende produkten, kan man lämna den servicenivå man tycker är ok utan att bry sig om kunderna.
Så fungerar det i monopolsammanhang. (Undantag Systemet?!)
När seriösa alternativ dyker upp blir det med automatik en helt annan situation.
Kanske minns kunderna och röstar med fötterna även om företaget bättrar sig under galgen. Så försvann det företaget.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 365
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av d3marcus »

Sant. Men ett annat problem är att Teslaägare tenderar att ha en omogen fanrelation till Tesla istället för att applicera kritiskt tänkande. Det gör att Tesla på kort sikt klarar sig med sin usla kundservice men på lång sikt är det naturligtvis förödande för företaget.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av MangeT »

Har alltid fått bra service när jag behövt hjälp med garantiärenden eller bara service men visst var det nästan ett år sedan senast.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Delta »

Har kört Tesla sedan 2014 och tror helt enkelt att bolaget bestämt sig för att behålla de "normala" kunderna och sålla bort de bortskämda "gnällspikarna". Man har krav på sig att gå med vinst och gnälliga kunder är inte vinstgivande. :arrow: :arrow: :arrow:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Bjelke »

point1 skrev:
Bjelke skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:

Ja det är klart strävan efter perfektion är det enda acceptabla, för annars hamnar man som sagt sist över tid. I en värld av ständig förbättring kan man inte sätta sig ned och säga att ”nu kan jag slappna av och aldrig förbättra något igen”, för då blir man som sagt omsprungen av andra. Så oavsett hur långt man har kommit så måste man alltid ha siktet på det perfekta för det är först då man kan vara säker på att ingen går om. Når man sina mål ett år måste målen sättas högre nästa år för att man skall behålla distans till andra, däremot måste man såklart ta saker och ting i rätt ordning så det görs på det mest effektiva sättet. Det är ju lite det som har varit Teslas framgångssaga, de sätter ju mål som inte kommer kunna uppnås ens om allas arbete görs perfekt. Personligen kan jag säga att jag har nog aldrig gjort någonting och sedan suttit och varit nöjd över det utan jag fokuserar istället på vad som måste göras bättre nästa gång, även om resultatet placerat mig på första plats.

Det spelar som sagt ingen roll vilken rationalitet Tesla har bakom sina beslut om de resulterar i dålig service, som kund har man nämligen rätt att kräva mer och det är resultatet som är det enda viktiga. Det du tänker på angående rationalitet och kostnader är sådant en aktieägare bör bry sig om, inte en kund. Som kund är det nämligen väldigt enkelt, man har betalat för en produkt (eller tjänst) och då bör man förvänta sig att leverantören har gjort sitt yttersta för att den är korrekt vid leverans. Skulle det vara så att den efter en tid slutat att fungerar som utlovat så är det fullt rimligt att man som kund förväntar sig en ursäktande ton från leverantören och att de löser problemet snabbt och smidigt.

Att ställa sådana krav är inte bara rimligt utan dessutom önskvärt ur ett kundperspektiv, det är nämligen sådana krav som ger incitament till förbättring.
Ok, då har vi olika filosofi. När jag bedömer att något är tillräckligt bra så går jag vidare till nästa grej. Jag sitter inte och filar på saker i onödan när det finns annat som lönar sig bättre.

"Dålig service" är ju något subjektivt. Det du upplever som dåligt kan en annan uppleva som helt ok. Du förväntar dig perfektion, men det gör långt ifrån alla.
Ja nu är väl Tesla så långt ifrån någon form av service som fungerar tillräckligt bra. Iaf om man pratar Teslas egna verkstäder som är omöjliga att få tag på. Däremot så har iaf min kontakt med den av Tesla auktoriserade skadeverkstaden fungerat bra, de går både att ringa och SMS:a med. Så kanske om Tesla kunde nå upp till en nivå av något som liknar en tvåvägskommunikation så vore det ju ett stort steg framåt. Nu har jag haft tur med min Model 3 att den bara behövt åka in en gång för att fixa ett garantiärende, hade det varit lika många verkstadsbesök som med min tidigare Model S hade jag blivit galen om det fungerade så här osmidigt.
taliz skrev:
NEO skrev:
Om Tesla hade varit mer tillmötesgående och tagit emot konstruktiv kritik och förbättrat sin serviceorganisation genom åren hade kunderna strömmat och förstagångsägare hade kommit tillbaka. Istället väljer man den amerikanska vägen och struntar fullständigt i kunderna, personalomsättningen på servicesidan är extrem, faktiskt synd om de som jobbar där, för de kan inte påverka även om de velat.

Jag kommer fortsätta att klaga när de gör fel, och rosa när de gör rätt :)
Fast.... kunderna strömmar ju bokstavligen in, och förstagångsägare kommer tillbaka gång på gång. Finns gott om dem här på forumet. Du själv är ju ett exempel.
De har också enligt ägarundersökningar(var det ams/mestmotor?) de mest nöjda kunderna när det kommer till service.
Dvs det är nog din färgade upplevelse du återspeglar, inte verkligheten för de flesta.

Med det sagt så är det förstås inte fel att klaga, men det blir tröttsamt när samma människor skriver samma klagomål om och om igen, så fort en ny tråd startat.
Ja men det är ju inte på grund av den bra servicen folk kommer tillbaka.
Du menar dom som stängde av telefonerna, tog bort sina mailadresser och hänvisade till en app som inte
fungerade ännu? Och det för bara ett år sedan... jo Tesla är jätteballt ibland :lol:
Och tror vi att dom kommunicerade ut att telefoner och Mail funkade igen några månader senare? ...... nix...
Jag fick åka ner 27 mil enbart för att visa upp några fel på min sprillans nya P100DL... Jösses.
Nej, eller jag fattar inte vad du menar? Jag pratar om att skadeverkstaden (som inte ägs av Tesla) har en bra kommunikation, du pratar om Teslas ServiceCenter, vilket jag också pratar om, men i negativa ordalag. Men du kanske bara citerar fel eller misstolkar mig?
Sorry, jag hängde kvar vid pratet om Teslas egna (SC alltså), och håller alltså med om kritiken där...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Zalman3 »

Delta skrev:
Har kört Tesla sedan 2014 och tror helt enkelt att bolaget bestämt sig för att behålla de "normala" kunderna och sålla bort de bortskämda "gnällspikarna". Man har krav på sig att gå med vinst och gnälliga kunder är inte vinstgivande. :arrow: :arrow: :arrow:
Klart smart!
Skicka dom gnälliga kunderna till nån annan!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av BrooklynS »

Men det är verkligen inget problem att komma i kontakt med verkstäderna längre. När alla skulle ha verkstadstid för imma i bakljusen på sina M3-or och det fanns tre verkstäder i Sverige så blev det överfullt. Frågan är om det var Teslas fel eller gnällspikarna.

Nå, imman for ju ut genom ventilationshålet och det lugnade ned sig efter de första panikmånaderna.

Jag tror också att det görs rätt stora hönor av fjädrarna här.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Men det är verkligen inget problem att komma i kontakt med verkstäderna längre. När alla skulle ha verkstadstid för imma i bakljusen på sina M3-or och det fanns tre verkstäder i Sverige så blev det överfullt. Frågan är om det var Teslas fel eller gnällspikarna.

Nå, imman for ju ut genom ventilationshålet och det lugnade ned sig efter de första panikmånaderna.

Jag tror också att det görs rätt stora hönor av fjädrarna här.
Menar du att folk åkt till service för att de haft imma i bakljusen vid några enstaka tillfällen? Jag trodde att De åkte in för att det konstant var vatten i lyktorna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av LarsL »

Jag har fått lika bra service på Tesla som på andra verkstäder. Stort plus att det går att boka tid via app så man slipper ringa eller åka in till dem för att få en tid. Liten nackdel att mekanikern inte lämnar mer feedback under servicen när bilen är inne länge tex beställt delar, delarna har kommit bort, beställer nya osv.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Zalman3 »

Jag har fått lika bra service hos Tesla som hos Toyota.
Men hos Audi var det en massa tjafs om service mest hela tiden.

Tror på ett enormt lyft för Tesla i Norrland nu med service i Umeå.
Ska man i Norrland ha mera än 50kW laddning, då är det Teslas SuC som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Besviken på teslas service

Inlägg av Verdi »

Jag tycker det är både och jämfört med BMW som jag också har.

+ Man kan boka och boka av/om via appen.
+ Gratis lånebil om det behövs.
+ Trevlig och tillmötesgående personal.

- Dålig kommunikation/brist på feedback. Åkte dit en gång för att hämta bilen som överenskommet på eftermiddagen men då var bilen inte klar och jag fick åka hem igen.
- Slarv. Mina vita säten var alldeles smutsiga en gång. Gick inte att få stygnen helt rena efteråt.
- En bit att åka. Tar 50 minuter enkel väg. Och så får man passa sig för rusningstrafiken på eftermiddagen.
- Oerfaren personal. Ofta så lämnar man bilen till nån som gör typ första dagen på jobbet.
- En viss fyrkantighet. Märks att personalen inte får ta egna beslut utan allt styrs uppifrån. T ex blev jag mycket besviken när jag inte fick nya drivavaxlar till min förra bil (vibrationer deluxe) trots att jag mer eller mindre blivit lovad det på telefon innan.


Rent generellt märks det att det är en omogen organisation med stor personalomsättning som fungerar lite annorlunda än en traditionell verkstad.
Skriv svar