Tesla M3 förbättingar?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Det ska det ju inte heller eftersom Model 3 är en mellanklassare med relativt stora hjul.
Hade Model 3 haft 16" med 55-profil likt Volvon så hade den nog varit noterbart tystare.
Samtidigt har den en väldigt luftig kupé med stora glasytor som inte direkt hjälper akustiken.
Ne men den skall ju inte heller vara i kompaktklassen som en A3 är. Den är ju helt klart dålig för sin klass.
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av FinaFisken »

nx00 skrev:
Vet inte om dubbelglas hjälper, tror det mesta av ljudet kommer från stötdämparna ut i chassit. Luftfjädring hade nog gjort stor skillnad.
Dubbelglas borde om inte annat isolera bättre mot kyla och värme och därmed förbättra räckvidden.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
Tycker den är sämre än förra generationens A4/3-serie när det kommer till ljudnivå osv. Tesla har ju dessutom uppgraderat den punkten senaste året enligt Elon så den bör helt klart jämföras med nuvarande modeller.

Just ljud från andra bilar på motorvägen är en av dens sämsta aspekter men även vindljud är ju en svaghet. Där kan man ju hoppas att akustikglasen kan ta upp den till en okej nivå iaf.

Luftfjädringen som skulle komma hade nog inte suttit helt fel heller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
Tycker den är sämre än förra generationens A4/3-serie när det kommer till ljudnivå osv. Tesla har ju dessutom uppgraderat den punkten senaste året enligt Elon så den bör helt klart jämföras med nuvarande modeller.

Just ljud från andra bilar på motorvägen är en av dens sämsta aspekter men även vindljud är ju en svaghet. Där kan man ju hoppas att akustikglasen kan ta upp den till en okej nivå iaf.

Luftfjädringen som skulle komma hade nog inte suttit helt fel heller.
Rullade dom på 18"?
Var väl att dom täppte igen hålet till bagaget.

I min bil är det inte mkt vindljud eller ljud från andra bilar, däremot däckbuller på grov asfalt.

Luftfjädring är väl ev. på G till Y. 3an var det väl tidigt rykten om, men den är väl inte förberedd för det likt Y. Tror inte det kommer till 3an. Och Y blir kanske bara bak, för nivåreglering typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Rullade dom på 18"?
Var väl att dom täppte igen hålet till bagaget.

I min bil är det inte mkt vindljud eller ljud från andra bilar, däremot däckbuller på grov asfalt.

Luftfjädring är väl ev. på G till Y. 3an var det väl tidigt rykten om, men den är väl inte förberedd för det likt Y. Tror inte det kommer till 3an. Och Y blir kanske bara bak, för nivåreglering typ.
Japp, 18/19 tum. Skall dock erkänna att just däckbullret gått ner en del nu när jag kommit upp i kanske 120-150 mil på sommardäcken.

Tycker man får mycket vindljud från A-pelarna när man ligger vid 130-140 km/h (speciellt vid motvind). Skall tydligen ha något att göra med turbulens för luften går igenom det, sätter man igen hålet vid botten går det ner mycket.

Sen är det ljudläckaget från omgivningen som är rätt mycket tycker jag. Det är nog nästan det värsta tycker jag, en del kommer nog av att de byggde den som ett akvarie jämfört med Model S. Här hjälper nog akustikglasen som sagt.
Verdi

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
Tycker den är sämre än förra generationens A4/3-serie när det kommer till ljudnivå osv. Tesla har ju dessutom uppgraderat den punkten senaste året enligt Elon så den bör helt klart jämföras med nuvarande modeller.

Just ljud från andra bilar på motorvägen är en av dens sämsta aspekter men även vindljud är ju en svaghet. Där kan man ju hoppas att akustikglasen kan ta upp den till en okej nivå iaf.

Luftfjädringen som skulle komma hade nog inte suttit helt fel heller.
Har inte kört nya 3-serien men den ska vara kraftigt förbättrad när det gäller buller jämfört med förra generationen som kunde vara rejält bullrig med sina RFT-däck.

Det här med att man hör andra bilar supertydligt tycker jag också stämmer för Model S. Har man en bil med dubbdäck framför sig hör man jättetydligt rasslet mot asfalten. Det har jag aldrig varit med om förut. Eller när man ligger på motorväg och det är lite blött. Då hör man rejält med oljud från andra bilars däck. Så nog finns det saker att göra vad gäller ljuddämpning. En del beror nog dock på att dörrarna är karmlösa. Är nog svårare att få till bra dämpning då.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Har inte kört nya 3-serien men den ska vara kraftigt förbättrad när det gäller buller jämfört med förra generationen som kunde vara rejält bullrig med sina RFT-däck.

Det här med att man hör andra bilar supertydligt tycker jag också stämmer för Model S. Har man en bil med dubbdäck framför sig hör man jättetydligt rasslet mot asfalten. Det har jag aldrig varit med om förut. Eller när man ligger på motorväg och det är lite blött. Då hör man rejält med oljud från andra bilars däck. Så nog finns det saker att göra vad gäller ljuddämpning. En del beror nog dock på att dörrarna är karmlösa. Är nog svårare att få till bra dämpning då.
Ja gamla 3-serien var ju exakt samma som 1-serien fast större, jag hade en 1-serie i typ 3 månader så testade den en del. Nu verkar de gett 3-serien extra kärlek på många sätt och vis.

Precis, även S lider av problemet men det är dock ännu värre i 3an. Tror inte det bara är karmlösa dörrar som är problemet även om det gissningsvis blir svårare då.

Nu när mina sommardäck verkar slitits en del önskar jag inte att jag tog med mig brusreducerande hörlurar när jag sitter i bilen iaf. Så det är ju ett framsteg iaf, samtidigt gjorde jag sällan det alls i vår S och när vi hade den led jag av kraftigare ljudkänslighet. Så det är markant skillnad mellan dem.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:
En massa stavfel på Skodas sida. Har de ingen kurrekturläsare längre?
Finns alltid utrymme för förbättringar ;) :roll: 8-)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

Måste faktiskt ta på dumstruten och backa lite på tidigare raljerande över ljudnivån i Model 3, vet inte om det var mina sommardäck som inte var så värst inkörda vid tidigare jämförelser för den har tystnat rätt rejält. Jämförde i förra veckan med en 2-3 år gammal Mercedes C-klass på samma vägar och tro fan jag tyckte Model 3 var bättre, man kunde utan problem ha en konversation mellan fram och baksätet vid motorvägsfart på relativt kass asfalt i 3an men i Mercan var fick man höja rösten.

Har ju tidigare placerat Mercan på samma nivå som Audi A4 osv vad gäller ljudnivån. Så med akustiskglas som det ryktas om kan det ju bli rätt trevligt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Remuz »

Körde en BMW 320d kombi 4dagar nu. Ljudnivån i den (från 2020) var klart högre än min 3a. Lär bli än bättre med 18” i vinter
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

Sedär. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Men ibland kan man behöva prova för att inse det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Sedär. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Men ibland kan man behöva prova för att inse det...
Klart man måste prova för att få veta hur det är, jag tänker iaf inte anta att bilen är bäst på allt bara för att det är ett T på fronten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Sedär. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Men ibland kan man behöva prova för att inse det...
Klart man måste prova för att få veta hur det är, jag tänker iaf inte anta att bilen är bäst på allt bara för att det är ett T på fronten.
Nä, jag har provat 6 olika elbilar på nån månad nu. Fortfarande är Model 3 överlägsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Nä, jag har provat 6 olika elbilar på nån månad nu. Fortfarande är Model 3 överlägsen.
Ja det säger jag inget om, hade jag inte tyckt att Model 3 sammanvägt var bäst när man räknar in alla faktorer (inklusive pris) så hade jag ju såklart bytt bil. Men det finns ingen bil som är bäst på exakt alla punkter så då får man ju jämföra och se vad styrkor och svagheter är.

Därav är det bra att prova sig fram, jag beställde ju första Model S lite på prov direkt när jag provkört för att se om elbil var något för mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

Provade förresten även V60 PHEV, den var rent ut sagt chockerande usel.
Hursomhelst, även om jag gillade Mercedes EQC så har jag nu bestämt att endast bilar byggda från grunden som elbil är intressanta. Det går inte att kompromissa helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Black »

Däckljudet tycker jag är det mest störande, speciellt på grov asfalt.
Landsail har jag hört ska vara bland de tystare men det kanske finns ännu tystare däck?
Ett test av olika däck fabrikat på grov asfalt vore intressant... Kanske nån motor tidning är intresserad av att göra det?
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av SkipperO »

Har nu mätt dB i min nya M3 LR 18” aero på den sträcka jag mätt upp många bilar genom åren. 110km/h med grov asfalt. Min är märkbart tystare än den bil jag provkörde på samma sträcka. Provbilen var den bullrigaste av alla bilar jag mätt upp. Min är 2dB tystare i mitt test vilket också stämmer med min upplevelse. Tror det skiljer ca ett år i tillverkningsdatum på dessa två bilarna och Elon har ju twittrat ett par gånger att de jobbat med ljudnivån under denna tiden. Min högst personliga åsikt är att ljudnivån nu är acceptabel, medan provbilens inte var det.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Niklas Z »

SkipperO skrev:
Har nu mätt dB i min nya M3 LR 18” aero på den sträcka jag mätt upp många bilar genom åren. 110km/h med grov asfalt. Min är märkbart tystare än den bil jag provkörde på samma sträcka. Provbilen var den bullrigaste av alla bilar jag mätt upp. Min är 2dB tystare i mitt test vilket också stämmer med min upplevelse. Tror det skiljer ca ett år i tillverkningsdatum på dessa två bilarna och Elon har ju twittrat ett par gånger att de jobbat med ljudnivån under denna tiden. Min högst personliga åsikt är att ljudnivån nu är acceptabel, medan provbilens inte var det.
Jag kan säga detsamma om min M3 LR med 18" aero, som jag fick för en vecka sedan. Den är helt klart tystare än de jag kört tidigare (som alla varit av årsmodellerna -18 och -19). Jag har inte mätt, men kört och jämfört direkt, på samma vägar, med min BMW. Tidigare M3 var helt klart bullrigare än BMW:n. Denna är jämförbar med BMW:n. Skulle säga att i vissa lägen är den aningen tystare, i vissa aningen bullrigare, men överlag likvärdiga. Om det är Michelins däck med ljuddämpande skum i eller om det är andra modifieringar låter jag vara osagt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

Om ert mönster följer min så kommer den dessutom bli tystare efter ett tag, tyckte min jag fick tidigare i år var riktigt bullrig vid leverans men nu efter 10-150 mil är den mycket tystare.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av ducce916 »

Sålde min A8 (7500 mil) för ett par veckor sedan. Hade den parallellt med min nya SR+ med 18-tum (nu 400 mil). Kunde faktiskt inte märka någon större skillnad i ljudnivå, blev förvånad att 3:an gick så tyst efter att ha läst div tester. Kanske är de nyare tystare än tidigare tillverkade? Och Bang Olufsenanläggningen (75000:-) i A8:an lät faktiskt inte så mycket bättre än 3:ans.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Om ert mönster följer min så kommer den dessutom bli tystare efter ett tag, tyckte min jag fick tidigare i år var riktigt bullrig vid leverans men nu efter 10-150 mil är den mycket tystare.
Precis, min performance med 20" michelin ps4s tillverkad 2019-02 går tystare än vår sr+ tillverkad 2019-09 med 18" michelin ps4. Och jämfört med kenjons performance med 20" tillverkad 2020-02? märkte jag ingen skillnad.
Så däckstorlek verkar ej betyda något om det ej är stora skillnader från exemplar till exemplar, eller så är ps4s tystare än ps4.
Jag menar då väg/däckbuller. Totalt sett tycker jag bilarna ej är bullrigare än medel premiumbilar, men de större Lexus och vissa tyskar är tystare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av kenjon »

Har du kört min?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Tellus »

kenjon skrev:
Har du kört min?
Med vår körinstruktör på jobbet, 180 på 60 väg...det kan du väl inte ha glömt?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

Låter rätt mycket i 130 km/h ändå, speciellt idag i regn på blöt asfalt. Var ute på en tur och då kändes det som jag saknade Model S. Den var mycket mer stabil på motorvägen (speciellt i regn), man märkte aldrig något från underlaget i ratten. Och ljudnivån var lite väl hög idag faktiskt, skulle jag inte kört och behövt höra omgivningen hade brusreducerande lurar åkt på.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Niklas Z »

En sak som är värd att tänka på när det gäller Model 3 (och kanske även Model S/X) är att hastighetsmätaren är väldigt precis. När jag jämför med GPS-hastighet skiljer bara 1 km/h, medan flertalet andra bilar visar typ 5 % över aktuell fart. Det kan bidra till upplevelsen att Model 3 bullrar mer vid samma fart på hastighetsmätaren.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar