Tesla M3 förbättingar?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Om de skulle införa både akustikrutor och fällbart mittenbaksäte (som i Y) så hade jag köpt en ny 3a direkt även om det bara gått 7 månader... Hoppas kan man ju alltid!
Kommer bli gott om gamla bullriga treor på blocket då? :o
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

Kommer bli gott om gamla bullriga treor på blocket då? :o
Nja, tror inte det faktiskt. Folk verkar ju inte ha så stora problem med det höga vägljudet av någon anledning... Men det kan ju vara folks vanliga psykologi där de inte kan erkänna brister hos saker de äger.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av nx00 »

Vet inte om dubbelglas hjälper, tror det mesta av ljudet kommer från stötdämparna ut i chassit. Luftfjädring hade nog gjort stor skillnad.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Om de skulle införa både akustikrutor och fällbart mittenbaksäte (som i Y) så hade jag köpt en ny 3a direkt även om det bara gått 7 månader... Hoppas kan man ju alltid!
Kommer bli gott om gamla bullriga treor på blocket då? :o
Jobbar som tekniker och byter även en del rutor. Finns Oftast många varianter av rutor och isoleringsgrad till samma modell men inget som spelar märkbar roll.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

nx00 skrev:
Vet inte om dubbelglas hjälper, tror det mesta av ljudet kommer från stötdämparna ut i chassit. Luftfjädring hade nog gjort stor skillnad.
Mycket kommer från rutorna/dörrarna också, bilar som passerar låter t.ex. väldigt högt i 3an jämfört med andra bilar och det har inget med chassit att göra. Akustikglas brukar göra stor skillnad och om man dessutom applicerar det på en bil som är kass i det avseendet från början lär det ge lite mer effekt. Så om Tesla lyckas med att inte få en vettig effekt av det skulle det vara en bedrift i sig..
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror det mesta är stomljud och sånt påverkas mycket lite av akustikglas.
Men visst, det dämpar en del vindbrus.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av LasseTM »

Tomas L skrev:
Frågan är hur sådana ”uppgraderingar” införs? Såvida de inte inför dem med omedelbar verkan så är väl risken att många avbeställer eller skjuter på en beställning.
Förmodligen sänker man priset på lagerbilar då för att få dem sålda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Tellus »

Jag väntar tills löjlig uppdatering kommer
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av thnis »

Tellus skrev:
Jag väntar tills löjlig uppdatering kommer
:lol:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:

Kommer bli gott om gamla bullriga treor på blocket då? :o
Nja, tror inte det faktiskt. Folk verkar ju inte ha så stora problem med det höga vägljudet av någon anledning... Men det kan ju vara folks vanliga psykologi där de inte kan erkänna brister hos saker de äger.
Eller så är folk olika känsliga. Man kanske inte heller är van vid S-klass tystnad i sin tidigare bil, utan man har rullat runt i nån standard 4cyl diesel med några år på nacken.
Min V60 tex var nog lite tystare, men så hade den också 16" hjul med 55 profil. Med 18" är jag inte så säker på att den vore tystare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av NEO »

reven skrev:
LasseTM skrev:
Skönt att jag hämtar ut min bil efter battery day, går ju att avbeställa om det är stora förändringar på g och beställa en ny med uppdateringarna.
Avbeställer du får du vänta 12 månader innan du kan beställa samma modell
Detta gäller väl enbart om du lämnar tilbaka en bil. Då får du inte köpa en sådan modell under 12 månader. Men att avbeställa är knappast samma?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av LarsL »

Jag upplever att det mest störande ljudet kommer från dörrfönstrens kanter. Det här hade nog kunnat fixas med att införa dörrkarmar, men det lär ju aldrig hända. Personligen skulle jag aldrig byta bil bara för den ljudnivå som Model 3 har, det krävs betydligt värre.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Eller så är folk olika känsliga. Man kanske inte heller är van vid S-klass tystnad i sin tidigare bil, utan man har rullat runt i nån standard 4cyl diesel med några år på nacken.
Min V60 tex var nog lite tystare, men så hade den också 16" hjul med 55 profil. Med 18" är jag inte så säker på att den vore tystare.
En budgetbil som Audi A3 är typ på samma nivå som Model 3 vad gäller ljudnivån så det krävs inte direkt lyxbil för att det skall bli skillnad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Eller så är folk olika känsliga. Man kanske inte heller är van vid S-klass tystnad i sin tidigare bil, utan man har rullat runt i nån standard 4cyl diesel med några år på nacken.
Min V60 tex var nog lite tystare, men så hade den också 16" hjul med 55 profil. Med 18" är jag inte så säker på att den vore tystare.
En budgetbil som Audi A3 är typ på samma nivå som Model 3 vad gäller ljudnivån så det krävs inte direkt lyxbil för att det skall bli skillnad.
Det ska det ju inte heller eftersom Model 3 är en mellanklassare med relativt stora hjul.
Hade Model 3 haft 16" med 55-profil likt Volvon så hade den nog varit noterbart tystare.
Samtidigt har den en väldigt luftig kupé med stora glasytor som inte direkt hjälper akustiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Det ska det ju inte heller eftersom Model 3 är en mellanklassare med relativt stora hjul.
Hade Model 3 haft 16" med 55-profil likt Volvon så hade den nog varit noterbart tystare.
Samtidigt har den en väldigt luftig kupé med stora glasytor som inte direkt hjälper akustiken.
Ne men den skall ju inte heller vara i kompaktklassen som en A3 är. Den är ju helt klart dålig för sin klass.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Det ska det ju inte heller eftersom Model 3 är en mellanklassare med relativt stora hjul.
Hade Model 3 haft 16" med 55-profil likt Volvon så hade den nog varit noterbart tystare.
Samtidigt har den en väldigt luftig kupé med stora glasytor som inte direkt hjälper akustiken.
Ne men den skall ju inte heller vara i kompaktklassen som en A3 är. Den är ju helt klart dålig för sin klass.
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av FinaFisken »

nx00 skrev:
Vet inte om dubbelglas hjälper, tror det mesta av ljudet kommer från stötdämparna ut i chassit. Luftfjädring hade nog gjort stor skillnad.
Dubbelglas borde om inte annat isolera bättre mot kyla och värme och därmed förbättra räckvidden.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
Tycker den är sämre än förra generationens A4/3-serie när det kommer till ljudnivå osv. Tesla har ju dessutom uppgraderat den punkten senaste året enligt Elon så den bör helt klart jämföras med nuvarande modeller.

Just ljud från andra bilar på motorvägen är en av dens sämsta aspekter men även vindljud är ju en svaghet. Där kan man ju hoppas att akustikglasen kan ta upp den till en okej nivå iaf.

Luftfjädringen som skulle komma hade nog inte suttit helt fel heller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
Tycker den är sämre än förra generationens A4/3-serie när det kommer till ljudnivå osv. Tesla har ju dessutom uppgraderat den punkten senaste året enligt Elon så den bör helt klart jämföras med nuvarande modeller.

Just ljud från andra bilar på motorvägen är en av dens sämsta aspekter men även vindljud är ju en svaghet. Där kan man ju hoppas att akustikglasen kan ta upp den till en okej nivå iaf.

Luftfjädringen som skulle komma hade nog inte suttit helt fel heller.
Rullade dom på 18"?
Var väl att dom täppte igen hålet till bagaget.

I min bil är det inte mkt vindljud eller ljud från andra bilar, däremot däckbuller på grov asfalt.

Luftfjädring är väl ev. på G till Y. 3an var det väl tidigt rykten om, men den är väl inte förberedd för det likt Y. Tror inte det kommer till 3an. Och Y blir kanske bara bak, för nivåreglering typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Rullade dom på 18"?
Var väl att dom täppte igen hålet till bagaget.

I min bil är det inte mkt vindljud eller ljud från andra bilar, däremot däckbuller på grov asfalt.

Luftfjädring är väl ev. på G till Y. 3an var det väl tidigt rykten om, men den är väl inte förberedd för det likt Y. Tror inte det kommer till 3an. Och Y blir kanske bara bak, för nivåreglering typ.
Japp, 18/19 tum. Skall dock erkänna att just däckbullret gått ner en del nu när jag kommit upp i kanske 120-150 mil på sommardäcken.

Tycker man får mycket vindljud från A-pelarna när man ligger vid 130-140 km/h (speciellt vid motvind). Skall tydligen ha något att göra med turbulens för luften går igenom det, sätter man igen hålet vid botten går det ner mycket.

Sen är det ljudläckaget från omgivningen som är rätt mycket tycker jag. Det är nog nästan det värsta tycker jag, en del kommer nog av att de byggde den som ett akvarie jämfört med Model S. Här hjälper nog akustikglasen som sagt.
Verdi

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
Tycker den är sämre än förra generationens A4/3-serie när det kommer till ljudnivå osv. Tesla har ju dessutom uppgraderat den punkten senaste året enligt Elon så den bör helt klart jämföras med nuvarande modeller.

Just ljud från andra bilar på motorvägen är en av dens sämsta aspekter men även vindljud är ju en svaghet. Där kan man ju hoppas att akustikglasen kan ta upp den till en okej nivå iaf.

Luftfjädringen som skulle komma hade nog inte suttit helt fel heller.
Har inte kört nya 3-serien men den ska vara kraftigt förbättrad när det gäller buller jämfört med förra generationen som kunde vara rejält bullrig med sina RFT-däck.

Det här med att man hör andra bilar supertydligt tycker jag också stämmer för Model S. Har man en bil med dubbdäck framför sig hör man jättetydligt rasslet mot asfalten. Det har jag aldrig varit med om förut. Eller när man ligger på motorväg och det är lite blött. Då hör man rejält med oljud från andra bilars däck. Så nog finns det saker att göra vad gäller ljuddämpning. En del beror nog dock på att dörrarna är karmlösa. Är nog svårare att få till bra dämpning då.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Har inte kört nya 3-serien men den ska vara kraftigt förbättrad när det gäller buller jämfört med förra generationen som kunde vara rejält bullrig med sina RFT-däck.

Det här med att man hör andra bilar supertydligt tycker jag också stämmer för Model S. Har man en bil med dubbdäck framför sig hör man jättetydligt rasslet mot asfalten. Det har jag aldrig varit med om förut. Eller när man ligger på motorväg och det är lite blött. Då hör man rejält med oljud från andra bilars däck. Så nog finns det saker att göra vad gäller ljuddämpning. En del beror nog dock på att dörrarna är karmlösa. Är nog svårare att få till bra dämpning då.
Ja gamla 3-serien var ju exakt samma som 1-serien fast större, jag hade en 1-serie i typ 3 månader så testade den en del. Nu verkar de gett 3-serien extra kärlek på många sätt och vis.

Precis, även S lider av problemet men det är dock ännu värre i 3an. Tror inte det bara är karmlösa dörrar som är problemet även om det gissningsvis blir svårare då.

Nu när mina sommardäck verkar slitits en del önskar jag inte att jag tog med mig brusreducerande hörlurar när jag sitter i bilen iaf. Så det är ju ett framsteg iaf, samtidigt gjorde jag sällan det alls i vår S och när vi hade den led jag av kraftigare ljudkänslighet. Så det är markant skillnad mellan dem.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:
En massa stavfel på Skodas sida. Har de ingen kurrekturläsare längre?
Finns alltid utrymme för förbättringar ;) :roll: 8-)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av OfarligTesla »

Måste faktiskt ta på dumstruten och backa lite på tidigare raljerande över ljudnivån i Model 3, vet inte om det var mina sommardäck som inte var så värst inkörda vid tidigare jämförelser för den har tystnat rätt rejält. Jämförde i förra veckan med en 2-3 år gammal Mercedes C-klass på samma vägar och tro fan jag tyckte Model 3 var bättre, man kunde utan problem ha en konversation mellan fram och baksätet vid motorvägsfart på relativt kass asfalt i 3an men i Mercan var fick man höja rösten.

Har ju tidigare placerat Mercan på samma nivå som Audi A4 osv vad gäller ljudnivån. Så med akustiskglas som det ryktas om kan det ju bli rätt trevligt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla M3 förbättingar?

Inlägg av Remuz »

Körde en BMW 320d kombi 4dagar nu. Ljudnivån i den (från 2020) var klart högre än min 3a. Lär bli än bättre med 18” i vinter
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar