Är den sämre än senaste 3-serien, A4, C-klass, V60 etc? Kanske. Men så är den ju faktiskt också äldst av dom nu. Så det är väl passande med en refresh nu med akustikglas etc.
Tycker den är sämre än förra generationens A4/3-serie när det kommer till ljudnivå osv. Tesla har ju dessutom uppgraderat den punkten senaste året enligt Elon så den bör helt klart jämföras med nuvarande modeller.
Just ljud från andra bilar på motorvägen är en av dens sämsta aspekter men även vindljud är ju en svaghet. Där kan man ju hoppas att akustikglasen kan ta upp den till en okej nivå iaf.
Luftfjädringen som skulle komma hade nog inte suttit helt fel heller.
Har inte kört nya 3-serien men den ska vara kraftigt förbättrad när det gäller buller jämfört med förra generationen som kunde vara rejält bullrig med sina RFT-däck.
Det här med att man hör andra bilar supertydligt tycker jag också stämmer för Model S. Har man en bil med dubbdäck framför sig hör man jättetydligt rasslet mot asfalten. Det har jag aldrig varit med om förut. Eller när man ligger på motorväg och det är lite blött. Då hör man rejält med oljud från andra bilars däck. Så nog finns det saker att göra vad gäller ljuddämpning. En del beror nog dock på att dörrarna är karmlösa. Är nog svårare att få till bra dämpning då.
Har inte kört nya 3-serien men den ska vara kraftigt förbättrad när det gäller buller jämfört med förra generationen som kunde vara rejält bullrig med sina RFT-däck.
Det här med att man hör andra bilar supertydligt tycker jag också stämmer för Model S. Har man en bil med dubbdäck framför sig hör man jättetydligt rasslet mot asfalten. Det har jag aldrig varit med om förut. Eller när man ligger på motorväg och det är lite blött. Då hör man rejält med oljud från andra bilars däck. Så nog finns det saker att göra vad gäller ljuddämpning. En del beror nog dock på att dörrarna är karmlösa. Är nog svårare att få till bra dämpning då.
Ja gamla 3-serien var ju exakt samma som 1-serien fast större, jag hade en 1-serie i typ 3 månader så testade den en del. Nu verkar de gett 3-serien extra kärlek på många sätt och vis.
Precis, även S lider av problemet men det är dock ännu värre i 3an. Tror inte det bara är karmlösa dörrar som är problemet även om det gissningsvis blir svårare då.
Nu när mina sommardäck verkar slitits en del önskar jag inte att jag tog med mig brusreducerande hörlurar när jag sitter i bilen iaf. Så det är ju ett framsteg iaf, samtidigt gjorde jag sällan det alls i vår S och när vi hade den led jag av kraftigare ljudkänslighet. Så det är markant skillnad mellan dem.
Måste faktiskt ta på dumstruten och backa lite på tidigare raljerande över ljudnivån i Model 3, vet inte om det var mina sommardäck som inte var så värst inkörda vid tidigare jämförelser för den har tystnat rätt rejält. Jämförde i förra veckan med en 2-3 år gammal Mercedes C-klass på samma vägar och tro fan jag tyckte Model 3 var bättre, man kunde utan problem ha en konversation mellan fram och baksätet vid motorvägsfart på relativt kass asfalt i 3an men i Mercan var fick man höja rösten.
Har ju tidigare placerat Mercan på samma nivå som Audi A4 osv vad gäller ljudnivån. Så med akustiskglas som det ryktas om kan det ju bli rätt trevligt.
Nä, jag har provat 6 olika elbilar på nån månad nu. Fortfarande är Model 3 överlägsen.
Ja det säger jag inget om, hade jag inte tyckt att Model 3 sammanvägt var bäst när man räknar in alla faktorer (inklusive pris) så hade jag ju såklart bytt bil. Men det finns ingen bil som är bäst på exakt alla punkter så då får man ju jämföra och se vad styrkor och svagheter är.
Därav är det bra att prova sig fram, jag beställde ju första Model S lite på prov direkt när jag provkört för att se om elbil var något för mig.
Provade förresten även V60 PHEV, den var rent ut sagt chockerande usel.
Hursomhelst, även om jag gillade Mercedes EQC så har jag nu bestämt att endast bilar byggda från grunden som elbil är intressanta. Det går inte att kompromissa helt enkelt.
Däckljudet tycker jag är det mest störande, speciellt på grov asfalt.
Landsail har jag hört ska vara bland de tystare men det kanske finns ännu tystare däck?
Ett test av olika däck fabrikat på grov asfalt vore intressant... Kanske nån motor tidning är intresserad av att göra det?
Har nu mätt dB i min nya M3 LR 18” aero på den sträcka jag mätt upp många bilar genom åren. 110km/h med grov asfalt. Min är märkbart tystare än den bil jag provkörde på samma sträcka. Provbilen var den bullrigaste av alla bilar jag mätt upp. Min är 2dB tystare i mitt test vilket också stämmer med min upplevelse. Tror det skiljer ca ett år i tillverkningsdatum på dessa två bilarna och Elon har ju twittrat ett par gånger att de jobbat med ljudnivån under denna tiden. Min högst personliga åsikt är att ljudnivån nu är acceptabel, medan provbilens inte var det.
Har nu mätt dB i min nya M3 LR 18” aero på den sträcka jag mätt upp många bilar genom åren. 110km/h med grov asfalt. Min är märkbart tystare än den bil jag provkörde på samma sträcka. Provbilen var den bullrigaste av alla bilar jag mätt upp. Min är 2dB tystare i mitt test vilket också stämmer med min upplevelse. Tror det skiljer ca ett år i tillverkningsdatum på dessa två bilarna och Elon har ju twittrat ett par gånger att de jobbat med ljudnivån under denna tiden. Min högst personliga åsikt är att ljudnivån nu är acceptabel, medan provbilens inte var det.
Jag kan säga detsamma om min M3 LR med 18" aero, som jag fick för en vecka sedan. Den är helt klart tystare än de jag kört tidigare (som alla varit av årsmodellerna -18 och -19). Jag har inte mätt, men kört och jämfört direkt, på samma vägar, med min BMW. Tidigare M3 var helt klart bullrigare än BMW:n. Denna är jämförbar med BMW:n. Skulle säga att i vissa lägen är den aningen tystare, i vissa aningen bullrigare, men överlag likvärdiga. Om det är Michelins däck med ljuddämpande skum i eller om det är andra modifieringar låter jag vara osagt.
Om ert mönster följer min så kommer den dessutom bli tystare efter ett tag, tyckte min jag fick tidigare i år var riktigt bullrig vid leverans men nu efter 10-150 mil är den mycket tystare.
Sålde min A8 (7500 mil) för ett par veckor sedan. Hade den parallellt med min nya SR+ med 18-tum (nu 400 mil). Kunde faktiskt inte märka någon större skillnad i ljudnivå, blev förvånad att 3:an gick så tyst efter att ha läst div tester. Kanske är de nyare tystare än tidigare tillverkade? Och Bang Olufsenanläggningen (75000:-) i A8:an lät faktiskt inte så mycket bättre än 3:ans.
Om ert mönster följer min så kommer den dessutom bli tystare efter ett tag, tyckte min jag fick tidigare i år var riktigt bullrig vid leverans men nu efter 10-150 mil är den mycket tystare.
Precis, min performance med 20" michelin ps4s tillverkad 2019-02 går tystare än vår sr+ tillverkad 2019-09 med 18" michelin ps4. Och jämfört med kenjons performance med 20" tillverkad 2020-02? märkte jag ingen skillnad.
Så däckstorlek verkar ej betyda något om det ej är stora skillnader från exemplar till exemplar, eller så är ps4s tystare än ps4.
Jag menar då väg/däckbuller. Totalt sett tycker jag bilarna ej är bullrigare än medel premiumbilar, men de större Lexus och vissa tyskar är tystare.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Låter rätt mycket i 130 km/h ändå, speciellt idag i regn på blöt asfalt. Var ute på en tur och då kändes det som jag saknade Model S. Den var mycket mer stabil på motorvägen (speciellt i regn), man märkte aldrig något från underlaget i ratten. Och ljudnivån var lite väl hög idag faktiskt, skulle jag inte kört och behövt höra omgivningen hade brusreducerande lurar åkt på.
En sak som är värd att tänka på när det gäller Model 3 (och kanske även Model S/X) är att hastighetsmätaren är väldigt precis. När jag jämför med GPS-hastighet skiljer bara 1 km/h, medan flertalet andra bilar visar typ 5 % över aktuell fart. Det kan bidra till upplevelsen att Model 3 bullrar mer vid samma fart på hastighetsmätaren.