Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
int21
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2020 22:19
Ort: Bandhagen

Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av int21 »

Har haft min Model3 i en vecka och älskar nästan allt. Men, fick för mig att testa det här Easter Egget klockan sex på morgonen när jag låg i 120 på motorvägen på väg in till Arlanda. Fattar inte hur det kan vara en funktion som är road legal i Sverige. Trodde av beskrivningen att det mest skulle vara en visuell effekt på skärmen, men istället får man en kakafoni av koskällor, standup-comedy och en musikslinga på hög volym som överröstar navigationssystemet, loopar i flera minuter och inte går att sänka volymen på eller avbryta på nåt sätt. Dessutom mixas den in med eventuell musik man har så det blir en tät ljudmatta som anfaller en. Jag deaktiverade autopiloten, aktiverade den igen, aktiverade Easter en andra gång etc. men bara den visuella effekten försvann, inte ljudet, det bara startade om från början. Missade den här gången bara min avfart (när jag var inne i menyerna för att panikslaget försöka boota om hela datorn i farten) så ingen big deal men hade lika gärna kunnat smälla med ett rådjur eller nån annan oväntad trafiksituation.

Är det bara jag som är gammaldags neurotisk rättshaverist som tycker att det är helt galet att det är lagligt att man kan ha en sån här funktion i en bil, som går att aktivera i farten och som inte enkelt går att avbryta utan att ta ögonen från vägen?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av point1 »

int21 skrev:
Har haft min Model3 i en vecka och älskar nästan allt. Men, fick för mig att testa det här Easter Egget klockan sex på morgonen när jag låg i 120 på motorvägen på väg in till Arlanda. Fattar inte hur det kan vara en funktion som är road legal i Sverige. Trodde av beskrivningen att det mest skulle vara en visuell effekt på skärmen, men istället får man en kakafoni av koskällor, standup-comedy och en musikslinga på hög volym som överröstar navigationssystemet, loopar i flera minuter och inte går att sänka volymen på eller avbryta på nåt sätt. Dessutom mixas den in med eventuell musik man har så det blir en tät ljudmatta som anfaller en. Jag deaktiverade autopiloten, aktiverade den igen, aktiverade Easter en andra gång etc. men bara den visuella effekten försvann, inte ljudet, det bara startade om från början. Missade den här gången bara min avfart (när jag var inne i menyerna för att panikslaget försöka boota om hela datorn i farten) så ingen big deal men hade lika gärna kunnat smälla med ett rådjur eller nån annan oväntad trafiksituation.

Är det bara jag som är gammaldags neurotisk rättshaverist som tycker att det är helt galet att det är lagligt att man kan ha en sån här funktion i en bil, som går att aktivera i farten och som inte enkelt går att avbryta utan att ta ögonen från vägen?
Ja det är bara du. Du valde ju själv att aktivera den?

Varför ska du in i menyerna för att boota om? Räckte det inte med att hålla in rattknapparna?
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av DrSweden »

Jag drog igång rain deer grejen och vi blev tagna av volymen och att det inte gick att sänka el stänga av. Vet inte om det stängdes av spontant el om vi gjorde något. Jag fattar inte ens vad detta handlar om? Vad är det för funktion?
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av John Galt »

En rättshaverist som tycker konstiga saker ska vara olagliga? Ja, det är nog bara du.
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Lunna »

Ja det är bara du.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Verdi

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Verdi »

DrSweden skrev:
Jag drog igång rain deer grejen och vi blev tagna av volymen och att det inte gick att sänka el stänga av. Vet inte om det stängdes av spontant el om vi gjorde något. Jag fattar inte ens vad detta handlar om? Vad är det för funktion?

Är det så högt på Model 3? På vår Model S är volymen inte hög alls.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
DrSweden skrev:
Jag drog igång rain deer grejen och vi blev tagna av volymen och att det inte gick att sänka el stänga av. Vet inte om det stängdes av spontant el om vi gjorde något. Jag fattar inte ens vad detta handlar om? Vad är det för funktion?

Är det så högt på Model 3? På vår Model S är volymen inte hög alls.
Inte på Model X heller och senast jag testade var det inga problem att stänga av ljudet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av ChristerSjo »

int21 skrev:
Men, fick för mig att testa det här Easter Egget klockan sex på morgonen när jag låg i 120 på motorvägen på väg in till Arlanda. Fattar inte hur det kan vara en funktion som är road legal i Sverige.
Frågan är väl varför du skall testa saker kl 6 på morgonen i 120 km/h.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av kikat »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Elof »

Kanske inte borde vara illegal, men nog är det sjukt irriterande att den inte går att stänga av. Elon driver med oss.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Dansken »

Vet inte om det bara är du... men det är i alla fall inte jag!

Men kanske att Tesla borde dölja dess funktioner bättre, så att ”såna som du” som inte kan hantera det, inte kommer åt det av misstag
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av LarsL »

Blir väl tyst om man startar pruttkudden? Saken löst. :)
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Tjosansa »

DrSweden skrev:
Jag drog igång rain deer grejen och vi blev tagna av volymen och att det inte gick att sänka el stänga av. Vet inte om det stängdes av spontant el om vi gjorde något. Jag fattar inte ens vad detta handlar om? Vad är det för funktion?
Hände mig med när bilen var nyköpt. Satte igång raindeer för att visa min dotter och vi fick panik.. ljudet var högt men det värsta var ju att det inte gick att stänga av på ett enkelt sätt. Tänkte att det måste ha varit en bug men tydligen inte.
Ryser bara jag tänker på de där skräck bjällrorna numera. Haha
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Dansken »

Tjosansa skrev:
DrSweden skrev:
Jag drog igång rain deer grejen och vi blev tagna av volymen och att det inte gick att sänka el stänga av. Vet inte om det stängdes av spontant el om vi gjorde något. Jag fattar inte ens vad detta handlar om? Vad är det för funktion?
Hände mig med när bilen var nyköpt. Satte igång raindeer för att visa min dotter och vi fick panik.. ljudet var högt men det värsta var ju att det inte gick att stänga av på ett enkelt sätt. Tänkte att det måste ha varit en bug men tydligen inte.
Ryser bara jag tänker på de där skräck bjällrorna numera. Haha
"Ho Ho Ho Not Funny", kom ihåg det röstkomandot! Då stänger du av Raindeer grejen i alla fall ... ;-)
Vem vet, kanske "Rainbow Road shut up" funkar för att stänga av den musiken?
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Hur fan kan "Rainbow Road" vara lagligt i Sverige?

Inlägg av Rubiks »

Vet inte hur det är med rain deer grejen men enda receptet mot koskällan är som sagt mer koskälla :D
Skriv svar