Det står ju att den optimala temperaturen för värmepump är 25-30 ° F. 32 ° F är ju 0 ° C. Så alltså är den optimala temperaturen ca -5 till 0 ° C, inte att den är värdelös under +2 ° c.Svenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.
Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
M3 med värmepump
Moderator: Redaktion
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Stämmer inte, min bergvärmepump "ser" 0 gradigt vatten på varma sidan och ger då cop3 dvs ger mig 3 kw värme för 1kw el inSvenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable ..........s inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Energimyndigheten testar llvp då och då, de har bättre koll än herr Estes.,
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... ,1267,1266
Ett diagram över liknande test råd & rön 2004
ms 76132 "Eleamore"
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Hallå där! . Jag vet att det ibland talas om "Norrlandsfönstret" men Norrland är inte en frysbox, jag bor i Piteå och medeltemperaturen i den kallaste månaden januari är -11 grader.Svenssons skrev:Det är ju i södra Sverige som kommer ha störst nytta med värmepump. Är det -10 grader lär det inte vara stor om någon skillnad med värmepump. +5 till +10 är nog där den gör störst nytta.Tomas L skrev:Hur som helst, som norrlänning vill jag gärna ha värmepump, så den är ett välkommet tillskott.
Nej, som andra redan konstaterat, det stämmer inte. Jag funderade på att skaffa en luftvärmepump för 10-15 år sedan till garaget och då de bästa luftvärmepumparna effektiva ned till runt -25 grader, d v s de gav mer värme än man stoppade in. Som du ser på 12man:s kurvor så var COP för en luftvärmepump för 16 år sedan mellan 1,5-2 vid minus -18. Jag tror att de är bättre idag.Svenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable temperatures during winter. The heat pump transfers heat from the outdoors into your home to warm your living areas. Even during cold weather, there is adequate heat available for the heat pump to operate. Atlanta’s mild climate throughout the majority of the year makes heat pumps an efficient heating choice for homes.
Once temperatures fall below a certain point, heat pumps are not able to work efficiently. They use more electricity in attempts to adequately heat the home, which increases your energy bills. Heat pumps are rated for efficient operation within a certain temperature range.
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
When temperatures fall to freezing and below, the heat pump is not useless – it still runs, but it uses far more energy and typically struggles to maintain comfortable temperatures inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Men det är ju luftvärmepumpar för hem, jag har ingen aning om hur effektiv Teslas värmepump för en bil är vid -10 eller -20, men vi kan titta andra tillverkares lösningar:
Den temperatur de nämner som "rätt förhållanden" är alltså mellan -4 och +2 grader.Volkswagen claims that e-Golfs equipped with the heat pump regain about 30% range in the right conditions – which is around 25-35 degrees Fahrenheit outside. If it gets much colder than that, the heat pump is less effective and the cars will use their resistive heaters instead.
Mer:
German technology company MAHLE is working on its own heat pump to sell to automakers. It claims its technology can improve cold-weather cruising range by between 7 and 20 percent.
“In field tests with a compact electric car, MAHLE has demonstrated that its ITS reduces the loss of cruising range substantially, especially at cold ambient temperatures. The original vehicle used, equipped with conventional electric heating, started with a cruising range of 100 kilometers. When the vehicle was equipped with the ITS, the cruising range increased to 116 kilometers,” states MAHLE in a press release.
https://www.currentautomotive.com/model ... -big-deal/Given the higher range of a Tesla, the potential 7 – 30% range savings a heat pump can offer during cold weather driving is a much higher number of miles than what you see with a lower range car. If a 250-mile Model 3 Standard Range Plus had this technology, it could potentially gain 20 miles or more depending on conditions.
Exakt hur effektiv Tesla lösning är vid olika temperaturer återstår att se (TeslaBjörn, you have been summoned!), men helt klart är att det blir bättre med en värmepump än utan.
M3 LR AWD EAP 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Den kan väl iaf inte få sämre verkningsgrad än 1 iaf? så aldrig sämre än utan skulle man
kunna säga, om man enbart ser till verkningsgrad alltså...
kunna säga, om man enbart ser till verkningsgrad alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Vet inte om någon läst denna men fler "bevis" på att det kommer värmepump. Ta det med en nypa salt dock men kan vi med leverans efter battery Day få en med värmepump?
https://m.benzinga.com/article/17488724
https://m.benzinga.com/article/17488724
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
”Tesla orders 450k heat pumps for Model 3”: https://www.teslarati.com/tesla-giga-sh ... mp-orders/
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Bra höst och vår.Leo skrev:Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Värdelöst om det är mer än -20 grader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Det är minus 20 grader varje vinter i Umeå fortfarande.Leo skrev:Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Men klimatförändringar har helt klart gjort det varmare i Norrland.
Januari månadsmedeltemp Umeå flygplats
2019, -10,2
2003, -12,5
1987, -18,2
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... sstatistik
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Zalman3 skrev:Det är minus 20 grader varje vinter i Umeå fortfarande.Leo skrev:Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Men klimatförändringar har helt klart gjort det varmare i Norrland.
Januari månadsmedeltemp Umeå flygplats
2019, -10,2
2003, -12,5
1987, -18,2
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... sstatistik
Du är ju helt oseriös och ägnar dig åt tendentiös cherrypicking. Normaltemperaturen för Umeå flygplats är ju -9,1 (snittet 1961-1990) vilket betyder att även 2019 var kallare än "normalt". Högsta snittemperaturen i januari är -0,7 vilket var 1973. 1987 är det absolut kallaste året och står ut rejält mot normaltemperaturen.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Jag håller med, jag har så jäkla svårt att läsa inlägg från personer som hela tiden håller på att väljer ur data vad man vill posta utan att säga att det är taget ur sammanhang.Verdi skrev:Zalman3 skrev:Det är minus 20 grader varje vinter i Umeå fortfarande.Leo skrev:Zalman. Jag är själv uppväxt utanför Umeå och bott där i 30 år. Helt ärligt hur ofta är det ens -20 grader där (I inlandet är det ofta kallare) Jag bor sedan 20 år i Mälardalen och här är det väldigt få dagar/år det är -20grader
Självklart gör en värmepump nytta i stora delar av Sverige en stor del av året.
Sen HUR mycket nytta och att det är begränsad och i princip 0 nytta vid -20grader är inget konstigt men det blir då lite ovanligare förhållanden för de allra flesta som bor i Sverige.
Varför är alltid fokus på de "statistiskt ovanliga fallen" oavsett om det gäller dragvikt, utrymme i bilen, räckvidd, ekonomi eller hur de flesta bilar används och var de finns?
Men klimatförändringar har helt klart gjort det varmare i Norrland.
Januari månadsmedeltemp Umeå flygplats
2019, -10,2
2003, -12,5
1987, -18,2
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... sstatistik
Du är ju helt oseriös och ägnar dig åt tendentiös cherrypicking. Normaltemperaturen för Umeå flygplats är ju -9,1 (snittet 1961-1990) vilket betyder att även 2019 var kallare än "normalt". Högsta snittemperaturen i januari är -0,7 vilket var 1973. 1987 är det absolut kallaste året och står ut rejält mot normaltemperaturen.
Om man väljer worst-case för att motbevisa något när man kunde valt best-case då är man seriös, men när man konstant plockar de allra bästa värdena för att bevisa sin tes så blir det ju helt ointressant. Jag och många andra här försöker att vara så seriösa man kan och kan ändå vara oense förstås.
De som blundar för verkligheten får gärna vara klimatförnekarna inte tvärtom...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Så om man vill ha en tyst model 3 gäller det att köpa snarast
Vet dock ej om teslas pump kommer dåna som Leaf och koreanerna.
Vet dock ej om teslas pump kommer dåna som Leaf och koreanerna.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Lite vindljud tyvärr i klippet, men knäpptyst blir den nog inte.Tellus skrev:Så om man vill ha en tyst model 3 gäller det att köpa snarast
Vet dock ej om teslas pump kommer dåna som Leaf och koreanerna.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
A/C är en värmepump, värmepump är en A/C, varför skulle det vara skillnad i ljudniva mer än relaterat till totala energi transfern
ms 76132 "Eleamore"
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Har hänt en del teknikutvecklingsmässigt efter alla dessa år12man skrev:Stämmer inte, min bergvärmepump "ser" 0 gradigt vatten på varma sidan och ger då cop3 dvs ger mig 3 kw värme för 1kw el inSvenssons skrev:Lite om luft-värmepump:
https://www.estesair.com/blog/what-temp ... %20degrees.Sammanfattning: Vid ca +4,5 grader C så börjar luftvärmepump tappa effektivitet och under ca -2 grader C så gör en luftvärmepump ingen nytta.When Do Heat Pumps Quit Working Efficiently?
Heat pumps rely on heat within outdoor air to keep your home at comfortable ..........s inside the home due to the lack of outdoor heat available for heat transfer.
Energimyndigheten testar llvp då och då, de har bättre koll än herr Estes.,
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... ,1267,1266
Ett diagram över liknande test råd & rön 2004
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
heldiggrisen skrev:Lite vindljud tyvärr i klippet, men knäpptyst blir den nog inte.Tellus skrev:Så om man vill ha en tyst model 3 gäller det att köpa snarast
Vet dock ej om teslas pump kommer dåna som Leaf och koreanerna.
Tesla has started retrofitting an acoustic blanket over the Model Y’s heat pump to reduce the amount of noise it produces. Covering the Model Y heat pump was a suggestion made by Sandy Munro during his teardown of the Tesla SUV crossover.
According to TSLA supporter @hwfeinstein, a Tesla Mobile Service ranger came to his house to retrofit his new Model Y with an acoustic blanket. “I checked first to make sure my early VIN did not have the shroud on it. I then booked a request through the mobile app and they came and did it for no charge. It had to be ordered first.”
Based on @hwfeinstein’s comment, it seems that Tesla has started retrofitting Model Y heat pumps with acoustic blankets if requested by owners. In a follow-up comment, the Model Y owner referenced someone whose Tesla crossover was already equipped with an acoustic blanket. So it appears that acoustic blankets now come standard with newer Model Y units. So people who received one of the Model Y vehicles from the Fremont Factory’s first batch may need to request an acoustic blanket retrofit.
Sandy Munro talked about the noise Tesla Model Y’s heat pump produced after owners had brought it to his attention. Munro decided to talk about the noise coming from the Model Y’s heat pump in one of his teardown episodes.
He pointed out that the Model Y’s heat pump was isolated, allowing it to “jump around” and shake. Despite his observation, Munro concluded that the heat pump’s isolation did not turn into “noise vibration.”
Following his assessment, Sandy Munro suggested that Tesla could make a container for the Model Y heat pump similar to the one found on the Model 3’s eAC compressor. Based on @hwfeinstein’s experience, the acoustic blanket Tesla chose to place on the Model Y’s heat pump has made a big difference in terms of noise.
Tesla’s improvements to the heat pump reveal that the EV automaker is open to taking constructive criticism and suggestions when it concerns the design of its vehicles. It also shows that Tesla is willing to put in the work to improve and do better.
M3 LR AWD EAP 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Då har du en japan leaf 2012-2013 som ej har värmepump.Teslared skrev:Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Ljuden från filmen är med "skyddet" monterad, osäker på om det är från en bil med original eller retrofit skydd.Tomas L skrev:heldiggrisen skrev:Lite vindljud tyvärr i klippet, men knäpptyst blir den nog inte.Tellus skrev:Så om man vill ha en tyst model 3 gäller det att köpa snarast
Vet dock ej om teslas pump kommer dåna som Leaf och koreanerna.
Tesla has started retrofitting an acoustic blanket over the Model Y’s heat pump to reduce the amount of noise it produces. Covering the Model Y heat pump was a suggestion made by Sandy Munro during his teardown of the Tesla SUV crossover.
According to TSLA supporter @hwfeinstein, a Tesla Mobile Service ranger came to his house to retrofit his new Model Y with an acoustic blanket. “I checked first to make sure my early VIN did not have the shroud on it. I then booked a request through the mobile app and they came and did it for no charge. It had to be ordered first.”
Based on @hwfeinstein’s comment, it seems that Tesla has started retrofitting Model Y heat pumps with acoustic blankets if requested by owners. In a follow-up comment, the Model Y owner referenced someone whose Tesla crossover was already equipped with an acoustic blanket. So it appears that acoustic blankets now come standard with newer Model Y units. So people who received one of the Model Y vehicles from the Fremont Factory’s first batch may need to request an acoustic blanket retrofit.Sandy Munro talked about the noise Tesla Model Y’s heat pump produced after owners had brought it to his attention. Munro decided to talk about the noise coming from the Model Y’s heat pump in one of his teardown episodes.
He pointed out that the Model Y’s heat pump was isolated, allowing it to “jump around” and shake. Despite his observation, Munro concluded that the heat pump’s isolation did not turn into “noise vibration.”
Following his assessment, Sandy Munro suggested that Tesla could make a container for the Model Y heat pump similar to the one found on the Model 3’s eAC compressor. Based on @hwfeinstein’s experience, the acoustic blanket Tesla chose to place on the Model Y’s heat pump has made a big difference in terms of noise.
Tesla’s improvements to the heat pump reveal that the EV automaker is open to taking constructive criticism and suggestions when it concerns the design of its vehicles. It also shows that Tesla is willing to put in the work to improve and do better.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Det är en väldig skillnad på ljudnivå, tror det beror på att det är fläktar som dånar för att VP ska vara effektiv.12man skrev:A/C är en värmepump, värmepump är en A/C, varför skulle det vara skillnad i ljudniva mer än relaterat till totala energi transfern
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Vet vi det? Hur många dagar per år är det -20 eller kallare? En kall vinter så kan det kanske röra sig om 30 dagar, d v s en månad. I så fall är det 335 dagar kvar på året med högre temperatur och jag tror att det är blir många fler dagar på ett år då värmepumpen får jobba under fördelaktiga förhållanden med hög verkningsgrad än dagar då den är "värdelös".Zalman3 skrev:Bra höst och vår.Leo skrev:Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Värdelöst om det är mer än -20 grader.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Det är svårt att avgöra från ett klipp, särskilt när det är det första och sista klippet som ska jämföras. Sedan borde de ha jämfört ljudnivån INNE i bilen, inte utanför, för som Sandy Munro konstaterade så är värmepumpen upphängd på ett sätt som ska minimera att ljud letar sig in i bilen.heldiggrisen skrev:Ljuden från filmen är med "skyddet" monterad, osäker på om det är från en bil med original eller retrofit skydd.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.Tellus skrev:Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)Teslared skrev:Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Tycker inte ljudnivån i filmen var speciellt farlig faktiskt, inte nog för att jag skulle bli avskräckt iaf. Det är ju ingen jätteeffekt man får av att ha VP men om den är gratis så är det ju inget man tackar nej till. Verkar bli en trevlig lista med nya saker man kan få om jag byter min 3a mot en ny runt 1-årsdagen, om fällbart mittenbaksäte kommer blir det beställning direkt.