Det är en väldig skillnad på ljudnivå, tror det beror på att det är fläktar som dånar för att VP ska vara effektiv.12man skrev:A/C är en värmepump, värmepump är en A/C, varför skulle det vara skillnad i ljudniva mer än relaterat till totala energi transfern
M3 med värmepump
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Vet vi det? Hur många dagar per år är det -20 eller kallare? En kall vinter så kan det kanske röra sig om 30 dagar, d v s en månad. I så fall är det 335 dagar kvar på året med högre temperatur och jag tror att det är blir många fler dagar på ett år då värmepumpen får jobba under fördelaktiga förhållanden med hög verkningsgrad än dagar då den är "värdelös".Zalman3 skrev:Bra höst och vår.Leo skrev:Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Värdelöst om det är mer än -20 grader.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Det är svårt att avgöra från ett klipp, särskilt när det är det första och sista klippet som ska jämföras. Sedan borde de ha jämfört ljudnivån INNE i bilen, inte utanför, för som Sandy Munro konstaterade så är värmepumpen upphängd på ett sätt som ska minimera att ljud letar sig in i bilen.heldiggrisen skrev:Ljuden från filmen är med "skyddet" monterad, osäker på om det är från en bil med original eller retrofit skydd.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.Tellus skrev:Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)Teslared skrev:Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Tycker inte ljudnivån i filmen var speciellt farlig faktiskt, inte nog för att jag skulle bli avskräckt iaf. Det är ju ingen jätteeffekt man får av att ha VP men om den är gratis så är det ju inget man tackar nej till. Verkar bli en trevlig lista med nya saker man kan få om jag byter min 3a mot en ny runt 1-årsdagen, om fällbart mittenbaksäte kommer blir det beställning direkt.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Precis. Blir fuktigt och obehagligt att köra med bara auto. Leaf kan ej avfukta och använda VP samtidigt.Anderzzon skrev:Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.Tellus skrev:Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)Teslared skrev:Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
När du har både ac och heat intryckt så avfuktar acn och för att göra värme används elslingorna, så ingen energibesparing, men blir bäst klimat så.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Tellus skrev:Precis. Blir fuktigt och obehagligt att köra med bara auto. Leaf kan ej avfukta och använda VP samtidigt.Anderzzon skrev:Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.Tellus skrev:Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)Teslared skrev:Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
När du har både ac och heat intryckt så avfuktar acn och för att göra värme används elslingorna, så ingen energibesparing, men blir bäst klimat så.
Nissan Leaf verkar ju vara en helt fantastisk produkt!
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Tja inte vår i alla fall! Den används alltid på värmesäsongen. Den "dånar" definitivt inte! Man kan höra att den går om man står framför bilen förstås men låter inte speciellt högt. Inne i bilen hörs den knappt.Tellus skrev:Då har du en japan leaf 2012-2013 som ej har värmepump.Teslared skrev:Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Haha ja, jag hade kunnat skriva en liknande rapport om Leaf som den om Model 3 i en annan tråd.Verdi skrev:Nissan Leaf verkar ju vara en helt fantastisk produkt!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Ni skriver värmesäsongen, då används kylfunktionen som inte låter så högt vid låg belastning.Teslared skrev:Tja inte vår i alla fall! Den används alltid på värmesäsongen. Den "dånar" definitivt inte! Man kan höra att den går om man står framför bilen förstås men låter inte speciellt högt. Inne i bilen hörs den knappt.Tellus skrev:Då har du en japan leaf 2012-2013 som ej har värmepump.Teslared skrev:Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Teslared skrev:Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Ja, leaf är oftast väldigt bekymmersfri.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Men folk gnäller ju inte om att bilen går sönder utan att den är dålig på andra sätt. Min Nokia 3310 gick inte heller sönder men jag vill ändå hellre ha en iPhone. Det är egentligen småsaker jag stör mig på men totalt sett blir det en stor grej. Dessutom hade de flesta problem kunnat fixas som Nissan kontinuerligt hade arbetat med att förbättra mjukvaran.Teslared skrev:Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Du får tycka vad du vill om ljudet, jag upplever inte ljudet som störande.Tellus skrev:Teslared skrev:Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Ja, leaf är oftast väldigt bekymmersfri.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.
Leaf var först med värmepump!
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Instämmer i detta. Imorse när jag körde värmaren (startades med appen för övrigt ) så hörde jag den inte utanför. Tänkte att den inte startat, men när jag öppnade dörren var det fullt blås inuti och varmluft sprutade! Eftersom jag bara kört några minuter var det lite imma på rutorna, drog igång defrosterläget (BÅDE kylning för kondensering OCH värme från värmepumpen jobbar) för att torka ur fukten och värma rutan. Vips! (nåja) så var imman borta.Teslared skrev:Du får tycka vad du vill om ljudet, jag upplever inte ljudet som störande.Tellus skrev:Teslared skrev:Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Ja, leaf är oftast väldigt bekymmersfri.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.
Leaf var först med värmepump!
Alla modeller tillverkade i EU sen 2014 års modell har detta.
Inte den mest spännande bilen men inte alls tokig.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
En värmepump blir kall på ena sidan och varm på andra sidan. I en "AC" används kalla sidan för kalluft och i en "värmepump" varma sidan för värme. Same same olika användning.Teslared skrev:Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.
Om man först leder inkommande luft förbi kallsidan så kondenserar fuktig luft ut vatten på denna (tappar vatten) och sedan leds luften förbi varma sidan (och blir då torrare än inkommande luft).
Inte magiskt, men nästan. Effektivare än bara värmepump som nyttjar kylning ("AC") plus en brödrost för värmning av luften som i Teslan.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Teslared
Ja Leaf var förs med värmepump 2013, men sedan dess har utvecklingen stått still.
Leaf har nu i 7år haft problem med igen immade rutor pga mediokert system.
Vilka andra elbilar immar igen som Leaf?
Jo det finns värmepumpar som kan ta bort fukt samtidigt som de ger värme, ni får googla.
Leaf användare får därför trycka in heat och ac, men då är det som att köra bil utan värmepump.
RagWal
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Ja Leaf var förs med värmepump 2013, men sedan dess har utvecklingen stått still.
Leaf har nu i 7år haft problem med igen immade rutor pga mediokert system.
Vilka andra elbilar immar igen som Leaf?
Jo det finns värmepumpar som kan ta bort fukt samtidigt som de ger värme, ni får googla.
Leaf användare får därför trycka in heat och ac, men då är det som att köra bil utan värmepump.
RagWal
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Ja det ju klart att det går om man har en värmeväxlare (evaporator) till, tycker ändå inte Leafen immar igen mer än ex.vis MX
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Med tanke på att Tesla Model 3 nu kanske ser ut att ändå få värmepump vill jag redan nu be er att i så fall starta ny tråd, inte fylla på denna falsklarm-tråd.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... to-tilburg
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... to-tilburg
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Är du säker?Tellus skrev:Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Se här: http://www.nissantechnicianinfo.mobi/ht ... He_fmt.png
Både evaporator och kondensor finns för kupeluften. Plus en extern växlare med tryckreduceringsventil både före och efter externa värmeväxlaren.
Då man kan man köra både kallsida och varmsida på kupeluften samtidigt, dvs luften torkas och värms.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Jag är säker. Leaf har ett enkelt system som bara kan avfukta med hjälp av ptc och att a/c går i kylläge.RagWal skrev:Är du säker?Tellus skrev:Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Se här: http://www.nissantechnicianinfo.mobi/ht ... He_fmt.png
Både evaporator och kondensor finns för kupeluften. Plus en extern växlare med tryckreduceringsventil både före och efter externa värmeväxlaren.
Då man kan man köra både kallsida och varmsida på kupeluften samtidigt, dvs luften torkas och värms.
Bara testa kör i auto läget när det regnar så får man Florida känsla i hela kupén.
Nu ska jag ej besudla tråden mer.
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=21025
https://www.quora.com/What-are-some-fla ... issan-LEAF
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php? ... 10#p484305
https://www.researchgate.net/publicatio ... s_A_review
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: M3 med värmepump!
Nu fick jag svar. Som väntat kan de inte ge info om uppdateringarna är med eller när de kan komma på bilar i Sverige.CrazyGang skrev:Har skickat en fråga till min säljare angående uppdateringar som väntas närmaste tiden (VP, ljudisolering, elbaklucka), om/när de kan tänkas komma på bilar i Sverige. Vår bil är bokad för hämtning 25/9. (vit LR lagerbil beställd 1/9)
Uppdaterar tråden när jag får svar.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: M3 med värmepump!
Såg en Amerikan som i Fredags eller Måndags fått en M3 med VIN 788 xxx som "bara" fått den lilla frunken men ingen Värmepump eller annat.....CrazyGang skrev:Nu fick jag svar. Som väntat kan de inte ge info om uppdateringarna är med eller när de kan komma på bilar i Sverige.CrazyGang skrev:Har skickat en fråga till min säljare angående uppdateringar som väntas närmaste tiden (VP, ljudisolering, elbaklucka), om/när de kan tänkas komma på bilar i Sverige. Vår bil är bokad för hämtning 25/9. (vit LR lagerbil beställd 1/9)
Uppdaterar tråden när jag får svar.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler