M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

12man skrev:
A/C är en värmepump, värmepump är en A/C, varför skulle det vara skillnad i ljudniva mer än relaterat till totala energi transfern
Det är en väldig skillnad på ljudnivå, tror det beror på att det är fläktar som dånar för att VP ska vara effektiv.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tomas L »

Zalman3 skrev:
Leo skrev:
Värmepump.jpg
Så här såg det ut på en e-Golf med 24kWh batteri och 19 mils räckvidd enligt NEDC. Man kan säkert tänka sig att det är något liknande på Model Y. Till vänster är det km och nertill utetemperatur. Så visst gör värmepump nytta en hel del nytta vid -10 till +10.
Bra höst och vår.
Värdelöst om det är mer än -20 grader.
Vet vi det? Hur många dagar per år är det -20 eller kallare? En kall vinter så kan det kanske röra sig om 30 dagar, d v s en månad. I så fall är det 335 dagar kvar på året med högre temperatur och jag tror att det är blir många fler dagar på ett år då värmepumpen får jobba under fördelaktiga förhållanden med hög verkningsgrad än dagar då den är "värdelös".
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tomas L »

heldiggrisen skrev:
Ljuden från filmen är med "skyddet" monterad, osäker på om det är från en bil med original eller retrofit skydd.
Det är svårt att avgöra från ett klipp, särskilt när det är det första och sista klippet som ska jämföras. Sedan borde de ha jämfört ljudnivån INNE i bilen, inte utanför, för som Sandy Munro konstaterade så är värmepumpen upphängd på ett sätt som ska minimera att ljud letar sig in i bilen.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Anderzzon »

Tellus skrev:
Teslared skrev:
Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker inte ljudnivån i filmen var speciellt farlig faktiskt, inte nog för att jag skulle bli avskräckt iaf. Det är ju ingen jätteeffekt man får av att ha VP men om den är gratis så är det ju inget man tackar nej till. Verkar bli en trevlig lista med nya saker man kan få om jag byter min 3a mot en ny runt 1-årsdagen, om fällbart mittenbaksäte kommer blir det beställning direkt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Anderzzon skrev:
Tellus skrev:
Teslared skrev:
Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.
Precis. Blir fuktigt och obehagligt att köra med bara auto. Leaf kan ej avfukta och använda VP samtidigt.
När du har både ac och heat intryckt så avfuktar acn och för att göra värme används elslingorna, så ingen energibesparing, men blir bäst klimat så.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Verdi

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Verdi »

Tellus skrev:
Anderzzon skrev:
Tellus skrev:
Teslared skrev:
Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Jaha det visste inte jag. Har alltid båda intryckta eftersom biljäveln immar igen när det regnar annars.
Precis. Blir fuktigt och obehagligt att köra med bara auto. Leaf kan ej avfukta och använda VP samtidigt.
När du har både ac och heat intryckt så avfuktar acn och för att göra värme används elslingorna, så ingen energibesparing, men blir bäst klimat så.

Nissan Leaf verkar ju vara en helt fantastisk produkt! :lol:
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Teslared »

Tellus skrev:
Teslared skrev:
Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Då har du en japan leaf 2012-2013 som ej har värmepump.
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Tja inte vår i alla fall! Den används alltid på värmesäsongen. Den "dånar" definitivt inte! Man kan höra att den går om man står framför bilen förstås men låter inte speciellt högt. Inne i bilen hörs den knappt.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
Nissan Leaf verkar ju vara en helt fantastisk produkt! :lol:
Haha ja, jag hade kunnat skriva en liknande rapport om Leaf som den om Model 3 i en annan tråd.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Teslared skrev:
Tellus skrev:
Teslared skrev:
Vår värmepump i Leafen dånar inte, måste vara något fel om den låter!
Då har du en japan leaf 2012-2013 som ej har värmepump.
Eller så har du ac knappen och heat intryckt samtidigt (då används ej värmepumpen till värme)
Eller så är den trasig.
Den dånar rätt högt när den är aktiv.
Tja inte vår i alla fall! Den används alltid på värmesäsongen. Den "dånar" definitivt inte! Man kan höra att den går om man står framför bilen förstås men låter inte speciellt högt. Inne i bilen hörs den knappt.
Ni skriver värmesäsongen, då används kylfunktionen som inte låter så högt vid låg belastning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Teslared »

Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Teslared skrev:
Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.

Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Ja, leaf är oftast väldigt bekymmersfri.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Anderzzon »

Teslared skrev:
Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.
Men folk gnäller ju inte om att bilen går sönder utan att den är dålig på andra sätt. Min Nokia 3310 gick inte heller sönder men jag vill ändå hellre ha en iPhone. Det är egentligen småsaker jag stör mig på men totalt sett blir det en stor grej. Dessutom hade de flesta problem kunnat fixas som Nissan kontinuerligt hade arbetat med att förbättra mjukvaran.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Teslared »

Tellus skrev:
Teslared skrev:
Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.

Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Ja, leaf är oftast väldigt bekymmersfri.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Du får tycka vad du vill om ljudet, jag upplever inte ljudet som störande.

Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.

Leaf var först med värmepump!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av RagWal »

Teslared skrev:
Tellus skrev:
Teslared skrev:
Feltolkning! Jag menar ju värme i bilen och då går ju värmepumpen. För övrigt så är det inte bara leafen som inte kan avfukta på det sättet du beskriver det gäller ju alla med värmepump eller AC. För övrigt tycker jag det är ett väldigt hackande på Leafen här på forumet, det är den felfriaste bil vi haft, inte ett fel på drygt 9000 mil och 7 år.

Nej, de flesta andra elbilar med värmepump kan både avfukta och använda värmepumpen samtidigt.
Alla leaf (utom japanleaf) med fungerande värmepump har ett högt ljud när den arbetar.
Ja, leaf är oftast väldigt bekymmersfri.
Men man måste då kunna ha överseende med dess många nackdelar den har och att förbättringar utöver batterikapacitet har varit minimal på 10år.
Du får tycka vad du vill om ljudet, jag upplever inte ljudet som störande.

Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.

Leaf var först med värmepump!
Instämmer i detta. Imorse när jag körde värmaren (startades med appen för övrigt :shock: ) så hörde jag den inte utanför. Tänkte att den inte startat, men när jag öppnade dörren var det fullt blås inuti och varmluft sprutade! Eftersom jag bara kört några minuter var det lite imma på rutorna, drog igång defrosterläget (BÅDE kylning för kondensering OCH värme från värmepumpen jobbar) för att torka ur fukten och värma rutan. Vips! (nåja) så var imman borta.

Alla modeller tillverkade i EU sen 2014 års modell har detta.
Inte den mest spännande bilen men inte alls tokig.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av RagWal »

Teslared skrev:
Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.
En värmepump blir kall på ena sidan och varm på andra sidan. I en "AC" används kalla sidan för kalluft och i en "värmepump" varma sidan för värme. Same same olika användning.

Om man först leder inkommande luft förbi kallsidan så kondenserar fuktig luft ut vatten på denna (tappar vatten) och sedan leds luften förbi varma sidan (och blir då torrare än inkommande luft).

Inte magiskt, men nästan. Effektivare än bara värmepump som nyttjar kylning ("AC") plus en brödrost för värmning av luften som i Teslan.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Teslared

Ja Leaf var förs med värmepump 2013, men sedan dess har utvecklingen stått still.
Leaf har nu i 7år haft problem med igen immade rutor pga mediokert system.
Vilka andra elbilar immar igen som Leaf?
Jo det finns värmepumpar som kan ta bort fukt samtidigt som de ger värme, ni får googla.
Leaf användare får därför trycka in heat och ac, men då är det som att köra bil utan värmepump.

RagWal
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Teslared »

Ja det ju klart att det går om man har en värmeväxlare (evaporator) till, tycker ändå inte Leafen immar igen mer än ex.vis MX
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av TiborBlomhall »

Med tanke på att Tesla Model 3 nu kanske ser ut att ändå få värmepump vill jag redan nu be er att i så fall starta ny tråd, inte fylla på denna falsklarm-tråd.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... to-tilburg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av RagWal »

Tellus skrev:
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Är du säker?
Se här: http://www.nissantechnicianinfo.mobi/ht ... He_fmt.png
Både evaporator och kondensor finns för kupeluften. Plus en extern växlare med tryckreduceringsventil både före och efter externa värmeväxlaren.
Då man kan man köra både kallsida och varmsida på kupeluften samtidigt, dvs luften torkas och värms.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

RagWal skrev:
Tellus skrev:
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Är du säker?
Se här: http://www.nissantechnicianinfo.mobi/ht ... He_fmt.png
Både evaporator och kondensor finns för kupeluften. Plus en extern växlare med tryckreduceringsventil både före och efter externa värmeväxlaren.
Då man kan man köra både kallsida och varmsida på kupeluften samtidigt, dvs luften torkas och värms.
Jag är säker. Leaf har ett enkelt system som bara kan avfukta med hjälp av ptc och att a/c går i kylläge.
Bara testa kör i auto läget när det regnar så får man Florida känsla i hela kupén.
Nu ska jag ej besudla tråden mer.

https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=21025

https://www.quora.com/What-are-some-fla ... issan-LEAF

https://mynissanleaf.com/viewtopic.php? ... 10#p484305

https://www.researchgate.net/publicatio ... s_A_review
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av CrazyGang »

CrazyGang skrev:
Har skickat en fråga till min säljare angående uppdateringar som väntas närmaste tiden (VP, ljudisolering, elbaklucka), om/när de kan tänkas komma på bilar i Sverige. Vår bil är bokad för hämtning 25/9. (vit LR lagerbil beställd 1/9)

Uppdaterar tråden när jag får svar.
Nu fick jag svar. Som väntat kan de inte ge info om uppdateringarna är med eller när de kan komma på bilar i Sverige.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av Julleruff »

CrazyGang skrev:
CrazyGang skrev:
Har skickat en fråga till min säljare angående uppdateringar som väntas närmaste tiden (VP, ljudisolering, elbaklucka), om/när de kan tänkas komma på bilar i Sverige. Vår bil är bokad för hämtning 25/9. (vit LR lagerbil beställd 1/9)

Uppdaterar tråden när jag får svar.
Nu fick jag svar. Som väntat kan de inte ge info om uppdateringarna är med eller när de kan komma på bilar i Sverige.
Såg en Amerikan som i Fredags eller Måndags fått en M3 med VIN 788 xxx som "bara" fått den lilla frunken men ingen Värmepump eller annat.....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Mickep »

hahahahahahaaaahhahaha...
Undrar hur många som ombokar sitt köp nu.
Skriv svar