M3 med värmepump
Moderator: Redaktion
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Alltså - att hålla en bilkupé varm i -15 grader kräver inga 4kW. Inte ens i -35 grader.
Jag skulle gissa att man ligger någonstans mellan 700 och 1000W och det inte ens hela tiden. Fläkten distribuerar runt luften och håller rutorna imfria. Korta stödinsatser med högre effekt är säkerligen aktuella men prova Max värme ett tag så märker ni väl skillnaden...
Jag skulle gissa att man ligger någonstans mellan 700 och 1000W och det inte ens hela tiden. Fläkten distribuerar runt luften och håller rutorna imfria. Korta stödinsatser med högre effekt är säkerligen aktuella men prova Max värme ett tag så märker ni väl skillnaden...
Tesla Y LR -22 EAP
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Instämmer. Sannolikt inte mycket effekt vid långkörningar.BrooklynS skrev:Alltså - att hålla en bilkupé varm i -15 grader kräver inga 4kW. Inte ens i -35 grader.
Jag skulle gissa att man ligger någonstans mellan 700 och 1000W och det inte ens hela tiden. Fläkten distribuerar runt luften och håller rutorna imfria. Korta stödinsatser med högre effekt är säkerligen aktuella men prova Max värme ett tag så märker ni väl skillnaden...
Vinsten ligger nog vid kortare körningar utan laddning där bilen hinner kallna emellan, dvs mycket uppvärmning per körsträcka.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Nja dom där siffrorna 700-1000w vid -15 grader är drömvärden, så mycket drar model 3 redan vid 10 plusgrader.BrooklynS skrev:Alltså - att hålla en bilkupé varm i -15 grader kräver inga 4kW. Inte ens i -35 grader.
Jag skulle gissa att man ligger någonstans mellan 700 och 1000W och det inte ens hela tiden. Fläkten distribuerar runt luften och håller rutorna imfria. Korta stödinsatser med högre effekt är säkerligen aktuella men prova Max värme ett tag så märker ni väl skillnaden...
Blir kul att mäta nu när det blir kallare. Jag har ca 6 mil till jobbet och parkerar i varmgarage hemma.
Teslabjørn har hyllat Kia för att ha effektiv värmepump på vintern, här drog den drygt 1000watt vid uppvärmd kupé och med värmepump vid -4 grader, här torde model 3 dra minst dubbelt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Tror inte på att den skulle dra 2 kW kontinuerligt, det är galet mycket energi för det lilla utrymmet och den temperaturen. Hur har du räknat ut det? För värmaren slår ju på och av.Tellus skrev:Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Jag uppfattar det som att den drog 2kw för att värma kupén, inte att den förbrukar 2kwh för att hålla värmen.OfarligTesla skrev:Tror inte på att den skulle dra 2 kW kontinuerligt, det är galet mycket energi för det lilla utrymmet och den temperaturen. Hur har du räknat ut det? För värmaren slår ju på och av.Tellus skrev:Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Har kört långt när det är riktigt kallt och några 2kw handlar det inte om, dock kör jag inte med auto läget utan ställer ner fläkten på 1 eller2, då blåser mindre uppvärmd luft ut. Om man vill spara mer kan man omväxlande sätta på recirkulation.tompanhuhu skrev:Jag uppfattar det som att den drog 2kw för att värma kupén, inte att den förbrukar 2kwh för att hålla värmen.OfarligTesla skrev:Tror inte på att den skulle dra 2 kW kontinuerligt, det är galet mycket energi för det lilla utrymmet och den temperaturen. Hur har du räknat ut det? För värmaren slår ju på och av.Tellus skrev:Har kollat nu när det varit runt 5 plusgrader, då har värmaren dragit runt 2kW när kupèn är uppvärmd och med inställning auto 20 grader.
S och X lär dra mindre då dom får hjälp av motor och elektronikspillvärme.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Leaf kunde ju visa hur mycket värmen drar i en display och vid jämn temperatur drog den 1,5 kW vid -15˚C.
Har inte Bjørn gjort något med värme under vintern? Han borde ju ha siffrorna på hur mycket uppvärmningen drar. Men självklart handlar det inte om 4-6 kW då det som vi sagt innan värmer ett helt hus.
Har inte Bjørn gjort något med värme under vintern? Han borde ju ha siffrorna på hur mycket uppvärmningen drar. Men självklart handlar det inte om 4-6 kW då det som vi sagt innan värmer ett helt hus.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
För att värma upp kupen drar den 6-7kW. Den värmer också ofta upp batteriet, det drar ytterligare 6-7kW. Så 14kW de första 5 minuterna är inte ovanligt.
Idag hade jag parkerat i garage 15 grader, förvärmt till 20 grader i 30min.
Sedan var jag lite frusen och hade inställt på 21,5 grader och auto. Då drar pendlar förbrukningen mellan 1,5-3,0kW. Med ett snitt på ca 2kW. Utetemp 5 grader.
Man ser förbrukningen i scan my tesla när man lägger i neutral och coastar. Jag har dragit av för standby förbrukning ca 300 watt.
Vår Leaf drar 4-5kW vid minus 15 grader, den har inte värmepump.
Vid stillastående tror jag inte förbrukningen blir lika hög.
Man kan inte jämföra ett hus med en bil.
Men det är vid denna temp runt 5 plusgrader en värmepump ger störst skillnad.
Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW
Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW
Idag hade jag parkerat i garage 15 grader, förvärmt till 20 grader i 30min.
Sedan var jag lite frusen och hade inställt på 21,5 grader och auto. Då drar pendlar förbrukningen mellan 1,5-3,0kW. Med ett snitt på ca 2kW. Utetemp 5 grader.
Man ser förbrukningen i scan my tesla när man lägger i neutral och coastar. Jag har dragit av för standby förbrukning ca 300 watt.
Vår Leaf drar 4-5kW vid minus 15 grader, den har inte värmepump.
Vid stillastående tror jag inte förbrukningen blir lika hög.
Man kan inte jämföra ett hus med en bil.
Men det är vid denna temp runt 5 plusgrader en värmepump ger störst skillnad.
Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW
Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: M3 med värmepump
Att bara mäta när man är i neutral och coastar ger ju inte mycket vettig information, du måste mäta oavbrutet under typ 1-2 timmar för att få tillförlitlig data. Värmaren slår ju helt enkelt på och av och du har ingen information om hur stor del av tiden den är av med din mätmetodik.Tellus skrev:För att värma upp kupen drar den 6-7kW. Den värmer också ofta upp batteriet, det drar ytterligare 6-7kW. Så 14kW de första 5 minuterna är inte ovanligt.
Idag hade jag parkerat i garage 15 grader, förvärmt till 20 grader i 30min.
Sedan var jag lite frusen och hade inställt på 21,5 grader och auto. Då drar pendlar förbrukningen mellan 1,5-3,0kW. Med ett snitt på ca 2kW. Utetemp 5 grader.
Man ser förbrukningen i scan my tesla när man lägger i neutral och coastar. Jag har dragit av för standby förbrukning ca 300 watt.
Vår Leaf drar 4-5kW vid minus 15 grader, den har inte värmepump.
Vid stillastående tror jag inte förbrukningen blir lika hög.
Man kan inte jämföra ett hus med en bil.
Men det är vid denna temp runt 5 plusgrader en värmepump ger störst skillnad.
Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW
Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW
Rent fysikaliskt måste bilen läcka som ett såll för att du skall behöva använda de energimängder du föreslår för att hålla värmen.
Re: M3 med värmepump
Min X drog runt 1kW när det var -20 och jag var ensam i den. 3an kan omöjligt dra mer än det om den inte är cab
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 med värmepump
Vetenskapling test
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 med värmepump
Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: M3 med värmepump
Vad är det vi ska kolla på? Battery power? För i den kan ju bra bra mycket mer än värmaren inkluderas, t.ex. MCU/skärm/AP-dator/fläktar (interna och externa)/pumpar för batteriet. Nu vet jag ju inte om allt ingår i den siffran men det kan ju utan problem göra det och addera upp till en del. Bara Ap-datorn lär dra en hel del om man har aktiverat dashcam och för skyltavläsning. Pratas ju om att sentry mode drar 300W så totalt kan nog en bil som körs dra mycket mer än så.Tellus skrev:Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.
Och oavsett det så har du ju inte någon aning om hur mycket den är av eller på. När du säger att du gjort hundratals stickprov, har du sparat ner datan med förbrukning uppdelat per tidsenhet och räknat på det? Eller pratar du om att du kollat på den hoppande siffran och försöker uppskatta utifrån det?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 med värmepump
Det är rätt lätt att se vad övrig förbrukning är, bara stänga av kliman och se hur mkt som då dras. Det är mellan 200-400watt.OfarligTesla skrev:Vad är det vi ska kolla på? Battery power? För i den kan ju bra bra mycket mer än värmaren inkluderas, t.ex. MCU/skärm/AP-dator/fläktar (interna och externa)/pumpar för batteriet. Nu vet jag ju inte om allt ingår i den siffran men det kan ju utan problem göra det och addera upp till en del. Bara Ap-datorn lär dra en hel del om man har aktiverat dashcam och för skyltavläsning. Pratas ju om att sentry mode drar 300W så totalt kan nog en bil som körs dra mycket mer än så.Tellus skrev:Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.
Och oavsett det så har du ju inte någon aning om hur mycket den är av eller på. När du säger att du gjort hundratals stickprov, har du sparat ner datan med förbrukning uppdelat per tidsenhet och räknat på det? Eller pratar du om att du kollat på den hoppande siffran och försöker uppskatta utifrån det?
När bilen står parkerad vaken spelar det ingen roll om sentry mode är på eller av, samma förbrukning.
Men faktum är att vissa tror en bil utan VP drar ca 1000 watt i minus -15 och jag påstår ~ 4000 watt.
Det är den gåtan vi kan lösa genom att hitta något vetenskapligt test.
Mina data utgår från den hoppande siffran och 7st Nissan Leaf och en Soul med VP där man kan se klimatanläggningens energiförbrukning.
En Leaf från 2012 med elpatron verkar dra ungefär lika som en model 3, vilket jag tycker är logistik då båda har "direktverkande" el.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: M3 med värmepump
Ett mer vetenskapligt test vore att köra en sträcka på säg 60 minuter (30 min enkel väg) när bilen redan är riktigt uppvärmd och logga förbrukningen säg varje hundradels sekund och sedan köra samma sträcka direkt efter men med klimatanläggningen avstängd och logga förbrukningen. Här får vi ju felkällor i form av att vi inte vet exakt hur rapporteringen i Scan my Tesla går till och hur snabb uppdatering den har osv.Tellus skrev:
Det är rätt lätt att se vad övrig förbrukning är, bara stänga av kliman och se hur mkt som då dras. Det är mellan 200-400watt.
När bilen står parkerad vaken spelar det ingen roll om sentry mode är på eller av, samma förbrukning.
Men faktum är att vissa tror en bil utan VP drar ca 1000 watt i minus -15 och jag påstår ~ 4000 watt.
Det är den gåtan vi kan lösa genom att hitta något vetenskapligt test.
Mina data utgår från den hoppande siffran och 7st Nissan Leaf och en Soul med VP där man kan se klimatanläggningens energiförbrukning.
En Leaf från 2012 med elpatron verkar dra ungefär lika som en model 3, vilket jag tycker är logistik då båda har "direktverkande" el.
Ett annat bättre sätt skulle vara att köra en sådan sträcka och sen mäta faktiskt använd energimängd i de båda fallen, genom att ladda till säg 90% och efter varje test ladda upp igenom och mäta hur mycket energi du stoppar i. Men även här finns ju felkällor då vi inte kan vara säkra på att 90% laddning blir detsamma i båda fallen och diverse förluster inte alltid måste bli likadana.
Man kan ju också göra detsamma men kika på vad bilen rapporterar för förbrukning, här kan ju dock massvis påverka som man inte har någon kontroll över men borde kunna ge en indikation.
Re: M3 med värmepump
Ett modernt hus har ju typ decimetertjockt med isolering, samt dubbel eller trippelglas. Dessutom förhållandevis lite glasytor.
En bil har ingen isolering, enkelglas och väldigt stora glasytor. Ganska logiskt att det kräver rejält mkt mer effekt för att hålla värmen i en bil
En bil har ingen isolering, enkelglas och väldigt stora glasytor. Ganska logiskt att det kräver rejält mkt mer effekt för att hålla värmen i en bil
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: M3 med värmepump
Det är ju, som nämnts ovan, vanskligt att jämföra hus med bilar, men kan ändå tillägga en observation.
Just nu pågår fönsterrenovering i min lägenhet, en fyrarummare på 103 kvadratmeter. Den är byggd 1946 och är inget under av värmeisolering. Alla fönster har plockats ut och ersatts tillfälligt med tunna plasthuvar. Den totala fönsterarean är 13,5 kvadratmeter. Det är knappt någon värme på de ordinarie radiatorerna med centralvärme, utan två 2 kW kupévärmarliknande elvärmare sköter uppvärmningen. Det är riktigt varmt här inne, så pass att jag funderar på att stänga av den ena.
Just nu pågår fönsterrenovering i min lägenhet, en fyrarummare på 103 kvadratmeter. Den är byggd 1946 och är inget under av värmeisolering. Alla fönster har plockats ut och ersatts tillfälligt med tunna plasthuvar. Den totala fönsterarean är 13,5 kvadratmeter. Det är knappt någon värme på de ordinarie radiatorerna med centralvärme, utan två 2 kW kupévärmarliknande elvärmare sköter uppvärmningen. Det är riktigt varmt här inne, så pass att jag funderar på att stänga av den ena.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 med värmepump
Hittade en publikation i ämnet, de har testat energiåtgången för kupevärme i en volvo s60. Är väl liknande storlek som 3an, men mer glasrutor på 3an som släpper värme.
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 235856.pdf
Här är lite resultat på kW användning för att bibehålla värmen i olika hastigheter 25, 50 och 150km/t och vid olika temperaturer, verkar stämma rätt bra med mina observationer
Utetemperaturer -18, -10, +2, +10 grader
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 235856.pdf
Här är lite resultat på kW användning för att bibehålla värmen i olika hastigheter 25, 50 och 150km/t och vid olika temperaturer, verkar stämma rätt bra med mina observationer
Utetemperaturer -18, -10, +2, +10 grader
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: M3 med värmepump
Nyfiken; om det går så fint, varför behöver ni ens de extra värmefläktarna? Varför räcker inte de vanliga elementen till för att värma våningen?Niklas Z skrev:Det är ju, som nämnts ovan, vanskligt att jämföra hus med bilar, men kan ändå tillägga en observation.
Just nu pågår fönsterrenovering i min lägenhet, en fyrarummare på 103 kvadratmeter. Den är byggd 1946 och är inget under av värmeisolering. Alla fönster har plockats ut och ersatts tillfälligt med tunna plasthuvar. Den totala fönsterarean är 13,5 kvadratmeter. Det är knappt någon värme på de ordinarie radiatorerna med centralvärme, utan två 2 kW kupévärmarliknande elvärmare sköter uppvärmningen. Det är riktigt varmt här inne, så pass att jag funderar på att stänga av den ena.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: M3 med värmepump
Ja, de håller ju en VÄLDIGT hög temperatur i bilen till att börja med vilket ju såklart påverkar.Tellus skrev:Hittade en publikation i ämnet, de har testat energiåtgången för kupevärme i en volvo s60. Är väl liknande storlek som 3an, men mer glasrutor på 3an som släpper värme.
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 235856.pdf
Här är lite resultat på kW användning för att bibehålla värmen i olika hastigheter 25, 50 och 150km/t och vid olika temperaturer, verkar stämma rätt bra med mina observationer
Utetemperaturer -18, -10, +2, +10 grader
Sen kan vi ju se att iaf vad gäller Teslas bilar så kan siffrorna inte vara tillämpbara på rimliga temperaturer, vi kan enkelt se det genom att vi helt enkelt har mycket längre räckvidd än vad resultatet skulle vara om värmaren faktiskt drog > 6 kW vid -18 grader. Skulle värmaren dra 6 kW vid -18 så skulle man bara av värmaren göra så att räckvidden är under 70% av sommarräckvidden på landsväg (90 km/h) . Lägger du till snöig väg och ökat luftmotstånd i kallt väder så skulle den vara klart mindre än så (under 50% gissningsvis om vi ser till effekten lite vatten på vägbanan har på förbrukningen), detta vet ju alla som kört Teslor på vintern inte stämmer.
Vi kan ju också se att enligt diagrammen är skillnaden mellan 25 km/h och 50 km/h rätt liten vilket då tyder på att skillnaden ner till 0% inte bör vara så stor, och då har vi en stor skillnad mot vad som faktiskt mäts upp vid stillastående i Teslan.
Re: Falsklarm: M3 med värmepump
Jag ger dig mig stöd i siffrorna ovan, det verkar rimligt, dock utan erfarenheter från Model 3, men väl från Leaf -18 med VP. Ur minnet så drar VP ofta runt 1200W på vintern (kontinuerligt när kupén är varm). På det klarar den sig ner till minus 6 till 8 grader. Om temp är under det kompletterar den med elpatronen. Och när det är -15 eller -20 så är totalen av VP och elpatron runt de siffror du har in din tabell för VP.Tellus skrev:Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW
Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW
För den som undrar så kan man med Leaf Spy se vad AC/VP och elpatron drar individuellt.
Re: M3 med värmepump
Mitt inlägg om X var fel såg jag när jag kollade tillbaka. Det drog ganska exakt 2kW inkl allt när jag var ensam i bilen i -18. Inte 1kW som jag skrev tidigare.
Logiskt sett borde ju 3an dra mindre än det, men jag får testa en dag när det är -18 igen...
Logiskt sett borde ju 3an dra mindre än det, men jag får testa en dag när det är -18 igen...
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 med värmepump
Om man kollar sista stapeln vid -18 grader så drar det 3,5kW och 22 graders temp, då dom manuellt reducerat fläkten 50%OfarligTesla skrev:Ja, de håller ju en VÄLDIGT hög temperatur i bilen till att börja med vilket ju såklart påverkar.Tellus skrev:Hittade en publikation i ämnet, de har testat energiåtgången för kupevärme i en volvo s60. Är väl liknande storlek som 3an, men mer glasrutor på 3an som släpper värme.
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 235856.pdf
Här är lite resultat på kW användning för att bibehålla värmen i olika hastigheter 25, 50 och 150km/t och vid olika temperaturer, verkar stämma rätt bra med mina observationer
Utetemperaturer -18, -10, +2, +10 grader
Sen kan vi ju se att iaf vad gäller Teslas bilar så kan siffrorna inte vara tillämpbara på rimliga temperaturer, vi kan enkelt se det genom att vi helt enkelt har mycket längre räckvidd än vad resultatet skulle vara om värmaren faktiskt drog > 6 kW vid -18 grader. Skulle värmaren dra 6 kW vid -18 så skulle man bara av värmaren göra så att räckvidden är under 70% av sommarräckvidden på landsväg (90 km/h) . Lägger du till snöig väg och ökat luftmotstånd i kallt väder så skulle den vara klart mindre än så (under 50% gissningsvis om vi ser till effekten lite vatten på vägbanan har på förbrukningen), detta vet ju alla som kört Teslor på vintern inte stämmer.
Vi kan ju också se att enligt diagrammen är skillnaden mellan 25 km/h och 50 km/h rätt liten vilket då tyder på att skillnaden ner till 0% inte bör vara så stor, och då har vi en stor skillnad mot vad som faktiskt mäts upp vid stillastående i Teslan.
Här är en model 3 ägare som fått 42% minskad räckvidd vid -18 eller om man vill 58% av sommarräckvidden(EPA)
Jag blir dock glad om jag kommer 29 mil i -18, tycker redan nu räckvidden i 0-5 plusgrader är nedåt 35-40mil, dvs förbrukning 185-210Wh/km vs 150Wh i sommras.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler