Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 okt 2020 11:04

Tellus skrev:För att värma upp kupen drar den 6-7kW. Den värmer också ofta upp batteriet, det drar ytterligare 6-7kW. Så 14kW de första 5 minuterna är inte ovanligt.
Idag hade jag parkerat i garage 15 grader, förvärmt till 20 grader i 30min.
Sedan var jag lite frusen och hade inställt på 21,5 grader och auto. Då drar pendlar förbrukningen mellan 1,5-3,0kW. Med ett snitt på ca 2kW. Utetemp 5 grader.
Man ser förbrukningen i scan my tesla när man lägger i neutral och coastar. Jag har dragit av för standby förbrukning ca 300 watt.

Vår Leaf drar 4-5kW vid minus 15 grader, den har inte värmepump.

Vid stillastående tror jag inte förbrukningen blir lika hög.
Man kan inte jämföra ett hus med en bil.

Men det är vid denna temp runt 5 plusgrader en värmepump ger störst skillnad.

Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW

Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW


Att bara mäta när man är i neutral och coastar ger ju inte mycket vettig information, du måste mäta oavbrutet under typ 1-2 timmar för att få tillförlitlig data. Värmaren slår ju helt enkelt på och av och du har ingen information om hur stor del av tiden den är av med din mätmetodik.

Rent fysikaliskt måste bilen läcka som ett såll för att du skall behöva använda de energimängder du föreslår för att hålla värmen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2521
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Remuz » 17 okt 2020 11:07

Min X drog runt 1kW när det var -20 och jag var ensam i den. 3an kan omöjligt dra mer än det om den inte är cab
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4664
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 17 okt 2020 12:09

Vetenskapling test :lol:



Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 17 okt 2020 12:11

Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 okt 2020 12:26

Tellus skrev:Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.


Vad är det vi ska kolla på? Battery power? För i den kan ju bra bra mycket mer än värmaren inkluderas, t.ex. MCU/skärm/AP-dator/fläktar (interna och externa)/pumpar för batteriet. Nu vet jag ju inte om allt ingår i den siffran men det kan ju utan problem göra det och addera upp till en del. Bara Ap-datorn lär dra en hel del om man har aktiverat dashcam och för skyltavläsning. Pratas ju om att sentry mode drar 300W så totalt kan nog en bil som körs dra mycket mer än så.

Och oavsett det så har du ju inte någon aning om hur mycket den är av eller på. När du säger att du gjort hundratals stickprov, har du sparat ner datan med förbrukning uppdelat per tidsenhet och räknat på det? Eller pratar du om att du kollat på den hoppande siffran och försöker uppskatta utifrån det?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2521
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 17 okt 2020 12:56

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:Jag har gjort ett hundratal stickprov för att få fram mina data, så tror dom är relevanta.
Tror man kan leta upp data angående detta, alltså att en bil drar så pass mycket energi för uppvärmning som jag påstår. Ska kolla upp det när jag får tid över.


Vad är det vi ska kolla på? Battery power? För i den kan ju bra bra mycket mer än värmaren inkluderas, t.ex. MCU/skärm/AP-dator/fläktar (interna och externa)/pumpar för batteriet. Nu vet jag ju inte om allt ingår i den siffran men det kan ju utan problem göra det och addera upp till en del. Bara Ap-datorn lär dra en hel del om man har aktiverat dashcam och för skyltavläsning. Pratas ju om att sentry mode drar 300W så totalt kan nog en bil som körs dra mycket mer än så.

Och oavsett det så har du ju inte någon aning om hur mycket den är av eller på. När du säger att du gjort hundratals stickprov, har du sparat ner datan med förbrukning uppdelat per tidsenhet och räknat på det? Eller pratar du om att du kollat på den hoppande siffran och försöker uppskatta utifrån det?


Det är rätt lätt att se vad övrig förbrukning är, bara stänga av kliman och se hur mkt som då dras. Det är mellan 200-400watt.
När bilen står parkerad vaken spelar det ingen roll om sentry mode är på eller av, samma förbrukning.
Men faktum är att vissa tror en bil utan VP drar ca 1000 watt i minus -15 och jag påstår ~ 4000 watt.
Det är den gåtan vi kan lösa genom att hitta något vetenskapligt test.

Mina data utgår från den hoppande siffran och 7st Nissan Leaf och en Soul med VP där man kan se klimatanläggningens energiförbrukning.

En Leaf från 2012 med elpatron verkar dra ungefär lika som en model 3, vilket jag tycker är logistik då båda har "direktverkande" el.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 okt 2020 13:23

Tellus skrev:
Det är rätt lätt att se vad övrig förbrukning är, bara stänga av kliman och se hur mkt som då dras. Det är mellan 200-400watt.
När bilen står parkerad vaken spelar det ingen roll om sentry mode är på eller av, samma förbrukning.
Men faktum är att vissa tror en bil utan VP drar ca 1000 watt i minus -15 och jag påstår ~ 4000 watt.
Det är den gåtan vi kan lösa genom att hitta något vetenskapligt test.

Mina data utgår från den hoppande siffran och 7st Nissan Leaf och en Soul med VP där man kan se klimatanläggningens energiförbrukning.

En Leaf från 2012 med elpatron verkar dra ungefär lika som en model 3, vilket jag tycker är logistik då båda har "direktverkande" el.


Ett mer vetenskapligt test vore att köra en sträcka på säg 60 minuter (30 min enkel väg) när bilen redan är riktigt uppvärmd och logga förbrukningen säg varje hundradels sekund och sedan köra samma sträcka direkt efter men med klimatanläggningen avstängd och logga förbrukningen. Här får vi ju felkällor i form av att vi inte vet exakt hur rapporteringen i Scan my Tesla går till och hur snabb uppdatering den har osv.

Ett annat bättre sätt skulle vara att köra en sådan sträcka och sen mäta faktiskt använd energimängd i de båda fallen, genom att ladda till säg 90% och efter varje test ladda upp igenom och mäta hur mycket energi du stoppar i. Men även här finns ju felkällor då vi inte kan vara säkra på att 90% laddning blir detsamma i båda fallen och diverse förluster inte alltid måste bli likadana.

Man kan ju också göra detsamma men kika på vad bilen rapporterar för förbrukning, här kan ju dock massvis påverka som man inte har någon kontroll över men borde kunna ge en indikation.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2521
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare taliz » 17 okt 2020 13:48

Ett modernt hus har ju typ decimetertjockt med isolering, samt dubbel eller trippelglas. Dessutom förhållandevis lite glasytor.
En bil har ingen isolering, enkelglas och väldigt stora glasytor. Ganska logiskt att det kräver rejält mkt mer effekt för att hålla värmen i en bil
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6644
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 17 okt 2020 14:32

Det är ju, som nämnts ovan, vanskligt att jämföra hus med bilar, men kan ändå tillägga en observation.
Just nu pågår fönsterrenovering i min lägenhet, en fyrarummare på 103 kvadratmeter. Den är byggd 1946 och är inget under av värmeisolering. Alla fönster har plockats ut och ersatts tillfälligt med tunna plasthuvar. Den totala fönsterarean är 13,5 kvadratmeter. Det är knappt någon värme på de ordinarie radiatorerna med centralvärme, utan två 2 kW kupévärmarliknande elvärmare sköter uppvärmningen. Det är riktigt varmt här inne, så pass att jag funderar på att stänga av den ena.
Model 3 LR, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 17 okt 2020 16:22

Hittade en publikation i ämnet, de har testat energiåtgången för kupevärme i en volvo s60. Är väl liknande storlek som 3an, men mer glasrutor på 3an som släpper värme.

http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 235856.pdf

Här är lite resultat på kW användning för att bibehålla värmen i olika hastigheter 25, 50 och 150km/t och vid olika temperaturer, verkar stämma rätt bra med mina observationer 8-)
Utetemperaturer -18, -10, +2, +10 grader
6B7BFA0A-2C06-4747-B416-07A3B757A8E5.jpeg
56DAE485-C04C-4B43-B66B-C9B6E0491E23.jpeg
F1C84722-921A-44E9-AB87-5775F01FCA5E.jpeg
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Krill, Rubiks och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.