Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare martinot » 17 okt 2020 16:54

Niklas Z skrev:Det är ju, som nämnts ovan, vanskligt att jämföra hus med bilar, men kan ändå tillägga en observation.
Just nu pågår fönsterrenovering i min lägenhet, en fyrarummare på 103 kvadratmeter. Den är byggd 1946 och är inget under av värmeisolering. Alla fönster har plockats ut och ersatts tillfälligt med tunna plasthuvar. Den totala fönsterarean är 13,5 kvadratmeter. Det är knappt någon värme på de ordinarie radiatorerna med centralvärme, utan två 2 kW kupévärmarliknande elvärmare sköter uppvärmningen. Det är riktigt varmt här inne, så pass att jag funderar på att stänga av den ena.


Nyfiken; om det går så fint, varför behöver ni ens de extra värmefläktarna? Varför räcker inte de vanliga elementen till för att värma våningen?
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 okt 2020 17:00

Tellus skrev:Hittade en publikation i ämnet, de har testat energiåtgången för kupevärme i en volvo s60. Är väl liknande storlek som 3an, men mer glasrutor på 3an som släpper värme.

http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 235856.pdf

Här är lite resultat på kW användning för att bibehålla värmen i olika hastigheter 25, 50 och 150km/t och vid olika temperaturer, verkar stämma rätt bra med mina observationer 8-)
Utetemperaturer -18, -10, +2, +10 grader


Ja, de håller ju en VÄLDIGT hög temperatur i bilen till att börja med vilket ju såklart påverkar.

Sen kan vi ju se att iaf vad gäller Teslas bilar så kan siffrorna inte vara tillämpbara på rimliga temperaturer, vi kan enkelt se det genom att vi helt enkelt har mycket längre räckvidd än vad resultatet skulle vara om värmaren faktiskt drog > 6 kW vid -18 grader. Skulle värmaren dra 6 kW vid -18 så skulle man bara av värmaren göra så att räckvidden är under 70% av sommarräckvidden på landsväg (90 km/h) . Lägger du till snöig väg och ökat luftmotstånd i kallt väder så skulle den vara klart mindre än så (under 50% gissningsvis om vi ser till effekten lite vatten på vägbanan har på förbrukningen), detta vet ju alla som kört Teslor på vintern inte stämmer.

Vi kan ju också se att enligt diagrammen är skillnaden mellan 25 km/h och 50 km/h rätt liten vilket då tyder på att skillnaden ner till 0% inte bör vara så stor, och då har vi en stor skillnad mot vad som faktiskt mäts upp vid stillastående i Teslan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2521
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inläggav elbilist N H » 17 okt 2020 17:22

Tellus skrev:Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW

Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW


Jag ger dig mig stöd i siffrorna ovan, det verkar rimligt, dock utan erfarenheter från Model 3, men väl från Leaf -18 med VP. Ur minnet så drar VP ofta runt 1200W på vintern (kontinuerligt när kupén är varm). På det klarar den sig ner till minus 6 till 8 grader. Om temp är under det kompletterar den med elpatronen. Och när det är -15 eller -20 så är totalen av VP och elpatron runt de siffror du har in din tabell för VP.

För den som undrar så kan man med Leaf Spy se vad AC/VP och elpatron drar individuellt.
N H
elbilist
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 02 apr 2016 16:32

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Remuz » 17 okt 2020 17:59

Mitt inlägg om X var fel såg jag när jag kollade tillbaka. Det drog ganska exakt 2kW inkl allt när jag var ensam i bilen i -18. Inte 1kW som jag skrev tidigare.

Logiskt sett borde ju 3an dra mindre än det, men jag får testa en dag när det är -18 igen...
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4664
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 17 okt 2020 18:22

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:Hittade en publikation i ämnet, de har testat energiåtgången för kupevärme i en volvo s60. Är väl liknande storlek som 3an, men mer glasrutor på 3an som släpper värme.

http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 235856.pdf

Här är lite resultat på kW användning för att bibehålla värmen i olika hastigheter 25, 50 och 150km/t och vid olika temperaturer, verkar stämma rätt bra med mina observationer 8-)
Utetemperaturer -18, -10, +2, +10 grader


Ja, de håller ju en VÄLDIGT hög temperatur i bilen till att börja med vilket ju såklart påverkar.

Sen kan vi ju se att iaf vad gäller Teslas bilar så kan siffrorna inte vara tillämpbara på rimliga temperaturer, vi kan enkelt se det genom att vi helt enkelt har mycket längre räckvidd än vad resultatet skulle vara om värmaren faktiskt drog > 6 kW vid -18 grader. Skulle värmaren dra 6 kW vid -18 så skulle man bara av värmaren göra så att räckvidden är under 70% av sommarräckvidden på landsväg (90 km/h) . Lägger du till snöig väg och ökat luftmotstånd i kallt väder så skulle den vara klart mindre än så (under 50% gissningsvis om vi ser till effekten lite vatten på vägbanan har på förbrukningen), detta vet ju alla som kört Teslor på vintern inte stämmer.

Vi kan ju också se att enligt diagrammen är skillnaden mellan 25 km/h och 50 km/h rätt liten vilket då tyder på att skillnaden ner till 0% inte bör vara så stor, och då har vi en stor skillnad mot vad som faktiskt mäts upp vid stillastående i Teslan.


Om man kollar sista stapeln vid -18 grader så drar det 3,5kW och 22 graders temp, då dom manuellt reducerat fläkten 50%

Här är en model 3 ägare som fått 42% minskad räckvidd vid -18 eller om man vill 58% av sommarräckvidden(EPA)
https://youtu.be/GrEeWAqEMAU?t=518

Jag blir dock glad om jag kommer 29 mil i -18, tycker redan nu räckvidden i 0-5 plusgrader är nedåt 35-40mil, dvs förbrukning 185-210Wh/km vs 150Wh i sommras.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 17 okt 2020 18:23

Remuz skrev:Mitt inlägg om X var fel såg jag när jag kollade tillbaka. Det drog ganska exakt 2kW inkl allt när jag var ensam i bilen i -18. Inte 1kW som jag skrev tidigare.

Logiskt sett borde ju 3an dra mindre än det, men jag får testa en dag när det är -18 igen...


Det kan stämma, s och x får överskottsvärme från motorer och elektronik. 3ans värmesystem får ingen hjälp alls.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 17 okt 2020 19:09

martinot skrev:Nyfiken; om det går så fint, varför behöver ni ens de extra värmefläktarna? Varför räcker inte de vanliga elementen till för att värma våningen?

Värmen i de vanliga elementen styrs centralt. Eftersom bara en lägenhet i taget får sina fönster renoverade så är flödet av varmvatten dimensionerat för alla övriga lägenheter, som har sina fönster på plats. Då räcker det inte på långa vägar i min lägenhet, som saknar fönster.
Model 3 LR, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 17 okt 2020 19:19

Tellus skrev:Om man kollar sista stapeln vid -18 grader så drar det 3,5kW och 22 graders temp, då dom manuellt reducerat fläkten 50%

Här är en model 3 ägare som fått 42% minskad räckvidd vid -18 eller om man vill 58% av sommarräckvidden(EPA)
https://youtu.be/GrEeWAqEMAU?t=518

Jag blir dock glad om jag kommer 29 mil i -18, tycker redan nu räckvidden i 0-5 plusgrader är nedåt 35-40mil, dvs förbrukning 185-210Wh/km vs 150Wh i sommras.


Ja, videon säger ju ingenting. Vad för hastighet har han hållit? Som han pratar verkar det dessutom inte vara en långresa utan korta stopp, han har ju till och med kallt batteri när han spelar in filmen så det verkar onekligen så (bara kört 123 miles på en hel dag också). Enligt siffrorna han visar skulle han dessutom komma ca 37-38 mil på 100% laddning (123 miles med 37 kWh använt), jag vet inte vad du har för model 3 men min kommer inte 65 mil på sommaren iaf... Han kör dessutom bilen så det är inte bara värmaren som gör att bilen drar mer, du har t.ex. ökat luftmotstånd som kommer göra en hel del i högre hastigheter.

Om 3an bara kommer 29 mil när jag skall till fjällen med bar mark och -18 så lär jag sälja den. Det är på nivån av min S75D fick när det var mycket snö på vägen och -20, så om det stämmer vore Model 3an extremt ineffektiv för sin storlek så då kan jag lika gärna ha en Model S. Än så länge har jag inte märkt någon större skillnad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2521
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 17 okt 2020 23:05

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:Om man kollar sista stapeln vid -18 grader så drar det 3,5kW och 22 graders temp, då dom manuellt reducerat fläkten 50%

Här är en model 3 ägare som fått 42% minskad räckvidd vid -18 eller om man vill 58% av sommarräckvidden(EPA)
https://youtu.be/GrEeWAqEMAU?t=518

Jag blir dock glad om jag kommer 29 mil i -18, tycker redan nu räckvidden i 0-5 plusgrader är nedåt 35-40mil, dvs förbrukning 185-210Wh/km vs 150Wh i sommras.


Ja, videon säger ju ingenting. Vad för hastighet har han hållit? Som han pratar verkar det dessutom inte vara en långresa utan korta stopp, han har ju till och med kallt batteri när han spelar in filmen så det verkar onekligen så (bara kört 123 miles på en hel dag också). Enligt siffrorna han visar skulle han dessutom komma ca 37-38 mil på 100% laddning (123 miles med 37 kWh använt), jag vet inte vad du har för model 3 men min kommer inte 65 mil på sommaren iaf... Han kör dessutom bilen så det är inte bara värmaren som gör att bilen drar mer, du har t.ex. ökat luftmotstånd som kommer göra en hel del i högre hastigheter.

Om 3an bara kommer 29 mil när jag skall till fjällen med bar mark och -18 så lär jag sälja den. Det är på nivån av min S75D fick när det var mycket snö på vägen och -20, så om det stämmer vore Model 3an extremt ineffektiv för sin storlek så då kan jag lika gärna ha en Model S. Än så länge har jag inte märkt någon större skillnad.


Ja videon har mycket övrigt att önska, men han startade med uppvärmt batteri och kupè. Men verkar vara många stopp och så har han togglat värmen av / på.

Här är ett mer ingående nordiskt test i temperaturer mellan plus 3 och minus 6 och vinterväglag, ser dock ut som ni bör uppdatera till nya trean med värmepump om ni ej vill få drastiskt minskad räckvidd vintertid.
Här sjunker räckvidden till 66% av sommar räckvidden eller 208km :shock:
(Model s 73% av sommarräckvidd)

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norg ... nter-2020/
23D4F301-740C-462F-8732-F99AFD0EDA4D.jpeg
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Legato » 18 okt 2020 00:04

Tellus skrev:
Här är ett mer ingående nordiskt test i temperaturer mellan plus 3 och minus 6 och vinterväglag, ser dock ut som ni bör uppdatera till nya trean med värmepump om ni ej vill få drastiskt minskad räckvidd vintertid.
Här sjunker räckvidden till 66% av sommar räckvidden eller 208km :shock:


Testet är ju helt irrelevant eftersom det förutsätter att man inte vet vad man gör.

Vet man vad man gör så förvärmer man sin bil och batteri inför avresa. Likaså är det normala på en långresa att man har laddstopp där man som "bonus" får ett uppvärmt batteri.

Vet man vad man gör så tappar man således aldrig i närheten av 33% av räckvidden i detta scenario, snarare runt 15%.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5815
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fluffy och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.