Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 18 okt 2020 07:25

En till vetenskaplig uträkning ;-)

Snitthastighet 66km/t, simulerar blandning av stad och landsvägskörning

Med klima av
Uppskattad sommarförbrukning i 20 grader 145Wh/km, tot 9,57kWh
I noll grader 152Wh pga högre motstånd, 10kWh
-20 rader 160Wh pga högre motstånd, 10,5kWh

Med klima på
20 grader 9,57kWh plus kliman 330watt, tot 9,9kWh blir 150Wh/km
0 grader 10kWh plus kliman 2500watt, tot 12,5kWh blir 189Wh/km
-20 grader 10,5kWh plus klima 5000watt, tot 15,5kWh blir 235Wh/km

Räckvidden med klimatanläggningen på vs av blir då, om vi antar 73kWh tillgängligt och att batteriet är uppvärmt, dvs samma kapacitet på vintern.

20 grader, 503km vs 486km
0 grader, 480km vs 386km
-20 grader, 456km vs 310km

Visst det finns många antaganden, men vi får se till vintern hur väl det stämmer. Startar man med inkopplad bil och varm kupè så får man någon mil extra, men gör man några stopp så blir det kortare räckvidd eller om man ej värmt upp batteriet och kupè.
Wh förbrukningen tycker jag ser rimliga ut i de olika temperaturerna. Kram!

(Ps. Jag har inte beställt model 3/Y med värmepump)
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 18 okt 2020 07:43

Vi har kört rätt mycket långresor 3P på vintern i temperaturer mellan -10 och -30. Vi har alltid 19 graders inställning och AUTO. Typexempel Luleå-Kiruna eller Luleå-Hemavan tor.

Det är extremt sällan som förbrukningen går över 200 Wh/km och i så fall har det snarare med väglaget att göra, dvs nysnö och/eller oplogat och spårigt. Med medvind har vi kört Ajaur-Luleå på 159 Wh/km i 100 km/h när det varit -15 grader.

Så min uppfattning är att värmebehovet har väldigt mycket med hur varmt man vill ha i bilen. 22 grader eller 19 grader innebär en markant skillnad på förbrukningen.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 756
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Remuz » 18 okt 2020 08:00

Jag har alltid min på 18.5 grader. Vet inte hur det kommer kännas utan rattvärme dock.
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4664
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 18 okt 2020 08:25

Ja erfarenheten från min S är också att väglaget gör stor skillnad och temperaturen liten skillnad i landsvägshastigheter. Brukar inte ens ta in temperaturen som faktor eftersom effekten försvinner i bruset av annat som är svårt att förutspå.

Märker ingen större skillnad i 3an heller även om jag inte varit i -20 ännu med den eftersom jag fick den i februari och blev inga fjällresor så var som värst några minus. Har inställt på 20 grader året om typ (får ta av mig jackor mm på vintern).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2521
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare martinot » 18 okt 2020 09:26

Remuz skrev:Jag har alltid min på 18.5 grader. Vet inte hur det kommer kännas utan rattvärme dock.


Brukar ha 21,5 grader i bilen. Tycker det är skönt att köra utan en massa bylsiga jackor på. :)
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare Remuz » 18 okt 2020 09:34

martinot skrev:
Remuz skrev:Jag har alltid min på 18.5 grader. Vet inte hur det kommer kännas utan rattvärme dock.


Brukar ha 21,5 grader i bilen. Tycker det är skönt att köra utan en massa bylsiga jackor på. :)


18.5 är shortsväder för mig :lol:
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4664
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare taliz » 18 okt 2020 10:32

Jag brukar ha kallare på vintern och varmare på sommaren. Då har man ju mer respektive mindre kläder på sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6644
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: M3 med värmepump

Inläggav Teslaägare martinot » 18 okt 2020 14:45

taliz skrev:Jag brukar ha kallare på vintern och varmare på sommaren. Då har man ju mer respektive mindre kläder på sig.


Lite samma sak för mig. Har som kallast i bilen på vintern. Men beror helt på den planerade körlängden.

På vintern när det är neråt 0-5 grader ute, och man har jättevarma ytterkläder som är meckiga att ta av/på, och bara skall åka kortare sträckor (under en halvtimme/timme), så kör jag också med väldigt kallt i kupén. Klart enklast så.

Skall jag dock köra längre sträckor, från 1-2 timmar och uppåt, så tar jag dock helst av alla ytterkläder, halsdukar, mm, och kör gärna endast i vanliga mer bekväma innerkläder, och med normal inomhustemperatur i kupén.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Föregående

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dannte0, Jo_e, Tommy59 och 17 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.