M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

En till vetenskaplig uträkning ;-)

Snitthastighet 66km/t, simulerar blandning av stad och landsvägskörning

Med klima av
Uppskattad sommarförbrukning i 20 grader 145Wh/km, tot 9,57kWh
I noll grader 152Wh pga högre motstånd, 10kWh
-20 rader 160Wh pga högre motstånd, 10,5kWh

Med klima på
20 grader 9,57kWh plus kliman 330watt, tot 9,9kWh blir 150Wh/km
0 grader 10kWh plus kliman 2500watt, tot 12,5kWh blir 189Wh/km
-20 grader 10,5kWh plus klima 5000watt, tot 15,5kWh blir 235Wh/km

Räckvidden med klimatanläggningen på vs av blir då, om vi antar 73kWh tillgängligt och att batteriet är uppvärmt, dvs samma kapacitet på vintern.

20 grader, 503km vs 486km
0 grader, 480km vs 386km
-20 grader, 456km vs 310km

Visst det finns många antaganden, men vi får se till vintern hur väl det stämmer. Startar man med inkopplad bil och varm kupè så får man någon mil extra, men gör man några stopp så blir det kortare räckvidd eller om man ej värmt upp batteriet och kupè.
Wh förbrukningen tycker jag ser rimliga ut i de olika temperaturerna. Kram!

(Ps. Jag har inte beställt model 3/Y med värmepump)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 med värmepump

Inlägg av BrooklynS »

Vi har kört rätt mycket långresor 3P på vintern i temperaturer mellan -10 och -30. Vi har alltid 19 graders inställning och AUTO. Typexempel Luleå-Kiruna eller Luleå-Hemavan tor.

Det är extremt sällan som förbrukningen går över 200 Wh/km och i så fall har det snarare med väglaget att göra, dvs nysnö och/eller oplogat och spårigt. Med medvind har vi kört Ajaur-Luleå på 159 Wh/km i 100 km/h när det varit -15 grader.

Så min uppfattning är att värmebehovet har väldigt mycket med hur varmt man vill ha i bilen. 22 grader eller 19 grader innebär en markant skillnad på förbrukningen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Remuz »

Jag har alltid min på 18.5 grader. Vet inte hur det kommer kännas utan rattvärme dock.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

Ja erfarenheten från min S är också att väglaget gör stor skillnad och temperaturen liten skillnad i landsvägshastigheter. Brukar inte ens ta in temperaturen som faktor eftersom effekten försvinner i bruset av annat som är svårt att förutspå.

Märker ingen större skillnad i 3an heller även om jag inte varit i -20 ännu med den eftersom jag fick den i februari och blev inga fjällresor så var som värst några minus. Har inställt på 20 grader året om typ (får ta av mig jackor mm på vintern).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 med värmepump

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Jag har alltid min på 18.5 grader. Vet inte hur det kommer kännas utan rattvärme dock.
Brukar ha 21,5 grader i bilen. Tycker det är skönt att köra utan en massa bylsiga jackor på. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Remuz »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Jag har alltid min på 18.5 grader. Vet inte hur det kommer kännas utan rattvärme dock.
Brukar ha 21,5 grader i bilen. Tycker det är skönt att köra utan en massa bylsiga jackor på. :)
18.5 är shortsväder för mig :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 med värmepump

Inlägg av taliz »

Jag brukar ha kallare på vintern och varmare på sommaren. Då har man ju mer respektive mindre kläder på sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 med värmepump

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Jag brukar ha kallare på vintern och varmare på sommaren. Då har man ju mer respektive mindre kläder på sig.
Lite samma sak för mig. Har som kallast i bilen på vintern. Men beror helt på den planerade körlängden.

På vintern när det är neråt 0-5 grader ute, och man har jättevarma ytterkläder som är meckiga att ta av/på, och bara skall åka kortare sträckor (under en halvtimme/timme), så kör jag också med väldigt kallt i kupén. Klart enklast så.

Skall jag dock köra längre sträckor, från 1-2 timmar och uppåt, så tar jag dock helst av alla ytterkläder, halsdukar, mm, och kör gärna endast i vanliga mer bekväma innerkläder, och med normal inomhustemperatur i kupén.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
För att värma upp kupen drar den 6-7kW. Den värmer också ofta upp batteriet, det drar ytterligare 6-7kW. Så 14kW de första 5 minuterna är inte ovanligt.
Idag hade jag parkerat i garage 15 grader, förvärmt till 20 grader i 30min.
Sedan var jag lite frusen och hade inställt på 21,5 grader och auto. Då drar pendlar förbrukningen mellan 1,5-3,0kW. Med ett snitt på ca 2kW. Utetemp 5 grader.
Man ser förbrukningen i scan my tesla när man lägger i neutral och coastar. Jag har dragit av för standby förbrukning ca 300 watt.

Vår Leaf drar 4-5kW vid minus 15 grader, den har inte värmepump.

Vid stillastående tror jag inte förbrukningen blir lika hög.
Man kan inte jämföra ett hus med en bil.

Men det är vid denna temp runt 5 plusgrader en värmepump ger störst skillnad.

Här är mina uppskattningar om man vill hålla 20 graders kupetemp på model 3 vid landsvägskörning.
10 grader ute temp 1,5kW
5 grader 2,0kW
0 grader 2,5kW
-5 3,0kW
-10 3,5kW
-15 4kW

Med VP
10 grader 0,5kW
5 grader 0,7kW
0 grader 1,0kW
-5 grader 1,5kW
-10 grader 2,2kW
-15 grader 3,0kW
Att bara mäta när man är i neutral och coastar ger ju inte mycket vettig information, du måste mäta oavbrutet under typ 1-2 timmar för att få tillförlitlig data. Värmaren slår ju helt enkelt på och av och du har ingen information om hur stor del av tiden den är av med din mätmetodik.

Rent fysikaliskt måste bilen läcka som ett såll för att du skall behöva använda de energimängder du föreslår för att hålla värmen.
Här får jag lite mer vatten på min kvarn angående kupévärmarens energiförbrukning på "classic" model 3

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 med värmepump

Inlägg av martinot »

Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3







Tesla Model 3 heat pump & octovalve real world test



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:

Här får jag lite mer vatten på min kvarn angående kupévärmarens energiförbrukning på "classic" model 3

Nej inte direkt, du hävdade ju att den värmaren skulle dra 4 kW i genomsnitt vid -15, det får ju inget stöd där.

Om något så verkar det tyda på att mina uppskattningar var ganska okej ändå, dvs 10% i relativt låg hastighet vid rätt optimal temp för VP men med de siffrorna vi fått nu verkar det som 5% inte är orimligt lågt vid högre hastighet. Detta scenariot var ju vad jag skrev tidigare också...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 med värmepump

Inlägg av taliz »

Gör betydligt större skillnad med mindre hjul och aerocaps än värmepump alltså. Surprise surprise...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:

Här får jag lite mer vatten på min kvarn angående kupévärmarens energiförbrukning på "classic" model 3

Nej inte direkt, du hävdade ju att den värmaren skulle dra 4 kW i genomsnitt vid -15, det får ju inget stöd där.

Om något så verkar det tyda på att mina uppskattningar var ganska okej ändå, dvs 10% i relativt låg hastighet vid rätt optimal temp för VP men med de siffrorna vi fått nu verkar det som 5% inte är orimligt lågt vid högre hastighet. Detta scenariot var ju vad jag skrev tidigare också...
Om den enligt mig och teslabjørn drar 2,5kW vid 0 grader är det troligt att den drar minst 4kW vid -15
Flera trodde classic 3an drog 0,5-1kW vid noll grader.
Detta bevisar att värmepump är väldigt bra att ha på en elbil, speciellt vid stadskörning blir räckvidden många mil längre. Octovalve verkar vara ännu bättre än prisade värmepumpar på korenanska bilar, tack vare att spillvärmen används.
Classic model 3 har lika omodernt värmepaket som klassiska Leaf 2010-2012, dvs kan inte använda överbliven värme från andra komponenter och är direktverkande 1:1 i effektivitet.

De flesta kör dagliga resor 2-10mil blandad körning uppdelat på flera körningar, då kan värmepumpen spara mycket el.
Vår leaf går knappt 5 mil nu vid nollgradigt väder blandad körning över en dag och värmaren drar oftast 4,5kW då kupen behöver värmas upp. Model3 classic drar ungefär lika mycket.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
Om den enligt mig och teslabjørn drar 2,5kW vid 0 grader är det troligt att den drar minst 4kW vid -15
Flera trodde classic 3an drog 0,5-1kW vid noll grader.
Detta bevisar att värmepump är väldigt bra att ha på en elbil, speciellt vid stadskörning blir räckvidden många mil längre. Octovalve verkar vara ännu bättre än prisade värmepumpar på korenanska bilar, tack vare att spillvärmen används.
Classic model 3 har lika omodernt värmepaket som klassiska Leaf 2010-2012, dvs kan inte använda överbliven värme från andra komponenter och är direktverkande 1:1 i effektivitet.

De flesta kör dagliga resor 2-10mil blandad körning uppdelat på flera körningar, då kan värmepumpen spara mycket el.
Vår leaf går knappt 5 mil nu vid nollgradigt väder blandad körning över en dag och värmaren drar oftast 4,5kW då kupen behöver värmas upp. Model3 classic drar ungefär lika mycket.
Nu värmde han ju inte direkt upp den helt eftersom den verkar stått kall så svårt att säga allt för mycket om hur den drar över längre tid faktiskt. Borde förvärma en bra stund innan för att få se faktisk effekt.

Vem bryr sig om räckvidd vid stadskörning? Det är ju knappast som att räckvidden oavsett värmepump eller ej är ett problem när man kör runt i stan. Att det sparas el är ju inte direkt något egentligt plus för mig, det handlar om kaffepengar.

Som sagt tycker jag inte det är dåligt men hade inte betalt en krona extra för den och gör den konstruktionen mer komplex och ger fler felkällor hade jag nog gärna sluppit den. Bättre att slänga in massa mer batterier då för att få upp räckvidden.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Mickep »

Typisk, det verkar som rönnbären är sura.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:


Om 3an bara kommer 29 mil när jag skall till fjällen med bar mark och -18 så lär jag sälja den..
La in en rutt mellan knivsta - mora, -18 grader torra vägar, lr awd 18" aero.

Laddad du fullt har du 6% efter 295km.
Utan aero kåpor, större fälgar, motvind eller snö på vägen är det nog kört. Så det ser ut att bli försäljning och uppdatering till nya 3an med några fler kWh i batteriet och värmepump ;)
8E2A4D54-5999-4956-B5DB-C5ABDE019D1B.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:

Nu värmde han ju inte direkt upp den helt eftersom den verkar stått kall så svårt att säga allt för mycket om hur den drar över längre tid faktiskt. Borde förvärma en bra stund innan för att få se faktisk effekt.

.
Han förvärmde 4 timmar...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
La in en rutt mellan knivsta - mora, -18 grader torra vägar, lr awd 18" aero.

Laddad du fullt har du 6% efter 295km.
Utan aero kåpor, större fälgar, motvind eller snö på vägen är det nog kört. Så det ser ut att bli försäljning och uppdatering till nya 3an med några fler kWh i batteriet och värmepump ;)
Nej I så fall blir det en S, med tanke på att min 2018 års S i så fall hade samma förbrukning som 3an kommer en ny S vara markant snålare än 3an, samt ha ett mycket större batteri.

Hela idén med 3an är ju att den är snålare och då klarar sig med ett mindre batteri, så om den då drar mer faller ju konceptet.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

I grunden drar model 3 mindre men försprånget äts upp till viss del när det är kallt med "direktverkande" el.
Model s & x kan ta värme från överskottsvärme.
Nya 3an har både överskottsvärme och VP fördelen. Första i historien om jag fattat rätt.

Men visst till vardags eller långkörning tycker jag inte några mils kortare räckvidd spelar så stor roll. Men det känns bra att inte "elda för kråkorna" och få låga förbrukningssiffror.

Nackdelen björn upptäckte var att batteritempen sjönk när värme togs därifrån och därmed laddade den lite långsammare
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 med värmepump

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
I grunden drar model 3 mindre men försprånget äts upp till viss del när det är kallt med "direktverkande" el.
Model s & x kan ta värme från överskottsvärme.
Nya 3an har både överskottsvärme och VP fördelen. Första i historien om jag fattat rätt.

Men visst till vardags eller långkörning tycker jag inte några mils kortare räckvidd spelar så stor roll. Men det känns bra att inte "elda för kråkorna" och få låga förbrukningssiffror.

Nackdelen björn upptäckte var att batteritempen sjönk när värme togs därifrån och därmed laddade den lite långsammare
Det sista kommer Tesla säkert att finjustera med ny styrmjukvara efterhand som de samlat på sig mer statistik och erfarenhet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
I grunden drar model 3 mindre men försprånget äts upp till viss del när det är kallt med "direktverkande" el.
Model s & x kan ta värme från överskottsvärme.
Nya 3an har både överskottsvärme och VP fördelen. Första i historien om jag fattat rätt.

Men visst till vardags eller långkörning tycker jag inte några mils kortare räckvidd spelar så stor roll. Men det känns bra att inte "elda för kråkorna" och få låga förbrukningssiffror.

Nackdelen björn upptäckte var att batteritempen sjönk när värme togs därifrån och därmed laddade den lite långsammare
Ja då blir det kanske en S nästa gång, frun får överleva att den är jobbigare att parkera. Inte kört till fjällen i 3an ännu (har ju kört 300 mil sen feb så inte kört speciellt långa sträckor alls) men om den inte kommer längre än en gammal S75D är det inte mycket att hänga i granen, speciellt när det krävs takbox på 3an ifall man vill sitta 4.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 med värmepump

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
I grunden drar model 3 mindre men försprånget äts upp till viss del när det är kallt med "direktverkande" el.
Model s & x kan ta värme från överskottsvärme.
Nya 3an har både överskottsvärme och VP fördelen. Första i historien om jag fattat rätt.

Men visst till vardags eller långkörning tycker jag inte några mils kortare räckvidd spelar så stor roll. Men det känns bra att inte "elda för kråkorna" och få låga förbrukningssiffror.

Nackdelen björn upptäckte var att batteritempen sjönk när värme togs därifrån och därmed laddade den lite långsammare
Ja då blir det kanske en S nästa gång, frun får överleva att den är jobbigare att parkera. Inte kört till fjällen i 3an ännu (har ju kört 300 mil sen feb så inte kört speciellt långa sträckor alls) men om den inte kommer längre än en gammal S75D är det inte mycket att hänga i granen, speciellt när det krävs takbox på 3an ifall man vill sitta 4.
Åker vi till fjällen så blir det nog inte heller i vår lilla M3:a, utan vi tar nog som vanligt vår stora E-klass kombi. Gott med plats och utrymme, och vi behöver inte ens tanka varken på ditvägen eller hemvägen (enormt effektiva dieselmotorer i moderna bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: M3 med värmepump

Inlägg av pefreli »

Klart ni ska ta 3:an. Det går hur bra som helst!

Min syster (som precis som jag har en 3:a) tänkte också ta sin fossilare men jag har fått henne att tänka om.

Rekommenderar dock att se till så att ni har ett eluttag vid ert boende/parkering.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Åker vi till fjällen så blir det nog inte heller i vår lilla M3:a, utan vi tar nog som vanligt vår stora E-klass kombi. Gott med plats och utrymme, och vi behöver inte ens tanka varken på ditvägen eller hemvägen (enormt effektiva dieselmotorer i moderna bilar).
Skulle inte vilja köra fossilare men vi behöver knappt en bil så den vi har måste funka till allt. Så länge förbrukningen är bättre än en S kommer nog en 3a funka.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: M3 med värmepump

Inlägg av Banane »

Är ändå inte lämpligt att åka till fjällen i år.
Skriv svar