Kö på Supercharger?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Franz »

Snart 16 000 mil under drygt 5 år och vill minnas att jag stod i kö i några minuter en gång i Karlstad 2015 samt att jag långsamt letade plats i någon minut innan jag såg någon åka därifrån i Nebbenes i Norge tidigt 2017. I och med utbyggnaden och möjligheten att se var det är fullt i navigatorn känns det, åtminstone för mig med mitt körmönster, som att jag haft möjlighet att välja en mindre upptagen station istället.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av OfarligTesla »

Aldrig stått i kö men fått långsam laddning pga över 50% beläggning några gånger, är väl bättre nu när man delar lika på effekten men fortfarande inte bra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av fth »

Snart 12000 mil och fyra år, c:a 50% SuC, aldrig behövt köa, tog sista stolpe i Middlefart en gång, och det blev fullt i Ödeshög en gång nu i somras när jag var nästan färdigladdad.

Det absolut vanligaste neråt Europa där jag har kört (Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien, Kroatien) är att jag har varit helt ensam på SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Verdi »

Jag har köat tre ggr på ca 60 SuC-laddningar. En gång i Löddeköpinge och 2 ggr i Ödeshög. 10-20 minuters kö alla gångerna. Jag har även tagit sista platsen 3-4 ggr. Över 50% beläggning är det relativt ofta. Kanske 1/3 av gångerna?

Jag laddar bara på stora trafikhelger och på sommarsemestern så det kan vara därför jag har så mycket "otur" med det här jämfört med de som ofta laddar på SuC (då de antagligen laddar mycket på vanliga vardagar).
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av HerrNilsson »

Kört Tesla sen början av 2017.
Stått i kö 1 gång, i Norge, i 10min ca.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av zyax »

Har väl cirka 40 SuC-besök och har faktiskt varit med om en gång med fullt (i Kalmar) i somras, men aldrig kö.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av BrooklynS »

83 SuC-laddningar, aldrig kö.

EN gång delat stall med annan Tesla (Gävle).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av KnightRider »

Jag har haft min MSLR i ganska precis ett år och på vår första utlandsresa som var till Österrike vecka 9 så var det kö i Tyskland. Vi åker ofta bil till Österrike och åker alltid på östra sidan då det är betydligt mindre köer på Autobahn där. Dessvärre är de SuC som finns längs den sträckan ganska underdimensionerade och flera har bara sex laddplatser. Så vid lunchtid på SuC Münchberg-Nord så var det kö men det tog inte mer än en kvart så kunde vi ladda. Nu förstärker Tesla upp även östra sidan med fler laddare och en V3 är byggd strax söder om Leipzig.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av tofriis »

Det har varit kö några gånger på Torp Uddevalla under semestertider, 90% norska bilar, men det var såklart innan Norge "stängde" gränsen...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

Jag har köat vid elefanten i rummet, nämligen Infra City, senast för några veckor sedan och några ggr tidigare...
Annars har jag efter ca 30 tusen mil med Tesla köat ett par gånger, typ lite söder om Oslo en gång
2015 om jag minns rätt, då fick vi vänta nästan en hel minut :lol: och så en gång i Frankrike 2018 men
minns inte vart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av OlleBack »

Mora vasaloppshelgen är sisådär. Haft 5-6 bilar före som max. Tar ändå typ 20 minuter att vänta så känns överkomligt en gång per år.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av alseC »

Har köat några gånger vid Bredden, men få minuter. Likaså i Kristianstad och Lödeköping men längst vid Köge söder om Köpenhamn 15 min, innan de dubblerade antalet ställ. Har passerat 25 000mil och egentligen fått markant bättre tid för avkopplande pauser/vila när MX 75D behöver SuC tid.. Var mer köande med V70Bifuel för att tanka biogas från 2002 och flera år framåt. Vid stora helger kan de lätt vara många bilar som tankar diesel/bensin, men i regel finns det ju fler mackar att välja på för dessa tankningar. Så för mig har väntetiden minskat med elbil.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av leiflodde »

Ca 27 000 mil sen 2014 och besökt ca 100 olika Supercharger i Europa och aldrig behövt stå i kö :D

Vet att tiderna förändrats... körde idag Ulricehamn på Nissastigen ner mot Lödde och på Nissastigen möte jag 6-7 Teslor det gjorde man inte 2014/15/16 då jag körde där varje vecka.

Har i veckan (måndag minns ej) passerat Lödde tisdag 04:30 0-bilar, Laholm 05:30 0-bilar, Falkenberg 06:30 1-bil Kungälv 07:30 1-bil, Onsdag Ulricehamn 15:30 3-bilar, Laholm 16:00 2-bilar, Lödde 17:00 4 -bilar.

Kanske ett litet facit från veckan just på dessa tider/platser.

Men normalt inga större problem även om storhelgerna ställer till det.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Johan84 »

jag pendlar till fjällen i norrland för jobb många veckor mest på vintern och laddar då i storuman. Det är 8 stolpar där och har vid 30-40 laddningar där förra året bara sett totalt 10 -15 bilar kanske. Så max 1/8 upptagna när jag varit där. Blir dock oftast bara att toppa upp lite och köpa en kaffe så max 10-15min per gång. Enda stället där jag vet att det varit problem är sundsvall vilket jag försöker undvika nu för tiden.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bredden räknas inte :)

Har på ca 2.5 år fått vänta i 10 minuter en gång. Påskfärd Stockholm-Gbg. I samband med det fick jag också dela par, men det var nog en av de få gångerna.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Milo14
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2018 17:08

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Milo14 »

Kört Tesla sedan mars 2018, laddat på SC kanske 40ggr. I samband med en storhelg fick vi vänta en kvart i Löddeköpinge, en laddare var också trasig då. De flesta gångerna är det färre än hälften av laddarna som är upptagna (laddar oftast i Lödde, Falkenberg, Mellbystrand, Ulricehamn).

Än så länge är det alltså en ickefråga.
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av M3apan »

Har köat 2ggr, båda i somras vid Puoltikasvaara. Då bör man veta att det bara är 2 stolpar där och den ena var ur funktion...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av frippe »

Enda stället vi behövt köa är på Munchberg Nord en sportlovshelg. Men då bara i 10 minuter och då hade de bara sex stall totalt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av A76 »

2år med MS, kö vid tre tillfällen, alla i Norge. Värst i Lillehammer. Men då var det också några laddare som var ur funktion.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av gasgaraget »

I sommar i Norge var det kö flera gånger. Värst var väl 10 bilar i kö på 22 (av 24) stolpar i Lillesand. Kötid på ca 25 minuter innan man fick en stolpe men bra köordning. Lika illa längs de flesta av laddarna längs E18 norrut från Kristiansand trots att det finns en hel del.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Jag tog sista platsen i Ödeshög en gång förra sommaren och då var det två bilar som rullade in och skapade kö efter mig. Lunchtid och helg var det också.

När jag lämnade fanns det några platser lediga.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av LarsL »

Har sett nästan fulla Superchargers vid två tillfällen en gång i Falkenberg och en gång i Rygge. Hittade däremot plats direkt och fick bra fart på laddningen.

Ska vi snacka Leaf?
Under 5 år har jag fått vänta 3 gånger på laddning. Men det är egentligen positivt då jag vet att laddaren fungerar. Har haft 10 gånger då jag inte fått igång snabbladdaren. En gång då jag fick riktiga problem och var tvungen att hypermila i 2 mil. - jag föredrar Superchargers.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

Drygt 4 år och kanske 100 Supperchargersessioner. Aldrig stått i kö men det var nära i Falkenberg där Tesla skickat ut en som dirigerade bilarna som kom för att minska köbildningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av B99 »

Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

B99 skrev:
Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
De senaste månaderna inkluderas i mina 4 år. Tror att de senaste månaderna varit lugnare eller i alla fall inte värre än förra året.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar