Kö på Supercharger?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Jag tog sista platsen i Ödeshög en gång förra sommaren och då var det två bilar som rullade in och skapade kö efter mig. Lunchtid och helg var det också.

När jag lämnade fanns det några platser lediga.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av LarsL »

Har sett nästan fulla Superchargers vid två tillfällen en gång i Falkenberg och en gång i Rygge. Hittade däremot plats direkt och fick bra fart på laddningen.

Ska vi snacka Leaf?
Under 5 år har jag fått vänta 3 gånger på laddning. Men det är egentligen positivt då jag vet att laddaren fungerar. Har haft 10 gånger då jag inte fått igång snabbladdaren. En gång då jag fick riktiga problem och var tvungen att hypermila i 2 mil. - jag föredrar Superchargers.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

Drygt 4 år och kanske 100 Supperchargersessioner. Aldrig stått i kö men det var nära i Falkenberg där Tesla skickat ut en som dirigerade bilarna som kom för att minska köbildningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av B99 »

Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

B99 skrev:
Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
De senaste månaderna inkluderas i mina 4 år. Tror att de senaste månaderna varit lugnare eller i alla fall inte värre än förra året.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av ChristerSjo »

Åker ofta Gnesta - Linköping ToR i jobbet och stannar ofta till på SuC i Norrköping med 20 stolpar. Har aldrig sett mer än 8 bilar där.

Har viss erfarenhet av Arboga också där har det alltid funkat också men det roliga (eller tråkiga) var att när jag hade kopplat upp min bil och är på väg in på Dinners och käka något så rullar en Tesla (MS) in och väljer en stolpe i samma par (1A+1B, 2A+2B) fast det alla andra var lediga...
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av frippe »

B99 skrev:
Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
De senaste månaderna är väl också historiskt? Även om det inte är så långt tillbaka i tiden.

Och om frågan är kö på superchargers, blir det svårt att inte svara hur det sett ut bakåt i tiden.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
B99 skrev:
Egentligen är det ju tämligen ointressant hur kösituationen har sett ut historiskt. Det som är intressant är ju de senaste månaderna när antalet bilar ökar snabbt.
De senaste månaderna är väl också historiskt? Även om det inte är så långt tillbaka i tiden.

Och om frågan är kö på superchargers, blir det svårt att inte svara hur det sett ut bakåt i tiden.

Allt beror ju på hur de lyckas bygga ut. När jag skaffade min första Tesla fanns inte SuC i Norrköping, Enköping, Hudiksvall, Markaryd, Fullerö osv osv. Har hänt en hel del. Men händer det tillräckligt?

Att det är tomt och lugnt en vanlig vardag är ju inget konstigt. Perfekt för såna som jobbpendlar osv. Men hur ser det ut under trafiktopparna när en annan är ute och åker? Det är ju det som är intressant. Har som sagt köat 3 ggr av ca 60 SuC-besök. Det är 5%. Har fått dela stolpe säkert 5-10 ggr också.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Klintan »

Superladdar inte så ofta, men har hamnat i kö i Arboga, annandag påsk 2019. Kaotiskt med bilar som köade från två håll.
Nöjde mig med några kWh från 22kW-stolparna bredvid för att ha tillräckligt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av lator »

Just nu i Mora... 14 st i kö till 8 platser. Tänk om inte Corona hade funnits... :roll:

https://www.facebook.com/groups/teslawestsweden
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Frågan är om det skulle gå att lösa med reserverade tidsslottar vid högtider. Låt säga att man vill åka mellan Sälen och Stockholm, man knappar in sin resplan i appen och begär ut en biljett för laddning. Då kanske det slutar med att man får lämna en timme senare eller tidigare än man tänkt, men det kanske är bättre än att sitta i kö på laddaren.

Finns naturligtvis en massa praktiska saker ett lösa med det - vad händer om man inte kommer i tid, vad händer om någon ställt sig på din plats osv.

Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera för toppar som uppstår en 3-4 gånger per år?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av B99 »

Ingen kö är för lång för idioter som åker till fjällen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Remuz »

Kö i Mora för folk ska härja i fjällen... själv sitter man och ruttnar hemma hela jullovet såsom våra folkvalda sagt åt Oss.

#bitter
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2020 13:36

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Jeppe1990 »

jeppe_sthlm skrev:
Frågan är om det skulle gå att lösa med reserverade tidsslottar vid högtider. Låt säga att man vill åka mellan Sälen och Stockholm, man knappar in sin resplan i appen och begär ut en biljett för laddning. Då kanske det slutar med att man får lämna en timme senare eller tidigare än man tänkt, men det kanske är bättre än att sitta i kö på laddaren.

Finns naturligtvis en massa praktiska saker ett lösa med det - vad händer om man inte kommer i tid, vad händer om någon ställt sig på din plats osv.

Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera för toppar som uppstår en 3-4 gånger per år?
Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
M3P - 2021
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Banane »

Remuz skrev:
Kö i Mora för folk ska härja i fjällen... själv sitter man och ruttnar hemma hela jullovet såsom våra folkvalda sagt åt Oss.

#bitter
Jag sitter hemma för min egen skull. Vill för allt i världen inte bli smittad så nära vaccinet. Tror folk de är odödliga? Såna som Eliasson och Löfven kan mycket väl stryka med om de blir smittade.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev:

I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Japp, jag har aldrig tankat i Vemdalen faktiskt, de har inte haft 98 oktan så Ljusdal brukade vara sista stoppet för tankningen för mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
Om du vill ha ett dyrt alternativ kan du ju köra IONITY med plugsurfing. Ca 13kr/kWh har jag för mig. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Om du vill ha ett dyrt alternativ kan du ju köra IONITY med plugsurfing. Ca 13kr/kWh har jag för mig. :lol:
Dyrt är mest för att folk inte använder det lika mycket då, folk verkar ju hellre köa en halvtimme än att betala 200 kr extra... Så Ionity kan ju funka även om jag tror de kommer fyllas upp även de med ID3or osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av taliz »

frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Jag var på Koh Tao för ett par år sedan när en orkan drog in. Båttrafiken stängdes ner i en vecka. Bensinen på den enda macken tog slut redan första dagen.
Där hade verkligen elfordon passat bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av NiklasTesla »

Remuz skrev:
Kö i Mora för folk ska härja i fjällen... själv sitter man och ruttnar hemma hela jullovet såsom våra folkvalda sagt åt Oss.

#bitter
Guds straff för dom som bryter mot Corona-rekommendationerna... = Kö SuC? :ugeek:
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2020 13:36

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av Jeppe1990 »

taliz skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Jag var på Koh Tao för ett par år sedan när en orkan drog in. Båttrafiken stängdes ner i en vecka. Bensinen på den enda macken tog slut redan första dagen.
Där hade verkligen elfordon passat bättre.
Nog för att bensinen kan ta slut under extraordinära händelser, men har jag svårt att se att en liten ö i Thailand skulle ha väl utvecklat elsystem; läs nedgrävda kablar överallt så att orkanen inte river ner allt ((dem skall dock få en kabel in till fastlandet, alltid bra)) och inte bli påverkade utav ovan nämnda orkan...
Poängen med just fossila bränslen är att just nu är nästa mack oftast inom någon mils avstånd och du kan sedan åka inom 2min igen ytterligare 70-80 mil oavsett väder ( ja visst man kan plugga in sin elbil lite varsom, men man blir fast i timmar )
Utöver det så kan man ha 5-10 mil i en liten dunk i bagaget, vilket är himla smidigt.

Hur som helst, nog med OT :)
M3P - 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av bonath »

Jeppe1990 skrev:
taliz skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe1990 skrev:

Klart alla måste kunna ladda när det passar dem utan att behöva boka tid i förväg, hela poängen med en bil är att kunna vara fri, måste man boka in ladd sessioner så kommer jag sälja min bil illa kvickt och gå tillbaka till Diesel.
Jag lär gå tillbaka till bensin om jag får vänta mer än 5 minuter över några års körande, speciellt när vi får så lite självkörning snart. Det är värre att behöva vänta, förhoppningsvis kommer det finnas dyrare alternativ att använda om det börjar bli kö på Superchargers.
I facebooktråden framgår det att bensinen tog slut i Vemdalen i fredags, ingen ny bensin hade kommit igår. Så gäller att planera alternativ oavsett drivmedel.
Jag var på Koh Tao för ett par år sedan när en orkan drog in. Båttrafiken stängdes ner i en vecka. Bensinen på den enda macken tog slut redan första dagen.
Där hade verkligen elfordon passat bättre.
Nog för att bensinen kan ta slut under extraordinära händelser, men har jag svårt att se att en liten ö i Thailand skulle ha väl utvecklat elsystem; läs nedgrävda kablar överallt så att orkanen inte river ner allt ((dem skall dock få en kabel in till fastlandet, alltid bra)) och inte bli påverkade utav ovan nämnda orkan...
Poängen med just fossila bränslen är att just nu är nästa mack oftast inom någon mils avstånd och du kan sedan åka inom 2min igen ytterligare 70-80 mil oavsett väder ( ja visst man kan plugga in sin elbil lite varsom, men man blir fast i timmar )
Utöver det så kan man ha 5-10 mil i en liten dunk i bagaget, vilket är himla smidigt.

Hur som helst, nog med OT :)

https://teslaclubsweden.se/katastrofmyten/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö på Supercharger?

Inlägg av LarsL »

Jeppe1990 skrev:
Utöver det så kan man ha 5-10 mil i en liten dunk i bagaget, vilket är himla smidigt.

Hur som helst, nog med OT :)
Glöm det där med bensindunk ingen normal människa åker runt med en bensin dunk i sin nya fina bil.
Skriv svar