Färgdifferens

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Färgdifferens

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Hade min nya M3 på verkstan för diverse. Sne regplåt. Huven och kofångarn fram passar ej ihop. Annan nyans på kofångarn bak och kaross. Kofångaren är helt gul.

Hämtade bilen och de sa att den var enligt spec. Inte ens regplåten kunde de fixa. Helt sjukt. Vet inte vem man ska vända sig till. Har köpt en helvit bil. Inte en med olika nyanser.

Någon som har nyansskillnader på kofångaren? Ser inte klok ut bilen.
Senast redigerad av Joakimgabrielsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Färgdifferans

Inlägg av pejvic »

Man ser mkt forum i USA där vita har skillnader nu. Sök amerikanske grupperna så ser du vad de får för hjälp. Ang regskylt så levereras 3an med sneda skyltar. De sätts ju på i Sverige, det är visst väldigt lätt att fixa. Tar några minuter. Jag har inte fixat min ännu efter 1,5år. Jag har inga färgskillnader som jag ser. (vit bil).
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Färgdifferans

Inlägg av Curik »

Kan du lägga upp ett foto så man får se?
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Färgdifferans

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Curik skrev:
Kan du lägga upp ett foto så man får se?
EE09270B-83BF-4B68-B26F-AAFB6C0EE679.jpeg
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Färgdifferans

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Tråkigt att de säger att det är inom ramen. Kan inte tänka på något annat. Kommer dock inte ge mig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Färgdifferans

Inlägg av Remuz »

Joakimgabrielsson skrev:
Tråkigt att de säger att det är inom ramen. Kan inte tänka på något annat. Kommer dock inte ge mig.
Alltså den plastdetaljen är ju inte vit alls :)

Jag ser nyanser på min huv mot resten av bilen, men det där är ju next level
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Färgdifferans

Inlägg av CrazyGang »

Jag har samma tendens, hämtade min vita LR 25/9. Inte börjat bråka om det ännu men håll oss gärna uppdaterade om du får svar/ta kontakt med mig via PM om du vill köra någon form av gemensam talan.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Färgdifferans

Inlägg av OfarligTesla »

Jag har också viss färgdifferens på min som hämtades i våras, men inte alls lika tydligt som din. Jag märkte det inte första 4 månaderna utan det krävdes visst ljus för att se det.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Färgdifferans

Inlägg av CrazyGang »

IMG_0254.JPG
IMG_0253.JPG
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Färgdifferans

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Inte ok. Till mig sa dom att de är inom ramen för ok. Helt sjukt i mina öron. Jag bad om numret till v-mästaren men de hade han inte. Skall kontakta högre instans. Tolererar ej detta. När det är löst så uppdaterar jag här. En bil för 700 lök ska inte se ut så. Och om den gör det så skall det fixas. Punkt.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Färgdifferans

Inlägg av Julleruff »

Joakimgabrielsson skrev:
Inte ok. Till mig sa dom att de är inom ramen för ok. Helt sjukt i mina öron. Jag bad om numret till v-mästaren men de hade han inte. Skall kontakta högre instans. Tolererar ej detta. När det är löst så uppdaterar jag här. En bil för 700 lök ska inte se ut så. Och om den gör det så skall det fixas. Punkt.
Nä fy fasen, ny vinterhalvåret med ”flatljus” och fukt på bilen så är det sånt här syns som värst

Det där hade jag inte gillat heller men Tesla verkar inte vara lätta att ha att göra med runt vissa fel.


Gäller i o f s andra märke också....
Sålde en ny BMW och har inte haft en sedan dess efter lackdefekter på bakluckan.... stenskott som inte går på garantin sa dom.....

Men hörde sen att BMW hade haft så stora problem med galvsläpp så de satt en ny policy att stoppa garantifix så mycket det gick. Servicemannen på BMW kunde bara rekommendera att tvätta nära och vänta på genomrostning så den garantin kickade in..... på en 9 månader gammal bil....

Ja min historia hjälper ju inte dig å vet inte varför jag skrev den egentligen....
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Färgdifferans

Inlägg av OfarligTesla »

Joakimgabrielsson skrev:
Inte ok. Till mig sa dom att de är inom ramen för ok. Helt sjukt i mina öron. Jag bad om numret till v-mästaren men de hade han inte. Skall kontakta högre instans. Tolererar ej detta. När det är löst så uppdaterar jag här. En bil för 700 lök ska inte se ut så. Och om den gör det så skall det fixas. Punkt.
Lättaste hade nog varit att inte ta emot bilen, nu är nog det lättaste att lämna tillbaka den. Tesla lär inte ge med sig då det är ett så vanligt förekommande fenomen.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Färgdifferans

Inlägg av Julleruff »

OfarligTesla skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Inte ok. Till mig sa dom att de är inom ramen för ok. Helt sjukt i mina öron. Jag bad om numret till v-mästaren men de hade han inte. Skall kontakta högre instans. Tolererar ej detta. När det är löst så uppdaterar jag här. En bil för 700 lök ska inte se ut så. Och om den gör det så skall det fixas. Punkt.
Lättaste hade nog varit att inte ta emot bilen, nu är nog det lättaste att lämna tillbaka den. Tesla lär inte ge med sig då det är ett så vanligt förekommande fenomen.
Den typen av färgskiftningar kan vara svår att se i lokaler med riktig bra ljus, lokaler med enstaka ljuskällor och i solljus från blå/klar himmel.

Så förstår om det inte såg så farligt ut vid uthämtning som nu i flatljus.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Färgdifferans

Inlägg av krillokrokodil »

Vad händer om man vägrar ta emot bilen vid leverans, vad har man för möjligheter? Blir det att man förlorar sina 1000 kr och får börja om från början (om man vill?) eller släpps bilen bara till marknaden och man får nästa tillgängliga bil?
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Färgdifferans

Inlägg av pawweshark »

CrazyGang skrev:
Jag har samma tendens, hämtade min vita LR 25/9. Inte börjat bråka om det ännu men håll oss gärna uppdaterade om du får svar/ta kontakt med mig via PM om du vill köra någon form av gemensam talan.
Jag hänger gärna på med en gemensam talan.
Hämtade ut min LR 30/9, upplever också färgskillnaden
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Färgdifferans

Inlägg av tor-ake »

Tyvärr tror jag det enda alternativet är att lämna tillbaka bilen och vänta och se om den kommande fabriken i Berlin är bättre på att lacka. Alla pearlvita model 3 har nyansskillnader, troligen för att stötfångarn lackas i en batch och karosserna i en annan.

Min ser precis likadan i "flatlus".
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Färgdifferans

Inlägg av krillokrokodil »

Är det bara vit färg som har nyansproblem eller övriga också?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Färgdifferans

Inlägg av HelectriC »

Problemet med att lämna tillbaks en bil är ju att man då står utan och det kanske inte är så lätt för alla att klara vardagen uten bil. Mitt tips är att gå till ARN eller annan instans och driva det den vägen, då får du väl iaf ersättningsbil under tiden de lackar om bilen om du kommer så långt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Färgdifferans

Inlägg av LasseTM »

krillokrokodil skrev:
Är det bara vit färg som har nyansproblem eller övriga också?
Dom vita är värst, plasten lackas hos en underleverantör och plåten hos Tesla.
de använder olika munstycken, olika mycket grundfärg och även om färgkoden är samma så kan det diffa.
Samma fel på min bil, jag väljer att blunda.
Röd eller blå färg är de man ska välja om man inte vill få detta fenomen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Färgdifferans

Inlägg av krillokrokodil »

Jag hade hoppats att färgproblemen på M3orna var löst vid det här laget men det händer fortfarande alltså? I USA verkar ju dom flesta få bilen omlackad om dom inte är nöjda. Skall bli intressant att se hur min ser ut när den kommer...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Färgdifferans

Inlägg av tor-ake »

Har mycket svårt att tro att de som är missnöjda med nyanser i USA skulle få omlackat i någon större utsträckning. Har du källa på det?

Hade det varit så, hade Tesla åtgärdat det här problemet för länge sedan av kostnadsskäl, Pearlvit är ju t.om. standardfärgen sedan nått år tillbaka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Färgdifferans

Inlägg av krillokrokodil »

tor-ake skrev:
Har mycket svårt att tro att de som är missnöjda med nyanser i USA skulle få omlackat i någon större utsträckning. Har du källa på det?

Hade det varit så, hade Tesla åtgärdat det här problemet för länge sedan av kostnadsskäl, Pearlvit är ju t.om. standardfärgen sedan nått år tillbaka.
Källa o hälla, det är ju vad folk skriver på foruminlägg. Vissa får inte, andra verkar få, så det verkar vara subjektiva bedömingar beroende på delivery center.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Färgdifferans

Inlägg av Julleruff »

LasseTM skrev:
krillokrokodil skrev:
Är det bara vit färg som har nyansproblem eller övriga också?
Dom vita är värst, plasten lackas hos en underleverantör och plåten hos Tesla.
de använder olika munstycken, olika mycket grundfärg och även om färgkoden är samma så kan det diffa.
Samma fel på min bil, jag väljer att blunda.
Röd eller blå färg är de man ska välja om man inte vill få detta fenomen.
Ja bumpers och alla andra detaljer med lack som monteras på bilen på monteringslinan lackeras hos leverantören.

Bara plåt som görs i egen karossverkstad som biltillverkaren lackar själv.

D v s backspeglar, bumper, bil, exteriöra trim-detaljer m m lackad på olika ställen.

Att bumpers sticker så färgmässigt borde fått en Quality Manager och någon Purchasing Manager att få höjd puls, frysa betalningar och kalla till sig leverantören för en förklaring!!
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Färgdifferans

Inlägg av mans71 »

Så tråkigt för er som drabbats. Det där ska man inte behöva acceptera. Också tråkigt att Tesla inte tar det på större allvar, dom gräver ju sin egen grav om dom inte tar tag i sina problem.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Färgdifferans

Inlägg av wannabee »

krillokrokodil skrev:
Vad händer om man vägrar ta emot bilen vid leverans, vad har man för möjligheter? Blir det att man förlorar sina 1000 kr och får börja om från början (om man vill?) eller släpps bilen bara till marknaden och man får nästa tillgängliga bil?
Jag tror att jag läst här, att man inte får beställa bil hos dem på 12 månader, om man inte tar emot, eller lämnar tillbaka inom provtiden?
Skriv svar