Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max (och jultidningar)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max (och jultidningar)

Inlägg av renes »

Jag gissar att ingen kan svara på detta riktigt än, men frågan är om en iPhone 12 Pro Max fortfarande kommer att passa på en Nomad laddare i M3. Min nuvarande XS Max med Apple silicon case har kanske 3 mm marginal på höjden och 3-5 mm på bredden. Nya Max verkar vara 3 mm längre, men å andra sidan ser det ut som om Magsafe case kan vara lite tunnare. Men jag hittar inga specs på Apples cases.

Jag vill ju helst inte välja en non-Max modell, därav den förhoppningsfulla frågan till den samlade intelligensian på forumet.
Senast redigerad av renes, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av eizzmar »

Ja detta undrar jag lite med. Står mellan att uppgradera till iPhone 12 Pro eller Pro Max.
Då planen är att köpa en M3 inom några månader så vill man ju såklart att telefonen ska passa på den trådlösa laddaren. Ännu jobbigare blir det ju för mig då jag antagligen kommer få den nya designen på mittkonsolen och hoppas då att den nya laddaren är lika stor eller helst större.

Det verkar utan skal nu som att iPhone 12 Pro Max är ca 2,8 mm högre än 11 Pro Max.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av renes »

eizzmar skrev:
Ja detta undrar jag lite med. Står mellan att uppgradera till iPhone 12 Pro eller Pro Max.
Då planen är att köpa en M3 inom några månader så vill man ju såklart att telefonen ska passa på den trådlösa laddaren. Ännu jobbigare blir det ju för mig då jag antagligen kommer få den nya designen på mittkonsolen och hoppas då att den nya laddaren är lika stor eller helst större.

Det verkar utan skal nu som att iPhone 12 Pro Max är ca 2,8 mm högre än 11 Pro Max.
Jag tror enda lösningen blir att beställa en Pro Max med silicon bumper och hoppas på det bästa. I värsta fall kan man ju returnera den och byta. Fast jag tror ju att Apple bör ha tänkt på det här, finns ju många bilar med utrymmesbegränsningar, så det kanske funkar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av OfarligTesla »

Låter bra om XS Max med skal passar, försöker bestämma mig för en Max eller inte men jag kör utan skal så då borde den passa utan problem.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av holden »

Den trådlösa laddaren i vår bil har spår under laddplattan för att sätta i teslas egen usb-kabel, sambon har en äldre lur som inte stöder trådlös laddning och vi köpte då en sådan USB-kabel för kunna ladda min lur trådlöst på ena sidan och hennes med usb på den andra. Då visar det sig att den blanksvarta plastbiten som ska skjutas in från vänster längst ner på laddplattan så att mobilerna inte trillar ner i lådan under inte går att montera tillbaka. Ridå. Återstår således att ful-dra en USB-kabel genom luckan för att kunna ladda sambons telefon, alternativt ge sig på att försöka såga ur en bit ur kanten på plastbiten som kabeln kan löpa igenom. Känns inte som en optimal lösning.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av taliz »

holden skrev:
Den trådlösa laddaren i vår bil har spår under laddplattan för att sätta i teslas egen usb-kabel, sambon har en äldre lur som inte stöder trådlös laddning och vi köpte då en sådan USB-kabel för kunna ladda min lur trådlöst på ena sidan och hennes med usb på den andra. Då visar det sig att den blanksvarta plastbiten som ska skjutas in från vänster längst ner på laddplattan så att mobilerna inte trillar ner i lådan under inte går att montera tillbaka. Ridå. Återstår således att ful-dra en USB-kabel genom luckan för att kunna ladda sambons telefon, alternativt ge sig på att försöka såga ur en bit ur kanten på plastbiten som kabeln kan löpa igenom. Känns inte som en optimal lösning.
Uhh. Kanske missförstår men... jag har en kabel dragen där igenom, behövde inte såga ngt för att sätta tillbaka plastbiten. Hela grunkan är ju byggd just för att man skall kunna dra en kabel där och få kontakten i botten så det blir som en docka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av holden »

Jag har den senaste versionen, alltså den som följer med bilen och har inbyggd trådlös laddning och den har en egen variant av plastskenan längst ner som alltså inte går att sätta tillbaks om man dragit upp en kabel i spåret, idiotiskt nog.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av renes »

Nu har jag fått skalet till iPhone 12 Pro Max, men väntar fortfarande på telefonen. Skalet passar precis i bilen ovanpå Nomad laddaren. Det ligger tätt emot över och under, inte ens en halv millimeter över. Kanske någon mm i bredden över. När jag stänger luckan böjer sig skalet lite i ovankant, så jag misstänker att med en telefon i så kommer det inte att funka att stänga locket. Å andra sidan, det gör jag aldrig ändå.

Så för ögonblicket ser det ut som om en 12 Pro Max i Apples transparenta skal faktiskt får plats även om det verkligen inte finns någon marginal längre. Får se när jag får telefonen om den också laddar, dvs om slingan är i rätt position.
IMG_4187.jpg
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av Tellus »

Jag har en 12 pro max 128 blå på ingående med magsafe laddare, premie från jultidningar, ifall någon vill köpa den dyrt 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av martinot »

Jultidningar???
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av Tellus »

martinot skrev:
Jultidningar???
https://jultidningsforlaget.com/premier/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av renes »

Fick min 12 Pro Max idag och testade. Det är verkligen på gränsen, den ligger helt emot i överkant, såpass att den är lätt inklämd. Hade telefonen eller skalet varit två eller tre tiondels millimeter större hade det inte gått. Det här är alltså med Apples tunnaste genomskinliga skal. Inget annat skulle funka så vitt jag kan se.
IMG_4192.jpg
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av fth »

Tellus skrev:
martinot skrev:
Jultidningar???
https://jultidningsforlaget.com/premier/
Sh-t, pommes, på min tid fick man typ ett pingisracket eller ett Trangia-kök som premie om man gjorde bra ifrån sig :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av eizzmar »

renes skrev:
Fick min 12 Pro Max idag och testade. Det är verkligen på gränsen, den ligger helt emot i överkant, såpass att den är lätt inklämd. Hade telefonen eller skalet varit två eller tre tiondels millimeter större hade det inte gått. Det här är alltså med Apples tunnaste genomskinliga skal. Inget annat skulle funka så vitt jag kan se.
Roligt för dig :) Min skulle skickas igår för att vara framme idag men den skickades först idag och är framme på måndag :/ så nu är min helg förstörd :(
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Tellus skrev:
martinot skrev:
Jultidningar???
https://jultidningsforlaget.com/premier/
Sh-t, pommes, på min tid fick man typ ett pingisracket eller ett Trangia-kök som premie om man gjorde bra ifrån sig :D

/fth
Minns när min dotter sålde världsnaturfondens grejer, första året ”varvade” hon premielistan tre varv och fick
riktigt fina prylar... efter tre år hade hon bla fått en platt-TV (detta var typ 10 år sedan), två bra mobiler, ett
Playstation, surroundljud, systemkamera och diverse mindre saker (dom kör inte med pengar däremot)...
Första året sålde hon för över 20 tusen... i Lilla Bollnäs :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Tellus skrev:
martinot skrev:
Jultidningar???
https://jultidningsforlaget.com/premier/
Sh-t, pommes, på min tid fick man typ ett pingisracket eller ett Trangia-kök som premie om man gjorde bra ifrån sig :D

/fth
Visste inte ens om att jultidningar fanns kvar! :lol:

Trodde det var en sak ur en svunnen tid...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
martinot skrev:
Jultidningar???
https://jultidningsforlaget.com/premier/
Undrade mer om du köper jultidningar, eller jobbar du extra med att kränga jultidningar?

(Dock förvånad att de ens finns kvar!)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av Tellus »

martinot skrev:
Tellus skrev:
martinot skrev:
Jultidningar???
https://jultidningsforlaget.com/premier/
Undrade mer om du köper jultidningar, eller jobbar du extra med att kränga jultidningar?

(Dock förvånad att de ens finns kvar!)
Sonen sålde till grannar och släkt och vänner, sedan köpte jag massa strumpor så vi kom upp i 13000kr försäljningssumma, då kunde man välja IP12proMax. Gav sonen pengar som han hellre tog vs billiga premier.
Så jag har även strumpor att sälja 50kr billigare än nypris :lol:
https://jultidningsforlaget.com/julkata ... rlek-4145/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max (och jultidningar)

Inlägg av martinot »

Som sagt helt förundrad att det fenomenet ens finns kvar. Känns extremt gammalmodigt och förlegat. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max (och jultidningar)

Inlägg av holden »

Måste vara en sagolik marginal på jultidningar, primärt sålda till släkt och vänner som känner sig tvingade att köpa enligt klassisk MLM modell.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Nomad laddare och iPhone 12 Pro Max

Inlägg av kenjon »

Tellus skrev:
martinot skrev:
Tellus skrev:
martinot skrev:
Jultidningar???
https://jultidningsforlaget.com/premier/
Undrade mer om du köper jultidningar, eller jobbar du extra med att kränga jultidningar?

(Dock förvånad att de ens finns kvar!)
Sonen sålde till grannar och släkt och vänner, sedan köpte jag massa strumpor så vi kom upp i 13000kr försäljningssumma, då kunde man välja IP12proMax. Gav sonen pengar som han hellre tog vs billiga premier.
Så jag har även strumpor att sälja 50kr billigare än nypris :lol:
https://jultidningsforlaget.com/julkata ... rlek-4145/
Sålde ni för 13000 och fick en iPhone 12 Pro Max? Någon gick back....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar