Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav goodyear » 17 okt 2020 09:30

Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?

Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.

Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?

Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel? Låser en M3 upp sig när man står brevid bilen med telefonen så att laddkabeln då kan kopplas ur? Eller måste man låsa upp genom att öppna en dörr först?

Vill absolut inte behöva trycka på skärmen för att koppla loss laddkabeln, och helst inte ens komma ihåg att först öppna en dörr?


Sent from my iPhone using Tapatalk
goodyear
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2020 07:46

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav Teslaägare Trean » 17 okt 2020 09:47

Dessa kablar fungerar på samma sätt som Teslas laddbox. De öppnar laddluckan eller avslutar laddningen om telefonen är nära bilen. Med någon av dessa kablar behöver du inte trycka på skärmen eller öppna en dörr. Jag har använt båda dessa kablar så jag vet vad jag pratar om. 8-)
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav goodyear » 17 okt 2020 09:55

Tack! Är sugen på en Easee laddbox men vill inte försämra användarupplevelsen, så då blir en av dessa kablar perfekt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
goodyear
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2020 07:46

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav Teslaägare loftux » 17 okt 2020 10:34

Finns det någon lös knapp att köpa?
Eller sänds signalen via kabeln?

Lös knapp borde vara bästa lösningen/billigare och slippa köpa dyra specialkablar. Om det nu är möjligt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 16 apr 2019 07:07
Ort: Spånga
Referralkod: peter18116

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav goodyear » 17 okt 2020 11:21

loftux skrev:Finns det någon lös knapp att köpa?
Eller sänds signalen via kabeln?

Lös knapp borde vara bästa lösningen/billigare och slippa köpa dyra specialkablar. Om det nu är möjligt.
Vad jag har förstått så kan lösa knappar endast öppna luckan, men för att bryta strömmen för att avsluta så måste knappen fysiskt vara kopplad till kabeln, om jag har tolkat saken rätt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
goodyear
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2020 07:46

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav Teslaägare LarsL » 17 okt 2020 12:16

Ha, knappen för att avsluta laddning och låsa upp kabeln behöver kontakt med en signalkabel, konstigt nog eftersom det går att låsa upp via skärm eller telefon.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.4
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11656
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav Teslaägare Svenssons » 17 okt 2020 15:32

LarsL skrev:Ha, knappen för att avsluta laddning och låsa upp kabeln behöver kontakt med en signalkabel, konstigt nog eftersom det går att låsa upp via skärm eller telefon.

Som jag fattar det som så bryter knappen kommunikation i kabeln varpå bilen bryter laddningen.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11033
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav Teslaägare LarsL » 17 okt 2020 15:41

Svenssons skrev:
LarsL skrev:Ha, knappen för att avsluta laddning och låsa upp kabeln behöver kontakt med en signalkabel, konstigt nog eftersom det går att låsa upp via skärm eller telefon.

Som jag fattar det som så bryter knappen kommunikation i kabeln varpå bilen bryter laddningen.


Ja, så enkelt tror jag också att det är... eller så enkelt skulle jag bygga om jag gjorde det själv. Men det jag läst så lägger de ett motstånd mellan signalen och jord, vilket iofs är ungefär samma sak. Borde ju bara gå att mäta upp på tex UMCn om man vill veta.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.4
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11656
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav Teslaägare martinot » 17 okt 2020 15:55

goodyear skrev:Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?

Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.

Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?

Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel? Låser en M3 upp sig när man står brevid bilen med telefonen så att laddkabeln då kan kopplas ur? Eller måste man låsa upp genom att öppna en dörr först?

Vill absolut inte behöva trycka på skärmen för att koppla loss laddkabeln, och helst inte ens komma ihåg att först öppna en dörr?

Sent from my iPhone using Tapatalk


Gällande Metronkabeln, så står det ju på sidan som du hänvisar till ovan:

Integrated two “must-have” Tesla only features (push-button actuated like on Tesla Superchargers and Destination chargers):

1. Remote charge port opener
2. Charging plug unlocker
Senast redigerad av martinot 17 okt 2020 15:56, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 700
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inläggav goodyear » 17 okt 2020 15:56

martinot skrev:
goodyear skrev:Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?

Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.

Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?

Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel?


Jag vet inte hur bra du sökt, men de skriver ju i klartext på sin sajtdokumentation att den även fungerar för att avbryta laddning och låsa upp kabel:

"PC05T
features integrated REMOTE CHARGE PORT OPENER
& PLUG UNLOCKER that works with all TESLA brand
cars."
Jepp, men som ibland händer så skriver dom inte förutsättningarna för detta, tex att bilen ska vara olåst. Men det verkar som att bilen låser upp sig så fort man kommer nära med telefonen och då ska allt vara lugnt.

Skulle bilen gå in i ”djupsömn”, tex under natten, så tänker jag att man kan pinga den via Home Assistant för att se till att den håller sig vaken tider man troligen vill åka.

Edit: ville också kolla med folk som har hands-on erfarenhet så man är säker och inte missar nåt.
goodyear
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 okt 2020 07:46

Nästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: steli, tangotobbe och 21 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.