Sida 1 av 1

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 16:58
av martinot
goodyear skrev:
martinot skrev:
goodyear skrev:
Hej! Har sökt massor kring hur användarupplevelsen ser ut när man vill *avsluta* en laddning på en M3 när man inte använder Teslas egen laddbox, men hittar inte ett entydigt svar. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?

Min tanke är att jag helst vill kunna gå ut till bilen och dra ut laddkabeln och sen sätta mig i bilen och åka iväg.

Jag förstår att ser finns kablar som ska fungera för att *öppna* laddluckan (https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/ och https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... w8QAvD_BwE) men hittar ingen otvetydig information om vad som händer när man vill *avsluta* laddningen?

Bryter denna kabel strömmen när man klickar på knappen på kabeln på en redan isatt kabel?
Jag vet inte hur bra du sökt, men de skriver ju i klartext på sin sajtdokumentation att den även fungerar för att avbryta laddning och låsa upp kabel:

"PC05T
features integrated REMOTE CHARGE PORT OPENER
& PLUG UNLOCKER that works with all TESLA brand
cars."
Jepp, men som ibland händer så skriver dom inte förutsättningarna för detta, tex att bilen ska vara olåst.
Bilen måste alltid vara olåst (annars tappar du ju hela vitsen med stöld/sabotageskyddet). Det gäller även för Teslas egna WC , mobilladdare och SuC.

Tror det dessutom inte är unikt för Tesla, utan gäller i stort sätt alla elbilar.

Annars så skulle ju vem som helst som passerar kunna sno kabel (gällande de som är lösa), eller bara djävlas genom att rycka ut den.

I UK och Kina, som har kablar utan elektroniskt lås (de har manuella mekaniska knappar istället), så måste folk använda hänglås för att skydda kabeln från åverkan eller stöld. Idiotiskt.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 17:01
av LarsL
Det är ju som det är nu. Ibland är man ”tvungen” att väcka bilen genom att öppna dörren lite innan man försöker öppna dörren.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 17:04
av martinot
LarsL skrev:
Det är ju som det är nu. Ibland är man ”tvungen” att väcka bilen genom att öppna dörren lite innan man försöker öppna dörren.
Japp, men det är ett Teslafel/bugg gällande att bilen inte vaknar som den skall. Kan även hända att mobilappen inte kan väcka bilen (trots perfekt mottagning).

Inget fel på Typ 2-standarden eller de elektroniska låsen på kabeluttagen (låsen sitter inte i kabeln).

Detta beror inte på kabeln knapp heller. Gäller även Tesla original WC, SuC och laddare.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 17:08
av LarsL
Nej, det samma på alla kablar.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 17:15
av martinot
.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 19:25
av martinot
Metron CC05T Tesla Type 2 (20A, 3-PHASE)






EVChargeKing Tesla charging cable - 3-phase - 16A




Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 20:17
av d3marcus
Jag har en Easee och en tredjepartskabel köpt hos Hampi. Funkar klockrent med knappen.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 20:35
av LarsL
Sladdar med knappar från tredjepart fungerar som sladdar med knapp från Tesla. Bilen måste låsas upp och väckas innan det går att ta loss sladden från bilen.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 20:50
av martinot
d3marcus skrev:
Jag har en Easee och en tredjepartskabel köpt hos Hampi. Funkar klockrent med knappen.
Japp. Den kabel de säljer hos Hampi är samma EVChargeKing-kabel som länkats till tidigare i tråden. Gott att höra att du är nöjd och att den har fungerat bra! :)

Det blir ju riktigt smidigt med en knapp på en kabel som man använder varje dag (kör Teslas WC idag), och perfekt som komplement till en tredjepartsbox som tex. din Easee med Typ2-uttag.

Där har ju boxar utan en fastmonterad sladd en fördel (även om nackdel att kabel oftast inte ingår i priset) just med att man kan anpassa med en kabel för sin egna bil, som tex. med Teslaknapp i detta fallet. Då får man ju en modernare box än Teslas WC, men utan att offra bekvämligheten med tex. knappen som Tesla har.

Tycker inte att det är något stort problem att öppna luckan (är ju vara att "knuffa till" den), men det är ju riktigt smidigt med knappen just när det gäller att avsluta laddningen och ta ut sladden. Speciellt om man har bråttom på morgonen och behöver snabbt komma iväg så underlättar det helt klart, och blir mindre stressande. De få gångerna jag laddar externt på offentliga stolpar, eller med 3-fas-adapter, är relativt hemmaladdningen mycket mer sällan och inte så viktigt för mig med knapp där. Men på hemmaplatsen där man laddar allra oftast vill man nog ändå ha den bekvämligheten.

Skall nog beställa en liknande kabel själv för min egna kommande Easee-installation. Kommer nog annars att sakna att använda min Tesla WC. :mrgreen:

Vilken längd tog du? Körde du på ungefär samma som Teslas WC (7-8m)?

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 21:17
av goodyear
Många bra tips i denna tråd, väldigt uppskattat!

Vad jag har förstått så får man tillbaka 50% även för kabelns kostnad av naturvårdsverket, så för dom som beställer en easee-box + kabel för sin första installation så blir kabelkostnaden inte så svettig. Särskilt inte som Easee har inbyggd typ b jordfelsbrytare som jag har förstått man måste komplettera med om man köper Teslas box.

En jordfelsbrytare kanske inte kostar like mycket som en 6-meterskabel, men det reducerar iaf prisskillnaden en aning. Kanske så mycket att flexibiliteten och den inbyggda intelligensen i en Easee (särskilt med en lastvakt) är värd extrakostnaden.

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Postat: 17 okt 2020 21:25
av martinot
goodyear skrev:
Många bra tips i denna tråd, väldigt uppskattat!

Vad jag har förstått så får man tillbaka 50% även för kabelns kostnad av naturvårdsverket, så för dom som beställer en easee-box + kabel för sin första installation så blir kabelkostnaden inte så svettig. Särskilt inte som Easee har inbyggd typ b jordfelsbrytare som jag har förstått man måste komplettera med om man köper Teslas box.

En jordfelsbrytare kanske inte kostar like mycket som en 6-meterskabel, men det reducerar iaf prisskillnaden en aning. Kanske så mycket att flexibiliteten och den inbyggda intelligensen i en Easee (särskilt med en lastvakt) är värd extrakostnaden.
Japp, man kan inkludera kvitto för en Typ-2-kabel (som tex. dessa två i tråden) om det inte ingår i boxen. Har checkat med handläggare på NV, och det var helt grönt. Även lastbalanserare (som tex. Watty) kunde man inkludera i kostnaden, och skicka in kvittot för.

Faktum är att de flesta JFB typ B som elektriker sätter upp oftast är svindyra. De kostar normalt klart mer än en sådan här kabel (Garo och Häger som de flesta elfirmor säljer kan typiskt kosta någonstans mellan 3000 - 5500 ink moms). Inbyggd hantering av läckande DC i Easee är helt klart värt det. Dessutom har de även inbyggd energimätning så du kan följa upp din konsumtion för att ladda bilen.