Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ytterligare en fråga om 3:e parts laddningskabel

Inlägg av martinot »

goodyear skrev:
Många bra tips i denna tråd, väldigt uppskattat!

Vad jag har förstått så får man tillbaka 50% även för kabelns kostnad av naturvårdsverket, så för dom som beställer en easee-box + kabel för sin första installation så blir kabelkostnaden inte så svettig. Särskilt inte som Easee har inbyggd typ b jordfelsbrytare som jag har förstått man måste komplettera med om man köper Teslas box.

En jordfelsbrytare kanske inte kostar like mycket som en 6-meterskabel, men det reducerar iaf prisskillnaden en aning. Kanske så mycket att flexibiliteten och den inbyggda intelligensen i en Easee (särskilt med en lastvakt) är värd extrakostnaden.
Japp, man kan inkludera kvitto för en Typ-2-kabel (som tex. dessa två i tråden) om det inte ingår i boxen. Har checkat med handläggare på NV, och det var helt grönt. Även lastbalanserare (som tex. Watty) kunde man inkludera i kostnaden, och skicka in kvittot för.

Faktum är att de flesta JFB typ B som elektriker sätter upp oftast är svindyra. De kostar normalt klart mer än en sådan här kabel (Garo och Häger som de flesta elfirmor säljer kan typiskt kosta någonstans mellan 3000 - 5500 ink moms). Inbyggd hantering av läckande DC i Easee är helt klart värt det. Dessutom har de även inbyggd energimätning så du kan följa upp din konsumtion för att ladda bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar