M3 från Kina säljs i Europa.
Moderator: Redaktion
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Lite kinaprylar till din kina Tesla.
Spakar.
https://m.aliexpress.com/item/400124923 ... .jpg_.webp
Konsol. https://m.aliexpress.com/item/400076900 ... d810463c66
Spakar.
https://m.aliexpress.com/item/400124923 ... .jpg_.webp
Konsol. https://m.aliexpress.com/item/400076900 ... d810463c66
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Om man läser tyskarnas rapporter så verkar inte alla fått nya strålkastare, verkar vara skillnad beroende på tillverkningsdatum, runt 20/10 tror jag det blev nya strålkastare.
Många rapporterar långsam SuC, 20-30 kW. En förare fick 80 kW efter att ha kört 100 km med förbrukning över 200, så batteriet behöver bli varmt för att laddas någorlunda snabbt.
https://tff-forum.de/t/m3-sr-bestellung ... 83972/2785
Kuriosa är att tyskarna verkar ha fått 12 mån premium connectivity trots att det borde vara 30 dagar.
Många rapporterar långsam SuC, 20-30 kW. En förare fick 80 kW efter att ha kört 100 km med förbrukning över 200, så batteriet behöver bli varmt för att laddas någorlunda snabbt.
https://tff-forum.de/t/m3-sr-bestellung ... 83972/2785
Kuriosa är att tyskarna verkar ha fått 12 mån premium connectivity trots att det borde vara 30 dagar.
Elbilist sedan 2014
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nu har jag inte läst igenom tråden (min 25 år gamla skoltyska är lite knackig), men de kurvor som låg i där såg inte jätteimponerande ut. Inte så mycket snabbare än mitt nerfade 85-pack, men man kanske inte ska dra alltför stora växlar än.
Finns ju en möjlighet att man vill samla på sig mer data innan man vågar släppa på mer hastighet.
Håller nog dock på en eventuell beställning tills det finns mer fakta på bordet.
Finns ju en möjlighet att man vill samla på sig mer data innan man vågar släppa på mer hastighet.
Håller nog dock på en eventuell beställning tills det finns mer fakta på bordet.
Model S Standard Range Raven
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är det inte 30 dagar Premium Connectivity på SR och 1 år på LR/P?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Från Kina levereras endast Model 3 SR+.kenjon skrev:Är det inte 30 dagar Premium Connectivity på SR och 1 år på LR/P?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Verkar när man läser TFF som att man tror att en del av problemen kan vara att batteriet behöver balanseras och kalibreras. Nya ägare har fått att laddningen stannat med 0 kW vid 89% på SuC. Jag väntar till fler rapporter om laddhastighet vid låga utomhustemperaturer innan jag törs beställa en MIC M3.
Däremot verkar de vara överens om att ljuddämpningen är mycket bättre.
Däremot verkar de vara överens om att ljuddämpningen är mycket bättre.
Elbilist sedan 2014
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
My China SR+ only charged to 93% today. It was the first time I tried to fully charge it.
Any ideas why? The range was also only at 385km.
How does the car calibrate this?
Any ideas why? The range was also only at 385km.
How does the car calibrate this?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Kan det helt enkelt vara så att dom nya ägarna inte känner till hur laddnivån ställs in på 100% i bilens meny?Klintan skrev:Verkar när man läser TFF som att man tror att en del av problemen kan vara att batteriet behöver balanseras och kalibreras. Nya ägare har fått att laddningen stannat med 0 kW vid 89% på SuC. Jag väntar till fler rapporter om laddhastighet vid låga utomhustemperaturer innan jag törs beställa en MIC M3.
Däremot verkar de vara överens om att ljuddämpningen är mycket bättre.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Go to charging settings. There you can raise the charge level to 100%friednice skrev:My China SR+ only charged to 93% today. It was the first time I tried to fully charge it.
Any ideas why? The range was also only at 385km.
How does the car calibrate this?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nej, de har laddningen inställd på 100% och får ändå stopp vid 89%.NiklasTesla skrev:Kan det helt enkelt vara så att dom nya ägarna inte känner till hur laddnivån ställs in på 100% i bilens meny?Klintan skrev:Verkar när man läser TFF som att man tror att en del av problemen kan vara att batteriet behöver balanseras och kalibreras. Nya ägare har fått att laddningen stannat med 0 kW vid 89% på SuC. Jag väntar till fler rapporter om laddhastighet vid låga utomhustemperaturer innan jag törs beställa en MIC M3.
Däremot verkar de vara överens om att ljuddämpningen är mycket bättre.
I would try to deflate the battery to a very low state of charge, let it rest for a little while and then charge to 100% again. Maybe that will help the battery management system to calibrate.
Elbilist sedan 2014
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Update (as you wanted a comparison):friednice skrev:I collected my SR+ in Amsterdam today.
Basically its the late 2020 spec with the LFP battery pack. USB C but no doubled glazed glass or any other 2021 specs (a little disappointed about the glass but I already presumed the rest.)
I supercharged from about 18% - 80% in 1hr 20 was getting 264km/hr at the start but that levelled to about 184 at 35% and then to about 175 through 50% and at 80% i was getting 133 and when I unplugged it dropped to 70 for some reason.
I'm not sure how that compares to the none LFP version.
Today I came in to a V3 station with 16% left in my M3 AWD with USA made Tesla-batteries (none LFP). No preheating, and in the beginning I got around 230 kW or 1512 km/hr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
HejSnillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället
Infogar tidigare inlägg.
Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val
Skickat från min G8341 via Tapatalk
Blev de någon bil idag?
Sjukt nyfiken, hämtar min SR+ i Malmö på torsdag om allt går som de ska.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Kan tänka mig känslan!Snillet skrev:Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Jag ska hämta min på fredag
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
jag undrar samma, ska hämta min SR+ 21/12 och funderar på att förbeställa mattor å trådlösladdning...
Så mattor ingår inte, verkar bara ingår i Premium.. Några som rekommenderas här?
Trådlösladdning, hur är det med det? och är det USB-A eller C kontakter (kanske någon har en bild?) Har sett några bilder där det verkar bara både A och C i mittkonsolen fram, och USB-C bak - sstämmer det?
Så mattor ingår inte, verkar bara ingår i Premium.. Några som rekommenderas här?
Trådlösladdning, hur är det med det? och är det USB-A eller C kontakter (kanske någon har en bild?) Har sett några bilder där det verkar bara både A och C i mittkonsolen fram, och USB-C bak - sstämmer det?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det följer inte med mattor märkte viDusse skrev:Kan tänka mig känslan!Snillet skrev:Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Jag ska hämta min på fredag
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Vi fick avmonterat av dem fula navkaplsarna och monterat på centrumkåporna.(525:-) och vips hade man ett par snygga fälgar Detta gjordes vid utleveransen.
Fantastisk bil annars, det enda som oroar mig lite är batteriprestandan. Hoppas att batteriet stabiliseras sig och att Tesla går ut med mer info om LFP batterierna o ev. mjukvarauppdateringar.
Vi behöver även mer tid med bilen för att uttala oss.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Någon som gjort en slags sammanfattning runt laddhastigheten på LPF
Senast redigerad av jeppe_sthlm, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.jeppe_sthlm skrev:...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Liknande laddpresstanda när jag fulladdade för första gången på Tesla supercharger i Löddeköpinge efter 2,5 mils lugn körning utan förvärmning, kanske lite långsammare. Avbröt laddningen på 97% när det inte hände så mkt.jeppe_sthlm skrev:...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är benägen att hålla med. Med ett lägre pris hade det varit ok, men 30k är för liten skillnad för att motivera den laddtiden. Men - det kan ju naturligvis komma mjukvarufixar.jbark skrev:Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.jeppe_sthlm skrev:...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ja givetvis kan det ju det men det kan man ju inte chansa på, man får ju utgå från hur det ser ut vid köptillfället. Snart kan man få en id4 med snabbare laddning och suvvariant för ett lägre pris än sr+. Känns svårmotiverat med sr+ och de nya batterierna, suc blir ju inte en vinst längre med 50-70 kwh i laddhastighet.jeppe_sthlm skrev:Är benägen att hålla med. Med ett lägre pris hade det varit ok, men 30k är för liten skillnad för att motivera den laddtiden. Men - det kan ju naturligvis komma mjukvarufixar.jbark skrev:Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.jeppe_sthlm skrev:...och en Tysk laddvideo:
Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
6c ute oklart hur varmt batteriet han bli. Ankomst med ganska höga 19% laddnivå.
Visst NCA batterierna är bättre med högre peak laddhastighet men vågar ändå påstå att du kommer nå över 100kw laddhastighet peak sommartid om du lämnar med fulladat batteri och kör snabbt till supercharger (typ 130km/t snitt) med en laddnivå vid ankomst på ca 5% istället för 19%.
För den som planerar mycket långresor är LR eller P att föredra med sina 250kw peak laddhastighet i dagsläget.
Visst NCA batterierna är bättre med högre peak laddhastighet men vågar ändå påstå att du kommer nå över 100kw laddhastighet peak sommartid om du lämnar med fulladat batteri och kör snabbt till supercharger (typ 130km/t snitt) med en laddnivå vid ankomst på ca 5% istället för 19%.
För den som planerar mycket långresor är LR eller P att föredra med sina 250kw peak laddhastighet i dagsläget.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Snabb och bekväm laddning är ju verkligen Teslas signum och USP, så känns ju lite trist och beklämmande när kinabilarna inte alls lever upp till det (tycker jag personligen). Istället för att vara klassledande, verkar de än så länge ligga i verklig bottenklass bland de nya elbilarna.
Klar möjlighet för VW och andra aktörer att ta marknadsandelar här...
Klar möjlighet för VW och andra aktörer att ta marknadsandelar här...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik