M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:

https://en.pingwest.com/amp/a/8154

Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Det låter som vilken standard kinafabrik som helst, och egentligen inte som något dåligt ställe jämfört med många andra (inga staket för självmordshoppare, etc.).

Läste inget direkt om bristande miljöhänsyn, men ett par saker i artiklen (om det är sant) hade också upprört mig:

"Back in his last gig, Liu recalls, superiors would bring workers snacks and say nice things like "everybody did a good job today" to them, while senior engineers would even cook dumplings and share them with juniors. Tesla's Shanghai factory doesn't have dumplings."

Detta är dåligt. Jag älskar dumplings!

"The company replaced SAP's offerings with its own ERP systems a few years ago. That system has not received much positive feedback from Tesla's Shanghai-based workers"

Jag har jobbat med SAP, och håller med om att det är något som alla stora företag i världen bör ha. Mycket dåligt av Tesla att inte vilja köra SAP.

"Workers who spoke to PingWest said that in reality, Tesla's Shanghai factory was not much different from other automotive plants they've worked at."

Ok. Kan köpa det.

"Chaps, today the leaders had a meeting. One of the people at the meeting may have had too much chives."

Trist! Jag gillar gräslök. Dock kan också jag få för mycket flatulens av det ibland (är väl baksidan av lök rent generellt).

"In numerous WeChat group chats seen by PingWest, local sales personnel are promoting heavily discounted like-new Model 3s that they said are either sold but unsuccessfully delivered or company vehicles."

Illa.

"Zhu told media outlets soon after becoming the head of Tesla China that he flies to California to report to Musk almost every two weeks because he values communications greatly."

"But soon after securing the factory, a nail in the wood was removed for Zhu as Ren got promoted to global VP in charge of sales and moved back to California."

"To some extent, Ren's promotion to global VP and fading away from China can be seen as the result of Musk and HQ's compromise."

Jag tycker det är OK att Zhu och Musk får lova att prata direkt med varandra, även om det kanske var synd att Ren fick bli VP för global försäljning för Tesla, och inte bara över Asien. Tydligen ville han dock tillbaka till Kalifornien och jobba ifrån Tesla HQ. Akita; vad tycker du själv om detta?
Som jag skrev i inlägget du citerar så tycker jag att det är tråkigt om det stämmer. Elon odlar ju gärna bilden av Tesla som ett företag vars primära syfte är att skynda på utvecklingen mot ett hållbart samhälle, med fokus på transporter. Då tolkar iallafall jag det som ett misslyckande för Tesla som företag om det stämmer att produktionen i Kina varken är socialt eller miljömässigt hållbar. Att du försöker förminska det genom att fokusera på att personalen inte får dumplings längre, istället för att kommentera uppgifterna om bristande miljöhänsyn som framkommer i texten, förändrar inte det.

Som jag skrev är det svårt att bedöma hur trovärdiga uppgifterna är. Men i och med att SR+ numera exporteras från Kina känns det rimligt att frågan lyfts och att presumtiva köpare ges möjlighet att utöva kundinflytande på både information och produktionsvillkor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Någon som vet hur lång räckvidd den har utifrån EPA (displayen)? 250 Miles 260 Miles ?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror forumet blir mer intressant om man diskuterar sakfrågor i stället för andra personers inställning till olika märken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Holve »

Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Tretrix »

Holve skrev:
Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
Nej det ska det inte göra, frågade säljaren innan köpet
Även frunken är av den gamla typen
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Hammar »


Verkar vara elbrist i Kina på grund av att de inte vill importera kol från Australien, för de är sura på Australien.
Detta gör att kineserna är oroliga för hur de ska ladda elbilen, och avvaktar med inköp.
Tesla får då kapacitet över, som de använder för att producera sr+ för den europeiska marknaden.

Så det är tydligen tack vare Australien som vi kan köpa kinesiska sr+ i Europa.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Holve skrev:
Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
Nix. Inte i de som finns i lager i Europa nu iallafall. Det är ju möjligt/sannolikt att det kommer senare
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Holve »

Såg någon video på där någon kollade om det fanns värmepump på SR+ och då hade den det.
Men det kanske var en som var byggd i Amerikat..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Sr + med lfp från catl har 468 km range enligt NEDC. Någon som kan konvertera NEDC till EPA ? Så vi får svart på vitt hur skillnaden i range ser ut mot de tidigare modellerna .

Tidigare modellen hade 386 240 Miles EPA
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vigge50 »

vibrationsfri skrev:
Sr + med lfp från catl har 468 km range enligt NEDC. Någon som kan konvertera NEDC till EPA ? Så vi får svart på vitt hur skillnaden i range ser ut mot de tidigare modellerna .

Tidigare modellen hade 386 240 Miles EPA
Då det är två olika typer av tester så finns det inget enkelt sätt att konvertera, förhållandena mellan NEDC och EPA var olika för olika bilar.
Barbro66
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jan 2021 20:27

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Barbro66 »

Hej, Vi körde nyligen vår nya mic model 3 upp från Tyskland till stockholm. Jag samlade in några av laddningsdiagrammen som visar att den laddar ok, särskilt när den värms upp. inte den största räckvidden dock - bara cirka 250 km går från 100% till 5%.
44D46031-9690-40A6-98B7-A3224023CB9F.jpeg
F75118C3-F69B-42EF-B82B-C79F32FD05DD.jpeg
C2F3C4D2-6AB6-4D0D-8FD8-E050DF09CD46.jpeg
Barbro66
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jan 2021 20:27

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Barbro66 »

...
887FFFEF-DB0E-4C8D-A7C1-E3B87D1757DC.jpeg
2324126C-5F9D-49AD-86DC-EADE870B6B4B.jpeg
EFBD8134-8696-495C-AF79-B51BA87FF699.jpeg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

Tack för bra info. Ca 100kw verkar peak under kort tid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

En som gjort ett 1000km utmaning https://translate.google.com/translate? ... duelmen%2F

Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
TM3 SR+ MiC
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av iAkita »

r33z skrev:
En som gjort ett 1000km utmaning https://translate.google.com/translate? ... duelmen%2F

Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
Jag tror man ska vara försiktig att jämföra olika tester. Vi vet till exempel inte hur snabbt Björn kör på sina tester, vilket gör det svårt att tolka skillnaderna mellan olika bilar. Med tanke på att bara körningen tog 9 timmar och 36 minuter i det här testet, medan Teslabjörns totaltid (inklusive laddning) var 10 timmar och 30 minuter när han testade den "gamla" SR+ så måste han ha blåst på rejält mycket, iallafall i det testet. Det är lite synd att han inte redovisar körtiden separat i testerna, kör han igenomsnitt 20 km/h snabbare i ett av testerna än i ett annat gör ju det en enorm skillnad på totaltiden.

Med det sagt så verkar det som om laddeffekten inte imponerar in MiC teslan. Det var i och för sig bättre resultat än de relativt låga effekter Barbro66 fick ovan, men ändå bara 72 kW i snitt som bäst (mellan 8-79%). Förhoppningsvis uppdaterar Tesla detta så småningom. Annars är ju bilen ett riktigt nerköp jämfört med den gamla SR+, och väldigt dyr med tanke på vad man får för pengarna jämfört med konkurrenterna och andra Model 3, inklusive tidiga SR+.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Såg tidigare att dessa teslor laddar snabbare från typ 70-100% så från 0-100 var dom rätt jämna. Men många laddar väll främst bara upp till 70-80 procent på resande fot och då är den gamla snabbare i nuläget
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

iAkita skrev:
r33z skrev:
En som gjort ett 1000km utmaning https://translate.google.com/translate? ... duelmen%2F

Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
Jag tror man ska vara försiktig att jämföra olika tester. Vi vet till exempel inte hur snabbt Björn kör på sina tester, vilket gör det svårt att tolka skillnaderna mellan olika bilar. Med tanke på att bara körningen tog 9 timmar och 36 minuter i det här testet, medan Teslabjörns totaltid (inklusive laddning) var 10 timmar och 30 minuter när han testade den "gamla" SR+ så måste han ha blåst på rejält mycket, iallafall i det testet. Det är lite synd att han inte redovisar körtiden separat i testerna, kör han igenomsnitt 20 km/h snabbare i ett av testerna än i ett annat gör ju det en enorm skillnad på totaltiden.

Med det sagt så verkar det som om laddeffekten inte imponerar in MiC teslan. Det var i och för sig bättre resultat än de relativt låga effekter Barbro66 fick ovan, men ändå bara 72 kW i snitt som bäst (mellan 8-79%). Förhoppningsvis uppdaterar Tesla detta så småningom. Annars är ju bilen ett riktigt nerköp jämfört med den gamla SR+, och väldigt dyr med tanke på vad man får för pengarna jämfört med konkurrenterna och andra Model 3, inklusive tidiga SR+.
Visst är de så. Björn har sina trix för att få ut precis så mycket som de går och han är duktigt på att planera körningen. Sen har Björn helt andra hastighets begränsningar att ta hänsyn till.

Precis som du skrev så är de egentligen laddningen 10-70% SoC dom är de dom intresserar mig. För nu är de ganska tydligt att oavsett hur långt man förvärmt så är de svårt att komma över 70kw.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av ducce916 »

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Svenssons »

Model Y är inte Model 3... Man ser i artikeln att efterfrågan i Kina av Model Y är riktigt stor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jbark »

Har varit tyst om låga laddhastigheter ett tag nu. Har det löst sig med laddhastighet för sr+ MIC?
OlleEV
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2021 20:52

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av OlleEV »

Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jbark »

OlleEV skrev:
Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Det suger ju lite med den låga hastigheten, hoppas de speedar upp det snart annars faller ju sr+ bort för vår del.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.

Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jbark »

vibrationsfri skrev:
Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.

Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Var har du sett att de laddar snabbare 0-100? Sen är det ju de sista procenten sega att vänta på. Det enda jag kan se som positivt är att de tål 100 % dagligen vilket gör att det mer praktiskt.

Räckvidden beror väll på ett lite större batteri? Sen skulle väll lfp vara ett billigare batteri men priset är det samma fortfarande till kund?
Skriv svar