Snillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället
Infogar tidigare inlägg.
Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val
Skickat från min G8341 via Tapatalk
Väkommen
Så - om du orkar och har tid, så ser testproceduren för att se hur snabbt bilen laddar ungefär ut så här:
- Först gäller det att batteriet är varmt. För att göra det, så knappar du in Superchargern i Löddeköpinge på navigatorn och startar navigeringen. Då bör du få upp frågan om du vill förvärma batteriet (minns inte exakt). Svara ja på den och sedan behöver du köra bilen en bra bit - iallafall en halvtimme och ganska hårt. Det senare lär inte vara ett problem om du just har plockat ut bilen
- Nästa tricks är att du vill komma fram till laddaren med typ 10% eller mindre kvar i batteriet.
- Ställ bilen på att visa % kvar istället för km
- Sedan tar du typ en bild på skärmen typ var 5:e minut, så att man kan se effekten vid olika s.k. State of Charge (SoC) eller på ren Svenska - hur många % batteri du har.
Det intressanta är spannet mellan typ 10-60%, då det är det som det råder mest osäkerhet runt.
Varför är nu detta så himla intressant kan man ju undra? Jo - laddeffekten vid olika SoC kommer att bestämma hur länge man behöver stanna på en snabbladdare innan man kan rulla vidare.
För hemmaladdning är detta helt ointressant - det är enbart på långresa det gör någon som helst skillnad. Och det rör sig kanske inte mer om 10-20 minuter på ett stopp i värsta fall, men för oss nördar är det väldigt intressant när det kommer en helt ny batterityp. Jag är extra intresserad då jag fått ett hyggligt inbyte på min gamla Model S P85 och vill räkna på hur restiderna påverkas jämfört men den.
Det är naturligtvis som sagt bara om du har tid och intresse och ingen annan i Europa hinner före