M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Snillet
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 nov 2020 07:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Snillet »

jeppe_sthlm skrev:
...och en Tysk laddvideo:



Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Liknande laddpresstanda när jag fulladdade för första gången på Tesla supercharger i Löddeköpinge efter 2,5 mils lugn körning utan förvärmning, kanske lite långsammare. Avbröt laddningen på 97% när det inte hände så mkt.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

jbark skrev:
jeppe_sthlm skrev:
...och en Tysk laddvideo:



Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.
Är benägen att hålla med. Med ett lägre pris hade det varit ok, men 30k är för liten skillnad för att motivera den laddtiden. Men - det kan ju naturligvis komma mjukvarufixar.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jbark »

jeppe_sthlm skrev:
jbark skrev:
jeppe_sthlm skrev:
...och en Tysk laddvideo:



Han ska ha kört bilen i 70 minuter med preconditionering.
Verkar riktigt oroväckande om den peakar på ca 70 kW. Vi hade planer på en sr+ men med de laddhastigheterna är priset på tok för högt för en sr+.
Är benägen att hålla med. Med ett lägre pris hade det varit ok, men 30k är för liten skillnad för att motivera den laddtiden. Men - det kan ju naturligvis komma mjukvarufixar.
Ja givetvis kan det ju det men det kan man ju inte chansa på, man får ju utgå från hur det ser ut vid köptillfället. Snart kan man få en id4 med snabbare laddning och suvvariant för ett lägre pris än sr+. Känns svårmotiverat med sr+ och de nya batterierna, suc blir ju inte en vinst längre med 50-70 kwh i laddhastighet.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

6c ute oklart hur varmt batteriet han bli. Ankomst med ganska höga 19% laddnivå.

Visst NCA batterierna är bättre med högre peak laddhastighet men vågar ändå påstå att du kommer nå över 100kw laddhastighet peak sommartid om du lämnar med fulladat batteri och kör snabbt till supercharger (typ 130km/t snitt) med en laddnivå vid ankomst på ca 5% istället för 19%.

För den som planerar mycket långresor är LR eller P att föredra med sina 250kw peak laddhastighet i dagsläget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

Snabb och bekväm laddning är ju verkligen Teslas signum och USP, så känns ju lite trist och beklämmande när kinabilarna inte alls lever upp till det (tycker jag personligen). Istället för att vara klassledande, verkar de än så länge ligga i verklig bottenklass bland de nya elbilarna. :(

Klar möjlighet för VW och andra aktörer att ta marknadsandelar här...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dusse
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 okt 2020 10:35

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Dusse »

Snillet skrev:
Dusse skrev:
Snillet skrev:
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad :)
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Kan tänka mig känslan!
Jag ska hämta min på fredag :D
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Det följer inte med mattor märkte viBild
Vi fick avmonterat av dem fula navkaplsarna och monterat på centrumkåporna.(525:-) och vips hade man ett par snygga fälgarBild Detta gjordes vid utleveransen.
Fantastisk bil annars, det enda som oroar mig lite är batteriprestandan. Hoppas att batteriet stabiliseras sig och att Tesla går ut med mer info om LFP batterierna o ev. mjukvarauppdateringar.
Vi behöver även mer tid med bilen för att uttala oss.
Tretrix skrev:
jag undrar samma, ska hämta min SR+ 21/12 och funderar på att förbeställa mattor å trådlösladdning...
Så mattor ingår inte, verkar bara ingår i Premium.. Några som rekommenderas här?
Trådlösladdning, hur är det med det? och är det USB-A eller C kontakter (kanske någon har en bild?) Har sett några bilder där det verkar bara både A och C i mittkonsolen fram, och USB-C bak - sstämmer det?
Okej då får vi klara oss utan mattor tills vi kommer hem. Svårt att få med sig dom i ryggsäcken...
Jag har beställt Taptes mattor kupé och trunk, men dom har inte kommit ännu, 1månad sen beställning gjordes...
Så dom blir nog till försäljning när dom kommer hem.

Måste ha mattor direkt så jag la en beställnig på https://www.evconcept.se/teslatillbehor ... t-roadking
Komplett kit som kommer fram idag.
Snillet
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 nov 2020 07:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Snillet »

Dusse skrev:
Snillet skrev:
Dusse skrev:
Snillet skrev:
Hej!
Den står på garageuppfarten fulladdad :)
Inga synliga skador eller defekter vid leveransutlämnigen. Har inte gjort några analyser på laddhastigheten pga sydliga Europa hann före
Det var dom gamla strålkastarna på vårt exemplar.
Den kändes tystare än den föregående Tesla som vi provkörde på Teslacentret.
Vi är mycket nöjda än så länge men vi har inga Teslareferenser sen tidigare. Vi märkte att batteriet behöver kalibreras men det hoppas vi kommer med tiden.
Kan tänka mig känslan!
Jag ska hämta min på fredag :D
Får man med några mattor eller är de bara gilla läget å åka utan till man kommer hem?
Det följer inte med mattor märkte viBild
Vi fick avmonterat av dem fula navkaplsarna och monterat på centrumkåporna.(525:-) och vips hade man ett par snygga fälgarBild Detta gjordes vid utleveransen.
Fantastisk bil annars, det enda som oroar mig lite är batteriprestandan. Hoppas att batteriet stabiliseras sig och att Tesla går ut med mer info om LFP batterierna o ev. mjukvarauppdateringar.
Vi behöver även mer tid med bilen för att uttala oss.
Tretrix skrev:
jag undrar samma, ska hämta min SR+ 21/12 och funderar på att förbeställa mattor å trådlösladdning...
Så mattor ingår inte, verkar bara ingår i Premium.. Några som rekommenderas här?
Trådlösladdning, hur är det med det? och är det USB-A eller C kontakter (kanske någon har en bild?) Har sett några bilder där det verkar bara både A och C i mittkonsolen fram, och USB-C bak - sstämmer det?
Okej då får vi klara oss utan mattor tills vi kommer hem. Svårt att få med sig dom i ryggsäcken...
Jag har beställt Taptes mattor kupé och trunk, men dom har inte kommit ännu, 1månad sen beställning gjordes...
Så dom blir nog till försäljning när dom kommer hem.

Måste ha mattor direkt så jag la en beställnig på https://www.evconcept.se/teslatillbehor ... t-roadking
Komplett kit som kommer fram idag.
Trådlösladdning ingår och tack för tipset till länken ang. mattor. Det blir till att beställa.
Ska även beställa vinterdäck. Tipsa mig gärna ngt prisvärt och bra.
Snillet
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 nov 2020 07:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Snillet »

martinot skrev:
Snabb och bekväm laddning är ju verkligen Teslas signum och USP, så känns ju lite trist och beklämmande när kinabilarna inte alls lever upp till det (tycker jag personligen). Istället för att vara klassledande, verkar de än så länge ligga i verklig bottenklass bland de nya elbilarna. :(

Klar möjlighet för VW och andra aktörer att ta marknadsandelar här...

För våran del som ska ha bilen som en andrabil och som inte har så långa resor har vi prioriterat bilens kvalitetskänsla och hållbarhet på batterierna mer än lite långsammare laddning. Skriver bara från mitt eget perspektiv.
Mestadels av vår laddning kommer ske med hemmaladdning och då spelar inte denna lilla skillnad på laddtiden så stor roll. Skönare för oss att veta inte batterierna degraderar sig nämnvärt om man har tänkt behålla bilen under många år. Om man nu ska tro på vad batteriexpertisen säger.

Tycker nog att du fördömer den lite väl tidigt med den lilla informationen som än så länge finns framme.

Jag har funderat och läst på mkt samt provkört en hel drös modeller innan vi definitivt bestämde oss för denna modell. Skulle jag själv ha den som tjänstebil (leasing) med långa resor hade nog funderat mer på en M3 LR med snabba laddtider och lång räckvidd men då hade också priset hoppat upp ett rejält snäpp.

Tycker nog den är väldigt prisvärd i sin prisklass för elbilar även om det är mycket pengar. Men allt är subjektivt :-)
Senast redigerad av Snillet, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »



Lyssnar man på denna så blir man sugen på att utnyttja ångerrätten. Vad är de man har, 7 dagar? Har dom inte fixat de på den tiden så blir de att hitta en annan bil.
TM3 SR+ MiC
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vigge50 »

r33z skrev:


Lyssnar man på denna så blir man sugen på att utnyttja ångerrätten. Vad är de man har, 1 månad? Har dom inte fixat de på den tiden så blir de att hitta en annan bil.
En månad? Knappast, snarare var det en vecka.

Och ja, jag skrev var för tyvärr försvann alla referenser om återlämning och pengarna tillbaka från deras hemsida tidigare i höstas. Om du beställde den innan dess och precis har fått den så kan det fortfarande gå men det vet du bättre än jag.

https://www.businessinsider.com/teslas- ... ?r=US&IR=T
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av ville9 »

Var det så att det bara var en engångsförteelse att ett gäng SR+ utan facelift skickades till Sverige?

De SR+ man får om man beställer en ny idag (leverans februari) blir tillverkade i USA eller?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

r33z skrev:
De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
Varför kan man inte köra en model 3 SR+ som har ca 100kw peak i laddhastighet på vintern? Skulle själv klara mig med denna spec på bilen. Självklart kommer du längre än 15mil på en laddning.

Mvh
Snillet
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 nov 2020 07:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Snillet »

Nu börjar det komma in lite mera positiva rapporter från Tyska ägare som har laddat sina bilar några gånger. Dom fick sina bilar i slutet på förra veckan. Förvärmning och kalibrering verkar ha gett ett positivt resultat.

Se tyska Tesla forumet.

https://tff-forum.de/t/neuer-lfp-akku-d ... 84800/2018
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Svenssons »

ville9 skrev:
Var det så att det bara var en engångsförteelse att ett gäng SR+ utan facelift skickades till Sverige?

De SR+ man får om man beställer en ny idag (leverans februari) blir tillverkade i USA eller?
Tror inte det. Jag tror att SR+ kommer fortsätta komma från Kina tills Berlin är uppe och snurrar för Model 3 vilket troligen kommer dröja ett par år. Kapaciteten i Fremont behövs för Model 3 och än större utsträckning Model Y till Nord- och Centralamerika.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

NiklasTesla skrev:
r33z skrev:
De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
Varför kan man inte köra en model 3 SR+ som har ca 100kw peak i laddhastighet på vintern? Skulle själv klara mig med denna spec på bilen. Självklart kommer du längre än 15mil på en laddning.

Mvh
De var inte längre den peakade på 100kw.
Jag tänkte använda bilen för bland annat skidresor, skåne-Vemdalen. Känns så där att spendera 3h vid en laddare enkel väg. Så de två till tre resorna blir spännande nu när man övertalat frun att de är en elbil man bör ha...
Resten av tiden kommer den säkert fungera super, laddar hemma till 100% varje natt.

Man får väl skylla sig själv när man snålar och inte tar en LR.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

r33z skrev:
De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
To me, it seems that there’s a lot of confusion on that issue. As I see it it’s easily fixable with BMS (Battery Management System) and GOM (Guess-o-Meter) calibration.

Notice that it’s more difficult for a BMS to accurately calculate the remaining capacity of LiFePO4 batteries because the voltage remains very stable from almost full to almost empty.
Tesla just needs to make the GOM more accurate by improving its algorithm.

LFP isn’t worse than other battery chemistries in cold temperatures. For example, let’s see the popular NCM 622 battery cells from LG Chem.

-20º C: 60,2 % = 26,42 kWh
-10º C: 84,2 % = 36,96 kWh
0º C: 90,4 % = 39,68 kWh
25º C: 100 % = 43,9 kWh
45º C: 102,1 % = 44,81 kWh
https://pushevs.com/2020/12/08/xpeng-g3 ... p-battery/

Screenshot_20201209-004206_Gallery.jpg
Däremot är det svårare att få BMS/GOM rätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Känns som att termen "GOM" blir än mer träffande med LFP...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
Känns som att termen "GOM" blir än mer träffande med LFP...
Jo, det verkar som de där kinabatterierna inte är några direkta höjdare (men Tesla och Elon blev tyvärr tvingade)... :cry:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.

Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.

Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.

Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
TM3 SR+ MiC
Andreas_b
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 sep 2020 19:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Andreas_b »

r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.

Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.

Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.

Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Hämtade min blå SR i Göteborg. Jag fick vad jag kan se nya lyktorna men den gamla större frunken. Bilen var i fint skick förutom en liten repa på baksidan av ratten. Än så länge är allt ok, byggkvaliteten verkar precis som r33z skrev vara mycket bra. Vet inte vad man borde förvänta sig för räckvidd på bilen, men med vanlig körning motorväg verkar man komma lite över 30 mil med dagens fyra grader ute.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

Räckvidden har inte varit det stora problemet. Det som (iaf. hittills) varit de stora problem med de kinesiska LFP-batterierna är de låga laddhastigheterna vid snabbladdning.

Så testa gärna att ladda på snabbladdare med minst 150 kW effekt, och rapportera tillbaka vad du får för effekt och laddtider.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.

Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.

Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.

Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

jeppe_sthlm skrev:
r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.

Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.

Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.

Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!
Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.

Skulle dock vara intressant att:

1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Andreas_b
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 sep 2020 19:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Andreas_b »

martinot skrev:
jeppe_sthlm skrev:
r33z skrev:
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.

Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.

Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.

Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!
Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.

Skulle dock vara intressant att:

1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
Är också väldigt nyfiken på det, men har tyvärr för tillfället ingen möjlighet att testa. Kanske hinner i helgen om jag får till schemat.
Skriv svar